MARILE LACURI: Sarichioi - satul duhurilor

Bogdan Lupescu
- final de călătorie -

Domovikul casei

Duhurile... Duhurile din case. Atunci s-au arătat cel mai puternic. În ziua când ispita plecării a început să se-nfiripe prima dată în oameni. Până-n acea zi din anul 1947, nimeni nu se gândise la vreo călătorie. Nimeni. De peste două secole, niciunui lipovean din Sarichioi nu-i tre­cuse prin cap c-ar putea să părăsească lo­cul ăsta în care au trăit atât de bine, izolați de lume, pe țărmurile blajine ale Marilor Lacuri dobrogene. Erau doar ei între ei, ca-ntr-un Rai. Nu se sinchisiseră nicioda­tă să plece mai încolo de Babadag ori de Tulcea. Până ce un zvon venit de departe, în timpul marii foamete de după război, i-a amețit pe oameni, c-ar fi mai bine-aco­lo, înapoi, în Rusia... A fost de ajuns să se înscrie unul, c-au vrut mai mulți. Și atunci, domovikii au început să apară!...
"Mulți l-o văzut atunci pe domovikul casei... Un omuleț mic, așa, ca o umbră. Toate casele noastre au un duh a lor - îl simți, îl știi că îi. Da' atunci oamenii chiar l-o văzut. L-o atins. Aveam o mă­tușă aicea, Lisaveta, femeie cuminte și tâ­nără, care ne povestea cum o văzut, uite-așa, «băie­țelu'» în casa ei, omuleț viu, soldățaș, care-i închidea seara ușița la «curnik», gura cuptorului, unde dor­meau rațele și găinile... Era 1947, sărăcie grozavă, rușii aveau nevoie de lume, să vină acolo, după război. Da' noi n-am știut nimic. Nimeni n-o știut ce-i așteaptă... Și-atunci, o văzut omulețu' cela, cum merge prin casă și se duce și pune «zaslonca» la pecica (sobă), o tablă rotundă, cu care închidem păsările sub cuptor. Da' așa, cu drag, ca când ar fi vrut să ajute... Și vine și întinde mâna spre mătușă. Și ea, frumoasă, îi întinde mâna, încet, și mâna lui era moale și rece, cum îi aluatul când îl frămânți. Și i-o intrat mâna ca-n cocă, în mâna lui albă, așa moale și blândă era. Sfioasă, mătușa o știut de la bătrâni că poate să-i puie la duh o-ntrebare: «Na huda, ci na da­bro?...» Adică, dacă-i venit pentru bine, sau pentru rău, cu vești despre plecatul la Rusía... Și când o întrebat, i-o văzut puțin fața. Câteva secunde, așa. O față albă, de copil trist, cum se chinuia să spună cu­vântul, ca și cum se sufoca, se căznea să îl zică: «Hhhh!...Hhhuuu!... HUDAAA!...» Adică: Rău!... Și, în adevăr, rău a fost!"

Marea umilință

Vădană de mulți ani, Uleana Mitri trăiește singură în casa ei albastră. Ai ei n-au plecat atunci, n-au părăsit ograda în care au trăit toți cei din neam, de la înce­putul istoriei lipovenilor în Sarichioi. Mătușa Lisaveta însă da, a plecat atunci, în '47, nesocotind profeția domovikului. "Și huda a fost..." Uleana își amintește: pe strada mare, pravoslavnici mulți, înflăcă­rați, înghesuiți în camioanele încărcate cu grâne, butoaie, plăpumi, rochii înflorate, mobile și acordeoane, se duceau "la Ru­sía" și cântau... Plecau spre nicăieri și cântau. Nimic nu îi aștepta acolo. Au trăit în bordeiuri sub pământ, au îndurat înjosiri cum­­plite, au făcut foamete mai mare decât în România, pe pă­mânturi tari și pustii. Au lăsat totul, pentru o amăgire. 300 de familii din Sarichioi au emi­grat atunci în depărtările Ru­siei, în ceea ce localnicii nu­mesc "marea umilință din 1947". Nimeni n-a mai știut nimic de ei, decât abia prin anii '60, când cei dintâi emigranți s-au întors acasă. Atunci au aflat ce a fost. Bătrânii mu­riseră "de inimă rea", uscân­du-se de dor după România. Tinerii au strâns din dinți și-au luat-o de la capăt, nevrând să-și recunoască înfrân­gerea. Din acel an, niciun lipovean din Sarichioi nu și-a mai schimbat cetățenia. Nici după Revoluție, când porțile țării s-au deschis spre lumea largă, niciunul n-a ales să emigreze cu toată familia. Niciunul. Dacă s-au dus să mun­ceas­că în Apus, mereu au lăsat pe cineva în casa unde s-au născut. De ce? Fiindcă, zic ei, "Duhul casei nu ne la­să". Domo­vi­kul îi veghează în tot ce fac, ca un înger dojenitor, ce le dă semne din alte lumi, mus­trân­du-i dacă nu împli­nesc rân­du­iala. Îi obligă să-și țină casa curată, zi de zi, s-o dreagă și s-o în­grijească după vechile legi pra­vo­slavnice, făcându-se simțit, oricând oamenii încep să-și smintească sufle­tele. Așa sunt ei, staroverii. Te­mători de Dumnezeu și de duhuri, mai patrioți cu locurile de baștină decât foarte mulți dintre români. Pentru noi, toți, existența lor ar putea fi o pildă.

Însoțitorii invizibili

Sarichioi. Un "cuib al lipovenilor", cel mai vechi și mai mare sat din cele ale Dobrogei. Locul unde s-au așezat cei dintâi pravoslavnici, pe țărmul marii lagune a Razimului, și de unde nu se vor mai clinti vreodată...
Uleana stă cocoțată pe "lejancă", lavița de pământ ce iese din soba ce încălzește toată casa. Stă cu pi­cioarele drepte, ca o păpușă înflorată și zâmbitoare. La 73 de ani, părul i-e încă des, negru, fața încre­menită-ntr-un zâmbet dolofan, de văduvă ce n-are voie să se lase înfrântă de viață, ci trebuie să vegheze la rosturile dintotdeauna. Deși n-o vizitează mai ni­meni, casa i-e dereticată mereu, ca pentru o zi de săr­bă­toare. Praful abia șters de dimineață, toate lucru­șoarele puse-n ordine, în odăile aerisite, ba și grădina și-o mătură zilnic, în amănunt. Aveam să intru și prin alte gospodării ale unor văduve lipovence, ce trăiesc complet singure. Toate sunt la fel de curate și dichi­site. Le vezi din drum, cu grădini pline de florile pri­măverii, lângă casele ce par abia văruite, de-un alb strălucitor, cu ușile și canaturile ferestrelor albastre. Așa arată întreg Sarichioiul. "Duhurile" bune ve­ghează peste el, duhuri venind dinspre apele nesfâr­șite, ocrotind așezarea în fiece lucru și făptură, ca și cum orice om care trece pe uliță ar avea lângă el un domovik, un însoțitor nevăzut. În toată viața ei, Uleana n-a lăsat niciun castron, nicio cană neacoperite prin casă. "Pun măcar un băț de lemn deasupra, în cruce, ca să nu vină duhu-năuntru...", zice, așternând grijulie un ștergar peste carafa de apă proaspătă, din care tocmai mi-a turnat un pahar. Domovikul poate intra până-n cele mai adânci unghere, el vede toate faptele celor dintr-o casă și vine acolo unde lucrurile nu-s în orânduială. Nicio cuvertură pe paturi nu-i deranjată, nicio față de masă, papucii sunt aliniați la intrare, hainele spălate nu trebuie lăsate pe sârmă, mai ales după lăsarea întunericului, căci iar apar domovikii și intră în trupul hainei, ca în niște trupuri vii. Când e ordine, domovikii nu vin. Fiindcă "n-au pe ce să se pună". Lipovenii mărturi­sesc că îi simt tot timpul în preajma lor, că adesea au bănuiala că ar fi "însoțiți". Nu cred că mint. Atunci când vorbesc observ cum trag cu ochiul prin odaie, co­borând vocea, de parcă am mai fi ascultați de cine­va, mai ales dinspre colțul cu icoane din odaia din mij­loc, adevărate altare împo­do­bite cu o mulțime de sfinți și de cruci pravo­slav­nice, nelipsite din absolut nicio casă a Sarichioiului.
Uleana Mitri se simte, totuși, ocrotită în casa ei. Umblă printre lucruri și se roagă mereu. Orice ar face, orice ar atinge. "Când intru în casă, Doamne aju­tă-mă. Ajung la ușă, Sfântă Treime ajută-mă. Când mă pun la masă, Doamne Iisuse, ajută-mă. Dacă spăl ceva, Sfântă Născătoare ajută-mă. Mă tot rog. Ori­unde fac un pas, tot la Dumnezeu vorbesc și la îngeru' meu. Casa unde ai trăit, nu se părăsește. Știu asta din bătrâni: dacă te duci la casă nouă, după ce-ai luat toate lucrurile, zici «hai și tu, prietenu', cu mine..». «Prietenu'», duhu' omului. «Mergi și tu cu mine...» Așa ziceau oamenii când ple­cau atunci, în '47. Își chemau domovikul cu ei... Își strigau duhul casei să vină cu ei, da' duhu' nu s-a dus mai departe de sat. Noi am rămas aici și-am înțeles. Aici îi locu' nostru, lângă ăstea ape, cu ăstea du­huri."

Fetița care știe tot

Mitri Uleana e socotită azi un "pa­trimoniu" al lipovenilor din Sarichioi, căci păstrează în mintea ei aproape patru sute de cântece din vremea celor dintâi staroveri, cei cinci mii de cazaci "pur­tători de sabie", gonind călare prin stepele Rusiei, ținând în mâini crucea lor pravoslavnică în opt colțuri, prigoniți spre apus pentru vechea lor credință... Tezaure neștirbite, cu versuri, intonație și întregul alean sfâșietor al pribegirii de­parte de locurile pe care-au fost siliți să le părăsească-n urmă cu peste trei veacuri... Li s-au ars casele, satele, orașele. Au fost arși de vii, spânzurați, batjocoriți în piețe publice. Li s-au scos ochii, li s-au tăiat limbile... Și tot nu și-au lăsat vechea rânduială ortodoxă, încăpățânându-se să nu accepte reforma Patriarhului Nikon, de reînnoire a Bisericii și a calen­darului. Cântecele Ulenei despre asta sunt. Despre un drum lung către acasă... Fugari ce-și duc crucea peste mări fără margini... Și duhurile, venind împreună cu "șeicile" (corăbiile) atamanului Ignat Nekrasov, ma­rele conducător, cel ce i-a scos pe rascolnicii cazaci din ținuturile morții, ducându-i cu harul lui peste un întreg Imperiu potrivnic, până la capătul Mării Negre, unde s-au așezat. Staroverii. "Cei vechi", cum au fost numiți. "Purtători de sabie", adică luptătorul, împre­ună cu femeia lui, cu copiii lui și bătrânii din neam, străbătând marea Azovului, apoi marea noastră...
Uleana s-a născut în anul 1942 și a vorbit "ca un om mare", de la vârsta de 6 luni. A uimit tot satul, pă­rinții, atunci când deodată a prins a vorbi și a spune toate pe care le vede. "Cine păzește bostana voas­tră?", întrebau, în rusește, femeile așezate împrejurul ei, cu rochii largi, lipovenești, și ea răspundea că Iosip Kaza, căprarul satului, și toți râdeau, fiindcă prunca reușea să-l imite cum vorbește și cum bea rachiu, scă­lămbăindu-se către oamenii care stăteau roată, admi­rând-o... Sau când punea mâna ei micuță pe murgul cel sur din grajdul bunicului, mângâindu-l pe cap și zicând: "bunicul a bătut azi calul ăsta!", și iarăși toți se minunau, iar bunicul Efrem însuși se crucea până la pământ, ciupindu-și, smerit, "lestuka", mătăniile lui din piele, lipovenești, recunoscând c-așa a fost, căci dânsul n-a mințit în toată viața lui niciodată... Copila vorbea cu glas de om mare, spunea lucruri pe care n-avusese cum să le vadă. "De unde putea să știe toate astea?", se întrebau oamenii. Dar Uleana își amintește și azi, de vremea aceea, când visul se împletea aievea cu realitatea, când izbutea uneori să vorbească cu îngerii. De atunci, cam de la vârsta de un an, au înce­put să-i intre în minte și străvechile cântece lipove­nești, pe care femeile le cântau la colțurile ulițelor, tânguirile lor unduioase, însoțite de bătrâna armonică rusească. Chiar și azi le are pe toate în minte, cum cânta unchiul ei, Onisim, pe când ea avea patru ani. Îl "vede" cum cânta cu lacrimi, plecând spre Rusia, trăgând la acordeon în vârful unui camion burdușit cu emigranți, cu cămașa lui albă și lungă și barba bătută de vânt, pe care nu și-a tăiat-o niciodată, nici cât a trăit apoi, în acea îndepărtată comună sovietică, din părțile Astrahanului, unde l-a regăsit bătrân, după aproape 50 de ani, încă tânjind după România. Un "patrimoniu" e socotită astăzi în sat Uleana Mitri, pentru toate amin­tirile sale, pentru toate cântecele și felul în care-și duce viața după vechile ritualuri. Dar ea se smerește într-atât, încât abia înainte de plecarea mea, cu fața întoarsă într-o parte, îmi întinde un șirag lung, până la pământ, de legitimații și medalii de pe unde a cântat, din Coreea până-n Africa, prin toată Europa occidentală și orașele mari ale Rusiei, ca solistă a vestitului ansamblu "Landâș" din Sarichioi. "Nici nu știu când au fost toate astea...", zice. În rostul ei, restul lumii nici nu există. Singurele ei amintiri sunt de-aici. Ca și cum gândurile, ca niște duhuri, n-au pu­tut trece mai departe de hota­rele satului.

Băiețelul cu șalvari albaștri

Și totuși, unde este apa? Sim­țeam lacul, îl bă­nuisem mereu, cât umblasem cu profesorul Dolghin pe ulițele acestea lungi și perfect drepte, ticluite anu­me ca să poți vedea când apare de undeva vreun in­trus, cu casele albastre, strânse una-ntr-alta, ca să poți ieși pe ușă și să bați imediat în peretele vecinului, atunci când se apropie o primejdie, iar el să bată mai departe. "Tot satul, cinci mii de su­flete, se poate trezi în nici jumă­tate de oră. Așa a fost conceput de ca­zaci, ca un suflet. Cu vecinii strânși ca armonica", îmi spusese profe­so­rul și-mi dovedise această bună ve­ci­nă­tate, încercând clanțele caselor și arătându-mi că lipovenii nu le în­cuie niciodată, chiar dacă sunt ple­cați, atât de uniți se simt și azi unii de alții. "Casele lor sunt păzite de-un duh", îmi zi­sese așa, într-o doară, amintin­du-și, și el, de-un bă­trân care își vă­zuse domovi­kul tot în anul acela de foa­mete, chiar cu o zi înainte de-a tre­bui să plece în Ru­sia. "Era ca un «băiețel» îmbrăcat în șalvari albaș­tri, cămașă galbenă și-un fesuleț pe cap, un duh care se strecura prin casa lui, care se furișa să urce lângă el în pat, să doarmă. Și el l-a respins și atunci băiețelul l-a ocolit pe la picioare și-a vrut să se culce la perete. Mo­rocă­nosul moș Dimitri l-a îm­pins, pe ju­mate adormit, și băie­țelul s-a lovit tare cu capul de colțul plitei. L-a îm­brâncit și co­pilul era ușor, ca un abur. Stătea acolo, lângă plită, și se uita la el trist. Atunci bătrânului i-a fost milă și i-au venit lacrimi. A doua zi, n-a mai plecat la Rusía. A mers acolo, la centrul de propa­gandă, și a cerut să fie scos de pe listă. Erau mai mulți ca el, care-și vă­zuseră du­hul. Și-a spus că nu poate. «Do­movikul îmi cere să ră­mân...». Și-a rămas. De aceea vă zic că noi, lipovenii, toți spunem astăzi, ori­unde am merge, că sun­tem ro­mâni. Niciunul nu s-a de­clarat altfel. Suntem fideli țării. Oricât au mai vrut alții să ne smin­tească, chiar și-n zilele de acum, noi nu vrem la Rusía. Mult mai prost se trăiește acolo. Noi avem deja istoria noastră, aici. Locul nostru nu poate fi decât aici, lângă aceste ape..." .

Upârul, strigoiul cel frumos

"Se duc pescarii acolo, la ma­re... Se duc acolo și stau câte două luni și mai mult, numa-n barcă, pe ape, și-și pierd mințile..."
Maria Deac stă pe malul mare­lui lac, lângă bărcile încremenite-n așteptare. Bărci negre, imense, smolite. E prohibiție la pescuit și Razimul e pustiu. Maria a venit aici, pur și simplu, ca să se uite. Pentru nimic altceva. Am găsit-o sin­gură, stând pe o găleată roșie, nou-nouță, privind apele. Avusese treabă până la prăvălie, în centru, apoi a mai co­borât puțin la ghiol. Valuri mari și rare, ca de mare, ling țărmurile nisipoase. Până la începutul mării, sunt cincizeci de kilometri peste lacuri, a fost și ea acolo, când mergea la Portița, cu cântă­reții din "Landâș". De acolo, de la țărmurile alea vin duhu­rile, îmi zice. Maria e tot vădană, de aceeași vârstă cu Uleana, și aceeași lăcrimare îi tremură în ochii verzi și apoși. Maria este și ea un "patrimoniu" al Sarichioiului, pentru glasul de înger cu care cântă străvechile balade starovere. Duhurile... Duhul Apei... Vodeanoi, cel mai puter­nic duh dintre toa­te, ce vine uneori către maluri și a fost văzut, și el, de lipoveni... "Iese din apă, la mal, un «micuț» cu treizeci de soldați după el. Treizeci de viteji ies din apă și-n fața lor micuțu': Îi năzdrăvan și con­ducător. Vodeanoiu'! Duhu' ataman și vitejii. Oamenii i-o numărat - tot­dea­una o fost treizeci. Niciodată altfel. Duhurile din apă vin de la Marea Neagră... Noi, lipovenii, avem pentru toate un duh. Dvoroviku', duhu' curții, care le împletește așa frumos coamele la caii pe care-i iubește. Sau Bannik, duhul băii, baia noastră «neagră», ru­sească, cu pietre încinse, în care mulți și-o pierdut mințile și s-o sufocat, că n-o îngrijit-o cum tre­buie. Acolo, în capătu' curții, au toți lipovenii baia și-un duh care o păzește... Pentru toate avem un duh. Când eram eu copilă, apa în Razim era încă sărată, ca și marea. La ăste maluri ieșea din apă Upâru', duhu' flăcăilor care s-o înecat de tineri, când nu le era sorocu'. Un om mare, tot îmbrăcat în alb, ieșea din apă și nu făcea nimic rău, numa' stătea pe mal, înalt, și toate femeile ieșeau din case și mergeau să se uite... Upâru'! Strigoiu' cel frumos din apă, care vestea că ghiolu' cere iarăși cap de om.. De 50-60 de ani nu mai este apă sărată în Razim. De când o în­chis tot lacu' cu-n dig. Când eram copilă, îno­tam în el și aveam apă sărată în gură și pe piele. Și apa ne ținea dea­supra și pluteam. Prima dată când am fost la Marea Neagră, eram deja bătrână. Cinci ore am mers cu o barcă, până la bărbatu' meu, care era pescar și credeam că nu mai ajungem. Marea e aici!", zice, și arată cu mâna spre noia­nul de ape ce nu au niciun sfâr­șit, dinspre care i-au venit când­­va strămoșii și duhurile. "Ma­rea e aici, e departe".

(Fotografiile autorului)