Rândurile următoare sunt mai mult despre o umbră, decât despre un om. A trecut pe pământ de parcă ar fi fost un înger trimis din cer, ca cei veniţi să grăiască cu proorocii Vechiului Legământ. Îl chema Ioan, Ioan Kulighin, dar el şi-a spus Ioan "Străinul", pentru că ştia că e doar în trecere pe acest pământ. A stat atât de puţin în ţara noastră, încât îţi este greu să crezi că le-a marcat definitiv destinul unor uriaşi ai Duhului, precum părinţii Daniil Sandu Tudor, Benedict Ghiuş, Sofian Boghiu, Roman Braga, Dumitru Stăniloae, Andrei Scrima, sau unor mari oameni de cultură precum Alexandru Mironescu, Vasile Voiculescu, Anton Dumitriu şi încă mulţi alţii. Dar aşa i-a rânduit Dumnezeu lucrarea - să fie mereu pribeag, fără putinţă de a-şi găsi vreodată un loc aici, jos, printre noi, pentru că, încă din tinereţe, fusese născut şi înfiat de cer, cu totul, trup şi suflet.
Aşa se face că astăzi, chipul şi faptele lui Ioan Kulighin sunt ca un abur: când încerci să te apropii de ele, se risipesc. Nu poţi să le atingi, nu ai cum să le pătrunzi, dar rămâi întotdeauna cu mireasma lor, care te învăluie persistentă, atât în minte, cât şi în inimă. În fond, nu e aceasta amprenta inconfundabilă a sfinţilor? Anonimi şi totuşi prezenţi, puternici şi totuşi delicaţi, trăind aici, printre noi, şi totuşi rupţi de pământ, aninaţi mereu de cer?
Întâlnirea
Sunt într-o cameră luminoasă, cu ferestre largi, care dau spre o stradă îngustă, mărginită de case cu un singur cat. În odaia largă pluteşte o linişte aparte, amplificată parcă de un ceas cu pendulă care bate leneş curgerea timpului, prelungind miraculos ceasurile de când stau la sfat cu părintele Nicolae Bordaşiu, slujitorul neobosit de la altarul Bisericii Sfântul Silvestru din Bucureşti. Privim împreună la o fotografie cu chipul şters şi îngălbenit de trecerea vremii: un părinte mărunţel, purtând ochelari cu ramă neagră, groasă şi rotundă, din dosul cărora se iţeşte o privire blândă, blândă. E o fotografie pe care am întâlnit-o arareori, numai la oameni aleşi, lucrători tainici ai rugăciunii, monahi sau intelectuali părtaşi la mişcarea "Rugului Aprins" de la Mânăstirea Antim. Suflete înflăcărate, mistuite de dorul după Dumnezeu, care au fost înghiţite fără milă de hidra roşie a comunismului. Printre ele s-a numărat şi părintele Nicolae Bordaşiu.
"Întâlnirea mea cu părintele Ioan Kulighin a fost un fapt minunat. Eu aşa socotesc, că tot ceea ce se întâmplă în mod deosebit în viaţa noastră este o minune. O minune pe care Dumnezeu o face cu fiecare dintre noi, uneori în fiecare zi din viaţa noastră.
Era în anul 1946, la Mânăstirea Cernica, într-o zi de primăvară, când am trecut din ostrovul Sfântul Gheorghe în ostrovul Sfântul Nicolae, pe lângă cimitir, unde e micuţa biserică a Sfântului Lazăr. Pentru că acest lăcaş de rugăciune este foarte mic, acolo nu se oficiau decât slujbele de înmormântare. De aceea, trecând pe lângă bisericuţă, am fost surprinşi să auzim prin uşile deschise o cântare aparte, în limba slavonă. Eram cu părintele Roman Braga. Am intrat înăuntru. În jilţul arhieresc stătea un moşneguţ, iar Sfânta Liturghie era oficiată de un călugăr slăbuţ, cu o figură impresionantă, de ascet. Avea o barbă nu prea deasă şi nişte ochi cu o privire foarte blândă, întregită de graiul plăcut. La sfârşitul slujbei, s-a apropiat de noi, ne-am prezentat şi am vorbit cu el despre suferinţele din Rusia. Aceasta a fost prima mea întâlnire cu părintele Ioan Kulighin. În duminica următoare, el a apărut la conferinţa «Rugului Aprins» şi a continuat să vină să ne povăţuiască şi în anii următori.
Într-una din aceste întâlniri, am trăit una dintre cele mai frumoase clipe ale vieţii mele, când părintele Kulighin ne-a vorbit despre rugăciunea inimii. Vorbea rar şi foarte blând, într-un fel cu totul impresionant. La sfârşit, ne-a dat binecuvântarea de a o rosti şi ţin minte că după ce ne-a binecuvântat, ne-a turnat dintr-un ulcior mic câteva picături de aghiasmă pe creştet. Aceasta a fost binecuvântarea de început a rugăciunii inimii."
Părintele Nicolae Bordaşiu este trecut de nouăzeci de ani, dar iarna vieţii nu i-a învârstat pe chip nici cute şi nici mari beteşuguri. Dacă nu l-ai vedea mergând încet, punând fiecare pas cu grijă, nu i-ai da, poate, nici şaptezeci de ani. Asta după ce a trecut aproape un deceniu prin închisorile comuniste. El este unul dintre puţinii oameni care l-au cunoscut direct pe părintele Ioan "Străinul". În România este singurul rămas în viaţă.
Ascultându-l, îmi aduc aminte de câteva rânduri memorabile pe care Alexandru Mironescu, savantul şi filosoful "Rugului Aprins", le-a consacrat întâlnirii cu părintele Kulighin, întâlnire petrecută tot la Cernica. Lui i s-a descoperit atunci, în doar o clipă, drept "o mare personalitate duhovnicească, având un contur ferm, o identitate inconfundabilă, un puternic sigiliu spiritual. Aceste însuşiri deosebitoare puteau fi desluşite în toate amănuntele felului său de a fi: în vorbă, în mers, în maniera de a sta, de a asculta. Stilul său era complet articulat, fără să fie însă artificios sau căutat. Forma aceasta era mănuşa potrivită unui fond de o imensă bogăţie şi rigoare. Se cunoştea că venise dintr-o casă mare."
Ascultându-l pe părintele Nicolae Bordaşiu sau citindu-l pe Alexandru Mironescu, mă întreb mereu: ce putea să poarte în inimă acest om încât, de la o primă şi rapidă întâlnire, să cucerească sufletul interlocutorilor săi? Răspunsul aveam să-l aflu, căutând printre puţinele rânduri lăsate în urmă chiar de părintele Ioan Kulighin.
Un altfel de copil
Ioan a venit pe lume într-o zi friguroasă de iarnă, pe 24 noiembrie, în anul 1885. S-a născut în Rusia pravoslavnică şi ţaristă, Rusia care era încă a lui Andrei Rubliov şi a Sfântului Serafim de Sarov. Familia sa trăia la Eleţ, un orăşel din gubernia Orel, şi avea deja patru copii. Când mama sa l-a adus pe lume, tatăl său trăgea să moară. Era bolnav de trei ani, iar tratamentul său ruinase întreaga familie. Când Ioan a împlinit două săptămâni, tatăl a trecut la Domnul. Mama, o femeie credincioasă şi puternică, şi-a spus atunci că asta era voia lui Dumnezeu - primise un prunc în locul soţului. Drumul prin vremuri al copilaşului abia născut avea să adeverească intuiţia ei - băiatul avea să se dovedească un înger în trup de om, care va căuta mereu spre cer, ars de un dor rar întâlnit între oameni. Încă de la vârsta de nouă ani, când cânta în corul bisericii, inima i-a fost cuprinsă de un foc al rugăciunii atât de mistuitor, încât i se tăia respiraţia de bucurie şi nu mai putea să cânte deloc. Starea aceasta de har îl va îndepărta de tovarăşii de joacă. Era un bătrân în trup de copil, aşa că se va împrieteni cu cei mari, care desluşeau în el o taină.
Cu timpul, familia sa a fost cuprinsă de sărăcie. Era foarte greu ca mama, Matrona, să-i poată întreţine pe toţi, aşa că Ioan s-a angajat încă de la 16 ani, trimiţând mereu bani acasă, pentru a-şi ajuta fraţii. De acum, a început să rodească în sufletul său chemarea de Sus. În zilele de sărbătoare, stătea la biserică, aproape de dimineaţa până seara. Îşi căuta un locşor ferit, pentru ca oamenii să nu-i vadă lacrimile care curgeau şiroaie, mărturie a băierilor inimii care se deschiseseră larg spre Hristos. "Mai multe rugăciuni noaptea, mai multe lacrimi, viaţa îmi era tot mai frumoasă. Rugăciuni în biserică, rugăciuni de noapte, rugăciuni în tot locul. Lacrimi de bucurie, lacrimi de umilinţă, tinereţe, putere, fierbinţeală, sufletul se smuceşte din trup, dar n-are cine să-ţi ajute!"
În atmosfera aceasta fierbinte, de har, gândul de a se face monah i-a încolţit firesc în minte - "Am simţit dorinţa de a-I închina tinereţea, fecioria şi curăţia lui Dumnezeu, căci fără acestea nu poţi fi cu El."
Salvat de urgia topoarelor bolşevice
În secolul al XVIII-lea, întreaga ortodoxie a fost zguduită de un călugăr erudit şi sfânt - Paisie Velicicovschi, supranumit şi "de la Neamţ" pentru că, deşi era ucrainean şi se formase spiritual în Muntele Athos, a rodit în Moldova, unde a condus, pe rând, obştile mânăstirilor Dragomirna, Secu şi Neamţ. Acest mare sfânt a fost luminat de Dumnezeu să traducă vechile scrieri ale Răsăritului creştin, care au în centru îndumnezeirea omului prin lucrarea rugăciunii lui Iisus, aşezând astfel temeliile Filocaliei româneşti şi ruseşti. Practica isihastă a lui Paisie de la Neamţ s-a răspândit în Rusia, prin intermediul Mânăstirii Optina, devenită un focar de spiritualitate ortodoxă nu numai pentru călugări, ci şi pentru intelectuali precum Dostoievski, Gogol sau Turgheniev. Cu toţii, mireni sau clerici, se îndreptau spre ea, pentru că aici vieţuiau mulţi monahi care ajunseseră, prin practică ascetică şi iubire de semeni, să-şi coboare mintea în inimă, rostind, astfel, rugăciunea neîncetată.
Aici l-a călăuzit Domnul şi pe tânărul Ioan, care colindase, însetat de Hristos, pe la mai mulţi duhovnici, dorind să afle calea desăvârşirii. Pentru el, Optina a fost un Ierusalim al inimii. Peste ani, avea să scrie că asupra lui a fost în acele momente "degetul lui Dumnezeu". Cât a trăit ca frate la Optina, Ioan Kulighin a ajuns să-i întreacă în rugăciune şi iubire pe unii dintre bătrânii monahi ai obştii. Cum s-a întâmplat aceasta e greu de pătruns pentru noi. Călugării cu viaţă sfântă din mânăstire i-au spus că mai multe "curente de putere harică, de aici şi din alte locuri, s-au unit" asupra lui, dându-i o binecuvântare aparte pentru îndrumarea sufletelor omeneşti. Acea binecuvântare avea să-şi vădească rostul în anii următori.
Noviciatul său la mânăstire avea să se termine abrupt, prin intrarea Rusiei în Primul Război Mondial. Fiind încă frate şi nu călugăr, Ioan a fost luat la oaste şi trimis pe front. Înregimentarea sa l-a salvat de la urgia revoluţiei comuniste, care după război a distrus toate mânăstirile ruseşti. Când Armata Roşie a ajuns la Optina, soldaţii i-au împărţit pe vieţuitori în două tabere - fraţi şi monahi. Pe fraţi i-au trimis acasă, iar călugărilor le-au cerut să se lepede de monahism. Majoritatea au refuzat, aşa că bolşevicii i-au măcelărit pe toţi cu topoarele. Martirii de la Optina sunt pomeniţi ca sfinţi în calendarul ortodox pe 11 octombrie. Ioan Kulighin nu s-a numărat printre ei, pentru că Duhul Sfânt îi rânduise o altă lucrare.
Între focul revoluţiei şi cel al rugăciunii inimii
"Părăsind Optina cu trupul, nu am părăsit-o cu duhul. Am ieşit din limanul ei cel lin ca un prunc de la sânul cald al mamei, în spaţiul furtunos al valurilor lumii, ce vuiesc şi fără răgaz te poartă din loc în loc, condus doar de Pronia lui Dumnezeu."
Când părintele Ioan s-a întors din Primul Război Mondial, şi-a găsit ţara şi mânăstirea în flăcări. Bolşevicii acaparau Rusia, ucigând preoţii şi transformând bisericile în grajduri, mânaţi de o ură împotriva credinţei creştine cum Europa nu mai văzuse din vremea împăraţilor romani. În vremurile acelea cumplite, el s-a închegat duhovniceşte. Sămânţa pe care i-o aruncaseră în inimă marii duhovnici de la Optina a încolţit şi apoi a crescut viguros. Şi e straniu cum, chiar în inima acelui decor apocaliptic, el a reuşit să sporească în iubire şi blândeţe şi răbdare - "Domnul a făcut să se topească la un loc, în încăperea inimii mele tinere, belşugul darurilor care m-au înnoit şi pe care suferinţele şi trunchiatul drum al vieţii mele totuşi nu l-au pierdut, ci l-au păstrat cu grijă şi cu teamă." În anii aceştia, avea să se înrădăcineze, pentru totdeauna în inima sa, rugăciunea lui Iisus. Părintele Ioan ajunsese atât de sporit, încât se ruga continuu, chiar şi în somn. Printr-un dar aparte al Duhului Sfânt, în timp ce trupul i se odihnea, undeva, în tainiţele sufletului, rămânea conştient şi adâncit în Dumnezeu.
Pentru că nu mai avea cum să intre în mânăstire, a cerut să fie hirotonit preot celibatar şi a slujit în satele din Rostov zece ani, între 1919 şi 1930. Nu ştim cum îi vor fi fost rugăciunile, dar putem bănui că vieţuia ca un fugar, silit să răspândească pe ascuns focul iubirii de Dumnezeu. În anul 1930, gheara roşie l-a înhăţat. A fost întemniţat pentru nesupunere faţă de autorităţile sovietice, care considerau că orice credinţă în Dumnezeu trebuie să dispară de pe nesfârşitele întinderi de pământ ale fostei Rusii pravoslavnice.
Pronia lui Dumnezeu, la care părintele Ioan avea să facă mereu trimitere în scrierile sale, l-a ocrotit şi în închisoare, pentru a fi de folos tuturor. Când s-a eliberat, în 1937, aceeaşi pronie l-a călăuzit spre un mare mărturisitor, vlădica Nicolae, episcopul Rostovului. Acest ierarh minunat, aflat deja la vârsta senectuţii, fusese întemniţat de patru ori de bolşevici, pentru că nu se supusese ordinului care cerea închiderea bisericilor. A fost chiar condamnat la moarte, dar a scăpat ca prin miracol, căci gloanţele nu l-au omorât, doar l-au rănit. După ce a ieşit din iadul închisorilor roşii, vlădica Nicolae a trăit ca un sărman, măturând străzile ca să se poată întreţine. În tot acest răstimp, părintele Ioan Kulighin i-a fost duhovnic, prieten şi sprijin. Dar comuniştii roşii îl urmăreau. Vlădica Nicolae ştia că va fi din nou întemniţat şi, probabil, executat. Aşa a ajuns să-i ceară ajutorul Patriarhului Nicodim al României, cerându-i sprijinul pentru a se refugia în ţara noastră. La plecarea din Rusia, l-a luat cu el şi pe părintele Ioan Kulighin, care va rodi la noi în cea mai importantă lucrare duhovnicească a vieţii lui - aşezarea temeliilor duhovniceşti ale mişcării "Rugul Aprins", de la Mânăstirea Antim din Bucureşti.
Străin pe pământ prieten
Când a ajuns în România, a dormit câteva zile zgribulit pe o bancă din curtea Mânăstirii Cernica. Era iarnă, în luna decembrie a anului 1943, dar în vâltoarea acelor vremuri, nimeni nu a băgat de seamă că el nu primise o chilie, aşa că, timp de câteva zile, părintele Ioan Kulighin a fost silit să înnopteze sub cerul liber. Smerit şi călit în încercările vieţii, încălzit lăuntric de rugăciunea neîncetată a inimii, el nu s-a plâns nimănui şi nici nu a cerut un acoperiş deasupra capului. Mai târziu va primi o chilie "părăginită şi cam la o parte, nu cu cinstea musafirilor de care te temi sau ai nevoie, ci în condiţia celor de care mai degrabă, fie şi cu frica de Dumnezeu, ai dori să te descotoroseşti", scria Alexandru Mironescu, care l-a şi vizitat la Cernica.
Părintele Ioan venea foarte rar în Bucureşti, dar Dumnezeu a rânduit pe căi minunate ca membrii "Rugului Aprins" să-l întâlnească chiar în mânăstire - "limba nu o cunoşteam, însă inimile oamenilor le vedeam fără greş, cu ochiul lăuntric le simţeam frământările şi îndoielile, printr-un dar special". Acest dar miraculos, venit după ani de rugăciune şi suferinţe, îi permitea să le vorbească ucenicilor direct, fără ca ei să-i adreseze anumite întrebări. Părintele Ioan vedea până în adâncul inimilor lor şi ştia de ce au nevoie. Aşa s-a întâmplat cu părintele Nicolae Bordaşiu sau cu Alexandru Mironescu, ori cu părintele Daniil Sandu Tudor. Ei au recunoscut în străinul venit din adâncurile Rusiei pe povăţuitorul care ştia cum să-i călăuzească în lungul drum de la minte la inimă. În doar trei ani de zile, din decembrie 1943 şi până în ianuarie 1947, între părintele Kulighin şi preoţii şi intelectualii care veneau la Mânăstirea Antim pentru conferinţele "Rugului Aprins", s-a sudat o legătură interioară indestructibilă. Aşa s-a împlinit porunca pe care părintele Ioan a primit-o de la stareţii Mânăstirii Optina - "Să iubeşti şi tu fiecare suflet încredinţat ţie de Dumnezeu cu cea mai înflăcărată dragoste evanghelică, aşa cum ai văzut-o şi primit-o de la noi, în această sfântă mânăstire. Nu fi ca un învăţător sau profesor, care citeşte lecţia, ci ca un prieten pentru suflet, ca un tată pentru copii, sincer, plin de dragoste".
Înălţarea
Părintele Sofian stă în faţa mea cu capul uşor plecat. Îmi vorbeşte despre rugăciunea lui Iisus, spunându-mi că tot ce are să mă înveţe a primit ca predanie de la părintele Ioan Kulighin, a cărui poză stă pe măsuţa plină cu icoane şi vegheată de o candelă mereu arzând. În chilie e cald şi linişte. Doar cuvintele părintelui, domoale, şoptite aproape, se risipesc în penumbra moale, pentru ca apoi să mi se aşeze în inimă. Părintele Sofian vorbea despre părintele Ioan duios, cu dragoste şi cu evlavie, ca despre duhovnicul lui cel mai mare şi cel mai apropiat de suflet.
"Eu l-am cunoscut bine, pentru că ori de câte ori venea la Mânăstirea Antim, la întâlnirile «Rugului Aprins», rămânea peste noapte la mine în chilie. Primise un mare dar de la Dumnezeu - darul rugăciunii neîncetate, care se spunea în inima lui continuu, chiar şi noaptea. În chilie avea mereu cu el un prosop cu care-şi ştergea lacrimile. Şi în timp ce eu dormeam, atât de tare lăcrima din pricina adâncirii în rugăciune şi a întâlnirii în inimă cu Domnul Iisus, încât uda prosopul aşa de tare, că îl puteai stoarce. Iar focul acesta al pomenirii lui Hristos nu-l părăsea nici dacă purta o conversaţie cu cineva. S-a întâmplat odată să-l ispitesc, când discuta cu cineva în contradictoriu pe tema revoluţiei bolşevice din Rusia, părintele încercând să-l convingă de ororile ei. M-am apropiat atunci de ei şi încet, fără să mă simtă, i-am pus părintelui Kulighin mâna pe umăr, întrebându-l: «Părinte, tu şi acum te rogi?». S-a întors şi am văzut că avea ochii în lacrimi. Mi-a răspuns blând: «Da. Şi acum»".
Comuniştii ruşi, odată instalaţi la putere la Bucureşti, după evenimentele din august 1944, au început să-i aresteze pe cei care li s-au împotrivit. Părintele Ioan Kulighin a fost ridicat în primele zile ale lui 1947. Aproape dezbrăcat, fără haine de iarnă, urma să înfrunte frigul din temniţă şi apoi pe cel din Siberia. Din când în când, la Antim, pe adresa părintelui Sofian veneau epistole trimise din închisoare. În ele le povestea părinţilor că a fost ameninţat că va fi executat, apoi a fost torturat şi, în cele din urmă, i s-a spus că-l vor "repatria" în Rusia, într-un lagăr. Ultima scrisoare expediată din România este datată 21 ianuarie 1947. Condamnat la zece ani de muncă silnică, părintele Ioan nu uită să se gândească la cei lipsiţi - "Vă rog cu stăruinţă să vindeţi treptat lucrurile mele (avea o brumă de cărţi şi câteva icoane) şi să împărţiţi săracilor şi pe la biserici, dar mai ales săracilor, să mi se uşureze soarta".
Părintele Nicolae Bordaşiu îşi aminteşte că "ultima veste de la părintele Ioan Kulighin a sosit de la Odesa, pe adresa părintelui Sofian Boghiu. Era o carte poştală care se încheia cu rugăciunea lui Iisus. Altceva nu am mai ştiut despre dânsul. De bună seamă că s-a stins în temniţele comuniste, temniţe care ne-au înghiţit şi pe noi, cei din «Rugul Aprins», zece ani mai târziu. Aveam să-mi aduc aminte adeseori de dânsul în închisorile prin care am trecut. Maiales când se dădea stingerea, când se lăsa o linişte mormântală peste tot, şi, la un moment dat, prin ţevile de calorifer, se dădea semnalul pentru rugăciune. Era momentul când noi ne uneam cu toţii într-un duh. Dacă cineva ar fi avut ochii inimii deschişi, ar fi văzut că toată puşcăria ardea în flăcările rugăciunii, în care fiecare deţinut devenea o pară care se înălţa către cer. În momentele acelea, îmi aduceam aminte de părintele Ioan Kulighin, străinul care mă iniţiase în tainele rugăciunii inimii, cu care mi-am dus cei şaisprezece ani de prigoană, cât am fost fugar sau întemniţat. Doar ea, rugăciunea, ne-a ajutat să ne păstrăm mintea întreagă şi sufletul nebântuit de ispitirile acelea cumplite".