Sfinxul de pe Mureş
Nu era doar un simplu munte de piatră. Îl vedeam de câte ori treceam către Deva, pe partea dreaptă a drumului, uimindu-mă cu înfăţişarea lui aşa de nepotrivită şi de ciudată, în blândeţea priveliştii din care se desprindea. Mai ales în asfinţiturile roşii, de vară, sau în nopţile senine, cu lună, Uroiul te duce cu gândul la un sfinx uriaş, de andezit, scufundat în contemplarea eternităţii, cu privirile pierdute departe, spre culmile Retezatului. Cu siguranţă că muntele acela avea o poveste. O taină pe care aş fi vrut să o aflu şi s-o dezleg.
"Urcă până sus, pe Uroi. Suie-te în vârful măgurii, şi o să înţelegi", mi-a spus Angelica Bălos, arheologul care sapă de ani de zile în piatra roşie a muntelui. "Împrieteneşte-te cu locul, dacă vrei să-i afli istoria".
La o primă vedere, peretele vertical al Uroiului, de peste o sută de metri, pare zidul unei cetăţi imposibil de cucerit. Ca să ajung sus, în vârf, a trebuit să ocolesc măgura, încă înţepenită de iarnă, şi să apuc pe cărăruia abia ghicită, ce urcă printre tufe şi pietre, printre cuiburi de vipere adormite. Un efort răsplătit deplin! La capătul suişului, la o palmă de cer, se deschide un platou, ca o terasă deasupra lumii. Era vânt şi ierburile foşneau. Norii fugeau peste el, doar să îi atingi cu mâna. Câţiva paşi mai în faţă, se deschidea hăul peretelui drept, iar spre largul zării, o privelişte care îţi tăia respiraţia: cetatea Devei, Munţii Orăştiei, Şureanu, Ţinutul Pădurenilor, Retezatul. Cât vezi cu ochii, ogoare atinse de verdele primăverii, înconjurate de coroana încă înzăpezită a munţilor. Iar jos, în abis, Mureşul şerpuind argintiu, printre satele risipite în câmpie. Cu degete înfipte în coama de iarbă uscată a măgurii, aşezat în ea ca într-un jilţ, îmi las imaginaţia să plutească departe, spre linia orizontului, spre vremurile trecute, când stăpânii locului şi ai timpului erau dacii cei neînfricaţi.
Exerciţiu de imaginaţie
Cu siguranţă, Uroiul a fost un punct important de observaţie al ţării lui Decebal. Punct strategic, cu vedere către toate vămile orizontului, de pe culmea lui se vedea tot ce mişcă la hotarele Daciei: Porţile de fier ale Transilvaniei, culmile Retezatului şi cursul Streiului către Jiu, podişul Cibinului, Munţii Hălmagiului şi Munţii Metaliferi, purtând în ei tezaurul de aur al Daciei. Niciun car, cu minereuri de aur sau fier, nu putea trece neobservat de pe culmea Uroiului. Purtată de vânt, imaginaţia mea auzea chiar şi îndemnurile vechilor cărăuşi, pe lângă şirul carelor trase de boi, coborând alene, pe Mureş, în jos, către Sarmizegetusa, acolo unde în atelierele celor mai pricepuţi meşteri ai Europei acelui timp, aveau să fie transformate în armuri, bijuterii sau unelte pentru întreg regatul. Pe culme, la loc de veghe, o piramidă uriaşă, făcută din lemne uscate, aştepta să fie aprinsă în cazul când de pe postul de observaţie s-ar fi semnalat un pericol la orizont. Măgura Uroiului era un punct strategic important pentru siguranţa dacilor. Poate de aceea, folosindu-se de construcţia naturală a terenului, închiseseră cu un zid gros, de piatră, singurul drum de acces către Mureş, peretele abrupt fiind imposibil de escaladat.
De jos, din hăurile imaginaţiei, urcau către mine alte sunete şi alte imagini. Se auzeau pietrarii, cioplind cu îndârjire în andezitul roşu al muntelui. Auzeam, aievea, dălţile lor lovind piatra, strigătele celor ce se opinteau să urce blocurile masive în căruţe trase de boi uriaşi, dar şi strigătele plutaşilor, ducând piatra pe Mureş, către satele şi cetăţile care aveau nevoie de ea.
Aproape, pe costişele terasate ale măgurii, erau răsfirate casele de lemn amestecat cu pământ ale dacilor. Un sat întreg, înconjurat de ziduri mari din piatră. Alături se văd focurile fierarilor şi se aud ciocanele căzute pe nicovală. Undeva, în dreapta, călăreţii se antrenează trăgând cu arcul din galopul cailor. Nu departe sunt turmele de oi, ciobanii şi câinii lor, care latră către ciutele din păduri.
Înapoi, pe pământ
E o tihnă în tot acest freamăt domestic, în lucrurile mărunte din ogrăzile dacilor, de la bătrânul care învârte roata olarului, plin de lut pe mâini, şi până la fumul subţire al vetrelor, unde femeile gătesc. Sunt clipe de pace, ocrotite de măgura Uroiului, de străjile aşezate pe culmea ei. Dar vine seara şi e momentul să cobor muntele şi să mă despart de imaginaţie. Scenariul pe care l-am povestit e cât se poate de real. Se bazează pe cercetările arheologilor.
Aşa cum gândul străbate văzduhurile, tot aşa a trecut şi timpul peste Uroi. După cucerirea Daciei, romanii au încercat să îi schimbe numele în Petris. Au pietruit drumurile, stăpânii şi-au construit vile somptuoase pe coastele dealurilor din împrejurimi, lăsându-şi sufletul cuprins de melancolia belşugului şi a nesfârşitelor zări. Ba, cu timpul, şi-au îngropat şi morţii pe marginea Mureşului, ca orice trecător să vadă stelele funerare şi să creadă că e pe pământul Imperiului. Dar toate s-au făcut înapoi ţărână, au dispărut înghiţite de timp. Au venit apoi alţii şi i-au spus muntelui Auroi, pentru că pe aici trecea o parte din aurul scos din minele Apusenilor. Au construit cetăţi de piatră şi au pus vamă. Imperiul Austro-Ungar i-a spus Arany, tot de la aurul dacic, dar schimbarea numelui nu a adus norocul sperat, şi muntele a stat nemişcat, privind cum toate dispar şi se schimbă. După mii de ani, locul poartă acum vechiul său nume - Măgura Uroiului. Aşa îi spun şi oamenii din Rapolt, un sat străvechi, de pe malul Mureşului, în care istoria, fie ea cât de veche, nu s-a pierdut.
Sâmbăta morţilor
"Poftiţi, serviţi o răcitură", mă îmbie o femeie. "Astăzi este sâmbăta morţilor, şi pentru cei trecuţi în cealaltă lume împărţim de mâncare". În Rapolt, ca şi în majoritatea satelor româneşti, morţii şi viii sunt împreună, trăiesc, mănâncă şi se roagă nedespărţiţi. Viii au nevoie de sprijinul morţilor, călăuze spre lumea de dincolo. Înţelesuri vechi, păstrate de la daci.
Elena Duma, o femeie din Rapolt, îmi vorbeşte firesc despre buna convieţuire dintre lumi: "Înainte erau mai multe strigoaie, sau, cum le ziceam noi, strigoane. Îi ştiam care erau în sat şi ne feream de ei, fie că erau bărbaţi, fie că erau femei. Aveau puteri şi se născuseră aşa, cu blestemul ăsta, de-a nu fi ca orişicare. Ştiam cine în sat scotea laptele vacilor noastre din balamaua uşii sau care mulgea o vacă de lemn, de ne lăsa nouă vacile cu ugerul gol. Întotdeauna aveam grijă ca înainte de a băga strigonul în groapă, să îi înfigem un ţăruş în piept. Câteodată, chiar omul respectiv lăsa cu limbă de moarte să i se facă nesmintit obiceiul, ca să nu se întoarcă în lume, să aibă linişte şi pace pe tărâmul de dincolo, să nu îmble pe acoperişuri şi prin ogrăzi. Acum, în sat mai trăieşte un singur om, de care se ştie că e strigoi. Nu ştim ce-o să fie la înmormântarea lui, dar, după datină, tăt aşa ar trebui făcut. Datinile trebuie respectate. Sunt moştenite, fir de fir, de la daci. Eu aşa cred".
Pentru ţăranii de pe Mureş, care până mai ieri ţeseau încă în războaie cămaşa ciumii într-o singură noapte şi o puneau la intrarea în sat, nimic nu pare neobişnuit: nici cioburile dacice, scoase din pământ la fiecare brazdă a plugului, nici rămăşiţele vilelor romane, peste care dau când îşi mai fac câte o şură, nici măcar peşterile sau gropile fără fund, ce par a fi intrări către tuneluri secrete. Despre acestea din urmă, se spune că ajung până la cetatea Devei, sau dincolo de Mureş, spre Haţeg, spre cetăţile din Munţii Orăştiei, unde era capitala dacilor. Sunt urmele înaintaşilor "de mai încoace", "doar" de câteva mii de ani, dar mai sunt şi altele, de la începutul timpurilor, după cum îşi amintesc bătrânii Sidonia şi Ionel, urmele Uriaşilor:
"Chiar în coastă, acolo unde or fost viile, e intrarea în tunel. Pare ca o peşteră, da' nu-i. Cine a mai intrat pe-acolo spune că e un tunel ce trece pe sub Mureş, da' nimeni nu ştie unde duce. Poate la Sarmizegetusa sau la Retezat. Şi-i tot boltit, aşe, şi îi îmbrăcată toată bolta numa' în cupru sau în aramă. Cine putea să construiască aşa ceva? O fi fost rămas de pe vremea urieşilor, că la început aici era tărâmul lor. Trei fete de urieşi locuiau pe pământurile astea, şi una dintre ele avea cetatea chiar la noi, pe Măgură. Pentru un ciurel de mălai, fata de-aici mergea şi se împrumuta la soru-sa, la cetatea Devei, şi doar trei paşi făcea până acolo. Când fata de pe Retezat şi cea de la Deva s-au certat, nu ştiu cum aiasta a pus mâna pe un plug şi a zvârlit cu el. Aşa a tăiat vârful muntelui şi de atunci i-a rămas şi numele Retezat", spune nea Ionel, la un păhărel de ţuică de prune. "Îi bună, că mere vorba mai răpide".
Căutătorii de amintiri
Basmele oamenilor sunt confirmate şi transformate în realitate de arheologii care sapă la Uroi. Printre multe alte lucruri, aici s-a descoperit un superb vas ritualic din ceramică, făcut în aşa fel încât băutura să se scurgă prin gura deschisă a unui cap de lup. Simbolul unui obicei păstrat aievea până în zilele noastre, în satele izolate, de munte, ca Luncani, Tîrsa sau Boşorod, unde copiilor bolnavi li se dă, şi astăzi, să bea lapte printr-o gură de lup, păstrată anume de câte o bătrână ce face descântece. Poate asta au simţit şi oamenii din Rapolt în legătură cu "domnii arheologi": că scot la lumină obiceiuri străvechi, lucruri uitate, moştenite şi de la stră-stră-moşii lor. Aşa că în fiecare vară, când încep săpăturile, toată lumea se oferă să ajute. Angelica Bălos şi-a format o echipă internaţională de arheologi, dar este sprijinită pe şantier şi de entuziasmul şi curiozitatea sătenilor:
"Descoperirile de aici sunt importante, pentru că avem o aşezare civilă, de mari dimensiuni. Spre deosebire de Sarmizegetusa Regia, aici putem afla cum trăiau oamenii simpli. Am descoperit şi cimitirul, şi vetrele de foc ale fierarilor, şi atelierul olarilor. Dar toate sunt în straturi, pentru că avem urme de locuire încă din paleolitic. Avem şi vile romane, dar şi o cetate din Evul Mediu. Ajutorul celor din Rapolt, Uroi şi Simeria a fost esenţial pentru noi. Ne-au adus lemne de foc, ne-au făcut mâncare şi ne-au cazat la ei. Când am rămas fără apă, o maşină de pompieri a venit şi ne-a adus, am primit cadou chiar şi butoaie în care să o punem. Şi, dincolo de ajutorul material, bucuria şi curiozitatea lor ne-au susţinut. Pentru că nu e simplu să ai un şantier cu douăzeci de arheologi, mulţi dintre ei englezi, olandezi sau americani, şi să te bazezi pe un buget minim".
Străinii care vin voluntari la săpăturile arheologice sunt uimiţi de ceea ce descoperă în România. Pe de o parte, este bogăţia extraordinară de istorie pe metru pătrat de pământ (la propriu), pe de altă parte, traiul vechi şi simplu al ţăranilor din zonă. Pentru ei, istoria României este o aventură, de la vestigiile paleolitice şi până la viperele ce poposesc în gropile de cercetare sau la sarmalele ţăranilor. Le e greu să înţeleagă amestecul de magie şi realitate din satele româneşti, pe care îl credeau posibil doar în romanele sud-americane, de aceea se bucură copilăreşte, alături de ţăranii veniţi de la coasă, când găsesc câte-o urmă strămoşească în pământ, iar seara, la o bucată de slană şi-o ţuică, povestesc până târziu, către miezul nopţii, în mirosul de fân al şurilor.
Nea Adrian, un bătrân din sat, înrolat şi el în echipa de arheologi voluntari, mărturiseşte: "Io am găsit neşte dinţi, acolo, în săpătură. Dinţi faini, mai faini ca ai mei! Pfai, trăznească-i! Domnule, da' io nu m-am gândit niciodată să ajung la vârsta me şi să mătur pietroaie! Da' mă duc, că mi-s dragi copiii ăştia şi e vorba şi de istoria noastră, no! Mai aflăm de Burebista şi Decebal câte ceva, moşii noştri, cum ar veni".
DacFest sau întoarcerea strămoşilor
S-a întâmplat într-o zi de toamnă. Sătenilor din Rapolt nu le-a venit să creadă ceea ce vedeau. Sus, pe Uroi, aşa cum ştiau din poveştile bunicilor, stăteau de strajă... dacii. Daci adevăraţi, cu săbiile lor mari şi curbate, pe cap purtând cuşme, îmbrăcaţi în zale sau haine de pânză şi încălţaţi cu opinci. Şi mai mare le-a fost mirarea când au văzut şi femei îmbrăcate în pânze de in şi din cânepă, care îşi aşteptau bărbaţii cu mâncare, în jurul vetrelor de foc. Erau acolo şi olari, ce învârteau roata, şi fierari, ce băteau la nicovală, chiar şi bijutieri. Vestea s-a întins până la Simeria, şi oamenii au venit să vadă minunea: întoarcerea strămoşilor. Cam aşa a fost prima ediţie a DacFest, festivalul organizat la Măgura Uroiului de binecunoscuta asociaţie Terra Dacica Aeterna. Arheologi, profesori şi pasionaţi de istorie au venit şi s-au jucat, cât se poate de serios, de-a dacii şi romanii. O lecţie de istorie pe viu, respectând până în cele mai mici detalii vechile obiceiuri ale dacilor.
"Deocamdată, avem aici DacFest-ul, dar primarul din Simeria ne acordă sprijinul (a venit chiar şi a săpat la un loc cu arheologii) să facem la Măgura cel mai mare Arheoparc din România. Toate descoperirile arheologice le vom transforma într-o expoziţie permanentă. Vom avea, aici, reprodus întocmai, vechiul sat dacic, aşa cum era în urmă cu două mii de ani, cu meşteşugari, ţesători şiolari, războinici sau preoţi. Pe toţi îi vom vedea la lucru pe viu, aşa cum făceau şi înainte. Şi pentru că locul acesta a fost locuit din cele mai vechi timpuri, vom avea şi o parte dedicată paleoliticului şi Evului Mediu. Vom reconstrui o arenă romană şi vom avea lupte între daci şi romani, dar şi ritualuri şi spectacole, aşa cum se întâmplau ele în realitate", îmi spune arheologul Angelica Bălos, în timp ce pregăteşte o specialitate a bucătăriei dacice: iepure pe piatră.
Tobele, cimpoaiele şi fluierele încep să cânte hore şi doine vechi. Uroiul pare din nou un sfinx aţipit sub privirea căruia viaţa merge mai departe, aşa cum curge şi Mureşul.