O poveste cu daci: UROI

Catalin Manole
- Pe partea dreaptă a șoselei care duce de la Orăștie la Deva, imediat ce treci de Simeria Veche, îți sare în ochi un deal uriaș, care seamănă cu o cușmă de dac. O comparație potrivită, fiindcă sub iarba lustruită de vânturi, arheologii au descoperit urmele unei mari așezări din vremea lui Decebal: UROI - nume geamăn cu înfățișarea ancestrală a locului, bântuit de tradiții păgâne și de cețurile fume­goase ale Mureșului -

Sfinxul de pe Mureș

Nu era doar un simplu munte de piatră. Îl vedeam de câte ori treceam către Deva, pe partea dreaptă a dru­­mului, uimindu-mă cu înfățișarea lui așa de nepo­trivită și de ciudată, în blân­de­țea priveliștii din care se des­prin­dea. Mai ales în asfin­țiturile roșii, de vară, sau în nop­țile senine, cu lună, Uroiul te duce cu gândul la un sfinx uriaș, de andezit, scufun­dat în contemplarea eternității, cu pri­vi­rile pier­dute departe, spre cul­mile Re­tezatului. Cu sigu­ranță că muntele acela avea o po­veste. O taină pe care aș fi vrut să o aflu și s-o dezleg.
"Urcă până sus, pe Uroi. Suie-te în vârful mă­gurii, și o să înțe­legi", mi-a spus Angelica Bălos, arheologul care sapă de ani de zile în piatra roșie a muntelui. "Îm­prietenește-te cu locul, dacă vrei să-i afli istoria".
La o primă vedere, peretele vertical al Uroiului, de peste o sută de metri, pare zidul unei cetăți imposibil de cucerit. Ca să ajung sus, în vârf, a trebuit să ocolesc măgura, încă înțepenită de iarnă, și să apuc pe cărăruia abia ghicită, ce urcă printre tufe și pietre, printre cui­buri de vipere ador­mite. Un efort răsplătit deplin! La capătul suișului, la o palmă de cer, se deschide un pla­tou, ca o terasă deasupra lumii. Era vânt și ier­burile foș­neau. Norii fugeau peste el, doar să îi atingi cu mâna. Câțiva pași mai în față, se deschi­dea hăul pere­telui drept, iar spre largul zării, o priveliște care îți tăia respirația: cetatea Devei, Munții Orăștiei, Șureanu, Ținutul Pădurenilor, Retezatul. Cât vezi cu ochii, ogoa­re atinse de verdele primăverii, în­conjurate de co­roana încă înzăpezită a mun­ților. Iar jos, în abis, Mu­reșul șer­puind argintiu, printre satele risipite în câm­pie. Cu degete înfipte în coama de iarbă us­cată a mă­gurii, așezat în ea ca într-un jilț, îmi las imaginația să plutească departe, spre linia orizontului, spre vremu­rile trecute, când stăpânii locului și ai timpului erau dacii cei neînfricați.

Exercițiu de imaginație

Cu siguranță, Uroiul a fost un punct important de observație al țării lui Decebal. Punct strategic, cu ve­dere către toate vămile orizontului, de pe culmea lui se vedea tot ce mișcă la hotarele Daciei: Porțile de fier ale Transilvaniei, culmile Retezatului și cursul Streiu­lui către Jiu, podișul Cibinului, Munții Hăl­ma­giului și Munții Meta­liferi, purtând în ei tezaurul de aur al Da­ciei. Niciun car, cu mine­reuri de aur sau fier, nu putea trece neobservat de pe culmea Uroiului. Pur­tată de vânt, ima­ginația mea auzea chiar și îndemnu­rile ve­chi­lor că­răuși, pe lângă șirul carelor trase de boi, co­bo­rând alene, pe Mureș, în jos, către Sarmizegetusa, acolo unde în atelierele celor mai pricepuți meșteri ai Euro­pei acelui timp, aveau să fie transformate în armuri, bijuterii sau unelte pentru întreg regatul. Pe culme, la loc de veghe, o piramidă uriașă, făcută din lemne uscate, aștepta să fie aprinsă în cazul când de pe postul de observație s-ar fi semnalat un pericol la ori­zont. Măgura Uroiului era un punct strategic impor­tant pentru siguranța dacilor. Poate de aceea, folosin­du-se de construcția naturală a terenului, închiseseră cu un zid gros, de piatră, sin­gurul drum de acces către Mu­reș, peretele abrupt fiind impo­sibil de es­ca­ladat.
De jos, din hăurile imaginației, urcau către mine alte sunete și alte imagini. Se au­zeau pietrarii, cio­plind cu îndârjire în andezitul roșu al muntelui. Au­zeam, aievea, dăl­țile lor lovind pia­tra, strigătele ce­lor ce se opinteau să urce blocurile masive în căruțe trase de boi uriași, dar și strigătele pluta­șilor, ducând piatra pe Mureș, către satele și cetățile care aveau nevoie de ea.
Aproape, pe costișele terasate ale măgurii, erau răsfirate casele de lemn amestecat cu pământ ale da­ci­lor. Un sat întreg, înconjurat de zi­duri mari din piatră. Alături se văd focurile fierarilor și se aud cio­canele căzute pe nicovală. Undeva, în dreap­ta, călă­reții se antrenează tră­gând cu arcul din galopul cailor. Nu departe sunt turmele de oi, cio­banii și câinii lor, care latră către ciutele din păduri.

Înapoi, pe pământ

E o tihnă în tot acest freamăt domestic, în lucrurile mărunte din ogrăzile dacilor, de la bătrânul care în­vârte roata olarului, plin de lut pe mâini, și până la fumul subțire al vetrelor, unde fe­mei­le gătesc. Sunt cli­pe de pace, ocrotite de măgura Uroiului, de străjile așezate pe cul­mea ei. Dar vine seara și e momentul să cobor muntele și să mă des­part de imaginație. Sce­nariul pe care l-am po­vestit e cât se poate de real. Se bazează pe cer­cetările arheolo­gi­lor.
"Descoperirile de la Măgura Uroiului sunt formidabile, pen­tru că vedem viața obișnuită a dacilor în toată complexitatea ei. Avem acolo, de la ar­hitecți și meșteri con­structori, care știau să folo­sească piatra, pâ­nă la ateliere de prelu­crare a bronzului și fierului. Sunt meșteri sticlari, dar și soldați îmbrăcați în armură și oameni simpli, ce trăiau cu ritua­lurile lor ancestrale. Într-o zi, am găsit acolo un inel din argint și, verificat la Institutul de Fizică Ato­mică, am aflat că era din argint tracic, adică de din­colo de Dunăre. Deci, dacii și călătoreau foarte mult, făceau co­merț, nu erau deloc o societate în­chisă. «Europa fără granițe», pe care noi ne străduim să o avem acum, la ei era o realitate. Erau unul dintre cele mai im­portante popoare ale vremii", îmi spuse ar­heologul Angelica Bălos, "stăpâ­na" săpă­turilor de pe Uroi.
Așa cum gândul străbate văz­du­hurile, tot așa a trecut și timpul peste Uroi. După cucerirea Daciei, romanii au încercat să îi schimbe numele în Petris. Au pietruit dru­murile, stăpânii și-au construit vile somptuoase pe coastele dealurilor din împrejurimi, lăsându-și sufletul cuprins de melancolia belșugului și a nesfârși­telor zări. Ba, cu timpul, și-au îngropat și mor­ții pe margi­nea Mureșu­lui, ca orice trecător să vadă stelele funerare și să creadă că e pe pă­mân­tul Imperiului. Dar toate s-au făcut înapoi țărână, au dispărut înghițite de timp. Au venit apoi alții și i-au spus muntelui Auroi, pentru că pe aici trecea o parte din aurul scos din minele Apu­senilor. Au construit cetăți de piatră și au pus vamă. Imperiul Austro-Ungar i-a spus Arany, tot de la aurul dacic, dar schimbarea numelui nu a adus no­ro­cul sperat, și muntele a stat nemișcat, privind cum toate dispar și se schimbă. După mii de ani, locul poartă acum vechiul său nume - Măgura Uroiului. Așa îi spun și oamenii din Rapolt, un sat străvechi, de pe malul Mure­șului, în care istoria, fie ea cât de veche, nu s-a pier­dut.

Sâmbăta morților

"Poftiți, serviți o răcitură", mă îmbie o femeie. "Astăzi este sâmbăta morților, și pentru cei trecuți în cealaltă lume împăr­țim de mân­care". În Ra­polt, ca și în majo­ritatea satelor româ­nești, morții și viii sunt împreună, trăiesc, mă­nâncă și se roagă ne­des­părțiți. Viii au ne­voie de sprijinul mor­ți­lor, călăuze spre lu­mea de dincolo. Înțe­lesuri vechi, păstrate de la daci.
Elena Duma, o femeie din Rapolt, îmi vor­bește firesc despre buna conviețuire dintre lumi: "Înainte erau mai multe strigoaie, sau, cum le ziceam noi, stri­goane. Îi știam care erau în sat și ne feream de ei, fie că erau bărbați, fie că erau femei. Aveau puteri și se născuseră așa, cu blestemul ăsta, de-a nu fi ca oriși­care. Știam cine în sat scotea laptele vacilor noastre din balamaua ușii sau care mulgea o vacă de lemn, de ne lăsa nouă vacile cu uge­rul gol. Întotdeauna aveam grijă ca înainte de a băga strigonul în groapă, să îi înfigem un țăruș în piept. Câteo­dată, chiar omul respectiv lăsa cu limbă de moarte să i se facă nesmin­tit obiceiul, ca să nu se întoarcă în lume, să aibă li­niște și pace pe tărâmul de dincolo, să nu îmble pe acoperișuri și prin ogrăzi. Acum, în sat mai trăiește un singur om, de care se știe că e stri­goi. Nu știm ce-o să fie la înmormântarea lui, dar, după datină, tăt așa ar trebui făcut. Datinile trebuie respectate. Sunt moș­tenite, fir de fir, de la daci. Eu așa cred".
Pentru țăranii de pe Mureș, care până mai ieri țeseau încă în războaie cămașa ciumii într-o singură noapte și o puneau la intrarea în sat, nimic nu pare neobișnuit: nici cioburile dacice, scoase din pământ la fiecare brazdă a plugului, nici rămășițele vilelor ro­mane, peste care dau când își mai fac câte o șură, nici măcar peșterile sau gropile fără fund, ce par a fi intrări către tuneluri secrete. Despre acestea din urmă, se spu­ne că ajung până la cetatea Devei, sau dincolo de Mureș, spre Hațeg, spre cetățile din Munții Orăș­tiei, unde era capitala dacilor. Sunt urmele înaintașilor "de mai încoace", "doar" de câteva mii de ani, dar mai sunt și altele, de la începutul timpurilor, după cum își amintesc bătrânii Sidonia și Ionel, urmele Uriașilor:
"Chiar în coastă, acolo unde or fost viile, e in­trarea în tunel. Pare ca o peșteră, da' nu-i. Cine a mai intrat pe-aco­lo spune că e un tunel ce trece pe sub Mureș, da' nimeni nu știe unde duce. Poate la Sar­mizegetusa sau la Retezat. Și-i tot boltit, așe, și îi îm­bră­cată toată bolta numa' în cupru sau în aramă. Cine putea să constru­iască așa ceva? O fi fost rămas de pe vremea urieșilor, că la început aici era tărâmul lor. Trei fete de urieși locuiau pe pământurile astea, și una dintre ele avea cetatea chiar la noi, pe Măgură. Pentru un ciurel de mălai, fata de-aici mergea și se împrumuta la soru-sa, la cetatea Devei, și doar trei pași făcea până acolo. Când fata de pe Retezat și cea de la Deva s-au certat, nu știu cum aiasta a pus mâna pe un plug și a zvârlit cu el. Așa a tăiat vârful mun­telui și de atunci i-a rămas și numele Retezat", spune nea Ionel, la un păhărel de țuică de prune. "Îi bună, că mere vorba mai răpide".

Căutătorii de amintiri

Basmele oamenilor sunt confirmate și transfor­mate în realitate de arheologii care sapă la Uroi. Prin­tre multe alte lucruri, aici s-a descoperit un superb vas ritualic din ceramică, făcut în așa fel încât băutura să se scurgă prin gura deschisă a unui cap de lup. Sim­bolul unui obicei păstrat aievea până în zilele noas­tre, în satele izolate, de munte, ca Lun­cani, Tîr­sa sau Boșorod, unde copiilor bolnavi li se dă, și as­tăzi, să bea lapte prin­tr-o gură de lup, păstrată anume de câte o bătrână ce face descântece. Poate asta au simțit și oamenii din Rapolt în legătură cu "domnii ar­heologi": că scot la lumină obiceiuri străvechi, lu­cruri uitate, moștenite și de la stră-stră-moșii lor. Așa că în fiecare vară, când încep săpăturile, toată lumea se oferă să ajute. Angelica Bălos și-a format o echipă internațională de arheo­logi, dar este sprijinită pe șantier și de entu­zias­mul și cu­rio­zitatea sătenilor:
"Descoperirile de aici sunt importante, pentru că avem o așezare civilă, de mari di­mensiuni. Spre deosebire de Sarmizegetusa Re­gia, aici putem afla cum trăiau oamenii simpli. Am descoperit și cimitirul, și vetrele de foc ale fierarilor, și atelierul olarilor. Dar toate sunt în straturi, pentru că avem urme de lo­cuire încă din paleolitic. Avem și vile romane, dar și o cetate din Evul Mediu. Ajutorul celor din Rapolt, Uroi și Simeria a fost esențial pen­tru noi. Ne-au adus lemne de foc, ne-au făcut mâncare și ne-au cazat la ei. Când am rămas fără apă, o mașină de pompieri a venit și ne-a adus, am pri­mit cadou chiar și butoaie în care să o punem. Și, din­colo de ajutorul material, bucuria și curiozitatea lor ne-au susținut. Pen­tru că nu e simplu să ai un șantier cu douăzeci de arheologi, mulți dintre ei englezi, olandezi sau ame­ricani, și să te bazezi pe un buget minim".
Străinii care vin vo­lun­tari la săpă­tu­rile ar­heolo­gice sunt uimiți de ceea ce descoperă în Româ­nia. Pe de o par­te, este bogăția ex­traor­dinară de istorie pe metru pătrat de pă­mânt (la propriu), pe de altă parte, traiul vechi și simplu al țăranilor din zonă. Pentru ei, istoria Ro­mâniei este o aven­tură, de la vestigiile pa­leolitice și până la vi­pe­rele ce poposesc în gropile de cerce­tare sau la sarmalele țăranilor. Le e greu să înțe­leagă amestecul de magie și reali­tate din satele româ­nești, pe care îl credeau po­sibil doar în romanele sud-americane, de aceea se bu­cură copilă­rește, alături de țăranii veniți de la coa­să, când găsesc câte-o urmă stră­mo­­șească în pământ, iar seara, la o bucată de slană și-o țuică, povestesc până târziu, către miezul nopții, în mi­rosul de fân al șurilor.
Nea Adrian, un bătrân din sat, înrolat și el în echipa de arheologi vo­luntari, mărturisește: "Io am găsit nește dinți, acolo, în săpătură. Dinți faini, mai faini ca ai mei! Pfai, trăz­nească-i! Domnule, da' io nu m-am gândit niciodată să ajung la vârsta me și să mătur pietroaie! Da' mă duc, că mi-s dragi copiii ăștia și e vorba și de istoria noastră, no! Mai aflăm de Bu­rebista și De­cebal câte ceva, moșii noștri, cum ar veni".

DacFest sau întoarcerea strămoșilor

S-a întâmplat într-o zi de toam­nă. Sătenilor din Rapolt nu le-a venit să creadă ceea ce vedeau. Sus, pe Uroi, așa cum știau din poveștile bunicilor, stă­teau de strajă... dacii. Daci ade­vă­rați, cu săbiile lor mari și curbate, pe cap purtând cușme, îmbrăcați în zale sau haine de pânză și încălțați cu opinci. Și mai mare le-a fost mirarea când au văzut și femei îmbrăcate în pânze de in și din cânepă, care își așteptau bărbații cu mâncare, în jurul vetrelor de foc. Erau acolo și olari, ce învârteau roata, și fierari, ce băteau la nico­vală, chiar și bijutieri. Vestea s-a întins până la Simeria, și oamenii au venit să vadă minu­nea: întoarcerea stră­moșilor. Cam așa a fost prima ediție a DacFest, festivalul organizat la Măgura Uro­iului de binecu­noscuta aso­ciație Terra Dacica Aeterna. Arheologi, pro­fe­sori și pa­sio­nați de istorie au venit și s-au jucat, cât se poate de serios, de-a dacii și romanii. O lecție de isto­rie pe viu, respectând până în cele mai mici detalii vechile obiceiuri ale dacilor.
"Deocamdată, avem aici DacFest-ul, dar prima­rul din Simeria ne acordă spri­ji­nul (a venit chiar și a săpat la un loc cu arheologii) să facem la Măgura cel mai mare Arheoparc din România. Toate desco­peririle arheolo­gice le vom transforma în­tr-o expo­ziție per­manentă. Vom avea, aici, reprodus întoc­mai, vechiul sat dacic, așa cum era în urmă cu două mii de ani, cu meșteșugari, țesători și olari, războinici sau preoți. Pe toți îi vom vedea la lucru pe viu, așa cum făceau și înainte. Și pentru că locul acesta a fost locuit din cele mai vechi timpuri, vom avea și o parte dedicată pa­leo­liticului și Evului Mediu. Vom re­construi o arenă ro­mană și vom avea lupte între daci și romani, dar și ritua­luri și specta­cole, așa cum se întâmplau ele în reali­tate", îmi spu­ne arheologul Ange­lica Bă­los, în timp ce pregătește o specia­litate a bucătăriei da­cice: iepure pe pia­tră.
Tobele, cimpoaiele și fluierele încep să cânte hore și doine vechi. Uroiul pare din nou un sfinx ațipit sub privirea căruia viața merge mai departe, așa cum curge și Mu­reșul.