Părintele Serghie e înalt şi masiv. Peste reverendă poartă o rasă cu mâneci largi, iar pe piept o cruce aurită. Ţinuta lui, care degajă o majestate blajină, aminteşte de stareţii noştri din mânăstirile moldoveneşti. Dar părintele Filimonov nu este călugăr, ci preot de mir. Şi, în mod ciudat, este şi un chirurg reputat, medic-militar în marina Rusiei, profesor universitar la Facultatea de Medicină din Sankt-Petersburg şi, mai presus de toate, medic homeopat. În această calitate a făcut o călătorie în România, unde avea programate câteva conferinţe menite să lămurească adevărul despre această ramură medicală practicată în toată lumea, dar pusă la îndoială printre slujitorii bisericii, care fără să îi cunoască virtuţile vindecătoare, o învinuiesc de ocultism şi erezie.
Textul care urmează se înscrie în programul revistei "Formula AS" de a-şi informa cititorii despre terapiile medicale de mare eficienţă. Homeopatia face parte dintre ele, fiind o medicină a viitorului.
Când rugăciunea vindecă boala
Stăm cu părintele Serghie într-o rezervă a spitalului Sfânta Irina din Voluntari, patronat de doctorul Pavel Chirilă. Ce loc mai nimerit pentru un interviu cu un preot-medic decât un loc de vindecare patronat de o sfântă? În încăperea care sclipeşte de curăţenie, părintele Serghie se simte ca acasă. În fond, aşa a început totul. Cu dragostea pentru medicină şi pentru pacienţi.
"Când eram la începutul carierei mele medicale, totul părea foarte clar: trebuia să acţionez potrivit instrucţiunilor din manualele învăţate în facultate şi totul ar fi mers ca la carte. Dar, practicându-mi profesia, am observat că, totuşi, nu toate se petrec ca în tratatele de medicină şi că, de multe ori, apar la pacienţi fenomene care depăşeau graniţa a ceea ce poate explica manualul. De multe ori, rugăciunea le schimba, realmente, evoluţia bolii! Cu vremea, am ajuns să-mi pun întrebări - cum să mă raportez la aceste fenomene? Ce ideologie trebuie să am, ce poziţie faţă de lume, ca să le pot înţelege mai bine? Şi m-am decis să analizez riguros ceea ce se petrecea cu pacienţii mei. Un lucru devenea pe zi ce trece tot mai cert: rugăciunea avea o însemnătate foarte mare în vindecare! Aşa că, fiind eu însumi un om credincios, nu intram în operaţie cu niciun pacient fără să mă rog pentru el.Am văzut cum bolnavi incurabili se ridicau din patul de moarte, mulţumită rugăciunilor bolnavului însuşi, împreunate cu rugăciunile rudelor şi cu cele ale preoţilor. Vindecarea era evidentă mai ales când pentru un bolnav se rugau şi apropiaţii, familia, şi slujitorii bisericii. Am asistat la adevărate miracole: un pacient a ieşit din comă fără să-mi pot explica de ce, o naştere critică s-a terminat cu bine, un diagnostic căruia nu i se dădea de capăt era pus, dintr-odată, precis. Mi-am dat atunci seama că e o prostie să vezi în toate acestea o simplă întâmplare, pentru că aceste fapte se petreceau doar în momentul în care se săvârşea rugăciunea. Am înţeles, în cele din urmă, că pentru om nu este suficient tratamentul obişnuit. Sunt situaţii în care poate să ajute doar Domnul, prin biserică şi tainele ei. Aşa că am început să îmi trimit pacienţii la biserică şi la preoţi şi am văzut că în starea lor clinică se petreceau schimbări minunate. Mi-am pus atunci problema: de ce mă ocup eu doar de tratamentul trupului? Ar însemna că sunt medic doar pe jumătate, un medic nedesăvârşit, care are în grijă doar corpul bolnavilor, neglijând totalmente sufletul lor. Era limpede că trebuia mai întâi să-i ajut pe pacienţii mei să se elibereze de ceea ce-i apăsa, să scape de păcat, să se pocăiască şi, pe fondul acestei purificări, să merg mai departe cu lucrarea de vindecare. Dar un medic obişnuit nu are dreptul să spovedească un pacient. Aşa că am făcut pasul următor, am început să studiez teologia, am absolvit seminarul, apoi academia teologică şi am fost hirotonit preot. Şi acum aplic terapia sufletului, împreună cu cea a trupului, pentru că omul este un întreg."
- Formaţia dvs., de om de ştiinţă, poate confirma, în mod obiectiv, puterea de vindecare a rugăciunii?
- Da, bineînţeles. Sunt evenimente care au fost înregistrate clinic, există documente medicale în acest sens, cu analize de laborator care mărturisesc în ce stare se găsea pacientul înainte şi în ce stare ajunge după, cum era înainte de a se ruga şi ce s-a întâmplat după ce s-a rugat. Asemenea mărturii există şi în mânăstiri, dar medicina trebuie să dovedească totul ştiinţific. Dacă nu avem argumente obiective, putem semăna îndoiala în mintea unui om care este departe de credinţă. Însă pentru un om care crede cu adevărat, aceste dovezi sunt inutile.
Homeopatia şi Sfânta Rusie
În anul 1790, Samuel Hahnemann, un erudit medic german în vârstă de 35 de ani, traducea din limba engleză lucrarea "Materia Medica", a doctorului scoţian William Cullen. Când a ajuns la secţiunea dedicată chininei, care pe atunci se folosea intens în tratarea malariei, Hahnemann a observat un fapt pe care mulţi alţi medici nu-l băgaseră în seamă - simptomele intoxicaţiei cu chinină erau similare cu semnele malariei - o febră de 3-4 zile, urmată de slăbirea simţurilor, de articulaţii paralizate şi de sete. Atunci i-a încolţit în minte un gând genial: oare substanţa care provoacă într-un organism sănătos reacţii similare bolii nu poate fi folosită la tratarea acelei boli? Similarul rezolvă similarul. Exprimat popular: cui pe cui se scoate...
Că intuiţia lui a fost revoluţionară, o dovedeşte succesul homeopatiei în vremea noastră. Pe drept cuvânt, Hahnemann este socotit întemeietorul homeopatiei, deşi înainte de el, Hipocrate, în antichitate, şi apoi Paracelsus, în evul mediu, au tratat bolnavii folosind, practic, principiul "similia". Gloria lui Hahnemann a venit în timpul epidemiei de holeră care a bântuit în Europa începând cu anul 1831, când mulţi bolnavi, trataţi cu preparatele sale, au scăpat de la o moarte sigură. Părintele Serghie Filimonov consideră că acesta a fost momentul în care homeopatia s-a impus decisiv nu doar în Europa occidentală, ci şi în medicina practicată în Rusia.
"Astăzi, există secţii de terapie intensivă, perfuzii, dar atunci, majoritatea bolnavilor de holeră (aproximativ 50-80% dintre ei) mureau, deci mortalitatea era foarte ridicată. În timpul acelei epidemii, remediile lui Hahnemann au ajuns şi în Rusia, unde au fost aplicate pe un grup de 1273 de holerici. Din ei au murit doar 108. Asta înseamnă că rata mortalităţii a fost de doar 8,48%. Astăzi pare mult, dar pentru acele timpuri era ceva fantastic. Ca să faceţi o comparaţie, aceeaşi epidemie, în Moldova, unde bolnavii nu au fost trataţi homeopat, a ucis 5182 de oameni din 8445, câţi fuseseră contaminaţi. Deci, folosirea homeopatiei în Rusia a fost determinată de nişte evenimente tragice. Dar ele i-au deschis multe perspective. După stingerea epidemiei, în anul 1833, Consiliul de Stat al Imperiului Rus a aprobat o decizie prin care medicilor homeopaţi li se acorda permisiunea să-şi desfăşoare deschis activitatea. Acest lucru a fost posibil datorită ţarului Nicolae Pavlovici, care a avut o atitudine binevoitoare faţă de homeopatie, după ce se înregistraseră acele succese în timpul epidemiei de holeră. A urmat apoi deschiderea primei farmacii homeopate, în 1834, iar în anul următor, s-a tradus în rusă Organonul lui Hahnemann. A apărut şi o revistă, iar în 1868 a fost înfiinţată Societatea medicilor homeopaţi, care au putut profesa începând din anul 1870 chiar într-o clinică a lor, deschisă în Sankt Petersburg.
Noua disciplină medicală a trezit şi interesul multor oameni ai bisericii, care au folosit cu succes tratamentele homeopate şi s-au poziţionat, teologic, în favoarea lor. În anii '80 ai secolului XIX, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse a venit cu propunerea ca în toate seminariile teologice să fie introdusă materia numită Bazele Medicinei, în care să existe un capitol dedicat medicinei homeopate. În favoarea homeopatiei s-au pronunţat atunci şi sfinţi precum Ioan de Kronstadt, Teofan Zăvorâtul, Ignatie Briancianinov sau Serafim al Leningradului. Ei nu numai că au folosit remedii homeopate, dar au şi recomandat credincioşilor să se trateze astfel. Sfântul Ioan de Kronstadt a sfinţit, chiar, în 1892, farmacia homeopată din Sankt Petersburg, afirmând, cu mare îndrăzneală, că în persoana Dumnezeului-Om avem un exemplu de tratare a similarului prin similar."
Medicina viitorului
- Eu şi acum sunt medic alopat, specializat în chirurgie ORL. Dar în prezent, în Rusia nu se obişnuieşte ca un medic să fie numai alopat, adică să ofere numai o metodă de tratament. Trebuie să înţeleagă şi conceptele fitoterapiei, să ştie şi de homeopatie şi de alte terapii alternative. Există homeopaţi care se ocupă numai de homeopatie, dar sunt mulţi medici ca mine, care utilizează remediile homeopate ca pe o terapie alternativă, mai bine zis o terapie combinată. De exemplu, dacă la mine vine un pacient cu o sinuzită purulentă, după ce i se face o puncţie pentru drenarea puroiului, îi administrez nişte picături care îngustează vasele, şi apoi pot utiliza un medicament produs din plante, Sinupretul, şi o terapie homeopată, care împreună au un efect foarte bun. Deci, medicul se uită care remedii sunt mai bune pentru bolnav, în cazul respectiv.
- Deşi homeopatia este practicată intens în lumea medicală din Occident, există şi specialişti care refuză să o aplice, afirmând că nu este aşezată pe nişte premise ştiinţifice.
- Când spui că nu există dovezi ştiinţifice ale eficacităţii homeopatiei faci o afirmaţie neprofesională. Există dovezi ştiinţifice din anii '60-'70 ai secolului trecut şi s-au făcut cercetări serioase în ultimul deceniu. Noi am avut o dezbatere în acest sens în Sankt Petersburg, o dezbatere la care au participat şi medici homeopaţi, dar şi oameni de ştiinţă de la Institutul de Microbiologie "Louis Pasteur", un institut cu multă autoritate, care studiază şi imunitatea umană. Ei au derulat un experiment în care au folosit un vaccin homeopat, care le-a fost injectat animalelor infectate în prealabil cu Escherichia coli, o bacterie foarte agresivă. Şi au constatat că animalele tratate astfel s-au vindecat sau au făcut doar o formă foarte uşoară a bolii. Vă daţi seama că la animale nu putem vorbi de efectul placebo! Deci, experimentul a dovedit că medicamentele homeopate au efect. Dar acesta nu este singurul caz. În Rusia, s-au efectuat observaţii pe mulţi pacienţi trataţi homeopat, pacienţi care s-au vindecat. Ne lovim însă mereu de maximalismul oamenilor, care ar dori ca orice tratament să fie încununat de succes. Dar aceasta nu e o abordare ştiinţifică. Ştim că există întotdeauna particularităţi ale procesului patologic, care fac ca un tratament să funcţioneze acolo unde altul dă greş. Chiar şi la tratamentele alopate, la picăturile pentru nas, de exemplu, unii reacţionează pozitiv, în vreme ce alţii constată un efect contrar. Există o toleranţă şi o sensibilitate individuală a fiecărui pacient.
- Neîncrederea în medicamentele homeopate vine, probabil, şi din "fabricaţia" lor, diluţii în apă de ordinul milioanelor, care fac ca în final preparatul să mai conţină doar câteva molecule din substanţa activă iniţială, restul fiind compus din 99,99% apă. Ce putere de vindecare poate să aibă un asemenea medicament bazat, cum se spune în popor, pe apă chioară?
- Ştiţi că în fizica clasică, apa, o substanţă fundamentală folosită preponderent în homeopatie, are trei stări de agregare - solidă, lichidă şi gazoasă. Ei bine, ultimele cercetări în fizică arată că apa are, în realitate, aproape o mie de stări de agregare. Este o substanţă unică în univers, capabilă, în anumite stări de agregare, să păstreze informaţia substanţei care a fost dizolvată în ea. Noi, medicii homeopaţi, presupunem că această informaţie, pe care apa o poate păstra chiar şi după diluţii succesive, poate să acţioneze la nivel celular, unde să declanşeze vindecarea. Vorbim acum de terapie informaţională, deci, de medicina viitorului. Există mulţi specialişti care atrag atenţia asupra faptului că în anii 2020-2025 ne vom apropia de sfârşitul erei antibioticelor, pentru că microorganismele au dezvoltat deja rezistenţă la ele. Şi atunci va trebui să folosim homeopatia, împreună cu celelalte terapii alternative şi cu medicina alopată care dezvoltă acum tratamente de vârf. De pildă, de curând a fost inventat un tratament care foloseşte microorganisme care sunt puse la luptă contra microbilor. E un medicament experimental, RS 19, care conţine 19 tipuri de microorganisme cu mare efect.
Aceasta este medicina viitorului, în care terapia homeopată îşi are culoarul său. Vă mărturisesc un lucru din poziţia unui medic practicant - când am un bolnav cronic, care nu răspunde la tratamentul alopat, voi încerca întotdeauna fitoterapia şi homeopatia.
SFINŢII RUŞI DESPRE HOMEOPATIE
Sfântul Teofan Zăvorâtul (1815-1891)
"Ar trebui să i se înalţe un monument"
"Magnetismul este considerat la voi o lucrare a celui rău. Şi pentru că magnetismul este o parte componentă a homeopatiei, este aşezată şi homeopatia în aceeaşi categorie. Este o greşeală să gândim aşa. Magnetismul nu participă la producerea preparatelor homeopatice. Aici totul se face deschis şi simplu şi toţi pot vedea cum decurg lucrurile. Nu trebuie să bănuim deloc că ar exista o putere ascunsă. Este treaba voastră dacă vreţi sau nu vreţi să vi se administreze tratament homeopat, dar nimeni nu trebuie să gândească astfel. În cazurile în care timp de cinci săptămâni tratamentul alopat nu schimba cu nimic situaţia pacientului, homeopatia acţiona simţitor, într-o jumătate de zi. Cred că totuşi ar trebui să i se înalţe un monument!"
Sfântul Serafim al Leningradului (1856-1937)
"Nimeni nu a îndrăznit să vorbească despre sistemul lui Hahnemann ca despre o nouă metodă eficientă de tratament"
"Acum o sută de ani (aceste rânduri sunt scrise în 1891 - n.red.) a apărut un nou sistem de tratare a bolilor numit homepatie, dar în ciuda acestui interval de timp, nici reprezentanţii ştiinţelor medicale, nici intelectualitatea nu au cercetat această metodă de tratament, pentru a avea o înţelegere corectă a ceea ce este homeopatia. Datorită prejudecăţilor, oamenii de ştiinţă n-au mai încercat să citească cărţi despre homeopatie, ci au atacat-o cu o înverşunare suspectă. În societatea noastră, prin homeopatie s-a obişnuit să se înţeleagă acea doză mică de preparate care se oferă pacientului sub forma unor fire de zahăr. Nimeni nu a îndrăznit să vorbească despre sistemul lui Hahnemann ca despre o nouă metodă eficientă de tratament, ca despre o ştiinţă întemeiată pe un principiu cunoscut, pe lege. De fapt, nu există un alt principiu de ghidare a efectului medicamentelor în afară de legea homeopată a similitudinii. Unele sisteme de tratament, cum este medicina alopată, îl folosesc inconştient, instinctiv, nedorind să cerceteze prea mult pricina efectelor acesteia şi explicând această atitudine doar printr-o experienţă pozitivă."
Sfântul Ioan de Kronstadt (1829-1908)
"În Însăşi persoana Dumnezeului-Om avem un exemplu de tratare a similarului prin similar"
"Metoda dumneavoastră (homeopată - n.red.) este cea mai raţională şi cea mai corectă. Însăşi înţelepciunea lui Dumnezeu nu a găsit o metodă mai potrivită de tratare a umanităţii îmbolnăvite de păcat şi de numeroasele boli care au cuprins-o, decât cea a similarului prin similar. Înainte de Cruce, de moartea şi Învierea Sa, pentru toate veacurile, Hristos a stabilit ca cel mai eficient tratament destinat omenirii păcătoase să fie Taina Împărtăşirii cu Trupul răstignit şi cu Sângele Său, unite cu Dumnezeirea. Înseamnă că în Însăşi persoana Dumnezeului-Om avem un exemplu de tratare a similarului prin similar."
Mulţumim "Librăriei Bizantine" pentru sprijinul oferit la realizarea acestui articol.