Domovikul casei
Duhurile... Duhurile din case. Atunci s-au arătat cel mai puternic. În ziua când ispita plecării a început să se-nfiripe prima dată în oameni. Până-n acea zi din anul 1947, nimeni nu se gândise la vreo călătorie. Nimeni. De peste două secole, niciunui lipovean din Sarichioi nu-i trecuse prin cap c-ar putea să părăsească locul ăsta în care au trăit atât de bine, izolaţi de lume, pe ţărmurile blajine ale Marilor Lacuri dobrogene. Erau doar ei între ei, ca-ntr-un Rai. Nu se sinchisiseră niciodată să plece mai încolo de Babadag ori de Tulcea. Până ce un zvon venit de departe, în timpul marii foamete de după război, i-a ameţit pe oameni, c-ar fi mai bine-acolo, înapoi, în Rusia... A fost de ajuns să se înscrie unul, c-au vrut mai mulţi. Şi atunci, domovikii au început să apară!...
"Mulţi l-o văzut atunci pe domovikul casei... Un omuleţ mic, aşa, ca o umbră. Toate casele noastre au un duh a lor - îl simţi, îl ştii că îi. Da' atunci oamenii chiar l-o văzut. L-o atins. Aveam o mătuşă aicea, Lisaveta, femeie cuminte şi tânără, care ne povestea cum o văzut, uite-aşa, «băieţelu'» în casa ei, omuleţ viu, soldăţaş, care-i închidea seara uşiţa la «curnik», gura cuptorului, unde dormeau raţele şi găinile... Era 1947, sărăcie grozavă, ruşii aveau nevoie de lume, să vină acolo, după război. Da' noi n-am ştiut nimic. Nimeni n-o ştiut ce-i aşteaptă... Şi-atunci, o văzut omuleţu' cela, cum merge prin casă şi se duce şi pune «zaslonca» la pecica (sobă), o tablă rotundă, cu care închidem păsările sub cuptor. Da' aşa, cu drag, ca când ar fi vrut să ajute... Şi vine şi întinde mâna spre mătuşă. Şi ea, frumoasă, îi întinde mâna, încet, şi mâna lui era moale şi rece, cum îi aluatul când îl frămânţi. Şi i-o intrat mâna ca-n cocă, în mâna lui albă, aşa moale şi blândă era. Sfioasă, mătuşa o ştiut de la bătrâni că poate să-i puie la duh o-ntrebare: «Na huda, ci na dabro?...» Adică, dacă-i venit pentru bine, sau pentru rău, cu veşti despre plecatul la Rusía... Şi când o întrebat, i-o văzut puţin faţa. Câteva secunde, aşa. O faţă albă, de copil trist, cum se chinuia să spună cuvântul, ca şi cum se sufoca, se căznea să îl zică: «Hhhh!...Hhhuuu!... HUDAAA!...» Adică: Rău!... Şi, în adevăr, rău a fost!"
Marea umilinţă
Vădană de mulţi ani, Uleana Mitri trăieşte singură în casa ei albastră. Ai ei n-au plecat atunci, n-au părăsit ograda în care au trăit toţi cei din neam, de la începutul istoriei lipovenilor în Sarichioi. Mătuşa Lisaveta însă da, a plecat atunci, în '47, nesocotind profeţia domovikului. "Şi huda a fost..." Uleana îşi aminteşte: pe strada mare, pravoslavnici mulţi, înflăcăraţi, înghesuiţi în camioanele încărcate cu grâne, butoaie, plăpumi, rochii înflorate, mobile şi acordeoane, se duceau "la Rusía" şi cântau... Plecau spre nicăieri şi cântau. Nimic nu îi aştepta acolo. Au trăit în bordeiuri sub pământ, au îndurat înjosiri cumplite, au făcut foamete mai mare decât în România, pe pământuri tari şi pustii. Au lăsat totul, pentru o amăgire. 300 de familii din Sarichioi au emigrat atunci în depărtările Rusiei, în ceea ce localnicii numesc "marea umilinţă din 1947". Nimeni n-a mai ştiut nimic de ei, decât abia prin anii '60, când cei dintâi emigranţi s-au întors acasă. Atunci au aflat ce a fost. Bătrânii muriseră "de inimă rea", uscându-se de dor după România. Tinerii au strâns din dinţi şi-au luat-o de la capăt, nevrând să-şi recunoască înfrângerea. Din acel an, niciun lipovean din Sarichioi nu şi-a mai schimbat cetăţenia. Nici după Revoluţie, când porţile ţării s-au deschis spre lumea largă, niciunul n-a ales să emigreze cu toată familia. Niciunul. Dacă s-au dus să muncească în Apus, mereu au lăsat pe cineva în casa unde s-au născut. De ce? Fiindcă, zic ei, "Duhul casei nu ne lasă". Domovikul îi veghează în tot ce fac, ca un înger dojenitor, ce le dă semne din alte lumi, mustrându-i dacă nu împlinesc rânduiala. Îi obligă să-şi ţină casa curată, zi de zi, s-o dreagă şi s-o îngrijească după vechile legi pravoslavnice, făcându-se simţit, oricând oamenii încep să-şi smintească sufletele. Aşa sunt ei, staroverii. Temători de Dumnezeu şi de duhuri, mai patrioţi cu locurile de baştină decât foarte mulţi dintre români. Pentru noi, toţi, existenţa lor ar putea fi o pildă.
Însoţitorii invizibili
Sarichioi. Un "cuib al lipovenilor", cel mai vechi şi mai mare sat din cele ale Dobrogei. Locul unde s-au aşezat cei dintâi pravoslavnici, pe ţărmul marii lagune a Razimului, şi de unde nu se vor mai clinti vreodată...
Uleana stă cocoţată pe "lejancă", laviţa de pământ ce iese din soba ce încălzeşte toată casa. Stă cu picioarele drepte, ca o păpuşă înflorată şi zâmbitoare. La 73 de ani, părul i-e încă des, negru, faţa încremenită-ntr-un zâmbet dolofan, de văduvă ce n-are voie să se lase înfrântă de viaţă, ci trebuie să vegheze la rosturile dintotdeauna. Deşi n-o vizitează mai nimeni, casa i-e dereticată mereu, ca pentru o zi de sărbătoare. Praful abia şters de dimineaţă, toate lucruşoarele puse-n ordine, în odăile aerisite, ba şi grădina şi-o mătură zilnic, în amănunt. Aveam să intru şi prin alte gospodării ale unor văduve lipovence, ce trăiesc complet singure. Toate sunt la fel de curate şi dichisite. Le vezi din drum, cu grădini pline de florile primăverii, lângă casele ce par abia văruite, de-un alb strălucitor, cu uşile şi canaturile ferestrelor albastre. Aşa arată întreg Sarichioiul. "Duhurile" bune veghează peste el, duhuri venind dinspre apele nesfârşite, ocrotind aşezarea în fiece lucru şi făptură, ca şi cum orice om care trece pe uliţă ar avea lângă el un domovik, un însoţitor nevăzut. În toată viaţa ei, Uleana n-a lăsat niciun castron, nicio cană neacoperite prin casă. "Pun măcar un băţ de lemn deasupra, în cruce, ca să nu vină duhu-năuntru...", zice, aşternând grijulie un ştergar peste carafa de apă proaspătă, din care tocmai mi-a turnat un pahar. Domovikul poate intra până-n cele mai adânci unghere, el vede toate faptele celor dintr-o casă şi vine acolo unde lucrurile nu-s în orânduială. Nicio cuvertură pe paturi nu-i deranjată, nicio faţă de masă, papucii sunt aliniaţi la intrare, hainele spălate nu trebuie lăsate pe sârmă, mai ales după lăsarea întunericului, căci iar apar domovikii şi intră în trupul hainei, ca în nişte trupuri vii. Când e ordine, domovikii nu vin. Fiindcă "n-au pe ce să se pună". Lipovenii mărturisesc că îi simt tot timpul în preajma lor, că adesea au bănuiala că ar fi "însoţiţi". Nu cred că mint. Atunci când vorbesc observ cum trag cu ochiul prin odaie, coborând vocea, de parcă am mai fi ascultaţi de cineva, mai ales dinspre colţul cu icoane din odaia din mijloc, adevărate altare împodobite cu o mulţime de sfinţi şi de cruci pravoslavnice, nelipsite din absolut nicio casă a Sarichioiului.
Uleana Mitri se simte, totuşi, ocrotită în casa ei. Umblă printre lucruri şi se roagă mereu. Orice ar face, orice ar atinge. "Când intru în casă, Doamne ajută-mă. Ajung la uşă, Sfântă Treime ajută-mă. Când mă pun la masă, Doamne Iisuse, ajută-mă. Dacă spăl ceva, Sfântă Născătoare ajută-mă. Mă tot rog. Oriunde fac un pas, tot la Dumnezeu vorbesc şi la îngeru' meu. Casa unde ai trăit, nu se părăseşte. Ştiu asta din bătrâni: dacă te duci la casă nouă, după ce-ai luat toate lucrurile, zici «hai şi tu, prietenu', cu mine..». «Prietenu'», duhu' omului. «Mergi şi tu cu mine...» Aşa ziceau oamenii când plecau atunci, în '47. Îşi chemau domovikul cu ei... Îşi strigau duhul casei să vină cu ei, da' duhu' nu s-a dus mai departe de sat. Noi am rămas aici şi-am înţeles. Aici îi locu' nostru, lângă ăstea ape, cu ăstea duhuri."
Mitri Uleana e socotită azi un "patrimoniu" al lipovenilor din Sarichioi, căci păstrează în mintea ei aproape patru sute de cântece din vremea celor dintâi staroveri, cei cinci mii de cazaci "purtători de sabie", gonind călare prin stepele Rusiei, ţinând în mâini crucea lor pravoslavnică în opt colţuri, prigoniţi spre apus pentru vechea lor credinţă... Tezaure neştirbite, cu versuri, intonaţie şi întregul alean sfâşietor al pribegirii departe de locurile pe care-au fost siliţi să le părăsească-n urmă cu peste trei veacuri... Li s-au ars casele, satele, oraşele. Au fost arşi de vii, spânzuraţi, batjocoriţi în pieţe publice. Li s-au scos ochii, li s-au tăiat limbile... Şi tot nu şi-au lăsat vechea rânduială ortodoxă, încăpăţânându-se să nu accepte reforma Patriarhului Nikon, de reînnoire a Bisericii şi a calendarului. Cântecele Ulenei despre asta sunt. Despre un drum lung către acasă... Fugari ce-şi duc crucea peste mări fără margini... Şi duhurile, venind împreună cu "şeicile" (corăbiile) atamanului Ignat Nekrasov, marele conducător, cel ce i-a scos pe rascolnicii cazaci din ţinuturile morţii, ducându-i cu harul lui peste un întreg Imperiu potrivnic, până la capătul Mării Negre, unde s-au aşezat. Staroverii. "Cei vechi", cum au fost numiţi. "Purtători de sabie", adică luptătorul, împreună cu femeia lui, cu copiii lui şi bătrânii din neam, străbătând marea Azovului, apoi marea noastră...
Uleana s-a născut în anul 1942 şi a vorbit "ca un om mare", de la vârsta de 6 luni. A uimit tot satul, părinţii, atunci când deodată a prins a vorbi şi a spune toate pe care le vede. "Cine păzeşte bostana voastră?", întrebau, în ruseşte, femeile aşezate împrejurul ei, cu rochii largi, lipoveneşti, şi ea răspundea că Iosip Kaza, căprarul satului, şi toţi râdeau, fiindcă prunca reuşea să-l imite cum vorbeşte şi cum bea rachiu, scălămbăindu-se către oamenii care stăteau roată, admirând-o... Sau când punea mâna ei micuţă pe murgul cel sur din grajdul bunicului, mângâindu-l pe cap şi zicând: "bunicul a bătut azi calul ăsta!", şi iarăşi toţi se minunau, iar bunicul Efrem însuşi se crucea până la pământ, ciupindu-şi, smerit, "lestuka", mătăniile lui din piele, lipoveneşti, recunoscând c-aşa a fost, căci dânsul n-a minţit în toată viaţa lui niciodată...Copila vorbea cu glas de om mare, spunea lucruri pe care n-avusese cum să le vadă. "De unde putea să ştie toate astea?", se întrebau oamenii. Dar Uleana îşi aminteşte şi azi, de vremea aceea, când visul se împletea aievea cu realitatea, când izbutea uneori să vorbească cu îngerii. De atunci, cam de la vârsta de un an, au început să-i intre în minte şi străvechile cântece lipoveneşti, pe care femeile le cântau la colţurile uliţelor, tânguirile lor unduioase, însoţite de bătrâna armonică rusească. Chiar şi azi le are pe toate în minte, cum cânta unchiul ei, Onisim, pe când ea avea patru ani. Îl "vede" cum cânta cu lacrimi, plecând spre Rusia, trăgând la acordeon în vârful unui camion burduşit cu emigranţi, cu cămaşa lui albă şi lungă şi barba bătută de vânt, pe care nu şi-a tăiat-o niciodată, nici cât a trăit apoi, în acea îndepărtată comună sovietică, din părţile Astrahanului, unde l-a regăsit bătrân, după aproape 50 de ani, încă tânjind după România. Un "patrimoniu" e socotită astăzi în sat Uleana Mitri, pentru toate amintirile sale, pentru toate cântecele şi felul în care-şi duce viaţa după vechile ritualuri. Dar ea se smereşte într-atât, încât abia înainte de plecarea mea, cu faţa întoarsă într-o parte, îmi întinde un şirag lung, până la pământ, de legitimaţii şi medalii de pe unde a cântat, din Coreea până-n Africa, prin toată Europa occidentală şi oraşele mari ale Rusiei, ca solistă a vestitului ansamblu "Landâş" din Sarichioi. "Nici nu ştiu când au fost toate astea...", zice. În rostul ei, restul lumii nici nu există. Singurele ei amintiri sunt de-aici. Ca şi cum gândurile, ca nişte duhuri, n-au putut trece mai departe de hotarele satului.
Băieţelul cu şalvari albaştri
Şi totuşi, unde este apa? Simţeam lacul, îl bănuisem mereu, cât umblasem cu profesorul Dolghin pe uliţele acestea lungi şi perfect drepte, ticluite anume ca să poţi vedea când apare de undeva vreun intrus, cu casele albastre, strânse una-ntr-alta, ca să poţi ieşi pe uşă şi să baţi imediat în peretele vecinului, atunci când se apropie o primejdie, iar el să bată mai departe. "Tot satul, cinci mii de suflete, se poate trezi în nici jumătate de oră. Aşa a fost conceput de cazaci, ca un suflet. Cu vecinii strânşi ca armonica", îmi spusese profesorul şi-mi dovedise această bună vecinătate, încercând clanţele caselor şi arătându-mi că lipovenii nu le încuie niciodată, chiar dacă sunt plecaţi, atât de uniţi se simt şi azi unii de alţii. "Casele lor sunt păzite de-un duh", îmi zisese aşa, într-o doară, amintindu-şi, şi el, de-un bătrân care îşi văzuse domovikul tot în anul acela de foamete, chiar cu o zi înainte de-a trebui să plece în Rusia. "Era ca un «băieţel» îmbrăcat în şalvari albaştri, cămaşă galbenă şi-un fesuleţ pe cap, un duh care se strecura prin casa lui, care se furişa să urce lângă el în pat, să doarmă. Şi el l-a respins şi atunci băieţelul l-a ocolit pe la picioare şi-a vrut să se culce la perete. Morocănosul moş Dimitri l-a împins, pe jumate adormit, şi băieţelul s-a lovit tare cu capul de colţul plitei. L-a îmbrâncit şi copilul era uşor, ca un abur. Stătea acolo, lângă plită, şi se uita la el trist. Atunci bătrânului i-a fost milă şi i-au venit lacrimi. A doua zi, n-a mai plecat la Rusía. A mers acolo, la centrul de propagandă, şi a cerut să fie scos de pe listă. Erau mai mulţi ca el, care-şi văzuseră duhul. Şi-a spus că nu poate. «Domovikul îmi cere să rămân...». Şi-a rămas. De aceea vă zic că noi, lipovenii, toţi spunem astăzi, oriunde am merge, că suntem români. Niciunul nu s-a declarat altfel. Suntem fideli ţării. Oricât au mai vrut alţii să ne smintească, chiar şi-n zilele de acum, noi nu vrem la Rusía. Mult mai prost se trăieşte acolo. Noi avem deja istoria noastră, aici. Locul nostru nu poate fi decât aici, lângă aceste ape..." .
Upârul, strigoiul cel frumos
"Se duc pescarii acolo, la mare... Se duc acolo şi stau câte două luni şi mai mult, numa-n barcă, pe ape, şi-şi pierd minţile..."
Maria Deac stă pe malul marelui lac, lângă bărcile încremenite-n aşteptare. Bărci negre, imense, smolite. E prohibiţie la pescuit şi Razimul e pustiu. Maria a venit aici, pur şi simplu, ca să se uite. Pentru nimic altceva. Am găsit-o singură, stând pe o găleată roşie, nou-nouţă, privind apele. Avusese treabă până la prăvălie, în centru, apoi a mai coborât puţin la ghiol. Valuri mari şi rare, ca de mare, ling ţărmurile nisipoase. Până la începutul mării, sunt cincizeci de kilometri peste lacuri, a fost şi ea acolo, când mergea la Portiţa, cu cântăreţii din "Landâş". De acolo, de la ţărmurile alea vin duhurile, îmi zice. Maria e tot vădană, de aceeaşi vârstă cu Uleana, şi aceeaşi lăcrimare îi tremură în ochii verzi şi apoşi. Maria este şi ea un "patrimoniu" al Sarichioiului, pentru glasul de înger cu care cântă străvechile balade starovere. Duhurile... Duhul Apei... Vodeanoi, cel mai puternic duh dintre toate, ce vine uneori către maluri şi a fost văzut, şi el, de lipoveni... "Iese din apă, la mal, un «micuţ» cu treizeci de soldaţi după el. Treizeci de viteji ies din apă şi-n faţa lor micuţu': Îi năzdrăvan şi conducător. Vodeanoiu'! Duhu' ataman şi vitejii. Oamenii i-o numărat - totdeauna o fost treizeci. Niciodată altfel. Duhurile din apă vin de la Marea Neagră... Noi, lipovenii, avem pentru toate un duh. Dvoroviku', duhu' curţii, care le împleteşte aşa frumos coamele la caii pe care-i iubeşte. Sau Bannik, duhul băii, baia noastră «neagră», rusească, cu pietre încinse, în care mulţi şi-o pierdut minţile şi s-o sufocat, că n-o îngrijit-o cum trebuie. Acolo, în capătu' curţii, au toţi lipovenii baia şi-un duh care o păzeşte... Pentru toate avem un duh. Când eram eu copilă, apa în Razim era încă sărată, ca şi marea. La ăste maluri ieşea din apă Upâru', duhu' flăcăilor care s-o înecat de tineri, când nu le era sorocu'. Un om mare, tot îmbrăcat în alb, ieşea din apă şi nu făcea nimic rău, numa' stătea pe mal, înalt, şi toate femeile ieşeau din case şi mergeau să se uite... Upâru'! Strigoiu' cel frumos din apă,care vestea că ghiolu' cere iarăşi cap de om.. De 50-60 de ani nu mai este apă sărată în Razim. De când o închis tot lacu' cu-n dig. Când eram copilă, înotam în el şi aveam apă sărată în gură şi pe piele. Şi apa ne ţinea deasupra şi pluteam. Prima dată când am fost la Marea Neagră, eram deja bătrână. Cinci ore am mers cu o barcă, până la bărbatu' meu, care era pescar şi credeam că nu mai ajungem. Marea e aici!", zice, şi arată cu mâna spre noianul de ape ce nu au niciun sfârşit, dinspre care i-au venit cândva strămoşii şi duhurile. "Marea e aici, e departe".
(Fotografiile autorului)