Nu Dumnezeu a creat moartea
- Zi de zi, televiziunea şi presa scrisă ne dau de ştire c-a mai murit câte-un om. Ne facem cruce, Îl rugăm pe Dumnezeu să îl ierte şi ne întoarcem rapid la viaţa obişnuită, refuzând cu-ndârjire ideea că o să ne vină şi nouă rândul, într-o zi. Poftitori, cum suntem, de bucurie şi fericire, vorbim tot timpul despre viaţă, dar despre moarte, deloc. Refuzăm cu ostentaţie ideea sfârşitului. Ne amintim de moarte numai când suntem bolnavi sau când ne poartă viaţa şi bătrâneţea într-acolo. Oare nu ar fi bine să ne împăcăm, încă din timpul vieţii, cu moartea, să fim pregătiţi din timp? Cum am putea aştepta sfârşitul fără spaimă, ca pe ceva firesc?
- Într-adevăr, oamenii se tem de moarte. Şi este oarecum explicabilă această frică, pentru că oamenii vor să trăiască. Viaţa e considerată de cei mai mulţi un timp de bucurii şi de petreceri. De aceea, oamenii nu vor să se împrietenească cu ideea de moarte. Există însă, o teologie a morţii, o învăţătură despre moarte, pe care o câştigă, în mod obişnuit, creştinul, prin participarea la slujbele de la biserică. În slujba de înmormântare, bunăoară, este o adevărată învăţătură creştinească despre viaţă şi moarte. Spune acolo, la un moment dat: "Viaţa aceasta este umbră şi vis. Căci în deşert se tulbură tot pământeanul, când dobândim lumea (...)" şi "când dobândim lumea, în groapă ne sălăşluim". Acesta-i adevărul, că pentru oricare om venit pe pământ, cu voia lui Dumnezeu, există şi un sfârşit. Dar nu Dumnezeu a creat moartea. Dumnezeu i-a făcut pe Adam şi Eva nu nemuritori, ci cu putinţa de a nu muri. Zice Sfântul Pavel: "Prin păcat a intrat moartea în lume". Moartea nu este de la Dumnezeu. Frica de moarte se explică şi pentru că în om a fost sădită, cândva, posibilitatea de a nu muri. Şi ştiind că moartea a venit ca rod al păcatului, oamenii se tem de ea. Dar nu trebuie s-o ocolim cu gândul. Dacă, în ziua de azi, amânarea asta este împărtăşită de foarte mulţi, e şi din cauză că există o influenţă în acest sens. În zilele noastre, educaţia oamenilor nu se mai face pe un criteriu religios, ca ei să ştie să trăiască sentimentul măreţiei vieţii şi al sfârşitului ei. Înainte, la sate mai ales, gândul morţii nu era înspăimântător. Şi azi mai găseşti acolo mulţi oameni care şi-au pregătit din timpul vieţii tot ce le trebuie pentru înmormântare, sicriul şi rândul de haine, astfel ca sfârşitul să nu-i prindă nepregătiţi. Aşteaptă moartea senini. Ei ştiu că, după această viaţă, există o alta.
- Rugăciunea, atât de vindecătoare când e vorba de suferinţă, ne poate vindeca şi de frica de moarte?
- Cei ce se duc la biserică şi primesc adevărul de credinţă au inima deschisă şi aşteaptă sfârşitul cu încredere şi, de multe ori, cu bucurie. Biserica îşi face datoria. Îi învaţă pe oameni să iubească viaţa pe care le-a dat-o Dumnezeu, s-o respecte şi s-o îngrijească sub forma ei materială. Dar să nu uite nici de rugăciune şi milostenie. Temelia vieţii spirituale este credinţa în Dumnezeu, iar Dumnezeu nu e numai în viaţa noastră de pe pământ, ci şi în viaţa de dincolo. Ar trebui să privim sfârşitul vieţii ca pe un "transitus" spre lumea de dincolo, cum zice Sf. Ciprian al Cartaginei. Ca să ne pregătească de acest drum, Sfinţii Părinţi au o învăţătură simplă: "Priveşte ziua de mâine ca şi cum ar fi ultima!". Dacă vrei să fii fericit în lumea de dincolo, fă în aşa fel ca în ziua ta din urmă să nu-ţi rămână nimic de făcut pentru mântuirea ta. Scoate din viaţa ta toată răutatea, bârfa, duşmăniile. Roagă-te Lui Dumnezeu să te ajute şi adaugă-ţi vieţii faptele bune. Sfânta Biserică ne învaţă să fim întotdeauna cu sufletul şi cu mintea treze, că nu ştim niciodată când vine sfârşitul vieţii. Îmi vine acum în minte bisericuţa Boteanu, unde a slujit tatăl meu, care a fost şi el preot. Acolo erau două icoane, două picturi pe pereţii bisericii. În Pilda Celor Zece Fecioare, Mântuitorul le spune la sfârşit: "Fiţi pregătiţi întotdeauna, că nu ştiţi ziua şi ceasul când va veni Fiul Omului". Niciodată nu ştim când e ceasul morţii. De aceea e bine să fim pregătiţi. Aceste cinci fecioare înţelepte erau pictate pe un perete dinspre miazăzi. Şi scria acolo, în limbajul vechi: "Ceale cinci fecioare înţeleapte". Erau pictate cum stau cu candela aprinsă şi gata oricând de sfârşit. Iar când ieşeai din biserică, în partea stângă, în biserica femeilor (această biserică păstrează împărţirea veche, când între biserica femeilor şi partea din faţă a bisericii, numită biserica bărbaţilor, era un gard de scânduri, şi femeile n-aveau voie să treacă de el, la slujbă), era o pictură pe care nu ştiu s-o mai fi văzut undeva. Era pictată moartea. Ehei, această pictură a morţii parcă le spunea celor care ies din biserică: "Păziţi-vă şi respectaţi ceea ce zic ceale cinci fecioare înţeleapte, că altfel vă întâlniţi cu mine!". Acesta e sensul adânc al învăţăturii creştine: să ne pregătim de ziua când vine moartea! Şi ca să nu ne temem de ea, trebuie să respectăm învăţătura creştină. Cel care-L urmează pe Mântuitorul în drumurile lui din viaţa aceasta nu va fi niciodată fricos de moarte. După ce, în Epistola către Romani, Sfântul Pavel ne avertizează că moartea vine ca urmare a păcatului, corintenilor le spune: "Prin om a intrat moartea în lume, dar tot printr-un Om care-a fost şi Dumnezeu Adevărat a fost biruită moartea". Prin Moartea Lui a biruit stăpânirea morţii. Adică pe diavol. Fiindcă moartea a fost consecinţa lucrării diavolului. Iar moartea este doar un element corporal, căci sufletul e nemuritor. De aceea nu trebuie să ne fie frică de moarte. De fapt, moartea este a trupului. Sufletul se întoarce la Dumnezeu, Cel care l-a dat. De aceea e atât de puternică credinţa creştină, pentru că ne dă certitudinea că veşnicia ne aşteaptă cu bucurie, cu tot ceea ce Dumnezeu a creat dintru început pentru viaţa omului. Şi veşnicia este plină de sfinţi care-l ajută şi-l primesc în mijlocul lor, cu dragoste, pe oricine se întoarce la Dumnezeu. Iar moartea nu e veşnică, căci ea a fost biruită de Hristos. Cel care s-a mutat din viaţă la moarte aşteaptă, cu adevărat, învierea şi a trupului, şi a sufletului, înviere cu o altă înfăţişare, după exemplul lui Hristos, de la Schimbarea la Faţă. Atunci, toată făptura noastră va fi îmbrăcată de lumină.
Un somn până la Judecata din urmă
- La noi, la români, cultul morţilor e foarte puternic şi azi. Nicăieri în lume nu există o legătură aşa de puternică cu cei duşi în lumea de dincolo, prăznuiţi de parcă ar fi vii, de parcă ar mai trăi în familie. Tot calendarul e plin de moşi - de vară, de iarnă, de primăvară, Luminaţiile adună, an de an, mii de credincioşi, un fel de-a asigura morţii că nu sunt singuri, un soi de "Aşteptaţi-ne, că venim şi noi!". Cum se explică împrietenirea asta cu moartea a satului românesc?
- Cultul morţilor este atât de puternic la noi, pentru că şi strămoşii noştri, dacii, credeau cu tărie în nemurirea sufletului. Pe acest teren gata pregătit, creştinismul a venit cu dovezi şi mai puternice despre nemurirea sufletului. Fiindcă moartea a fost învinsă de Mântuitorul Iisus Hristos. A învins-o arătându-le celor care erau atunci când i-a înviat pe fiul văduvei din Nain, pe fiica lui Iair, şi mai ales pe Lazăr. După a patra zi, l-a scos din mormânt, şi cum ieşea Lazăr cu legăturile de înmormântare, El a zis: "Dezlegaţi-l! Lăsaţi-l să meargă!" Şi mai este un adevăr pe care Mântuitorul îl spune către Iair: "Fiica ta n-a murit, ci doarme". De aceea, concepţia Bisericii noastre creştine spune că moartea este numai un somn, până la Judecata din urmă. Morţii noştri nu sunt morţi. Ei trăiesc în veci, pentru că sufletul e nemuritor, iar trupul este numai adormit. Cu acest gând, strămoşii noştri credeau în nemurirea sufletului. Şi azi, lumea e încredinţată că sufletul nu poate să moară, în afară de atei şi alţi necredincioşi materialişti, nesemnificativi în viaţa noastră creştină. Sufletele morţilor trec în lumea drepţilor. De aceea, Biserica nu îngăduie incinerarea. Pentru că trupul este partea noastră cea adormită şi care îşi aşteaptă învierea.
- Sunt oameni care, ajutaţi de o minune, biruiesc moartea.
- Celor care au împlinit pe pământ voia Lui Dumnezeu şi au făcut fapte bune Dumnezeu le trimite semne. Prin sfinţi, prin moaştele lor, se lucrează minuni în numele Său. Şi atunci, cei care au văzut şi au simţit minuni în viaţa lor, făcute de sfinţii la care ne rugăm sau ale căror moaşte le cinstim, cum să nu aibă un cult al morţilor? În zilele noastre, sunt foarte multe cazuri când oameni suferinzi de cancer, bunăoară, şi care se roagă cu credinţă deplină la un sfânt, ajung să se vindece. Şi dacă ajung la operaţii, Dumnezeu lucrează prin mâna doctorilor, ca răspuns la cererea lor plină de credinţă. Oamenii aceştia cred în viaţa de dincolo. Şi când omul vede împlinirea rugăciunilor, se duce şi se adresează sfinţilor. "Sfântul Ardealului", Părintele Arsenie Boca, este implorat de zeci de mii de pelerini care vin să se roage la Prislop, locul unde este îngropat. La fel, Sfântul Nectarie, Sfântul Efrem cel Nou. Şi niciunul dintre ei nu s-a temut de moarte.
"Când stai în sicriu, trupul rămâne acolo, dar sufletul este nemuritor"
- O categorie aparte, între cei ce se confruntă cu moartea, o reprezintă bătrânii bolnavi şi singuri, lipsiţi de copii sau abandonaţi de ei, roşi de deznădejde şi sărăcie. Drumul lor către moarte poate fi netezit?
- Uneori, viaţa are pentru mulţi şi laturi mai dureroase. Sunt întâmplări prin care cel rău intervine în viaţa oamenilor şi le creează greutăţi. Şi eu am cunoscut un caz dramatic. Era un preot care a căzut pe treptele unei pivniţe şi s-a lovit în aşa fel încât a rămas paralizat timp de 7 ani. Şi atunci, se întrebau mulţi dintre cei apropiaţi, de ce i s-a întâmplat tocmai lui năpasta asta? Unii spuneau că au fost oarecari păcate la mijloc, alţii spuneau că e o încercare. Eu înclin să spun că întâmplarea aceasta a venit ca o ispită. A fost o încercare (ca pentru Dreptul Iov), ca Dumnezeu să vadă dacă preotul acela rămâne sau nu statornic în credinţa sa. Şi timp de şapte ani, cât a mai trăit, niciodată nu l-a auzit nimeni să se revolte împotriva Lui Dumnezeu. Soţia îi murise cu puţin timp înainte şi, acum, copiii şi toţi cei din jur se rugau lui Dumnezeu să îi scurteze suferinţa. Dar Dumnezeu i-a lăsat încă viaţa, tocmai ca să-l întărească în credinţă. Era hrănit de alţii, spălat de alţii, îmbrăcat de alţii. Cu toate astea, niciodată nu s-a arătat nemulţumit, ci dimpotrivă, spunea exact ca Dreptul Iov: "Domnul le-a dat, Domnul le-a luat. Fie Numele Domnului binecuvântat!". Sunt şi situaţii, ca cele pomenite de dvs., când oameni bătrâni ajung neputincioşi, părăsiţi, se chinuiesc şi-şi doresc moartea. Eei, nici acest fel de a privi viaţa nu trebuie interpretat altfel decât ca voia Lui Dumnezeu de a-l încerca pe om în tăria credinţei lui. Dar şi în cazul lor, lucrurile s-au îndreptat. Sunt oameni care le acordă toată dragostea şi toată grija, sunt aceste spitale de îngrijiri paleative, cum e aci, aproape de noi, la Biserica Sfântul Pantelimon, unde sunt aduşi oameni în fază terminală şi unde sunt medici şi asistenţi care îi sprijină şi îi îngrijesc; la Mânăstirea Cristiana este, de asemenea, un cămin de bătrâni; la noi, la Biserica Sfântul Silvestru, vom deschide curând un cămin de bătrâni, tocmai din grija Bisericii de a veni în ajutorul celor care nu pot să-şi îngrijească bătrâneţea singuri. Nu se pot enumera toate, sunt foarte multe locuri unde Biserica îşi arată dragostea faţă de toţi cei în neputinţă.
- Din experienţa preoţească a sfinţiei voastre, cum se comportă oamenii în apropierea morţii?
- Ştiu, de pildă, că destui oameni, când sunt pe patul de moarte, nu vor să se împărtăşească. Pentru că s-a instalat în mulţi ideea că, dacă se împărtăşesc, mor, deşi mulţi dintre ei trăiesc abia după aceea. Ca preot şi duhovnic, am fost aproape de mii de oameni şi am asistat la ultimele clipe ale multora. Pe cei mai mulţi, cei care au fost în vârstă şi care au cerut să se împărtăşească înainte de a muri, i-am găsit totdeauna cu sufletul deschis şi împăcaţi cu cei din jur. Mi-a fost dat odată să asist un creştin care ceruse să fie împărtăşit şi, când i-a văzut pe cei din jur plângând pentru clipa lui din urmă, le-a cerut senin să nu fie trişti, fiindcă îl chinuia suferinţa şi acum urma eliberarea lui: "Împăcaţi-vă cu acest gând, că ne vom întâlni în viaţa de dincolo". La fel ca acel credincios al meu, omul ar trebui să privească moartea ca pe un destin. Viaţa, de fapt, ne-a dat-o Dumnezeu, ca să ne pregătim din timp pentru viaţa de dincolo - acolo unde este adevărata noastră viaţă, cea a sufletului. Căci sufletul este dat de Dumnezeu, şi doar trupul este plămădit de părinţii copilului. Un trup perisabil, de care n-ar trebui nimeni să se lege prea mult. Azi, însă, oamenii se îngrijesc prea mult de trup, îl împodobesc, îl dichisesc, fără să se gândească şi la suflet. Sigur, nu trebuie să neglijezi nici trupul, aşa ne învaţă Sfânta Biserică, pentru că trupul este locaşul sufletului. Dar sufletul este mult mai important. Sufletul e scânteia dumnezeiască suflată în fiecare din noi; este locaş al Duhului Sfânt. Şi când stai în sicriu, corpul rămâne acolo, dar sufletul e nemuritor. Aceasta este marea forţă a creştinismului. Că-l face pe om să simtă că în viaţa asta, aşa cum e ea, umbră şi vis, poţi face astfel ca sufletul tău să-şi agonisească averea cu care să treacă în viaţa de dincolo, cea adevărată. Şi acolo, cum spune Mântuitorul, "Nimeni nu poate veni la Mine, decât dacă-l trage Tatăl care l-a trimis". Dumnezeu ne trimite sufletul, şi tot El şi sfârşitul. Pe unii ne lasă mai mult pe pământ, ca să ne întărim sufleteşte, pe alţii îi lasă mai puţin, pentru a le uşura tocmai drumul vieţii de dincolo.
"Mărturisesc că m-am ridicat şi eu în lumină"
- Cazurile de moarte clinică vorbesc, şi ele, de viaţa de dincolo. Zeci de mii de mărturii că moartea este un început. Mergi printr-un tunel şi la capătul lui se află lumina atotputernică a Lui Hristos care te primeşte în braţele Lui. Toate, mărturii cutremurătoare despre o fericire necunoscută pe pământ.
- Noi nu cunoaştem cum va fi viaţa de dincolo, nici cum e viaţa după moarte. Îmi aduc aminte că o rudă a mea, Arieta, o femeie frumoasă şi înţeleaptă, dar suferind de cancer, mă ruga să o duc la un duhovnic care să o ajute sufleteşte. Şi am dus-o la părintele Benedict Ghiuş, care stătea atunci la Mânăstirea Cernica. Povestindu-i suferinţa ei, l-a rugat pe părintele să-i spună ce este moartea. Parcă îl aud şi acum pe părintele: "Moartea este o experienţă unică a fiecăruia. Dar nimeni, trăind această experienţă, n-a venit să spună cum a fost trecerea înspre dincolo". Sunt mulţi care au trăit experienţa morţii clinice sau a clipelor din urmă. Şi, dacă n-aş fi trecut eu însumi printr-o astfel de clipă, în august 1997, n-aş fi crezut toate astea. Dar, în urma unui accident pe care l-am avut pe şoseaua de la Sinaia, ţin minte că, la un moment dat, mi-am simţit capul cum cade, şi atunci mi-am pierdut cunoştinţa. Iar în clipa aceea unică, pe care nu am povestit-o de multe ori, mărturisesc că m-am ridicat în lumină. Am mers pe un drum de lumină, pe care eram absorbit cu o forţă aparte. Şi auzeam un cântat: "Mutatu-te-ai din moarte la viaţă". Pe urmă, am auzit glasul soţiei mele care m-a implorat să n-o las singură şi am simţit că mă trezesc la viaţă. Atunci am înţeles şi mai bine că Dumnezeu ne poartă de grijă şi ne ajută. Ne spune Mântuitorul: "Niciun fir de păr din cap nu se mişcă fără ştirea lui Dumnezeu". El, care e nemărginit, atotcunoscător şi bun.
- Părinte Bordaşiu, deşi vă aflaţi la o vârstă de aur, aveţi o vitalitate extraordinară şi o bucurie continuă pe obraz. La biserică faceţi slujbe îndelungate. Cum vă împăcaţi cu... subiectul dialogului nostru?
- Frate, am ajuns cu adevărat la o vârstă când pot să spun că tot ce vorbesc, vorbesc ca de pe marginea gropii. Iacă, am depăşit nouăzeci de ani, şi pot să mărturisesc că am întâlnit pe drumul meu şi moartea. Mi-am amintit, adineauri, cum într-un accident am simţit că mor. Dar a fost o minune că am fost salvat, că am fost dus imediat la spital, unde mi s-a făcut operaţie. Însă Bunul Dumnezeu mi-a ajutat mai departe. Am fost transferat la un spital din Bucureşti, unde o mână de mari chirurgi prin care a lucrat Dumnezeu, în frunte cu doctorul Ciurel, mi-a făcut a doua operaţie. Eram între viaţă şi moarte şi după aceea am renăscut. Doi ani mai târziu, m-am dus să-I mulţumesc Bunului Dumnezeu, în Ţara Sfântă, acolo unde a suferit, fiindcă oi fi contribuit şi eu la suferinţele Lui, printre oameni.
"În închisori, nu aşteptam să vină americanii, ci ajutorul Lui Dumnezeu"
- Ştim că viaţa dvs. a fost plină de încercări. Aţi mai avut şi alte momente în care v-aţi confruntat cu moartea?
- Cu multă vreme în urmă, în 1955, am fost arestat, după o viaţă clandestină de şapte ani. Atunci am văzut pistolul în dreptul frunţii. Puteam să fac o mişcare bruscă şi poate s-ar fi descărcat. Dar mi-a dat Dumnezeu un răspuns aşa de senin, când mi-a cerut Securitatea să predau tot armamentul pe care îl aveam asupra mea! "Nu am nicio armă, în afară de Sfânta Scriptură!" - am spus. Cât am stat ascuns, am citit zilnic doar Sfânta Scriptură. Şi mi-a fost un sprijin extraordinar. Încât iacă, am ajuns la nouăzeci de ani trecuţi. Şi privesc către ziua de mâine, ca şi cum ar fi ultima, după învăţătura Sfinţilor Părinţi. Şi o aştept cu seninătate. Şi vorbesc în felul acesta şi cu familia mea. Nouă nu ne este teamă a vorbi în casă despre clipa morţii. E adevărat, n-am vrea să ne despărţim curând, şi-L rugăm pe Dumnezeu în fiecare zi să fie milostiv cu noi. Şi iată, n-aş putea spune că am suferinţe prea grele. Vremea închisorii, cu toate urmele pe care mi le-a lăsat pe trup, cum spune Sfântul Pavel, este un ghimpe care mă face să-mi aduc aminte mereu de moarte. Şi să nu-mi interpretaţi nici într-un fel clipa aceasta de mărturisire. Nu spun că doresc moartea. Poate să vină când o vrea, ştiu că sunt dator cu această moarte. Dar mulţumesc Lui Dumnezeu şi pentru tot ajutorul pe care mi-l dă şi pentru sutele de oameni care vin la biserică şi împreună ne mărturisim credinţa şi dragostea. Şi-I mulţumesc fiindcă m-a ajutat să trec prin atâtea clipe grele. Am fost fugar. M-a ajutat să trec şapte ani. Am fost în temniţă. M-a ajutat să străbat vreo nouă ani după gratii. În închisorile comuniste, aşteptam toţi nu să vină americanii, ci să vină ajutorul Lui Dumnezeu.
- Cum explicaţi moralul deţinuţilor politici din închisorile comuniste? Aţi fost printre ei şi ştiţi. Mulţi au murit ca nişte eroi. De unde neînfricarea în faţa morţii?
- Toţi cei care au avut credinţa puternică în Dumnezeu au ieşit din închisoare întăriţi. Şi le-a ajutat Dumnezeu să poată suporta şi viaţa ceastalaltă. Nu comuniştii ne-au eliberat din această şcoală grea şi amară a închisorii, ci Dumnezeu, la plinirea vremii rânduite de El. De atunci, s-au subţiat rândurile noastre. Sunt tot mai puţini. Dar nu am întâlnit niciun fost deţinut politic care să nu-I mulţumească Lui Dumnezeu pentru toate clipele dăruite. Iar cei care nu au avut credinţă puternică, cei mai mulţi, s-au prăpădit chiar acolo. Nu zic că toţi n-au avut credinţă, fiindcă mulţi au fost chinuiţi în aşa fel, încât n-au mai putut răbda şi le-a dat Dumnezeu sfârşitul mucenicesc. Şi toţi cei închişi de comunişti au făcut-o din dragoste pentru Dumnezeu, pentru Biserică şi neamul nostru. Acolo, în închisoare, în jurul meu, n-a fost decât rugăciune şi aşteptare plină de credinţă. N-a existat nicio zi fără rugăciune. Iar seara, după ce se închideau celulele, toţi ne uneam atât de intens în rugăciune, că dacă s-ar fi putut vedea pe deasupra închisorilor focul rugăciunilor noastre, ar fi părut ca un Rug Aprins. Dar zic şi eu ca Alecu Russo: "Dumnezeul părinţilor noştri s-a îndurat de lacrimile tale, ţara mea". Astfel, am putut toţi reveni în viaţa civilă, fiecare unde şi cum am putut. Iar eu am fost peste 45 de ani slujitor al altarului şi, după puterile mele, am putut să-I aduc mereu laude Bunului Dumnezeu.
Pagini ilustrate cu icoane vechi româneşti