Rândurile acestea au început să prindă chip în mintea mea pe malul Bosforului, într-o noapte cu lună plină, o lună atât de mare şi de limpede, cum numai în Orient poţi întâlni, o lună care spulberă bezna nopţii şi o preface în zi. Un vânt fierbinte, care sufla încet dinspre câmpiile arse de soare ale Anatoliei, aducea cu el, peste strâmtoare, miresmele grele ale Asiei, miresme de piatră încinsă, prinsă între ierburi pitice şi calcinate. Eram de câteva zile la Istanbul, văzusem Sfânta Sofia, maica tuturor bisericilor ortodoxe şi încercam să înţeleg de ce Constantin cel Mare îşi durase măreaţa cetate chiar la hotar, acolo unde molatecul Răsărit, cel mereu învelit în taine, se întâlnea cu elanul Apusului. Un oraş cât o punte. Isteţimea şi curajul romanilor s-au împletit aici cu înţelepciunea şi adâncimea de suflet care dospiseră timp de milenii în Levant. Aşa a luat naştere o civilizaţie unică, civilizaţia bizantină, o îngemănare fericită a minţii cu inima, la picioarele crucii. Şi aşa s-a născut Sfânta Sofia, timp de o mie de ani, cea mai măreaţă catedrală a lumii. O biserică-hotar, aşezată chiar la mal, între Orient şi Occident, casa lui Dumnezeu, în care s-au unit, fericite, rugile uriaşe ale celor două lumi, şi la umbra căreia am crescut şi ne-am împlinit credinţa şi noi, românii.
Biserici în flăcări
Când Constantin cel Mare şi Sfânt a vrut să-şi ridice o capitală în răsăritul Imperiului Roman, a ales Byzantiumul, o micuţă cetate de pe malul strâmtorii Bosforului. Numele orăşelului fusese dat de greci, după Byzas, întemeietorul său, un legendar rege trac ce poposise aici, ridicându-l din temelii. Constantin, care ajunsese să creadă în Hristos, a vrut să dureze o altfel de cetate, imaculată şi creştină, spre deosebire de Roma cea îmbătrânită în corupţie şi păgânism. Aşa că a zidit biserici şi s-a înconjurat de demnitari care mărturiseau aceeaşi credinţă ca şi el. Pe vremea aceea, în locul în care acum se înalţă Sfânta Sofia se afla un templu închinat zeiţei Artemis. Constantin l-a dărâmat şi a început să construiască în locul lui un lăcaş măreţ care a fost numit simplu - Marea Biserică (Megale Ekklesia lb. gr.). Sfântul împărat nu a apucat să-l vadă terminat, dar fiul său, Constantius al II-lea, l-a târnosit în anul 360.
În această uriaşă bazilică nu s-a slujit decât 44 de ani. În anul 404, ea a fost incendiată, în timpul revoltei populare declanşate împotriva exilului Sfântului Ioan Gură de Aur. Împăratul Theodosie al II-lea o va reclădi din temelii, cu o altă arhitectură, iar noua biserică va dăinui timp de un veac, până în ianuarie 532, când o nouă revoltă a poporului o va pune la pământ. Iustinian, un împărat înţelept şi sfânt, şi-a pus atunci în inimă să ridice în locul ei un alt lăcaş, care avea să devină cel mai măreţ ridicat vreodată pe pământ de ucenicii lui Hristos. Avea să-l închine Sfintei Sofia, adică Înţelepciunii Dumnezeieşti.
Împăraţii daci ai Bizanţului
Puţini mai vorbesc astăzi despre faptul că Iustinian avea origine dacică. A fost nepot de soră al lui Iustin, un dac născut la sud de Dunăre, în Dacia Aureliană, într-o familie de ţărani, un tânăr atât de ambiţios şi de viteaz, încât a reuşit o ascensiune socială care în acele vremuri era aproape imposibilă - de la coarnele plugului, la mânerul aurit al tronului de la Constantinopol. Un traseu spectaculos, pe care l-a parcurs intrând de tânăr în Excubitorii - garda personală a împăratului Leon I, şi el de origine dacică. În 50 de ani de carieră, Iustin a parcurs toate gradele militare, de la soldat, la comandant al gărzii palatului imperial, ajungând apoi împărat. În anii de domnie, l-a luat la palat pe nepotul său, Iustinian, căruia i-a dat o educaţie strălucită. Spre sfârşitul vieţii, Iustin ajunsese prea neputincios ca să mai facă faţă atribuţiilor monarhice, aşa că frâiele imperiului erau ţinute, de fapt, de nepotul său, Iustinian.
Întruparea unui vis
Destinul viitorului împărat începe însă cu o poveste de dragoste care avea să semene cu un război. Iustinian o iubea nebuneşte pe Teodora, o actriţă umilă din Roma. Iubirea lor era interzisă prin lege, întrucât împăraţii nu aveau dreptul să se căsătorească decât cu femei de sânge albastru. Dar sângele care curgea prin venele lui Iustin şi Iustinian nu era nici el de culoarea cerului, el având mai degrabă culoarea ţărânei, ambii fiind copii de ţărani. De ce nu şi-ar fi urmat, aşadar, căile inimii? Iar dacă dreptul roman se împotrivea inimii, cu atât mai rău pentru acesta! Aşa că dacul Iustin a abrogat legea romană, care-l împiedica pe nepotul său, Iustinian, să o ia de soţie pe actriţa Teodora. Adăugaţi la acest gest curajos şi faptul că actorii, în acele vremuri, erau socotiţi drojdia societăţii, iar meseria lor libertină era criticată aspru de Biserică. Şi totuşi, Iustinian şi-a ascultat inima, iar cerul i-a binecuvântat îndrăzneala. În anul 527, era încoronat bazileu. Avea 44 de ani şi o soţie de o frumuseţe răpitoare, pe care şi-o alesese cu inima.
Ajuns pe tron, Iustinian s-a dăruit total guvernării. A fost omul unui singur gând, un împărat care ştia să ardă pentru o singură idee, să lupte pentru ea până la ultimul strop de sudoare sau de sânge. Visul său a fost acela de a reface măreţul Imperiu al romanilor, aşa cum fusese în zilele de odinioară, când Marea Mediterană era înconjurată de pământurile stăpânite doar de ei, de urmaşii Cetăţii Eterne. Şi a reuşit, în mare parte, acest lucru, cu sacrificii enorme şi cu ajutorul a doi mari generali - Narses şi Belizarie. La moartea lui Iustinian, romanii domneau din nou peste o parte a Italiei şi peste nordul Africii.
I s-a spus "împăratul care nu doarme niciodată", pentru că aţipea doar câteva ore pe noapte. În anii în care a condus imperiul, a reuşit să dea un nou cod de legi, care va dăinui veacuri la rând, stând la baza dreptului european de astăzi, şi care, datorită Teodorei, proteja pentru prima dată femeile romane, dându-le drepturi la care nimeni nu îndrăznea să viseze în antichitate. Iustinian a fost şi un mare ascet. Se hrănea frugal, de cele mai multe ori postind aspru. A rămas omul unei singure femei şi al unei singure mari iubiri. Nu şi-a îngăduit plăceri, nu a avut răgaz pentru sine. A avut o viziune şi a tras după el tot imperiul, silindu-l să lupte pentru împlinirea ei. Dar nemulţumirile au izbucnit repede. Constantinopolul a răbufnit, furios că taxele care susţineau armata crescuseră. Răsculaţii au proclamat un alt împărat, iar Iustinian s-a gândit să părăsească palatul. Dar Teodora s-a opus. Acesta a fost punctul culminant al domniei sale. Apoi, un general aprig, Belizarie, i-a înfrânt pe răsculaţii care arseseră Marea Biserică. În semn de mulţumire pentru că Dumnezeu îi lăsase tronul, şi-a propus să ridice o altă bazilică, pe locul celei arse de răsculaţi, una pe măsura strălucirii pe care o căpătase Constantinopolul.
Imperiul întreg s-a pus în mişcare pentru noua catedrală. Corăbiile nu încetau să aducă piatra galbenă a Siriei, porfirul Egiptului, marmura verde a Thesaliei, aurul, argintul şi lemnul cel mai scump. Tot ce era mai bun şi mai frumos în Asia, Africa şi Europa urma să fie aşezat cu migală de cei zece mii de meşteri tocmiţi la ridicarea Sfintei Sofia. Dar Iustinian nu se mulţumea doar cu atât. Dorea ca şi arhitectura bisericii să fie unică în lume. Iar ca visul să i se împlinească, i-a adus la Constantinopol pe cei mai mari specialişti în matematici şi ştiinţe exacte, doi greci celebri - Anthemius din Tralles şi bătrânul fizician Isidor din Miletus. Şi le-a cerut să-i proiecteze ceva ce lumea nu mai văzuse. Iar cei doi, care până atunci nu mai construiseră nicio clădire, au forţat legile geometriei şi ale fizicii şi au gândit o cupolă uriaşă, pe care nimeni nu mai îndrăznise să o ridice până atunci. De la pământ, avea să le pară credincioşilor aproape suspendată în aer, pentru că nu era susţinută de nicio coloană, doar de imensele ziduri de piatră. Măreaţa catedrală a fost terminată în doar cinci ani şi zece luni. Când a fost gata, pe 27 decembrie 537, se spune că Iustinian ar fi exclamat - "Slavă lui Dumnezeu, care m-a ajutat să săvârşesc o astfel de lucrare! Solomon, te-am învins!". Împăratul făcea referire la regele Solomon, cel care ridicase măreţul templu din Ierusalim.
Crucile siluite
Mă apropii, cu inima făcută ghem, de Piaţa Sultanahmed din Istanbul, de unde mai am doi paşi până la Sfânta Sofia. La aeroport, un ghid îmi explicase politicos, dar ferm, că nu merg la o biserică, ci la un muzeu. Şi rostise apăsat muzeu, nu care cumva să-mi treacă prin gând să fac acolo un pelerinaj. Din anul 1934, de când preşedintele Mustafa Kemal Ataturk, părintele Turciei laice, a transformat-o din moschee în muzeu, descoperindu-i splendidele icoane în mozaic, catedrala este mereu supusă presiunilor. Creştinii ortodocşi, sprijiniţi şi de cei catolici, ar vrea ca ea să fie din nou biserică, iar musulmanii radicali şi-ar dori ca ea să fi rămas moschee, ca în timpul sultanilor. Greu de împăcat cele două tabere... Deocamdată, mă bucur că Sfânta Sofia este măcar muzeu, deci poate fi vizitată în pace şi de unii, şi de ceilalţi.
Din piaţa largă, îi zăresc cupola maiestuoasă. Se ridică dominator peste zidurile masive de piatră. O catedrală cât o cetate.
Intru prin poarta sudică. Două uşi masive de aramă străjuiesc intrarea. Sunt grele de timp şi de istorie. Pe aici intrau, acum o mie cinci sute de ani, mulţimile care veneau la rugăciune. Fiecare uşă de aramă purta odinioară pe ea Sfânta Cruce. Musulmanii au retezat braţele orizontale ale crucii, lăsând doar stâlpul vertical. O cruce siluită, care a privit la măcelărirea creştinilor şi la orori greu de pus în cuvinte. Deasupra intrării, un mozaic superb. În centru, Maica Domnului îmbrăcată într-un veştmânt albastru, cu Pruncul în braţe. De o parte şi de alta, smeriţi, cu capul aplecat, sunt cei doi mari bazilei - Constantin, care ţine în mâini o miniatură a cetăţii Constantinopolului, şi Iustinian, care are în braţe Sfânta Sofia. I le întind Fecioarei Maria, spunând parcă: "Nu sunt ale noastre! Le-am ridicat pentru Domnul!" Aurul mozaicului luceşte stins şi nobil, mărturie a măreţiei din vremurile imperiale.
Intru pe porţi şi după câţiva paşi sunt în mijlocul catedralei. O altă lume! Aerul vechi şi plin de rugăciunile murmurate veacuri de-a rândul îmi umple pieptul de dor după Dumnezeu. Înăuntru e o altă lumină - aurie, blândă, lucind în foşnete mătăsoase, pe icoane şi marmură. Nimic nu e aspru, strident. Totul e nobil, maiestuos, imperial. Şi liniştit, adânc, delicat. Culori, aer, miresme. Deasupra mea, suspendată parcă, se întinde măreaţa cupolă zidită acum o mie cinci sute de ani. Are patruzeci de ferestre, un număr sfânt pentru creştini, aidoma zilelor petrecute de Hristos în post şi rugăciune, în pustiul Carantaniei. Prin ele, lumina se înfige ca nişte suliţe, ţintuind şi patimile, şi zbuciumul.
Catedrala e plină de turişti, dar mă simt singur. Singur şi fericit. Deşi mare, Sfânta Sofia nu te striveşte, ea cântă din orice colţ un imn de bucurie închinat lui Dumnezeu - "Unule-Născut, Fiule şi Cuvântul lui Dumnezeu, Cel ce eşti fără de moarte şi ai primit, pentru mântuirea noastră, a Te întrupa din Sfânta Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioară Maria." Imnul acesta a fost scris de Sfântul Împărat Iustinian, iar creştinii l-au iubit atât de mult, încât îl cântă la fiecare liturghie.
Mă apropii de partea de răsărit, în care a fost odinioară Sfântul Altar. Sus, deasupra locului în care în trecut era Sfânta Masă, tronează o icoană superbă a Fecioarei Maria. Stau pe locul în care un şir nenumărat de patriarhi au slujit liturghia. Urmele lor s-au imprimat în marmura de sub tălpile mele. Păşesc pe sfinţenie, pe rugăciune îmbibată-n piatră. Aici, chiar pe locul unde stau, au fost măcelăriţi ultimii credincioşi ortodocşi care veniseră să se roage, înainte de căderea Constantinopolului.
Împăratul de marmură
S-a întâmplat într-o zi de marţi, pe 29 mai 1453. De patru zile, cetatea toată era învelită într-o ceaţă groasă, aşa cum locuitorii ei nu mai văzuseră nicicând. Focuri stranii se arătaseră pe acoperişul Sfintei Sofia, făcându-i pe mulţi să creadă că Duhul Sfânt părăsea oraşul. Domnul trimite uneori semne vizibile, semne ale sfârşitului.
Turcii erau la porţile Constantinopolului de aproape două luni. Două luni în care împăratul Constantin al XI-lea Paleologul ţinuse piept, cu doar 7.000 de ostaşi, celor peste 90.000 de duşmani, deseori luptând cot la cot cu soldaţii săi. Armiile aşezate sub flamura Semilunei se izbiseră de zidurile groase ridicate de bazilei, dar nu reuşiseră încă să le dărâme. Ceea ce tunurile turceşti sfărâmau ziua ostaşii creştini reparau în timpul nopţii. Dar Mahomed al II-lea era liniştit. Ştia că, în cele din urmă, puhoiul condus de el va năpădi micuţa oaste creştină.
În dimineaţa acelei zile, el a trimis mai multe valuri de atacatori. A ţintit o porţiune de zid care fusese dărâmată, în urmă cu două veacuri, de cruciaţi. Un loc mai slab. Acolo au izbit năpraznic ienicerii, atacând ca o urgie. Dar soldaţii împăratului i-au întors, până când generalul genovez Giovanni Giustiniani, care comanda trupele venite ca ajutor din Apus, a fost grav rănit pe metereze. A fost începutul sfârşitului. Soldaţii lui au început să se retragă în degringoladă, iar turcii au năvălit în cetate.
Când împăratul Constantin al XI-lea a văzut că totul e pierdut, s-a aruncat vitejeşte în luptă, alături de ostaşii săi. Dorea să moară pentru cruce ca orice soldat. Nu voia să fie cruţat de inamici doar pentru că era împărat. A fost rănit. "De moarte", spun unii istorici, dar poporul are legenda lui.
Grecii povestesc că împăratul Constantin s-a refugiat în Sfânta Sofia după ce a fost rănit. Aici, pe lespedea de marmură pe care se rugaseră toţi înaintaşii lui dorea el să-şi dea sufletul.În catedrală era o mulţime mare de creştini. Nădăjduiau că vor fi ocrotiţi dacă turcii îi vor afla în rugăciune. Doi preoţi au început slujba Sfintei Liturghii. Se vor fi vărsat lacrimi multe, aşa cum în vremurile de pace nu vezi niciodată. Afară, pe străzi, se stârnise urgia. Mahomed al II-lea le promisese ostaşilor săi că, dacă vor reuşi să intre în cetate, Constantinopolul este al lor, timp de trei zile. Trei zile de jafuri, violuri şi ucideri. Trei zile de întuneric, după care măreţul oraş urma să reintre sub comanda sa.
Când turcii au sfărâmat încuietorile de aramă ale uşilor mari, Sfânta Liturghie era în toi. Şi atunci, spun legendele, s-a întâmplat cel mai mare miracol din istoria catedralei. Când au năvălit turcii, peretele de răsărit s-a deschis miraculos, ca o poartă spre o altă lume. Preoţii au luat Sfântul Potir cu Sângele Mântuitorului şi Sfântul Disc cu Trupul Lui şi au intrat înăuntru. Acolo, un înger i-a preschimbat în statui de marmură. Pe preoţi şi pe împăratul Constantin. Şi aşa dorm şi acum, înveşniciţi în piatra rece. Se mai spune că, în urma lor, zidul de răsărit al bisericii s-a închis la loc, iar în Sfânta Sofia a început prăpădul. Turcii au împărţit creştinii în două cete - buni pentru sclavie şi nevolnici. Pe cei nevolnici, bătrâni şi copii, i-au omorât pe loc, iar pe femei le-au siluit chiar acolo, sub privirile îndurerate ale sfinţilor din icoane.
Dar nu acesta este sfârşitul legendei. Se spune că va veni o zi în care Constantinopolul va fi din nou al creştinilor, când Sfânta Cruce va fi aşezată iarăşi în vârful cupolei minunate a Sfintei Sofia, iar credincioşii se vor strânge din nou, pentru a se ruga. Atunci şi doar atunci, preoţii vor ieşi din zidul bazilicii, împreună cu împăratul lor Constantin şi vor continua slujba din clipa în care turcii au întrerupt-o.
Firul de adevăr din miezul legendei
Povestea lui Constantin al XI-lea Paleologul, ultimul împărat bizantin, e lămurită de istorici abrupt: a murit ca un erou, apărându-şi cetatea. Şi totuşi, multe enigme înconjoară această versiune. În primul rând, otomanii nu i-au putut găsi nicicum trupul. Sultanul nu l-a luat prizonier, iar fuga sa este exclusă, de vreme ce el nu a mai apărut niciodată în vreo parte a lumii. Alţi urmaşi ai săi au pretins să sunt din stirpea lui şi au revendicat tronul de la Constantinopol.
Mai aproape de vremurile noastre, legenda împăratului de marmură avea să fie întărită de o descoperire stranie. În anul 1847, la porunca sultanului Abdul Medjit, Gaspare Fossati, un arhitect elveţian, avea să puceadă la renovarea catedralei Sfânta Sofia, pe atunci încă moschee. În timpul când lucra la Constantinopol, arhitectul i-a scris unui prieten despre o descoperire stranie, o cameră secretă, pe care a aflat-o în timpul lucrărilor, şi pe care a folosit-o drept birou. Când a plecat, spuneFossati, a sigilat la loc camera, fără să spună nimănui nimic despre ea. De ce a ţinut totul în taină e foarte greu de înţeles. Să fi văzut acolo ceva ce nu putea fi dezvăluit turcilor? Legenda spune că, după căderea marii cetăţi, un creştin a descoperit această cameră secretă, unde i-a văzut pe împăratul Constantin al XI-lea şi pe cei doi preoţi, preschimbaţi în statui de marmură. Asta spune legenda, dar istoricii refuză să o creadă. Şi dacă istoricii se înşeală şi poporul care a ţesut povestea împăratului de marmură are dreptate? Dacă Sfânta Sofia este încă un loc al miracolului?