CĂTĂLINA FLĂMÂNZEANU - "M-a cuprins dorința de a povesti lumii întregi despre frumusețea portului românesc"

Delia Hanzelik
- Am descoperit-o pe Facebook, unde își promovase câteva fotografii realizate de ea, cu fete îmbrăcate în ii românești. Nu doar că imaginile erau superbe, dar ele spuneau povestea unei expoziții organizate în Spania, la Granada, care s-a bucurat de succes. "Subiect bun pentru revista noastră", mi-am spus, și i-am propus să ne întâlnim -

- Ideea de a aduna într-o expoziție fotografii cu femei îmbrăcate în ii românești seamănă cu o po­veste. Când și cum te-ai îndrăgostit de ele?

- Ideea expoziției "FotografIE cu IE" a prins con­tur după întoarcerea mea din Canada, unde am plecat într-o aventură împreună cu soțul meu și unde ni s-au născut amândoi copiii. Patru ani am trăit pe meleaguri canadiene, ne-am descurcat minunat, nu am avut nicio problemă, nici financiară și nici de altă natură, sin­gu­rul of fiind dorul de țară, care se amplifică într-un chip inimaginabil, la mare depărtare de casă. Am ajuns să ne dorim să ne întoarcem, mai ales că noi nu am plecat acolo cu gândul să rămânem definitiv. Cred că acesta este argumentul emoțional: dorul de țară care m-a cu­prins, nevoia de a povesti lumii întregi des­pre frumu­se­țea portului românesc, nevoia - poa­te - de a mă apro­pia de rădăcini. Reîntoarsă în Româ­nia, mi-a tre­cut pe la urechi tema Zilei Internaționale a Iei, care s-a legat foarte bine de o vizită la Muzeul Satului din Râmnicu Vâlcea, unde sunt expuse câteva ii cu ade­vă­rat fabuloase și așa, pe nesimțite, și complet neaș­teptat, m-am îndrăgostit de ele. Le-am iubit și le-am simțit natura, le-am înțeles tâlcul și mi-am amintit ce nu credeam că știu: ce înseamnă să fii fe­meie, să fii româncă, să descătușezi iubirea și femini­tatea, și do­rul, și durerea, toate simțămintele care-au fost prinse în înșiruirile de cruciulițe colorate, cusute cu emoție, cu suflet și fără prea multe cuvinte.

- Iile din fotografiile tale sunt purtate de femei, unele dintre ele celebre. Cum le-ai convins să se lase îmbrăcate în țărănci?

- Mă aflam, ca fotograf voluntar, la Festivalul de Teatru Independent "Undercloud" și am vorbit în stânga și-n dreapta despre ideea mea de a fotografia femei îmbrăcate în ie. Toate persoanele care m-au auzit vorbind despre asta m-au încurajat și au acceptat să facă parte din proiectul meu, astfel că, la final, din sute și sute de fotografii au ieșit 20 de portrete de femei - scriitoare, actrițe, regizoare - de toate vâr­stele: Coca Bloos, Chris Simion, Lia Bugnar, Anca Si­gartău, Rodica Lazăr, Ruxandra Cesereanu, Irina Strungă­reanu, Alexandra Ușurelu, dar și patru fetițe, între care și Alexandra mea (Flămânzeanu) - au fost protago­nistele expoziției "FotografIE cu IE".

- Expoziția "FotografIE cu IE" a fost deschisă inițial pe 24 iunie, de Sânziene, la Muzeul Ță­ranului Român, din București. Cum a ajuns și în Spania, la Granada?

- S-a întâmplat ca o prietenă din Spania a doamnei Ruxandra Cesereanu, care mi-a fost profesoară la Facul­tatea de Jurnalism din Cluj, să vadă fotografiile. Îi fă­cusem d-nei Cesereanu vreo sută de fotografii la Romexpo, în Bucu­rești, unde venise să-și lanseze un roman. Aflând de simpozioanele pe care le organi­zea­ză Oana Ursache, lec­tor universitar la Ca­tedra de Lim­bă Română de la Univer­si­tatea din Gra­nada, doamna Ce­sereanu i-a vorbit despre mine și despre proiectul meu cu iile. Eveni­mentele s-au des­fășurat în perioada 24-28 iu­nie, adu­nând în același spațiu univer­sitar zeci de specialiști români și străini (cu concursul Depar­ta­mentului de Limbi Ro­ma­ni­ce, al Facultăților de Filo­sofie, de Tra­ducere și Inter­pretare din Granada, cu susți­nerea Insti­tu­tului Limbii Ro­mâne și a Insti­tutului Cultural Român). A fost, așa cum spui, ca o poveste fru­moasă, întâm­plată aievea. La ver­nisaj au vor­bit Ruxandra Ce­sereanu, Oana Ursache și di­rectorul Centrului de Cultură Con­temporană din Granada. M-a bătut pe umăr domnul Li­viu Papadima - pro­rectorul Uni­versității din Bu­curești -, m-a felicitat ling­vistul Marius Sala... Să vină astfel de oameni ca să te felicite, pentru munca pe ca­re ai fă­cut-o și să afirme că le-ai schimbat perspectiva despre ie, a fost o mare bucurie pentru mine.

- Ești jurnalistă. De ce preferi fotografia și ima­ginile, cuvintelor? Presa scrisă nu te atrage?

- Cuvintele nu îmi sunt de ajuns. Sună a clișeu, dar imaginile fac cât o mie de cuvinte. Imaginile au un impact imediat și transmit cu mai mare ușurință emo­ții. Iubesc oamenii, în general, și iubesc frumosul din ei, iar lucrul direct cu oamenii este, de fiecare dată, o experiență înălțătoare, cu atât mai mult cu cât totul e ca un abur. Poți intui, poți bănui, poți simți, dar nicio­dată nu poți atinge cli­pa... Și totul e filtrat de emoție. A mea, a per­sonajului, a privitorului fotogra­fiei. Pro­babil de asta ies și imaginile așa cum ies. Mereu surprinzătoare. Și am avut parte de reacții pozitive, chiar și atunci când nu cre­deam în mine. Totul e mai simplu când ești des­chis, curios și sincer. Iar când ai și oameni care te iubesc alături, nu ai cum să nu te simți fericit și împlinit.

Atelierul din baie

- De unde ți se trage pasiunea pentru fotografie? Cine te-a împrietenit cu apa­ratul foto și cum te-ai apropiat de foto­grafie, ca artă?

- Cu Noel Chenier - un cunoscut foto­jurnalist din Montreal - am făcut primii pași către arta fotografică. El m-a învățat teh­nici, cadraturi, mi-a recomandat și ce apa­rat să-mi cumpăr. Dar fotografia este hobby-ul meu de mică, și prima persoană care mi-a pus aparatul de fotografiat în mână a fost tata. El avea "ate­lierul" foto în baia de serviciu din aparta­men­tul nostru de bloc, din Râmnicu Vâlcea. Crease aco­lo o lume magică, unde developam împre­ună fotografiile. Fotografiam tot ce prin­deam, peisaje, animale, clădiri, oameni mari sau co­pii. Mai ales copii. Fără milă de filmul care se termina după 24 sau 36 de poziții. Odată, eram în parc, cu tata, și fotografiam niște tineri. Și țin minte că tata a vorbit cu ei și le-a dat întâl­nire sâmbătă după-amiază, să le dea fotogra­fiile. Nu erau mai mult de 5-6 cadre, dar îmi amintesc cu precizie că au fost un succes. Au plă­cut foarte mult, și tata, dragul de el, a fost tare mândru. Tata, care nu mai e, pe care l-am iubit enorm și n-am știut când l-am pierdut, pentru că eram însărcinată cu băiatul meu, iar cei din familie au decis să nu-mi spună, ca să nu pățim ceva, eu ori copilașul... S-a în­tâmplat că născusem băiatul de scurt timp și mama a venit la noi, în Canada, să-l vadă. De la aeroport mi-am dat seama că s-a întâmplat ceva dramatic: ma­ma era stră­vezie și era... sin­gură. Atunci s-a schimbat ceva în mine și, cu toate că aveam copiii mici și o duceam bine acolo, am simțit că nu e nimic mai important pe lume decât familia. Să fim aproape unii de alții. Atât de tare am sufe­rit că l-am pierdut pe tata, în­cât am hotărât să ne întoar­cem în țară. Mi-era dor de el, de vacanțele petrecute împre­ună, de foto­gra­fie, de "atelie­rul" nostru foto, de râsul lui, de privirea lui... M-am agățat de aparatul foto și de oameni și... tot cercetez priviri.

- Ai relații, în România, cu oameni din breasla ta?

- Am avut ocazia să ur­mez un curs de fotografie la Sibiu, susținut de Daniel Băl­țat și Ana Vasiu, care mi-au devenit prieteni. Când am ajuns la cursul lor, am avut surpriza să întâlnesc foarte mulți profesio­niști. Cu studiouri foto, cu portofolii impresionante. Mă între­bam dacă voi ajunge și eu vreodată la nivelul lor. Da­niel Bălțat, prin stilul lui de a preda și prin firea lui, mi-a dat încredere că și eu pot. Și chiar am reușit să-mi depășesc limitele și am terminat prima, deși la început eram cel mai puțin pregătită de acolo.
Și aș mai vrea să amintesc despre un om pe care îl iubesc tare mult, care mă susține în orice demers foto­grafic: domnul Laurențiu Mărgineanu, tot fotograf. Discutăm, analizăm, desființăm anumite fotografii pe care le fac, iar sfaturile domniei-sale sunt foarte im­portante pentru mine.

- La capăt de interviu îți propun să spui ceva des­pre ie. De ce-o iubești? Reprezintă mai mult decât bo­rangicul din care este țesută și broderiile cusute pe ea?

- Ia este mult mai mult decât o bluză românească. Ea l-a inspirat și pe Matisse, în pictura sa intitulată chiar așa: La blouse roumaine. Celebra cântăreață engleză Adele a purtat, și ea, în cel mai recent video­clip, o ie, și tot ia și cusăturile românești l-au inspirat pe regizorul și creatorul de modă american, Tom Ford, în ultima sa colecție vestimentară. La Granada, am cunoscut o spanioloaică a cărei poves­te m-a făcut să visez. În urmă cu 30 de ani, femeia fusese în România, de unde își luase o ie. S-a fotografiat cu ea și i-a dat o poză prietenului ei drept amintire, convinsă fiind că îi va purta noroc în dragoste și în căsnicie. Așa a și fost. Prietenul ei de atunci i-a de­venit soț. Acum, după 30 de ani, am fotografiat-o din nou, în aceeași ie, atât pe ea, cât și pe cele două fiice ale ei, care priveau bluza ca pe un obiect magic, ne­pre­țuit. În acest fel aș vrea să duc povestea mai de­parte. Pentru că și eu prețuiesc ia și cred în simbo­listica și în încărcătura sa magică.