Timp de trei săptămâni, până pe 15 februarie, Sala Foaier a Muzeului Ţăranului Român găzduieşte o amplă expoziţie retrospectivă, semnată Andrei Pandele. Un eveniment în viaţa culturii fotografice din România, pentru că, departe de a fi perfecte, cele 54 de fotografii realizate între anii '70 şi 2000 au o calitate foarte rar întâlnită în epoca digitală: te fac să te simţi părtaş la drumurile autorului prin satele româneşti, prin Deltă, în Maramureş, din Teleorman în Bucovina, să simţi de aproape praful uliţelor, parfumul ierbii, gesturile simple ale oamenilor. Tema rurală a expoziţiei este cumva inedită, pentru că artistul care expune, arhitectul Andrei Pandele, s-a făcut cunoscut prin fotografii ce surprind epoca ceauşistă, viaţa gri a bucureştenilor în anii '70-'80, precum şi prin fotografii-document, cu bisericile şi cartierele demolate în timpul comunismului. " În urmă cu doi ani, la o consfătuire despre bisericile dărâmate de Ceauşescu, domnul Niţulescu, directorul Muzeului Ţăranului Român, m-a întrebat dacă nu vreau să fac o expoziţie pe tema muzeului: satul românesc. Am fost sceptic la început, pentru că, atunci când mă gândesc la fotografiile mele, nu-mi vin prea repede în minte imagini rurale. Pe lângă fotografiile pe care le făceam zilnic în Bucureşti, pe străzi, eu am fost vreme de 40 de ani fotograf de sport. Dar propunerea m-a incitat. Am mers acasă, mi-am proiectat diapozitivele, m-am uitat prin arhiva de vreo 11000 de cadre scanate de pe toate soiurile de filme, şi am găsit fotografii promiţătoare pentru această expoziţie. Mi-a plăcut citatul din Blaga «Veşnicia s-a născut la sat» şi în jurul său am făcut selecţia."
- Sunteţi bucureştean?
- Mai mult decât get-beget, străbunicii mei au fost cu toţii bucureşteni. Era oraşul iubit al bunicilor mei, care îl alintau, de multe ori, pe bună dreptate pe atunci, "Micul Paris", şi îl înţelegeau mult mai bine decât părinţii mei şi, desigur, mai bine ca noi, acum. În anii '70, peste 90% dintre orăşeni aveau strânse legături cu lumea satului. Viaţa în Bucureşti era cenuşie, lipsită de satisfacţii. La mine la serviciu, la fel ca în multe alte locuri, erai obligat, odată la două luni, să faci de gardă, să păzeşti de spioni străini marile secrete. Secretul era că nu există nici un secret. Dar partea bună a acestor nopţi dormite pe brânci, la serviciu, era că primeai recuperări şi puteai să pleci zece zile din oraş, în vacanţă. Plecam şi eu, alături de prietenii mei, mari pasionaţi de fotografie. Spre deosebire de ei, care voiau să facă fotografia vieţii, eu mergeam de plăcere, pentru mine. Eram interesat de viaţă, de lumină, de mişcare, atent la detalii, la situaţii dinamice, şi declanşam aparatul. Prietenii râdeau de mine, pentru că declanşam chiar şi în situaţii aproape imposibile, însă, spre surprinderea mea, unele fotografii ieşeau şi aşa. Nu mergeam acolo ca fotograf, ci în vacanţă, nu mă gândeam pe atunci că voi publica acele fotografii.
- Cum reacţionau sătenii când se vedeau fotografiaţi?
- Prima oară când întâlneai pe cineva, era, desigur reţinut, dar dacă te vedea că zâmbeşti, eşti prietenos, lucrurile se schimbau. Şi dacă veneai înarmat cu vreun cunoscut de-al lor, se îmblânzeau total. Nu am intrat niciodată să fotografiez printre oameni, fără să mă cunoască. Abia după ce ajungi să cunoşti oamenii, ei te acceptă, şi te poţi apropia fără să-i deranjezi. Le trimiţi apoi fotografiile, peste un an-doi revii la ei, te primesc cu drag. În anii aceia, oamenii duceau o viaţă modestă, dar se bucurau să te vadă, să te primească la ei. Te omeneau cu ce puteau, cartofi, brânză, dar erau tare recunoscători pentru o ciocolată pentru copii sau o sticlă cu ulei. Erau foarte diferiţi de bucureşteni, dar asta era bine pentru căîntâlneam oameni foarte interesanţi. Cum este unchieşu' Vasile, de pildă, care apare în două fotografii din expoziţie. Am stat de vreo zece ori la el în gazdă, în Ieud, Maramureş. Moşul acesta - îi zic moş, deşi era mai tânăr decât sunt eu acum -, făcuse şase clase de şcoală, însă mergea la bibliotecă, împrumuta Immanuel Kant, citea cartea din scoarţă în scoarţă şi o comenta. Ceea ce eu n-am putut să fac niciodată. Omul era sculptorul satului, făcea nişte cruci extraordinar de frumoase şi multe alte obiecte. Prefera lemnul de prun, care este foarte tare, şi făcea din el cleşti pentru spart nuci şi chiar... un mâner pentru trepiedul meu.
- Să spunem povestea câtorva fotografii din expoziţie...
- Aici tocmai coboram din căruţa ţiganilor care mă duseseră 15 kilometri. Trebuia să prind un tren şi când am văzut-o venind, mi-am zis că tot mai bine în trapul calului, decât pe jos. Ei au tot vorbit între ei, dar cu mine au schimbat puţine cuvinte, o căruţă face foarte mult zgomot pe piatra cubică. Peisajul acesta de iarnă, din Maramureş, îmi aminteşte de o stampă japoneză. Am întâlnit mulţi etnografi japonezi umblând prin satele din România, unii veniţi aici de zeci de ori, în căutarea prototipului satului arhaic, pe care spuneau că l-au găsit aici şi în Norvegia. Am şi o fotografie foarte simpatică, la care am renunţat, pentru că era disonantă, nu se potrivea deloc cu starea de linişte patriarhală a expoziţiei. O făcusem la un concurs de lupte tătărăşti din Techirghiol, la care premiul cel mare era un berbec. Fotografia arăta berbecul stând cuminte, păzit de doi miliţieni.Un bun prieten, Dumnezeu să-l odihnească, Mihai Oroveanu, spunea că cel mai important într-o expoziţie este discursul, legătura dintre fotografii, cursivitatea, şi asta am urmărit şi eu.
- Aţi simţit, la momentul acela, că fotografiaţi o lume ce urma să dispară, aşa cum se întâmpla cu bisericile şi cu cartierele bucureştene?
- Ca arhitect, îmi puteam da seama cu o lună, două înainte ce locuri vor fi demolate, dar totul era subiectiv. Ceauşescu dădea, aşa, din mâini, nici el nu ştia exact ce vrea, şi cei de lângă el interpretau. Am vrut să păstrez acele locuri pe peliculă, dar şi mai mult, mi-am dorit să fac nişte fotografii interesante. La fel şi la sat, unde nu mergeam ca fotograf, ci ca om aflat în vacanţă. Lucrurile s-au schimbat faţă de acei ani. Nu pot ascunde faptul că sunt dezamăgit când mă întorc în Maramureş şi văd ce case urâte construiesc tinerii ce s-au întors de la muncă din străinătate şi vor să se fălească. Uitaţi-vă ce face prinţul Charles în România, cum protejează, cum pune în valoare tradiţia şi cum îşi distrug oamenii noştri propriile sate. Iar schimbarea nu ţine doar de case, de aspectul vizual. Pe unde mergeam, în sudul Olteniei, în Bucovina, oriunde, simţeam prietenia, ospitalitatea oamenilor. Erau mulţumiţi cu puţinul pe care îl aveau şi erau liniştiţi sufleteşte. Nu vreau să par filozof, nu sunt unchieşu' Vasile, să-l fi citit pe Kant, însă la sate predomina o linişte patriarhală, o pace sufletească, pe care acum rareori le mai găseşti.