Dacă iarna, inima gospodăriei lui Buna bătea lângă şporiul uriaş din casă, vara, ea tresălta veselă în curte, sub mărul cel bătrân. Acolo, lângă cuptorul de pâine, se amenaja bucătăria de vară, de cum se duceau zăpezile şi se zvântau toate cărările. Locul acela larg, înconjurat pe de-o parte, de tufe de iasomie, iar pe de alta, de ribizli, coacăzi şi agrişi, devenea pentru mai bine de o jumătate de an miezul lumii în zilele copilăriei.
Bucătăria de vară a fost ridicată din scânduri groase de brad, de unchiaşul Petrea, care era cel mai priceput lemnar din vremea aceea. Tot el a închegat stălajele, poliţele pe care aşteptau înşirate tot felul de oale şi ulcele, căni şi pahare, cratiţe, cuţitoaie, linguri mari, mici şi mijlocii, precum şi strecurători de toate mărimile, începând de la cele mai mici, pentru ceaiurile din ierburi de leac, până la cele mari, pentru supa de găină, de duminică, ori la cele prin care se scurgea sucul gros din roşiile zemoase, aduse din grădină, cu soare cu tot. Mai erau acolo oale de lut, ţinute mereu cu gura în jos, până să fie umplute cu laptele pus la acrit şi la smântânit, de la vaca Suruca ori de la bivoliţa Matrona. Pe cel mai de jos raft se înşirau cratiţele groase, de fontă, în care se fierbeau dulceţurile, zacuştile ori sosurile cu cimbrişor şi merişoare de munte, numai bune de pus iarna, lângă fripturi. Dar mai erau şi oalele obişnuite, smălţuite şi cu flori desenate pe burta lor încăpătoare, în care fierbeau "păzâturile", supele rapide de legume, care se făceau vara, în fiecare zi. Supe uşoare, în care descopereai o grădină întreagă de arome şi mirosuri proaspete de mărar, pătrunjel, tarhon, ori leuştean. Stălajele din bucătăria de vară erau colorate şi pline de tot felul de mărunţişuri, capete de sfoară, dopuri, pungi şi punguţe cu sare, bicarbonat ori amoniac pentru copt, plicuri cu boabe de piper, paprică iute ori "saliţin" pentru castraveţii muraţi de vară, aceia care crănţăneau în dinţi, când se lăsau furaţi din învelişul lor de frunze de vişin şi mărar şi când erau scurşi de zeama dulce-acrişoară, numai bună de răcorit gâtul încălzit, în zilele în care lucrai la fân. În cuiele bătute ici şi colo, atârnau ierburi uscate de ceai şi legături de busuioc sălbatic şi cimbru mirositor, de care puteai să uiţi până iarna, când se tăiau porcii, căci numai atunci erau scuturate bine şi presărate pe şuncile uriaşe şi pe slăninile rozalii, înainte de a fi puse în pod, la fum.
În bucătăria de vară era o masă mare, mare, pătrăţoasă, la care ar fi încăput tot neamul, dacă s-ar fi strâns toţi ai lui, deodată, de pe unde erau împrăştiaţi, pe la şcoli ori la lucru. Dar pe atunci, la masa aceea stăteam doar eu şi Buna.
Aţa cu noduri
În fiecare sâmbătă, în bucătăria de vară începea sărbătoarea. Era încă întuneric, când Buna făcea foc în cuptor şi punea drojdia la înmuiat în mijlocul grămezii de făină cernută, care aştepta în covata mare de lemn. Sâmbăta era "zi de pâine" şi de alte "aluaturi" care se pregăteau pentru duminică, dar şi pentru celelalte zile din săptămâna care urma. Pâinea de vară era frământată cu cartofi, ca să fie mai "săţoasă", şi cu seminţe de chimen, ca să ţie mai multe zile, căci vremea era caldă şi se putea acri altfel. Dar Buna avea leac şi pentru asta. Înfăşurate în frunze de hrean şi apoi în ştergare groase, pâinile stăteau înşirate pe poliţa de sus din bucătăria de vară, aşteptând să le vină rândul la mâncare. Erau întotdeauna şase pâini, câte una pentru fiecare zi din săptămână. Sâmbăta nu se punea la numărătoare, pentru că înainte de a băga pâinile în cuptor, Buna rupea o bucată mare de aluat din care cocea pangalău, riteş ori vărzare sau plăcinte pe lespede, umplute cu brânză, cartofi ori ceapă verde, mărar şi foi de lobode. Pangalăul era o turtă rotundă, crestată deasupra, unsă cu ulei şi presărată cu sare grunjoasă ori cu zahăr, după cum îţi plăcea ori după cum aveai chef. Se cocea deasupra jarului, tras cu cociorva de lemn în faţa uşii cuptorului. Dacă pangalăul se cocea repede, era semn că e numai bine încălzit cuptorul pentru a fi băgate pâinile. Dacă nu se cocea şi rămânea albineţ, jarul era împins înapoi şi uşa cuptorului închisă pentru încă o vreme, până când se mai încălzea puţin. La riteş, lucram şi eu de zor cu Buna. Îmi plăcea să o ajut să răsucească în suluri lungi foile subţiri de aluat, unse cu unt, pe care le încovriga apoi şi le înfăşura, şerpuindu-le, cât să le dea o formă mai rotundă, ori mai alungită. Apăsat şi călcat bine cu sucitoarea, riteşul era copt şi, ca să-l poţi mânca, mai trebuia doar să-l ungi deasupra cu miere groasă şi să bei din când în când câte o gură de lapte rece.
Vărzarele şi picioicarele erau plăcinte umplute cu varză acră ori cu cartofi fierţi cu ceapă şi se coceau în ulei, în tigaia mare, pe care Buna o numea "lespede." Plăcintele pe lespede erau ţinute la cald, într-un vailing mare, acoperit. După ce mâncai din toate astea câte puţin, nu-ţi mai trebuia pâine, căci erai sătul. Pâinile calde, scoase din cuptor, curăţate de frunzele de paltin, hrean, ridichi ori varză, pe care erau puse în vatra fierbinte, la copt, erau stropite cu apă rece şi acoperite cu pânze curate, ca "să meargă la Dumnezău". Dar nu ştiu cum se făcea că, de fiecare dată, până să ajungă pâinile la Dumnezău, când era mai tare pe uliţă mirosul de pâine caldă, numai ce vedeam că deschide poarta Nastasâia, baba care avea casa lângă pădure şi care trăia singură, singură, căci era "a nimărui", şi nu avea nicio rudă ori vreun alt neam. Ştiam deja ce urmează să se întâmple şi aşteptam. Buna alegea o pâine care nu mai era prea fierbinte, ci doar călduţă, şi tăia din ea o bucată mărişoară. Lua apoi dintr-un cui un fir de aţă cu care măsura în cruciş lungimea şi grosimea pâinii, făcea câte un nod pentru fiecare şi punea aţa la loc. Îi dădea Nastasâiei bucata de pâine, îi mai dădea şi-un pahar de rachiu şi-i spunea să se roage pentru cei duşi. Baba începea rugăciunea înainte de a se ridica de pe laiţă. Când ajungea la poartă, ca de fiecare dată, o întrebam pe Buna de ce măsura pâinea cu aţa cu noduri şi Buna-mi răspundea mereu la fel că trebuie să ştie şi Îngerul, cât de mare era milostenia pe care o făcea ea sâmbătă de sâmbătă şi să-i întoarcă bunătatea cu aceeaşi măsură în săptămâna care urma.
Seara
Seara venea mai iute în bucătăria de vară, decât în casă, pentru că acolo nu era niciun bec, ci doar o lampă mare, pe care Buna o aprindea când avea petrol. Când nu avea, punea într-o oală mică de lut ulei, băga în el un fir de aţă groasă, în loc de fitil, şi-l aprindea. Lampa asta improvizată dădea o lumină mai mare decât o lumânare obişnuită, numai că afuma cam tare. Dar asta nu conta, căci doar eram în bucătăria de vară, în care nu existau pereţi văruiţi, de-a căror albeaţă să ai grijă. Noaptea urca acolo tiptil, din colţuri înspre masa luminată, iar umbrele ciudate şi întunericul cald făceau ca încăperea să pară uriaşă.
Zgomotele serii de vară erau altfel decât cele din timpul zilei. Păreau întotdeauna mai pline, mai rotunde şi mai catifelate. Nu erau prea tari şi nu te supărau niciodată când le auzeai. Erau molcome, aducătoare de pace şi îmbiau la tihnă. Aşteptam pe laiţă ori pe prag să vină Buna din grajd cu laptele cald. Ascultam seara şi pândeam stelele care apăreau printre crengile mărului. Le număram. Erau mereu zece, tot câte zece, mai multe grămezi de zece, căci pe atunci numai până la zece ştiam să număr. Fluturi buimaci îşi pârleau aripile la flacăra de pe masă. Undeva, departe, se auzea lătrând un câine, deasupra mea, în întuneric, fâşâiau aripi de noapte. Târziu, când toate ale zilei erau încheiate şi intram în casă, lăsând bucătăria de vară în grija nopţii, lumina albă a becului mi se părea tristă şi săracă.
Toamna
Sfârşitul verii înghesuia întotdeauna zilele printre borcane de murături, sticle cu siropuri şi licori groase, de poame. Tot mai multe se adunau în bucătăria de vară, înainte de a lua drumul cămării ori al pivniţei, pentru iarnă. Era o întreagă babilonie în zilele acelea, dar răbdarea Bunii ştia să le orânduiască pe toate, fără cusur. Tăvi şi tăvale cu prune şi felii de mere puse la uscat, straturi de frunze aromate pentru supe şi alte fierturi, şiruri de aţe pe care stăteau prinse păstăi undate, "lanţuri" colorate din ardei iuţi ori din cei căpreşti, oale de lut cu magiun gros, cleios, întărit deasupra într-o pojghiţă acrişoară, cutii cu rădăcini dulci de pătrunjel şi păstârnac, site uriaşe în care se zvântau gogoşarii, legături de ceapă şi de usturoi, cucuruzi galbeni-aurii, legaţi tot câte doi, trei, ca să poată fi agăţaţi pe sfori, la uscat. Of, Doamne, nici nu mai ştiu câte erau îngrămădite acolo, dar pricepeam sigur, că, pe cât era tot mai mic locul meu de joacă din bucătăria de vară, cu atât toamna era tot mai aproape. Când începeau zilele reci, albite de brume, bucătăria de vară se închidea. O vreme, până cădea prima zăpadă, Buna mai făcea sâmbăta pâine şi aluaturi, apoi se muta cu toate ale bucătăritului în casă, până ce venea primăvara.
Numai că mâncarea de iarnă, făcută în casă, parcă n-avea niciun gust. Dar avea Buna leac şi pentru asta: o frunză de leuştean uscat, un ardei copt, o fiertură de boabe de porumb cu miere, câteva poame uscate, o felie de pâine cu magiun, toate astea şi încă multe alte minuni îmi aminteau de vara din bucătăria de sub măr şi, dintr-o dată, răsărea soarele.
Aghistine cu poveşti
Toamna, parcă niciodată vremea nu ajungea ca să strângem toate de pe lângă casă şi să le pregătim pentru iarnă. Mai mereu rămânea câte ceva nefăcut ori făcut în mare grabă, sub povara unei ploi ori a unui vânt îngheţat, şi asta era mare supărare pentru Buna, care închidea ochii, îşi bătea palmele una de alta şi-şi clătina capul, amărâtă: "Ioi, ioi, Iştenem, că nu ne mai ajunge viaţa asta!".
Cel mai greu era când toamna frumoasă, aceea în culori de catifea, lăsa locul zilelor mohorâte şi cenuşii. Nici nu-ţi venea să ieşi din casă, d-apoi să mai şi trebuiască să lucrezi pe-afară! Tocmai de aceea, în fiecare an, venea de la Baia Mare unchiaşul Andriş, fratele Bunii, ca să ne dea o mână de ajutor. Unchiaşul venea încărcat cu bunătăţi îndelung aşteptate şi dorite: bomboane camforate, zahăr candel înşirat pe sfori, halviţă cu nuci şi alune, ulei gros, arămiu, pe care singur îl storcea la o presă uriaşă, din seminţe de dovleac. Dar cel mai tare şi mai tare mă bucuram când lăsa pe masa din bucătăria Bunii câte un săcotei plin cu "aghistine dulci", castane uriaşe, bune de mâncat, culese din livada lui, de pe Dealul Florilor. Aveam deja cuţitul pregătit pentru încrestat castanele, pe care nici astăzi nu ştiu de ce unchiaşul, doar el, singurul, le numea "aghistine". Luam la rând fiecare castană, şi cu vârful cuţitului îi făceam două crestături, musai două, şi musai în cruce, ca "să meargă la Dumnezău", zicea unchiaşul care, câtă vreme lucram, îmi povestea amintiri din război, de pe frontul din Italia, sau mă punea să-i spun poeziile şi cântecele pe care le învăţasem în vremea ce-a trecut de la ultima lui vizită. Turuiam vrute şi nevrute, îi spuneam de două ori aceeaşi poezie, cântam aceeaşi strofă de mai multe ori, inventam întâmplări şi poveşti, şi-aş fi inventat oricâte, doar, doar, o adormi unchiaşul mai repede, să scap de corvoadă, să iau plasa cu castane crestate şi s-o duc la cuptor, unde Buna le prăjea într-o tavă mare de tablă, pusă direct pe jar. Câtă vreme se rumeneau, întoarse pe toate părţile, se umplea uliţa de-un miros atâta de îmbietor, încât toţi cei ce treceau pe lângă poartă încetineau, fără să vrea, şi-o întrebau pe Buna, vezi Doamne, cine ştie ce, numai ca să intre în vorbă cu ea şi să mai stea o vreme sub clopotul vrăjit al aburului cald şi mirositor. Iar Buna se uita râzând la mine, îmi făcea şugubăţ cu ochiul, şi le ducea şi lor castane prăjite, suflând în mâini, ca să nu se ardă. Apoi îmi umplea şi mie buzunarele şi-mi dădea drumul la joacă. Cu mâinile băgate în buzunar, peste castanele fierbinţi, puteam să mă duc până la capătul lumii, unde nălucile de ceaţă se strecurau printre copaci.
Mâţa de cules mere
Unchiaşul Petrea, lemnarul, avea casa lângă horincie şi pe la el treceau toţi cei care aveau treabă pe-acolo, ca să-l întrebe de una-alta, ori să-i aducă ştiri de pe alte uliţi. Avea în atelierul cu tavan înalt o masă mare şi groasă de stejar, pe care lucra uşi şi ferestre pentru cine-şi făcea casă nouă. Într-o toamnă târzie, mi-a făcut şi mie o pereche de schiuri din două bucăţi de scânduri de gard, pe care le-a fiert o jumătate de zi într-o oală uriaşă, ca să le îndoaie la vârf. N-au ieşit chiar "ca la carte", una era niţel mai curbată şi mai scurtă, dar după ce le-a uns cu sacâz, lunecau, de parcă aveau motor. Altă dată, mi-a meşterit un scăunaş cu fioc, adică un sertărel cât palma, în care-mi ţineam creioanele colorate şi alte nimicuri. Dar cel mai tare şi mai tare mi-a plăcut ziua în care m-a chemat să-l ajut, ca să facem "mâţa de cules mere". Mai întâi, am căutat o rudă mai lungă, pe care el a curăţat-o de coajă, apoi m-a pus să caut prin rumeguşul din atelier o scândurică pătrăţoasă pe care, de jur împrejur, a bătut cuie lungi, ca nişte dinţi. La urmă, a prins coada cea lungă de scândurică şi gata, "mâţa" era numai bună de cules. Cum? Uite-aşa: ridicai mâţa deasupra capului şi prindeai între cuiele acelea un măr de pe vreo creangă de sus, apoi trăgeai uşurel, într-o parte, şi el se rupea de pe creangă, dar nu cădea la pământ, rămânea prins între cuie şi aşa puteai să-l aduci încet jos, fără ca el să se lovească. Merele întregi, cu codiţa la locul lor, nelovite, ţineau toată iarna, se păstrau multă vreme, nu se stricau până în primăvară. Aşa am cules în anul acela multe mere cu "mâţa" cea nouă.
Păstăile împărăteşti
Boabele erau albuţe, uşor alungite şi aveau la un capăt o pată albăstruie şi câteva picăţele presărate înspre mijloc. Buna zicea că aceea albastră e zadia, "şurţul" fiecărui bob. Numai acelea erau bune de păstăi "împărăteşti" şi numai pe acelea le alegea an de an, cu migală, din coşul aşezat înaintea ei. În fiecare toamnă se întâmpla la fel. După ce culegea toate păstăile uscate, după ce le desfăcea şi aduna în covata mare de lemn boabele, le alegea dintre ele doar pe acelea "cu şurţă" şi le punea deoparte. Erau boabe de fasole pe care le moştenise de la mama ei, iar aceasta de la mama mamii ei. Erau "din neam", adică şi le grijea, de parcă cine ştie ce comoară aveau sub pieliţa lor lucioasă. Ieşeau din ele păstăi lungi şi fragede, pentru care Buna era renumită pe toată uliţa, şi cu mare zgârcenie împărţea în fiecare toamnă, doar câteva boabe, pe la vecinele mai apropiate. Şi asta, numai după îndelungi amânări şi promisiuni repetate. Boabele erau atâta de scumpe în mintea ei, încât, suprem sacrificiu, cu ele încerca naiv să le cumpere pe cele două navetiste care-i aduceau mereu veşti despre feciorul mai mic, ce lucra la oraş. Să fi ştiut unchiaşul că spioanele erau plătite în boabe de fasole, pentru că-i relatau Bunii "de-a fir a păr", tot ce învârtea el la Baia Sprie, cu ce fete se plimba, cum le ţinea "la braţ", ori cum erau ele îmbrăcate şi cât purtau de lungă fusta, ar fi râs o săptămână. Dar Buna n-avea grijă de asta, se descurca de minune, era mulţumită, şi trocul era întotdeauna avantajos. Fiecare parte primea, de fapt, ce voia, şi din câte am văzut eu, şi din cât m-am priceput, cu cât erau mai multe ştirile aduse, cu atâta erau mai multe boabele care treceau în buzunarul vecinelor.
Am aflat, de curând, că una dintre mătuşile mele mai păstrează, încă, boabe de fasole împărătească, şi cred că am să-i cer câteva să le semăn şi eu în grădinuţa mea, la primăvară. Cine ştie pe ce le voi putea şi eu preschimba? Că şi eu am copii care cam umblă creanga prin oraş, după lăsarea serii... Şi, oricum, vorba bătrânească, mai bine să ai cu ce, decât să n-ai şi să aştepţi la voia (şi la vorbele şi poveştile) altora, nu?
Merele cântătoare
Câteodată, venea la Buna un moşuleţ alb la păr, cu ochi veşnic înlăcrimaţi, parcă de-o bucurie fără nume. Îşi lăsa straiţa lângă uşă, se aşeza pe laviţă şi dădea din cap: "Catiţă, Catiţă, ce mai faci, tu, Catiţă dragă?" Şi-abia după ce primea răspuns la întrebarea asta, care mie mi se părea foarte grea, căci dacă mi-ar fi pus-o mie cineva, n-aş fi ştiut ce să răspund, pentru că niciodată nu făceam ceea ce trebuia, deci, după ce primea răspunsul, se apropia de straiţă, scotea de acolo, de fiecare dată, câte două mere, pe care le ştergea mai întâi cu colţul sfeterului verde, şi-apoi mi le întindea, scuturându-mi-le încet pe lângă urechi. Merele "cântau". Seminţele lor se mişcau în căsuţa prea largă în care dormeau şi zornăitul lor era înmuiat oarecum de învelişul zemos şi parfumat. Doamne, ce-mi mai plăceau merele acelea, cât m-am jucat eu cu ele, cât le-am mai ascultat "cântând" şi cum m-au înşelat ele de tare, căci tocmai din cauza lor n-am înţeles eu că drumurile moşului Chimu prin curtea Bunii n-aveau alt scop, decât s-o convingă la un măritiş târziu, care să le unească singurătăţile. Câtă vreme eu ascultam muzica merelor, moş Chimu încerca s-o convingă pe Buna să renunţe la văduvia ei, începută la treizeci de ani. Asta am aflat-o mult mai târziu, mult după ce am înmormântat-o pe Buna, cu tot cu năframa ei albă, de văduvă curată, năframă cumpărată de bunicul din târgul de la Sătmar.
Oricât am căutat prin pieţele prin care am trecut, mere cântătoare n-am mai găsit niciodată de atunci. Nici nu ştiu dacă există şi dacă nu cumva merele acelea erau mere vrăjite de moş Chimu, pentru ca eu să aud doar muzica lor, şi nu propunerile lui de însurătoare, şoptite în serile de toamnă, când lumina gălbuie a serii se aşeza alene peste grămezile de bostani.
Sărbătoarea nucilor
Când venea vremea, se băteau nucii cu nişte beţe lungi, de lemn. Nucul pe care nu-l baţi nu mai face roadă în anul următor, aşa că bătaia nucilor era printre primele sărbători cu care începea, de obicei, strânsul de toamnă. Se adunau mai mulţi tineri la bătutul nucilor, oameni în putere, căci nu era uşor să ţii prăjina de bătut ridicată şi să cauţi să loveşti numai frunzele şi nucile, nu crengile mici, pe care le puteai rupe. Culegeam în coşuri mari nucile, după ce le scoteam din învelişul verde, amărui, care ne lăsa pe mâini urme maronii. Apoi le urcam în pod, unde le aşezam într-un strat subţire, la uscat. Văzut prin ferestruica podului, nu mai mare de-un lat de palmă, nucul părea, dintr-odată, pustiu. Ziua cea mai importantă din an pentru el, adică ziua în care era în centrul atenţiei tuturor, în care era înconjurat de atâta lume, era şi cea mai tristă, căci după ce ultimul coş de nuci era adunat şi pus la păstrare, nimeni nu-l mai băga în seamă, până în toamna următoare. Poate cel mult vreo cioară care se agăţa de trunchiul lui gros, căutând puţină căldură rămasă din soarele verii, ori vreo sarcă buimacă şi zurlie, cu pene albastre, învolburate de vânt.