Talentata domnişoară L. M.
Ion Creangă i-a dedicat "d-şoarei L. M." cartea sa de căpătâi, "Amintiri din copilărie". Şi nu pentru că tânăra de doar 18 ani ar fi fost fata celebrului său tată, Titu Maiorescu, inspiratorul societăţii literare "Junimea", ci pentru că Livia a fost, de fapt, multă vreme, argintul viu al cenaclului, întâiul cititor şi cel mai onest confident al talentaţilor scriitori ce de-abia debutau în marea literatură. Nu încape îndoială că ea va fi fost cea care l-a îmboldit la scris pe marele povestitor şi tot ea îl va fi ajutat pe Creangă la transcrierea şi la corectarea poveştilor născute din năzbâtiile sale de la Humuleşti. Un an mai târziu, în 1882, vine rândul lui Vasile Alecsandri să-i dedice Liviei poezia "Iarna vine", citită la o şedinţă a "Junimii"
Încă înainte să fi împlinit 20 de ani, Livia e o asiduă colaboratoare a tatălui său. Copiază texte, îl sprijină când vine vorba de tipărirea cuvântărilor şi a lucrărilor sale literare şi traduce ea însăşi pentru celebra revistă "Convorbiri literare", schiţe de Mark Twain, lucrări de Mite Kremnitz sau nuvele, în nemţeşte, ale lui Ioan Slavici. Multe dintre marile opere ale literaturii noastre, născute în fervoarea întâlnirilor "Junimii", trec prin mâinile delicate ale Liviei, înainte de a cunoaşte consacrarea unei tipărituri. Bunul său gust, ca şi talentul muzical, deopotrivă pianistic şi vocal, o transformă într-o veritabilă maestră de ceremonii la serbările organizate de familie şi o impun chiar şi pe scenele teatrale, unde se ocupă de aranjamentele muzicale ale unor comedii şi spectacole de revistă, semnate de Max Rosetti şi Iacob Negruzzi. E nelipsită de la marile evenimente culturale de la Iaşi, Sinaia sau Bucureşti, cunoaşte îndeaproape boema artistică, e prietenă cu Mihai Eminescu, căruia îi poartă mereu de grijă, ca unui frate mai mare şi mai zvăpăiat, dar nu-i e străină nici încâlcita lume politică a Capitalei, în care tatăl său juca un rol de primă mână.
Fără a fi o frumuseţe, fragilă fizic şi emoţional din pricina unor suferinţe din copilărie, dar din cale afară de talentată şi rafinată, încăpăţânată în părerile ei până la a-l scoate din minţi pe Titu Maiorescu, Livia e o prezenţă remarcabilă în lumea bună a României, pe la 1880. Nu miră pe nimeni, prin urmare, când sofisticata Regină Elisabeta alege să o aducă la curtea lui Carol I, ca domnişoară de onoare. Cele două petrec mult timp împreună, iar Livia o ajută pe scriitoarea-regină cu traduceri, ajustări şi sfaturi la multe din lucrările sale. Vocea sa unică, acompaniată de pianul tânărului Zdislaw Lubicz, muzicianul polonez al Casei Regale, încălzeşte multe din serile în care rigidul Carol se frământa, închis în sine, cu gândul la soarta ţării sale...
Întrebări fără răspuns
Brusc, însă, la 24 de ani, Livia Maiorescu părăseşte în trombă scena publică din România, în care nu doar prietenii, dar şi cârtitorii, îi prevedeau un viitor minunat. În plin scandal matrimonial între părinţii săi, Titu Maiorescu şi Clara Kremnitz, soldat cu un divorţ răsunător, Livia pleacă la Berlin alături de mama sa. Nimeni nu înţelege gestul. E notat cu surprindere în presa vremii, apoi numele Liviei dispare, treptat, până a se pierde cu totul. Scurta fişă biografică a Liviei Maiorescu reţine doar alăturarea unui nume străin, Dymsza, cu sonoritate polonă, şi faptul că a murit în România, fiind îngropată la Bucureşti. Nu ştiam nimic din toate acestea când, ajuns în toamna aceasta la Vilnius, în Lituania, în căutare de vechi urme româneşti, m-am trezit faţă-n faţă cu numele Maiorescu. "Fiica celebrului vostru politician şi om de cultură a locuit mulţi ani aici, în Lituania, la moşia Ilzenberg, unul dintre cele mai frumoase locuri din ţara noastră. Trebuie neapărat să vizitaţi palatul ei", am fost îndemnat, nu o dată, la Vilnius, unde România are prieteni apropiaţi. Stârnit de entuziasmul lituanienilor şi, mai ales de respectul cu aer de religiozitate pe care-l purtau unui personaj complet necunoscut la noi acasă, am hotărât să adaug urmelor istorice pe care le căutam, şi pe acelea ale Liviei Maiorescu, dispărută complet din peisajul cultural românesc.
Care e misterul plecării sale precipitate din România? Cum se poate ca o tânără atât de bine integrată în societatea românească de sfârşit de secol să dispară, pur şi simplu, din Bucureştiul literar şi din anturajul Casei Regale a României? Ce drame şi ce poveşti a lăsat în urmă şi ce destin îi era hărăzit departe de ţară, vreme de mai bine de jumătate de secol? Am pornit la drum cu o broşurică despre fosta moşie de la Ilzenberg, unde a trăit Livia Maiorescu. Deşi sărace, informaţiile erau, oricum, mult mai bogate decât se ştie la noi despre fosta domnişoară de onoare a Reginei Elisabeta. O imagine din carte m-a urmărit tot drumul, şi mai apoi, încă multă vreme. O fotografie de la Berlin, de pe la 1890, făcută la doar câţiva ani după enigmatica sa plecare din România. Aşa am simţit atunci, că trebuie să iau urma acelei imagini...
Fotografia de la Berlin
A trecut o jumătate de oră şi încă nu-şi poate lua ochii de la fotografie. Nicicând nu-şi văzuse fiica mai frumoasă şi mai fericită. Gheaţa din sufletul rigidului Maiorescu se topeşte, pe dată, în două lacrimi mari, de cum deschide plicul primit din îndepărtatul Berlin. În joaca lacrimilor, ochii Liviei scapără şi mai şi! Se despărţise de fiica lui de câţiva ani buni, de fapt de când divorţase de mama ei, Clara Kremnitz. Era mult venin în spatele acestei duble rupturi, iar plecarea precipitată a celor două în Germania, în loc să vindece, nu făcuse decât să adâncească rănile. Se mai văzuseră de vreo două ori de atunci, în încercarea de a şi-o reapropia pe Livia. Părinte corect, muncea pe brânci, ca să nu întârzie, fie şi cu o zi, renta viageră consistentă pe care i-o promisese, ba chiar trecuse, fără tăgadă, pe spezele lui, costisitoarele tratamente ale Clarei. Apoi, se străduise, cât putuse, să fie un tată grijuliu, călătorise împreună cu Livia la Praga, bătuseră împreună cele mai bune magazine şi pinacoteci, petrecuseră seri lungi de lecturi, dar nimic nu putea să şteargă eticheta de părinte trădător, pe care Livia i-o pusese de multă vreme deja. Fiica pactizase total cu mama ei, Clara, în faţa infidelităţilor publice ale lui Titu Maiorescu, despre care vuia Bucureştiul, că ar avea un fiu nelegitim cu Mite Kremnitz, cumnata sa. Ba, se înverşunase şi mai mult, după ce el îşi "reparase" viaţa la Bucureşti, imediat după divorţ, în braţele Anei Rosetti, în vreme ce ele trăiau izolate şi neconsolate la Berlin.
Dar acum, de când deschisese scrisoarea abia sosită, chipul aspru al tatălui se luminase de-un zâmbet duios. Priveşte fotografia din plic: Livia e senină, îmblânzită, cu ochi nespus de frumoşi, surâde vag. De-a stânga ei, sprijinit de masa învelită în brocarduri scumpe, stă un bărbat în toată puterea cuvântului: înalt, chipeş, cu mustaţă răsucită, cu mâna petrecută protector şi afectuos peste braţul Liviei. Se vede, din prestanţa lui, că e om cultivat. Îl cheamă Eugeniusz Dymsza şi e proaspătul soţ al fiicei sale. Un nobil polon, cu averi întinse prin Lituania, vestit inginer şi mare poliglot! Fragila Livia îşi găsise, în sfârşit, liniştea alături de acest aristocrat luminat, cu 10 ani mai în vârstă decât ea. E greu să-ţi imaginezi că un om precum Maiorescu, neclintit în morga lui academică, temutul rector al Universităţii bucureştene, ar fi putut lăcrima, fie şi de unul singur. Dar dacă nu a făcut-o, cu siguranţă că semnul bucuriei ascunse i-a adus zâmbetul în suflet şi pe obraz. Destinul îi oferise Liviei un dar neaşteptat.
Agonie şi extaz
Parlamentar, deja, de două decenii, fost ministru al Cultelor şi rector în funcţie al Universităţii Bucureşti, Titu Maiorescu este, în 1892, anul căsătoriei fiicei sale, Livia, cu Eugeniusz Dymsza, în plină ascensiune publică în România, pregătindu-şi terenul pentru marile sale viitoare demnităţi - ministru al Justiţiei, ministru de Externe şi Premier al României. În Germania, în schimb, acolo unde s-au cunoscut Livia şi Eugeniusz, fosta soţie a lui Titu Maiorescu, Clara, e în plină agonie. Ultima dorinţă înainte de a muri e şi ultima ei bucurie, la capătul unei vieţi pline de dramatism: îşi vede fata cea dragă, care i-a fost mereu alături, aşezată la casa ei. Se stinge la numai două săptămâni după căsătorie, discret, nu cumva să-i fie povară Liviei în noua ei viaţă...
Din ţară, de la Bucureşti, filosoful şi omul politic Titu Maiorescu le scrie Liviei şi lui Eugeniusz că ţine neapărat să-i vadă cât mai degrabă cu putinţă. Îi şi vizitează pe însurăţei la Berlin, anul următor. Maiorescu e profund impresionat de ţinuta fizică şi intelectuală a ginerelui său. Descendent al unei familii bogate şi influente, Eugeniusz Dymsza absolvise celebra Facultate de Drumuri şi Comunicaţii de la Sankt Petersburg şi bătuse, până la aproape 40 de ani, în lung şi în lat Rusia ţaristă, de la Marea Neagră până în Caucaz şi de acolo până la Marea Baltică. Construise mari porturi şi căi ferate de importanţă strategică pentru acele vremuri, la sfârşit de secol XIX. Atentă şi credincioasă, Livia îl va urma mereu pe iubitul ei soţ, tot timpul pe drumuri, între Crimeea, Sankt Petersburg, Viena şi Berlin. Cum parte a familiei sale locuia în centrul Europei, celebrul inginer decide să cumpere o proprietate undeva pe la mijloc, pe drumul dintre Sankt Petersburg şi Berlin. Alege moşia de la Ilzenberg, în Lituania de azi. Ca să o cumpere, împrumută o sumă colosală la vremea aceea, semn al puterii şi al respectului de care se bucura, şi, într-o zi frumoasă de toamnă, o ia pe Livia şi o conduce, ceremonios, din caleaşca de la marginea drumului prăfuit, direct în "Paradis".
Bun venit în "Paradis"!
Va fi fost, ca şi acum, o toamnă răcoroasă şi senină, ziua în care Eugeniusz a adus-o prima oară pe Livia la Ilzenberg. E un cer de limpezimea cristalului, iar pădurile de pini şi mesteceni freamătă de adierile Mării Baltice. Gonim de câteva ore dinspre Riga, în jos, spre graniţa Letoniei cu Lituania. De la o vreme, copacii se strâng ca într-o îmbrăţişare pe deasupra drumului îngust pe care înaintăm. Intrăm, parcă, într-un tunel al timpului. Razele de soare ce scapără printre frunze dau peisajului irizări ireale. Drumul e absolut pustiu. Nu trebuie decât să ridici piciorul de pe acceleraţie, să pui o muzică melancolică, să scoţi cotul pe geam şi să-ţi pierzi gândurile în bătaia privirii! Miroase a "Paradis", acel paradis spre care te îmbie, în Lituania, toţi cei care află că eşti din România. Paradisul Liviei Maiorescu, paradisul pe care chipeşul Eugeniusz i l-a făcut cadou iubitei sale soţii.
"Ştiţi cumva unde e Domeniul Ilzenberg?", întreb un bătrân înalt, cu plete albe, ce-şi face de lucru cu un pumn de chei zdravene, ca Sfântul Petru la porţile Raiului. "Căutaţi «Paradisul»? E aici, pe stânga, cum treceţi de graniţă", îmi arată moşul. Păşesc pe direcţia mâinii sale, rămasă înţepenită, în urma mea. Mai fac doi paşi şi, brusc, dau de o forfotă de nedescris. Echipe de muncitori lucrează la ultimele finisaje ale unui gard somptuos. Merg de-a lungul lui şi ajung în faţa unei porţi impresionante. "Ilzenbergo Dvaras" - "Domeniul Ilzenberg". Apăs pe clanţă: uşa se deschide şi mă invită, scârţâind a nou, să păşesc în plină poveste.
Înapoi, pe vremea Doamnei Livia
Domeniului Ilzenberg i s-a dus vestea şi în Lituania, şi în Letonia. Amintirile luminoase din primele decenii ale secolului XX n-au putut fi şterse de râvna criminală a comuniştilor, care, şi în Ţările Baltice, la fel ca şi la noi, au transformat în CAP-uri vechile palate nobiliare. Dar, dincolo de evocările pe care le găseşti la tot pasul, faima Ilzenberg-ului a revenit în atenţia publică acum câţiva ani, când unul dintre cei mai bogaţi oameni din Lituania a cumpărat domeniul, vechi de exact 500 de ani, cu gândul neabătut de a-i reda strălucirea de odinioară. Nimeresc taman în zarva ultimelor retuşuri. "În două săptămâni e inaugurarea", îmi spune, într-o engleză de Cambridge, un inginer tânăr, care-şi diriguieşte oamenii în sfânta zi de duminică. Are în mână planurile din interbelic ale palatului şi mi le arată mândru. "Totul va arăta la fel cum era pe vremea doamnei Livia!".
Înălţat pe două niveluri şi înghiţit, la propriu, de o mare de verdeaţă, palatul Ilzenberg a găzduit, în jumătate de mileniu, multe sindrofii de lux. Mai cu seamă după preluarea sa de către influentul nobil Eugeniusz Dymsza şi de eleganta sa soţie româncă, Ilzenberg a magnetizat întreaga elită a Europei Centrale şi de Nord, dar şi a Rusiei. Dar nu palatul în sine, deservit, în vremurile bune, de o armată de slugi pricepute, era marea atracţie a locului, ci domeniul dimprejur, un veritabil spectacol în aer liber. Ca şi pe vremea distinsei proprietare a moşiei, oricine e liber şi acum să viziteze locul, fără urmă de îngrădire... Traseul începe chiar din spatele conacului, unde meşterii de azi au refăcut superba balustradă de fier şi marmură, care folosea drept punct de belvedere spre uriaşul lac care e inima proprietăţii. Stând la un ceai sau la o cafeluţă, dis de dimineaţă, din acest mic balcon natural puteai plănui în tihnă clipe de neuitat. În zilele toropitoare de vară, o baie te-ar fi ademenit numaidecât. La apus de soare, ar fi mers o plimbare cu barca, vâslind de voie în locuri tainice, parcă dinadins create de natură ca să ascundă fiorul primelor sărutări. Apoi, în după-amieze melancolice, nimic nu ar fi mai potrivit decât o lungă plimbare pe una dintre numeroasele insuliţe. La una dintre ele, nu mai mare decât un salon de dans, poţi ajunge la pas, străbătând o pasarelă arcuită peste luciul ce scapără orbitor în lumina soarelui de septembrie. Puzderie de copaci contorsionaţi, unii după ceilalţi, ca într-o pasionantă scenă de tango, umplu "ringul".
"Afacerea" Lubicz-Maiorescu
Mă aşez pe o margine a insulei şi privesc în larg. Din loc în loc, plăcuţe scrise în lituaniană marchează arborii seculari ai proprietăţii, martori încă vii ai vremurilor când Livia Maiorescu îşi purta pe aici nostalgiile şi dorurile numai de ea ştiute. La ce se va fi gândit Livia, în lungii ani de singurătate de după marile lovituri pe care le-a primit de la viaţă, la sfârşitul Primului Război Mondial? Căci anii de pribegie din calea ororilor războiului s-au suprapus peste moartea tatălui său, Titu (în 1917), şi cea a soţului său, scumpul de Eugeniusz (în 1918), cei doi bărbaţi care i-au marcat viaţa, fără să stingă, însă, existenţa ascunsă, adânc în suflet, a unui alt "erou" al vieţii ei, Zdislaw Lubicz, pianistul Casei Regale a României, omul pentru care plătise aşa de greu cu exilul. Se va fi gândit şi la el Livia? La tânărul uscăţiv, cu mâini lungi şi degete frumoase, pe care-l admira, în secret, în timpul recitalurilor de la Palat? Şi-au împreunat prima oară mâinile pe când exersau un vals, la ceas de seară, pentru o mare recepţie. A doua zi, în timpul recitalului, simţea că se sufocă de emoţie. Când spiritele s-au încins, în sfârşit, sub efectul şampaniilor scumpe, şi când dezordinea a cuprins palatul, cei doi tineri s-au furişat împreună, departe de ochii lumii, într-un cotlon ascuns. Dar aventura sa fierbinte, la ceas de noapte, în Palatul Peleş, cu şarmantul muzician polonez, n-a scăpat ochilor vigilenţi ai ofiţerilor lui Carol. "Afacerea Lubicz-Maiorescu" a devenit, pe dată, secret de stat în România. Un secret atât de bine păzit (date fiind posibilele sale repercusiuni asupra onoarei coroanei regale, la care Carol ţinea ca la ochii din cap, şi asupra carierei politice a lui Titu Maiorescu)... încât a stat muşamalizat vreme de aproape un secol şi jumătate (până la recenta apariţie a "Jurnalului" Regelui Carol I!). Ziarele de cancan abia aşteptau să scape vreo picanterie! Dar Carol I şi Titu Maiorescu lucrează curat şi îi pedepsesc exemplar pe cei doi amorezi. Detaliile le aflăm ascunse printre mii de însemnări acribioase şi plictisitoare, în jurnalul regelui. Acolo se afla marele secret al dispariţiei Liviei din România! În data de 30 septembrie 1886, pe când se afla cu întreaga curte la Sinaia, Carol notează în jurnal: "Lubicz, care ar fi venit pentru muzică, a fost găsit seara târziu în castel, aici, în rendez-vous cu Maiorescu. Istorie incompletă, care va trebui ţinută secretă. A fost concediat".
Incertitudinea asupra poveştii planează câteva zile. Era limpede că pianistul Zdislaw Lubicz avea o aventură cu cineva de la castel, însă nu era încă destul de clar cu cine anume. Întreaga poveste se petrece pe fondul neînţelegerilor dintre Titu Maiorescu şi soţia sa, Clara, de care, de altfel, are să divorţeze chiar în acele zile. Într-o însemnare ulterioară din jurnalul său, din 31 decembrie 1886, regele consemnează că s-a găsit asupra lui Lubicz o scrisoare compromiţătoare. "Bucureşti. Vineri, 19/31 decembrie 1886. Ceaţă, frig umed. Elisabeta anunţă că la Lubicz a fost găsită o scrisoare prin care Livia e total compromisă. După-amiaza, audienţe. L. Maiorescu demisionează din postul de domnişoară de onoare, părinţii ştiu totul. Ea pleacă din Bucureşti, împreună cu mama ei".
A fost Livia victima unui aranjament strategic între rigidul Rege Carol I şi versatilul Titu Maiorescu, care ţinea, deopotrivă, la imaginea sa, dar care îşi dorea linişte pentru noul său mariaj, departe de Clara şi de intransigenta Livia? Nu vom şti niciodată şi, probabil, nici Livia, marea doamnă a Ilzenberg-ului, nu va fi ştiut asta... În însemnările sale zilnice, la fel de seci ca ale Regelui, Titu Maiorescu nu pomeneşte un cuvânt despre scandalul amoros de la Sinaia. Consemnează că a fost primit în audienţe de cuplul regal chiar în zilele acelea tulburi, dar nu dă detalii. Notează doar, rece, plecarea Clarei şi a Liviei la Berlin, cu un Orient-Fulger care a întârziat două ore! Şi mai spune că, în preziua plecării, Regina Elisabeta i-ar fi trimis Liviei, printr-o persoană de încredere, un mic cadou: un portret al ei, cu mesajul: "Mai tare ca soarta!"...
*
Amintirea Liviei Maiorescu e cât se poate de vie la Ilzenberg. Discreta fiică a lui Titu Maiorescu a fost, vreme de trei decenii, unica stăpână a celui mai râvnit loc din Lituania. La Ilzenberg, la graniţa Letoniei cu Lituania, când spui România, spui Livia Maiorescu-Dymsza. Iar când spui Livia Maiorescu-Dymsza, spui rafinament, spui erudiţie şi spui nobleţe. Bătrânul care îmi arătase drumul către palat îşi aminteşte poveştile rămase de pe vremea Veronikăi, cea care, în perioada interbelică, i-a servit Liviei drept bucătăreasă. "Stăpâna Livia era o cântăreaţă desăvârşită, a cântat pentru Regina României. Îşi fermeca oaspeţii cu extraordinare concerte de pian, serile erau o desfătare pentru musafiri! Stăpâna era foarte cultivată, vorbea rusă, poloneză, franceză, engleză, germană şi un pic de lituaniană. Lumea şi-o aminteşte ca pe o persoană extrem de omenoasă, de cumsecade, făcea mereu cadouri pentru copiii slugilor sale. A fost foarte iubită aici, şi acum se ţin concerte de pian în memoria serilor sale magice de la palatul Ilzenberg". Aici, la Ilzenberg, departe de de ţară, dar avându-l alături pe scumpul de Eugeniuz, căruia i-a dăruit trei copii, Livia a trăit cei mai frumoşi ani ai săi. Într-un vechi album de familie găsit de noii proprietari ai palatului, vezi în ochii senini ai celor două nepoţele ale sale, toată împlinirea Liviei şi toată magia Ilzenberg-ului de altădată.
Livia a trăit la moşie, până la începutul celui de-al Doilea Război Mondial. S-a refugiat apoi la Bucureşti, alături de cele două fiice şi de cele două nepoate, care aveau să înveţe la şcoli româneşti, după care îşi vor pierde urma în Polonia. Livia se stinge la Câmpulung Muscel, în 1946, dar e înmormântată, conform propriei dorinţe, alături de tatăl său, Titu, în Cimitirul Bellu din Capitală. După 60 de ani, tatăl cel sever şi fiica sa cea încăpăţânată, care a trebuit să pribegească o viaţă în căutarea fericirii, s-au reconciliat întru eternitate. "Mai tare ca soarta!", ca în mesajul secret al Reginei Elisabeta...