TEZAURUL DE LA VOVIDENIA
Maica Taisia descuie uşa grea a bisericii, cu nişte chei mari, din fier. Se închină până la pământ de trei ori, spunând în ruseşte: "Gospodi pomiluj, Gospodi prasti, Gospodi Bozhe moy!". "Aşa se cuvine, să îl salutăm mai întâi pe stăpân, când intrăm în casă", adaugă ea în româneşte.
În biserică este frig. Iarna pătrunde uşor prin pereţii de lemn. O clipă am senzaţia că ochii nu s-au obişnuit cu întunerecul dinăuntru, că soarele de afară îmi mai acoperă cu pete luminoase retina. M-am înşelat. Strălucirea solară a bisericii iradiază din icoanele de pe altar. Pictaţi în aur şi în argint, sfinţii strălucesc, risipind penumbra bisericii, luminând împreună cu veşmintele şi aura lor. În faţa mea se află un tezaur. Sute de icoane de-o frumuseţe cum rar am văzut. Comorile neştiute ale ortodocşilor lipoveni de rit vechi, staroverii, a căror poveste începe odată cu exilul lor din Rusia.
Puşi să aleagă între credinţa lor străveche şi moarte, lipovenii au ales calea pribegiei. Ameninţaţi de Ţarul rus Alexei şi de patriarhul Nikon, au plecat în grabă, luând ce au avut mai de preţ: simbolurile credinţei lor. Aşa au ajuns în Dobrogea, aducând cu ei icoane deja sfinţite în rugăciune, de câteva secole. Unii şi le-au păstrat în casă, lăsându-le moştenire din generaţie în generaţie, alţii le-au adus în noile biserici şi mânăstiri ridicate după sosirea în România. Dar istoria icoanelor lipovenilor era abia la început. Lăsate în Rusia, în graba plecării, multe din ele au fost aduse, rând pe rând, în Dobrogea, trecute înot, peste Dunăre, în anii prigoanelor comuniste. Neclintiţi în credinţă, lipovenii îşi puneau în pericol viaţa, pentru a nu se despărţi de odoarele la care se închinaseră bunicii şi străbunicii lor. Povestea Maicii Taisia are imagini halucinante. În câte o noapte de toamnă târzie, când Dunărea era acoperită de ceţuri groase, apele îngheţate iscau un clipocit abia auzit, urmat de apariţia fantomatică a unui om care înota purtând pe cap o povară: învelită în cârpe şi rogojini, încă o icoană nepreţuită, adusă din Rusia. Rebegiţi de frig şi epuizaţi de lupta cu apele Dunării, ascunzându-se prin stuf ca nişte animale hăituite, urmăriţi în permanenţă de grăniceri, dar cu icoana în braţe, aşa şi-au întregit lipovenii bisericile lor din Dobrogea, sădindu-şi pe veci credinţa în primitorul pământ românesc. Privesc, alături de Maica Taisia, catapeteasma bisericii. E foarte înaltă, se uneşte cu bolta tavanului şi este acoperită în întregime cu icoane. Ascunzându-şi mai bine părul cărunt sub baticul negru, verifică untdelemnul din candele: "Cu multă credinţă şi cu mult sacrificiu s-au clădit toate câte le vezi. Dumnezeu a coborât harul său peste mâna unui pictor şi el a putut să zugrăvească sfinţii. Dar apoi, peste pictura aceea s-au pus timp de sute de ani rugăciuni şi lacrimi şi speranţe. De-asta, unele icoane sunt ca nişte ferestre prin care Dumnezeu ne priveşte, îşi îndreaptă privirea plină de milă şi bunătate asupra noastră. Câteodată, şi noi reuşim să întrezărim prin ele Împărăţia Lui."
Maica Domnului, în două sute de întruchipări
Într-una dintre icoanele de la Vovidenia, Maica Domnului e pictată în chip neobişnuit: stă în picioare şi e înfăşurată toată într-o haină roşie. Nu i se văd nici mâinile, nici picioarele, iar Pruncul Iisus e aşezat pe umărul ei stâng. Maica Taisia îmi dezleagă rostul: "Noi, lipovenii, avem câte o icoană anume pentru trebuinţele importante din viaţă. Icoana asta este pentru cei aflaţi în neputinţă, fie că sunt bolnavi la pat, fie că sunt infirmi. Aceia de se vor ruga la această înfăţişare a Fecioarei vor primi grabnic ajutor. Şi mai are un înţeles icoana aceasta. Sunt momente în viaţă în care lucrul mâinilor nu te ajută. Şi nici picioarele, oriunde te-ar duce, nu te vor apropia de ceea ce ai nevoie. În astfel de situaţii, vii şi te rogi la acest chip al Maicii Domnului şi, în ciuda neputinţelor, ceea ce oamenii nu pot, Dumnezeu poate." Aşa cum aveam să aflu de la stareţa Taisia, Maica Domnului are sute de înfăţişări, pentru tot atâtea trebuinţe ale credincioşilor. După părerea ei, să te rogi la icoana potrivită îţi aduce ajutorul mai repede. "Pentru ieşire din boală e bine să te rogi la icoana Maicii Domnului în care ţine pruncul pe scutec; ca să ai copii, la cea în care Ioachim şi Ana se bucură de naşterea Fecioarei; ca să scapi de rele şi să primeşti o veste bună de la Dumnezeu, există Fecioara aceasta, înconjurată de raze şi mergând pe nor..." Şi tot aşa, există şi icoanele Fecioarei pentru naşteri, pentru moarte, pentru casă nouă şi familie trainică sau pentru momentele în care ai nevoie de înţelepciune. Peste două sute de înfăţişări, pentru tot atâtea momente de cumpănă din viaţa omului, o tradiţie verificată în timp de minunile de la Vovidenia. Pentru unele icoane, Maica ştie înţelesul, pentru altele, el s-a pierdut în timp. Şi icoanele sfinţilor sunt făcătoare de minuni. La Sfânta Sofia te rogi pentru înţelepciune, la Sfântul Paisie, când cineva moare fără credinţă, Sfântul Vlasie e protector al gravidelor şi al păsărilor cerului, sau la Sfântul Onufrie, pe care îl credeau nebun, pentru că trăia în sihăstrie, dezbrăcat şi iarna, şi vara, şi care îi ajută chiar pe monahi.
Calendarul cu sfinţi
La mânăstirea de maici Vovidenia, fiecare icoană are povestea şi puterea ei. Un adevărat tezaur, nu doar de credinţă, dar şi de frumuseţe. E de ajuns să te apropii de un colţ mai întunecat al încăperii sau să cercetezi cu atenţie icoanele vechi înnegrite de fum, ca să descoperi un sfânt ce te priveşte cu blândeţe sau o poveste ce vine să îţi întărească credinţa. Sunt icoane vechi de sute de ani, ce ascund sub ferecătura de argint chipuri de sfinţi în culori palide sau puternice, cu trăsături angelice sau cu priviri de foc. Ceva din spiritul Rusiei este în toate aceste icoane, poate credinţa pătimaşă, poate iubirea aceea de Dumnezeu, până la uitare de sine, în care se aruncau credincioşii din nemărginirile uitate ale uriaşei Rusii. Şi lângă icoanele mari, împărăteşti, în care aurul veşmintelor de sfinţi te orbeşte, există şi miniaturi, cât o cutie de chibrituri, în care sfinţi şi îngeri aduc laudă lui Dumnezeu, pictaţi până în cele mai mici detalii. "Uitaţi", îmi spune Maica Taisia, "aici, în icoana asta, sunt pictaţi toţi sfinţii anului. Este de fapt un calendar, şi în loc de zilele săptămânii sunt pictaţi sfinţii, după cum sunt cinstiţi. Este o miniatură adusă din Rusia, la începutul mânăstirii. Uitaţi-vă cât de exact este pictat fiecare dintre ei, ce chipuri expresive au, deşi faţa lor nu e mai mare decât un bob de orez. Cine mai ştie să facă astăzi asemenea lucrare pentru Dumnezeu? Cine mai primeşte un asemenea har?". Şi apoi îmi aduce o iconiţă, aşa, cât să o ţii în căuşul palmei, din care doi îngeri te privesc zâmbitori.
Dar la loc de cinste rămâne Fecioara Kazanskaya, în care Isus stă în picioare, alături de Maica Sa. O singură mână apare în icoană, cea a Mântuitorului binecuvântând. "Aceasta a fost şi este protectoarea noastră, îmi spune Taisia. De aceea, noi în fiecare an o scoatem afară, pe un piedestal, şi pelerini din toată Europa vin aici să se închine la ea."
În somnul chinuit dintr-o izbă friguroasă, acoperită cu o zdreanţă în chip de pătură, micuţa Matrona a visat-o trei nopţi la rând pe Maica Domnului. De fiecare dată, Ea i s-a arătat fetiţei în veşmânt de lumină şi i-a spus acelaşi lucru: "Mergi şi sapă lângă cuptorul casei părăsite de la marginea oraşului. Acolo vei găsi o icoană". Îngrijorată de un asemenea vis, mama fetiţei a dus-o la preotul bisericii din Kazan, orăşelul rusesc în care locuiau. Preotul a trimis doi gropari să sape locul, însă aceştia s-au întors seara, spunând că nu au găsit nimic, deşi săpaseră în jurul cuptorului, "Ba chiar şi în jurul... casei!", adăugase unul dintre ei. În acea noapte, Fecioara Maria se coborî din nou în visele micuţei Matrona. A mângâiat-o şi i-a spus că ea însăşi trebuie să meargă şi să caute icoana. Auzind această poveste, a doua zi, mama a mers din nou la preot, şi împreună cu el şi cei doi muncitori au ajuns la locul din vis. Oamenii, într-adevăr, săpaseră adânc, şi în tot locul: pe lângă cuptor, pe lângă casă, chiar şi în grădină. Nici urmă de vreo icoană. Şi-atunci preotul a îndemnat-o pe copilă să caute unde crede ea. Fetiţa de nouă anişori nu a apucat să scormonească prea mult cu mânuţele în pământul din vatră, că imediat ceva sclipi prin cenuşă. Încet-încet, se zări mai întâi rama cu flori de aur, apoi chipul Fecioarei şi în cele din urmă Pruncul Sfânt ţinut la piept. Când văzură în braţele fetiţei icoana strălucitoare, toţi căzură cu faţa la pământ, în vreme ce Matrona spuse cu bucurie de copil: "Uite, mamă, asta e icoana din vis!". A fost un semn şi un sprijin pentru credincioşii din Kazan. Fecioara Kazanskaya, cum a fost numită acea înfăţişare a Maicii Domnului, a fost pusă cu multă smerenie în biserică, a devenit protectoarea oraşului şi oamenii din întreaga Rusie veneau să se roage la ea, atât pentru sănătate şi bunăstare, cât mai ales pentru întărirea credinţei.
Fecioara Kazanskaya de la Mânăstirea Vovidenia din Slava Rusă este, şi ea, făcătoare de minuni. Este apărătoarea lipovenilor, a ortodocşilor de rit vechi. Plecaţi în pribegie pentru a-şi salva credinţa, au ajuns din Rusia în împrejurimile Munţilor Măcinului, în urmă cu aproape 400 de ani, aduşi poate chiar de protectoarea lor, Fecioara Maria ce s-a arătat în Kazan.
USPENIA, MÂNĂSTIREA CĂLUGĂRILOR STAROVERI
În celălalt capăt al satului Slava Rusă, mult mai departe, spre pădure, se află mânăstirea de rit vechi pentru călugări, Uspenia. În biserica mare, înconjurată de chilii, unde la început vieţuiau nu mai puţin de 170 de călugări, îl găsesc pe Arhimandritul Antilohie. Şi aici, ca şi la mânăstirea de măicuţe, pereţii sunt acoperiţi de un adevărat tezaur de icoane.
"Sunt făcătoare de minuni?", întreb, ca un credincios pragmatic, venit de la oraş. "Toate icoanele sunt făcătoare de minuni", îmi răspunde părintele Antilohie zâmbind. Icoanele sunt importante, dar credinţa omului este, de fapt, cea care face minuni. Dacă ai credinţă şi smerenie, la oricare dintre aceşti sfinţi te vei ruga, vei primi mijlocirea lor, Dumnezeu va lucra prin ei. În ziua de azi, oamenii caută ceva simplu şi rapid, ca să scape de probleme, o icoană să facă minuni, o rugăciune nemaiauzită sau un preot «cu har». Însă, în primul rând, în ei înşişi trebuie să caute răspunsuri. Bolnavul cheamă un preot sau merge în faţa unei icoane, dar rugăciunea credinţei sale îl va vindeca. Nu e nevoie de ceva special, până la urmă, în fiecare Duminică prăznuim învierea lui Isus. Şi dacă în ziua aceea mă rog la Sfânta Liturghie, Dumnezeu îmi poate da ceea ce El crede că am nevoie."
Pentru părintele Antilohie toate icoanele sunt la fel de puternice şi de frumoase. Îmi arată, totuşi, o icoană mai specială, de pe altarul plin de chipuri de sfinţi: "Această icoană, după cum vedeţi, are o uşiţă chiar în mijlocul ei. Şi dacă o deschizi, iată, aici sunt sfintele moaşte ale mai multor sfinţi: Ioan Gură de Aur, Vasile cel Mare, Cosma şi Damian, tămăduitorii, şi alţii. Această icoană are câteva sute de ani şi nu este singura din biserică de o asemenea vechime. Importanţa ei pentru credincioşi e sporită de faptul că este purtătoare de sfinte moaşte." De-a dreapta şi de-a stânga altarului se află alte două icoane împărăteşti, cu totul deosebite, în care sunt reprezentaţi, în mărime naturală, întâiul preot, Melchisedec, şi proorocul Aaron, înfăţişări foarte rare, de o frumuseţe desăvârşită. Cine oare le-a pictat? Cine mai ştie? Important este că ortodocşii de rit vechi le au aici, în păstrare, şi îşi pot apropia sufletul de ele oricând.
Moaştele copiilor sfinţi
Într-o mică raclă din lemn sculptat, înconjurate de pereţii împodobiţi cu argintul ferecăturilor vechilor icoane, se află însă cele mai importante daruri ale Mânăstirii Uspenia: moaştele sfinţilor Dada, Gavedae, Kazdoe şi Gargal. Toţi patru sunt mucenici (prăznuiţi şi de Biserica Ortodoxă Română la 12 octombrie), ucişi din ordinul împăratului persan Saporie cel Mare, cu toate că Gavedae şi Kazdoe erau propriii săi copii. "Cu toţii au avut o moarte groaznică, pentru că nu au vrut să renunţe la credinţa în Hristos", îmi spune părintele Antilohie. "Gavedae şi Kazdoe aveau 13-14 ani când au fost martirizaţi..." Ne apropiem de racla sfinţilor şi părintele face o metanie, atingând-o. "În fiecare 12 octombrie, pe stil nou, scoatem sfintele moaşte şi le sfinţim. Aceste rămăşiţe ale mucenicilor au aproape 1700 de ani şi sunt intacte. Poate explica vreun om de ştiinţă aşa ceva? Sfinţii Dada, Gavedae, Kazdoe şi Gargal sunt cei ce protejează acest aşezământ şi ne rugăm lor să ne întărească mereu credinţa. Puterea lor este minunată!"
Icoana din fereastră
Deşi aveau sfintele moaşte de mai bine de 200 de ani, deşi aveau zeci de icoane vechi şi frumoase, făcătoare de minuni, călugării de la Uspenia nu aveau însă nicio icoană a sfinţilor mucenici din mica raclă, înfăţişările copiilor martiri fiind foarte rare. Într-o iarnă, la hramul bisericii din Jurilovca, Episcopul a văzut în altar o icoană pusă pe pervazul unei ferestre, ca şi cum nu îşi găsise locul nici în altar, nici în biserică. Ceva i-a atras atenţia la această icoană lăsată aşa, într-o doară. Când s-a uitat mai îndeaproape, a scos un strigăt de fericire şi i-a chemat repede pe preoţii aflaţi la hram: pictura arăta chinurile martirilor Gavedae şi Kazdoe, ale căror moaşte erau în mânăstirea de călugări de la Slava Rusă. Bucuria a fost mare, în întreaga comunitate a lipovenilor. Să fi fost o coincidenţă atât de mare sau mai degrabă sfinţii au făcut ca icoana lor să ajungă acolo unde oamenii credeau în ei? Unii au spus că icoana a coborât pe o rază de lumină pe marginea ferestrei, alţii că fusese adusă de o bătrână din sat, ce o avea moştenire din strămoşi. Oricare ar fi adevărul, de-atunci icoana se află deasupra sfintelor moaşte şi o candelă arde neîncetat în faţa ei. Tezaurul mânăstirilor lipoveneşti s-a mai îmbogăţit cu încă o fereastră spre Dumnezeu.