PS MACARIE DRĂGOI - episcopul românilor ortodocşi din Europa de Nord
"Ce gheaţă din lume rezistă unui colind românesc?"
- Părinte Episcop Macarie, slujiţi în ţările nordice de aproape un deceniu. Cum e Crăciunul scandinav, faţă de Crăciunul românesc?
- E foarte diferit de cel cu care am fost binecuvântat de Dumnezeu să cresc la poalele Munţilor Ţibleş, în satul meu natal, Spermezeu, din judeţul Bistriţa-Năsăud. Spun asta, nu doar prin prisma diferenţelor culturale, ci şi din perspectiva amintirilor mele, marcate de chipuri frumoase şi luminoase, de tradiţiile satului şi de fervoarea anilor copilăriei. E frumos şi în Scandinavia, însă amintirile satului românesc poartă, cu cel care le duce, o altă lumină a trecutului şi o altă povestire a viitorului. Şi în Scandinavia se vesteşte, prin cântări specifice, Naşterea Domnului, însă sunt tare diferite de colindele noastre de acasă. Iar tradiţiile pe care le păstrează ei, din nefericire, nu sunt dublate de trăirea care există, încă, în spiritualitatea ortodoxă. În nordul Europei, este marcat mai mult aspectul comercial al sărbătorii; se păstrează mesele comuniunii familiale, însă fără a-L mai include pe Dumnezeu şi fără a se aşeza la masa Cinei Celei de Taină a Liturghiei, aşa cum ne adunăm noi, românii, la Crăciun, în jurul altarului din biserică, oriunde ne-am afla.
Când am ajuns, acum aproape un deceniu în Scandinavia, le-am spus celor de acolo că mă simt ca un colindător plecat dintr-un colţ de rai transilvan, pentru a purta Lumina lui Hristos. La Crăciun, este foarte întuneric în ţinuturile scandinave, fiind iarna polară. Am observat că la ferestrele caselor era aşezat un felinar. Întrebând ce semnifică acest obicei, localnicii mi-au răspuns că este o tradiţie veche, menită să-i ajute pe drumeţi să afle drumul către casă, mai ales pe cei plecaţi pe mare. Atunci mi-a venit în minte o colindă de acasă, pe care o colindam în copilărie, despre aducerea Mântuitorului Hristos, în inima şi în casa gazdelor colindate: "De ieşi, gazdă, până-n prag,/ Să te colindăm cu drag,/ Intră, gazdă, iară-n casă,/ Şi aprinde sfeşnicu-n masă,/ Că-ţi intră Hristos în casă,/ Cu-un mănunchi de nintă creaţă,/ Să-i deie gazdei viaţă./ Nu colindăm pe colaci,/ Nouă gazdele ni-s dragi;/ Nu colindăm pe covrigi, / Ni-i drag cine şăde-aici."
Nu cred că există undeva, în România, vreo regiune în care această perioadă din an, a praznicului Naşterii Domnului, să nu se sărbătorească, să nu îmbrace într-un chip minunat hainele luminoase ale tradiţiei care îi ţine la un loc pe români şi care ţese în amintirile tuturor firescul copilăriei şi al bucuriei sfinte.
- Oare răceala asta scandinavă, despre care vorbiţi, "îngheaţă" şi Crăciunul românilor de acolo, sau obiceiurile de-acasă le mai încălzesc sufletul?
- La prima vedere, s-ar zice că şi românii şi-au mai pierdut din căldura dragostei de acasă, vieţuind cu scandinavii în aceste ţinuturi umbroase şi reci. Însă foarte mulţi dintre cei care trec pragul bisericilor noastre de aici sunt uimiţi şi fericiţi de căldura slujirii, de frumuseţea colindelor şi dulceaţa bucatelor de acasă. Scandinavii rămân surprinşi de câtă dragoste primesc din partea noastră, atunci când trec pragul bisericii, trăiesc alături de noi căldura familiei unite şi iubitoare. Uneori, îi simţim pe localnici reci şi foarte reci, însă după ce îi cunoaştem, mai ales prin cei care s-au convertit la ortodoxie, înţelegem că sunt din fire mai distanţi şi mai calculaţi, marcaţi puternic de societatea de consum în care trăiesc. Cu toate astea, toţi scandinavii care vin alături de noi în biserică se topesc pe loc. Li se citeşte emoţia şi bucuria pe faţă. În străfundul sufletului lor, ei nu-şi pierd dragostea, le licăreşte din nou în priviri când intră în biserică. În parohiile noastre româneşti din Episcopia Europei de Nord, la fel ca pretutindeni în diaspora română, se păstrează costumele populare pe care românii şi le aduc de acasă, se joacă şi se cântă cântecele vechi strămoşeşti, iar acum, de Crăciun, se colindă. Ce gheaţă din lume rezistă în faţa unui colind românesc? Sufletul nostru e mai fierbinte decât zăpezile nordului. Răceala şi indiferenţa străinătăţii nu ne pot atinge.
- Sfinţia voastră vă aflaţi de Crăciun în mijlocul credincioşilor de aici?
- Totdeauna! În ziua praznicului Naşterii Domnului mă aflu în mijlocul credincioşilor, pe care îi păstoresc în Europa de Nord. Colind şi acum împreună cu ei, aşa cum colindam în copilărie. Am memorat foarte multe colinde culese de la bătrâni, pe care le duc cu bucurie pretutindeni, în bisericile unde slujesc, la casele bolnavilor şi însinguraţilor pe care îi cercetez, i-am învăţat şi pe preoţii şi credincioşii mei din Scandinavia câteva colinde foarte vechi. În acest post al Crăciunului, am vizitat, aici, departe de ţară, un bătrân ţintuit la pat, un intelectual sensibil, foarte rafinat, căruia i-am cântat colinde ţibleşene. M-a ascultat cu lacrimi în ochi. La final, mulţumindu-mi, mi-a făcut cel mai frumos compliment: "Părinte episcop, mă bucur nespus că nu v-aţi pierdut puritatea copilăriei!"
- Aveţi un colind preferat, mai aproape de suflet?
- Îmi aduc aminte de o înmormântare de anul trecut, de la noi din sat, când mi-a răsunat limpede în minte şi în inimă un colind din copilărie. Murise o mamă foarte tânără. A făcut infarct, chiar când îşi alăpta bebeluşul. Era fiica diacului de la strana bisericii. La înmormântare, durerea era atât de mare, încât nici preoţii slujitori nu mai găseau cuvintele potrivite de mângâiere. Nici eu nu le-am găsit; am început să plâng alături de fraţii preoţi, împreună cu cei îndureraţi. Mai mult s-au auzit suspinele părinţilor, ale soţului şi ale credincioşilor, decât psalmodierile slujitorilor. Eu aveam pe piept engolpionul cu icoana Maicii Domnului Alăptătoarea. N-am putut spune atunci decât atât: "Iată, iubiţii mei, port pe piept icoana Maicii Domnului Alăptătoarea, în care Maica Domnului Îl alăptează cu gingăşie pe Pruncul Iisus, Hrănitorul făpturii. De astăzi înainte, pe acest prunc îl va hrăni Maica Domnului. Ea L-a alăptat pe Hristos şi ne alăptează pe fiecare în parte, mai ales pe cei care sunt fără de mamă şi fără de ajutor." Mărturisesc că am trăit acele clipe sub ocrotirea blândă a Maicii Domnului, pe care o simţim întotdeauna şi o simţim cu prisosinţă, mai ales acum, la praznicul Întrupării, când o vedem cu câtă grijă Îl poartă pe braţele Sale pe copilul Iisus şi împreună cu El, ne poartă şi pe noi. Şi mi-am adus aminte de versurile colindului din copilărie, în care pruncul Hristos plânge, iar Preacurata îi spune: "Taci, Fiule, taci, dragule,/ Că Ţie Maica Ţi-a dat/ Două mere, două pere,/ Două ţâţe dalbe a'mele./ Două mere roşioare,/ Rupte de la Sfântul Soare;/ Ţi-a dat cheia Raiului,/ Scaunul judeţului, / Şuştarul botezului./ Cu şuştaru-i boteza,/ Cu scaunu-i judeca,/ Pe tăt omul îi chema,/ Pe tăt omul să-l slobozi,/ Să faci dreptate la toţi."
PS IGNATIE MUREŞANUL - arhiereu-vicar al Episcopiei ortodoxe române din Spania şi Portugalia
"O regăsire a identităţii"
- Preasfinţia voastră, vine Crăciunul şi am vrea să ştim aici, acasă, în ţară, dacă fraţii noştri plecaţi în străinătate mai trăiesc, încă, în nădejdea lui Dumnezeu. Exilul îi apropie sau îi îndepărtează de credinţă?
- Eu cred că îi apropie foarte mult. Sunt destui români de-ai noştri care, în ţară fiind, aveau un mod de raportare faţă de asumarea valorilor Evangheliei şi a vieţuirii în Hristos, destul de anemic. Multe lucruri se fac la noi acasă în virtutea unei inerţii. Există tradiţia, eşti învăluit de ea, vine Crăciunul, inevitabil asculţi o colindă la televizor, încerci să fii un pic mai bun, pluteşte ceva în duh, în văzduh, în lumea aceasta, ceva din spiritul sărbătorii Crăciunului. Venind în Occident, poate fiind mai mult cu ei înşişi (nu neapărat la ananghie, asta cred că e o generalizare greşită), ei nu au decât o soluţie: să se uite înspre cer... E drept că multe familii de români trăiesc extraordinar de greu aici, în străinătate, dar nu numai grijile şi sărăcia, ci străinătatea în sine te amputează dintr-un mediu care îţi este foarte familiar, un mediu care simţi că este făcut pentru tine, este al tău. Dintr-odată, te vezi catapultat în alt context cultural, într-o altă lume, complet diferită faţă de obişnuinţele tale mentale, sufleteşti, şi de tot ce ţine de tine, ca om. Şi asta este o ruptură, e o dramă în sufletul fiecărui om, chiar dacă are asigurat confortul material. Aşa se face că mulţi dintre românii noştri descoperă bucuria credinţei când ajung în Occident. Ei sunt ajutaţi şi de parohiile de aici, care sunt foarte mici şi te fac să te simţi ca într-o familie. Nu te mai pierzi ca în România, într-o masă enormă de oameni, în care creştinii nu reuşesc să schimbe unul cu celălalt două vorbe - fiecare vine la biserică, se roagă, dar fără să intre în comuniune cu ceilalţi, care vin şi ei la slujbă. Or, aici, fiind comunităţi mici, credincioşii reuşesc să se cunoască mult mai bine, se adânceşte astfel apartenenţa la viaţa de parohie şi au şansa de a deveni mai conştienţi de credinţa lor. Majoritatea celor care vin la biserică în Occident sunt tineri. Poate că unii dintre ei se vor întoarce în România, eu am nădejdea aceasta, şi poate că vor fi fermentul credinţei în parohiile de acasă.
- Acasă, în România, Crăciunul este o sărbătoare fierbinte. Occidentul este mai rece. Vor avea parte românii noştri de un Crăciun fericit?
- N-aş vrea neapărat să vă contrazic, însă nu peste tot în Occident maniera de a se raporta la sărbătoarea Crăciunului este una rece. De exemplu, acum, când vorbim, eu sunt în Irlanda. Pentru irlandezi, Crăciunul este una dintre cele mai mari sărbători - aş putea spune, similară cu cea a Paştelui ortodox, implică o foarte mare căldură interioară. În primul rând, pentru ei este o sărbătoare care are un profund caracter familial; apoi, reprezintă o coeziune a tuturor celor care sunt împrăştiaţi.Până astăzi, încă, se mai menţine această tradiţie, ca de Crăciun, irlandezii, oriunde ar fi ei în lume, în America sau Australia, să încerce să se adune acasă. Şi mai fac ceva! În ziua Naşterii Domnului, întotdeauna, un irlandez se gândeşte şi la cel amărât, care nu are ce să mănânce. Întotdeauna la masa de Crăciun există o farfurie goală şi un scaun gol, care este al străinului care s-ar putea să vină, să intre în casă sau chiar să fie chemat pentru a mânca împreună. Acesta este însă cazul Irlandei, şi nu trebuie să generalizăm. Eu umblu foarte mult prin Occident, văd foarte multe aeroporturi, oraşe, peste tot unde mă duc, vizitând comunităţile noastre, sunt uimit de explozia aceasta de lumini, luminiţe puse oriunde, când se apropie Crăciunul. Nu contează cât de seculară ar fi ţara respectivă, că nu-i interesează credinţa sau Hristos - peste tot vezi lumini în perioada aceasta. Şi mă gândesc eu, ca episcop, ca unul care Îl slujesc pe Hristos: câţi dintre cei care văd aceste lumini se gândesc că dorul acesta de lumină, de cât mai multă lumină, vine, de fapt, de la Lumina lui Hristos, care Se întrupează pentru noi în ziua de Crăciun? Cred că absolut nimeni.
Revenind la români: eu cred că noi trăim cu aceeaşi intensitate sărbătoarea Crăciunului, ca şi cum am trăi-o acasă, în ţară, fără să ne lăsăm contaminaţi de răceala care, într-adevăr, există în anumite zone sau ţări occidentale. Mai concret: eu înţeleg sărbătoarea Crăciunului, sărbătorile de iarnă, ca o profundă regăsire a identităţii noastre. De ce? Pentru că, simt eu, parcă ne-am reîntoarce, am reintra într-o matrice, într-o matcă ce ne aparţinea dintotdeauna, însă nu reuşeam să ne conectăm la ea pe tot parcursul anului. În perioada sărbătorilor, eu constat că există o implicare mai profundă, ca un fel de plonjare în duhul sărbătorilor, care retrezeşte în mintea şi inima fiecărui român aflat departe de casă, imaginea sărbătorilor, aşa cum le trăiau ei în copilărie. Prin urmare, cred că o caracteristică generală, dar şi profundă, în acelaşi timp, a sărbătorii Crăciunului, este că mulţi dintre românii noştri se rebranşează la propria lor identitate şi parcă trăiesc într-o manieră mult mai vie, în toată această perioadă a sărbătorilor de iarnă.
PS SILUAN ŞPAN - episcopul românilor ortodocşi din Italia
"Românii se străduiesc să trăiască în credinţa lor"
- Preasfinţia voastră, anul 2015 a fost aprig şi agitat şi se termină în violenţă, cu războiul din Siria şi cu atentate teroriste în mai multe colţuri ale lumii. Răul pare că năvăleşte peste noi din toate părţile. Cum poţi să-l opreşti, ca să te bucuri de lumina Crăciunului?
- Eu cred că niciun creştin nu poate să facă şi, aş zice, nu are voie să facă abstracţie de suferinţa lumii. Deci, nu se pune problema de a ţine deoparte, de a ne izola într-un fel, de durerea lumii, pentru că durerea lumii ne priveşte pe toţi. Unul din lucrurile pe care le aduce Întruparea lui Dumnezeu este acela că pune temei felului autentic de a-ţi trăi umanitatea, de a trăi cu conştiinţa că eu aparţin întregii firi omeneşti şi întreaga fire omenească petrece în mine. Toţi sunt, până la urmă, în inima mea, de aceea bucuria sau necazul, suferinţele tuturor mă privesc personal. E o durere duioasă, la gândul că atâţia oameni pe lumea aceasta, nu numai creştini, au nevoie de iubire, de iertare, chiar şi atunci când aceste simţăminte sunt mutilate, malformate sau desfigurate în ei. De aceea, evenimente ca cele care s-au întâmplat recent, la Paris, nu pot să rămână în urma noastră. Noi nu numai că îi purtăm în rugăciune pe cei care au pierit într-un mod atât de tragic şi de neaşteptat, de o moarte năprasnică, dar îi purtăm în rugăciune şi pe aceia care suferă de pe urma lor, mai ales, copiii... Noi nu suntem chemaţi să facem judecăţi de valoare, noi ne gândim la durerea omului, indiferent de identitatea lui, ba chiar ne pare rău că semeni de-ai noştri pot să devină, săracii, terorişti, să ajungă într-o situaţie în care să creadă că fac un bine dacă se sinucid, ucigând cât mai mulţi oameni în jurul lor. Pentru creştini, e foarte dureros şi foarte înfricoşător că omul poate să decadă atât de mult. Şi dacă aceste nenorociri vin aproape de bucuria Naşterii Domnului, ele nu fac decât să crească în inimile noastre rugăciunea, iar părerea noastră de rău să se transforme într-o rugăciune compătimitoare, pe care o înălţăm Fiului lui Dumnezeu şi o încredinţăm Maicii Sale Preacurate, pururea rugătoare.
- Preasfinţite părinte, spre deosebire de România, Occidentul pare să scapete în credinţă, pare mai rece, mai secularizat. Îi influenţează şi pe români? Vă întreb fiindcă suntem în prag de Crăciun...
- Starea omului care petrece în lumea aceasta depinde mult de contextul în care petrece, iar contextul Italiei e deosebit de al altor ţări. Eu, de exemplu, înainte să vin aici, am petrecut 10 ani în Franţa, şi-mi dau seama că Italia este una dintre cele mai puţin secularizate ţări dintre societăţile Europei Occidentale. Pentru că numărul sfinţilor care s-au proslăvit aici, începând cu Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel, care au murit martiric la Roma, apoi cu atâtea milioane de sfinţi mucenici, ierarhi şi cuvioşi, presăraţi prin toată peninsula, face ca pământul acesta şi poporul care trăieşte pe aceste meleaguri să fie, totuşi, credincios, iar societatea în care trăieşte el să fie mai puţin secularizată decât alte societăţi. Asta nu înseamnă că este o societate profund creştină, dar înseamnă că, totuşi, creştinul care vrea să-şi trăiască credinţa în această societate nu întâmpină o rezistenţă atât de puternică din partea ei, ca în alte ţări.Avem exemplul femeilor din România, care îngrijesc bătrâni sau chiar copii în familiile italiene. Mai ales în ce-i priveşte pe bătrâni, se creează o legătură strânsă, şi pe fondul acesta, al credinţei, pentru că persoanele mai în vârstă sunt mai credincioase, mai aproape de Dumnezeu şi vor să se roage. De multe ori, am întâlnit cazuri când românca noastră ortodoxă îi citeşte în italiană, bătrânului sau bătrânei pe care o îngrijeşte, din cartea de rugăciuni, pentru că ei, fiind în vârstă, nu pot să-şi citească singuri. După aceea, românca îşi citeşte şi rugăciunile ei ortodoxe, Psalmii sau rugăciunile de seară sau de dimineaţă. Şi cum românii postesc, ajung să postească, de multe ori, şi italienii, numai ca să-şi poată păstra alături româncele care-i îngrijesc de atâta timp.
Şi să ştiţi că, uneori, societatea ne influenţează negativ, dar se poate să ne şi stimuleze credinţa. Românii care sunt în Italia şi pe care-i vedem noi frecventând biserica, cupluri tinere, care vin să-şi boteze copiii, încearcă să trăiască în credinţa ortodoxă. Desigur că lumea în care ei trăiesc petrece pe alte frecvenţe şi are alte priorităţi şi urmăreşte alte finalităţi. În măsura în care nu trăieşti autentic şi nu ai bine lămurite şi bine stabilite principiile credinţei tale, se poate să te laşi influenţat de mentalitatea lumii în care trăieşti.