Faţă în faţă cu moartea
Vara lui 1916 fusese tare frumoasă pentru români. Trecuseră munţii în Transilvania, într-un iureş, şi ocupaseră, până la sfârşitul lui august, Braşovul, Sfântul Gheorghe, Gheorghieniul, Miercurea Ciuc şi Orşova. Cei de-un sânge cu ei îi primiseră peste tot cu bucurie. Apoi, odată cu toamna, a venit contralovitura armatelor austro-ungaro-germane. Rapidă, dură şi organizată, o imensă maşinărie de război, pusă la punct ca un ceas care ştia să scuipe moartea în fiecare secundă. Am fost loviţi în acelaşi timp în Ardeal, dar şi în sudul Dobrogei, unde feldmareşalul Mackensen a izbândit o mare victorie. Aşa am fost siliţi, dintr-o dată, să luptăm pe două fronturi, care aveau o lungime uriaşă, de 1200 de kilometri. Soldaţii noştri au fost nevoiţi să se retragă din Transilvania, pentru a apăra crestele munţilor. Nicolae Pătrăşconiu, un tânăr ofiţer care a luptat în bătălia Jiului, avea să scrie: "Nu numai că nu aveam mitraliere sau armament de însoţire, dar fiecare unitate avea un număr apreciabil de oameni fără puşti, care aşteptau înapoi, să ia arma de la un rănit sau de la un mort". Românii au luptat cu ce au putut. Nu atât cu armele, cât cu inima. Ea era mare şi fierbinte. Un comandant le scria ostaşilor săi: "Poziţiile noastre nu se vor părăsi decât atunci când va rămâne un singur om. Murind cu toţii pe poziţiile noastre însemnează că am luptat. Eu voi veni alături de voi pentru a muri cu voi. Aşa vom rezista până la ultima picătură de sânge!". Şi au rezistat.
Constantin şi camarazii săi
În octombrie, pe culmile munţilor de deasupra defileului Jiului se lăsase frigul. Vântul, ploaia şi, de acum, lapoviţa, li se strecurau bieţilor ostaşi prin mantalele umede şi reci, îngheţându-le oasele şi inimile. Culmile se albeau peste noapte de brumă şi zăpadă, iar iarba începea deja să pălească. Venise iarna, iar ei frământau în tranşee noroiul îngheţat, sorbind din buzele vinete câte o ţigară rătăcită prin buzunare. Erau puţini, rebegiţi şi fără arme. De abia ai fi putut strânge câte o puşcă la doi-trei. Şi aia nu avea întotdeauna destule gloanţe.
În faţa lor, duşmanii păreau mai mulţi şi mai bine echipaţi. Dar aşa par întotdeauna duşmanii, iar ei nu aveau de gând să dea înapoi. Acolo li se aflau părinţii, soţiile şi copiii, pământul lor. Afară de asta, şi comandanţii le ordonaseră să nu dea înapoi nicio palmă - "Trupa care nu mai poate să înainteze să moară pe poziţie!". Da, da. Chiar aşa scria în ordinul pe care îl citise comandantul Constantin, la lumina lămpaşului. Iar ei aveau să îi respecte cuvântul, să-l asculte cum şi cât puteau. Chiar dacă nu prea aveau haine, şi nici mâncare, şi nici puşti. Aşa îi prinseseră duşmanii şi istoria. Fără arme. Doar cu curajul care le mai încălzea puţin mădularele arse de frig. Un comandant din armata austro-ungară telegrafia la centru - "Românii se apără atât de crâncen, încât un succes hotărâtor nu este de aşteptat decât numai prin aducerea de forţe importante din partea noastră".
Când s-a declanşat bătălia, românii nu s-au lăsat. Au tras cu ce au putut, apoi i-au luat în baionete. Iar nemţii le-au răspuns cu mitraliere şi tunuri. O dată şi încă o dată i-au atacat, iar românii au murit cu sutele, la început, iar apoi cu miile. Pe culmea Straja, deasupra localităţii Lupeni, au pierit într-o singură noapte 385 de flăcăi din Regimentul 58 de Infanterie Gorj. Un munte de trupuri. Au murit toţi, până la unul, aşa cum le spusese regele şi cum îi îndemna inima. Între ei a fost şi comandantul lor, Constantin. Despre el nu mai ştim astăzi prea multe. Doar că a murit alături de ai săi. Şi că se va fi luptat ca un leu. Altminteri, momârlanii nu i-ar mai fi ţinut minte numele, botezând după el locul în care a căzut. Iar apei lângă care i-au îngropat pe ostaşi i-au spus "Pârâul Crucii". Aşa, ca să le aducă aminte de jertfa lui Hristos şi să le dea, măcar prin nume, slujba şi rugăciunile de care nu avuseseră parte după moarte.
Cu totul, la luptele de pe vârful Straja, au murit, în 1916, 1524 de români. Au ţinut piept duşmanilor în acel început de iarnă, până când puhoiul austro-ungaro-german a fost prea puternic şi s-a revărsat ca un tăvălug peste bieţii români.
Soldatul de ceaţă
Plouase toată ziua şi acum, după ce ropotele se mai liniştiseră, soarele spărsese norii şi lingea cuminte pajiştea din vârf. Era lumină şi, din pădure, de jos, se ridicau vălătuci de abur. Ion Ulari, baci mare la stâna de pe muntele Mutu, aflată aproape de vârful Straja, pusese la prins laptele muls de dimineaţă şi acum pregătea focul pentru seară. Era linişte cât vedeai cu ochii. Nici ţipenie de om sau vietate, numai el şi cerul care acum se albăstrea. Se gândi să iasă afară din stână şi să se uite dacă vremea se îndreaptă de-a binelea, să ştie dacă pleacă au ba, dis de dimineaţă, cu caşul spre Petroşani. Se rezemă de bârnele ocolului pentru oi şi-şi aruncă ochii spre cer. Când i-a coborât, l-a văzut. Răsărise de nicăieri, chiar acolo, în mijlocul pajiştii. Baciul se frecă la ochi nedumerit. O clipă, doar o clipă, a crezut că ochii, care-l slujiseră cu credincioşie toată viaţa, îi joacă feste. Dar nu, îl vedea acum limpede - era un soldat lungan şi slab, îmbrăcat ciudat, cu haine parcă din alte vremuri. Era ponosit şi căra în spate o puşcă lungă şi veche, cu baionetă-n vârf, cum baciul nu mai văzuse decât pe la moşii care dosiseră câte una din Primul Război Mondial. Soldatul mergea încet, parcă avea plumb în picioare, fără să se uite în dreapta şi în stânga. Ulari l-a urmărit cu privirea până când un snop de brazi l-a ascuns. L-a văzut apoi trecând de el şi, dintr-o dată, ca şi cum l-ai fi luat cu mâna, a dispărut. A simţit atunci că-i trec fiori reci pe spinare. Deşi era baci vechi la stâna din munte şi văzuse multe-n viaţă, soldatul acela târşâindu-şi picioarele, obosit, prin aburii dimineţii, îl tulburase adânc. Hotărât lucru, aici ceva nu era curat. Şi-şi aminti de-o istorie veche, spusă seara la foc de ciobani, despre o întâmplare asemănătoare, trăită mai demult de unul Lorinţ, un baci vrednic, de cuvântul căruia nu se îndoia nimeni. El povestise că, într-o zi, după o ploaie năprasnică, a văzut tot aşa, un soldat trecând spre munte. Unul care venea din vechime, după cum arătau şi puşca, şi hainele. O vedenie stranie, care dispăruse ca luată de vânt. Da, da. Aici nu-i lucru curat, se gândi Ulari şi intră în stână abătut, de parcă-şi văzuse sfârşitul.
Morţii vii
Martin Domokos lucra de mult timp la cabana de lângă vârful Straja. Îi cunoştea muntelui toate năbădăile, căci îi învăţase firea şi purtarea. În ziua aceea dăduse o ploaie repede, ca toate ploile de vară, şi acum aerul era limpede şi curat ca lacrima. El trebăluia în cabană, aşa cum făcea în fiecare zi. Era în camera sa când în faţa ochilor i-au apărut, din senin, soldaţii. Nu-i putea vedea limpede. Siluetele lor nu erau clare, le ghicea mai mult, ca printr-o pâclă, ca şi cum s-ar fi deschis o bortă în lumea noastră şi prin ea putea să străvadă un crâmpei din cealaltă. Să fi fost cam cincizeci de oameni. O companie. Soldaţi amărâţi, îmbrăcaţi care cum se nimerise, în nişte uniforme ciudate, din alt timp. Unii erau doar în cămaşă şi desculţi, iar alţii aveau pe ei şi tunica. Treceau ca mânaţi de ceva, fără să se uite la el, fără să poată spune nimic, fiinţe de abur, la fel ca cel ridicat de ploaie în pădure. Când au dispărut, Martin a ieşit afară după ei, dar pe pajiştea însorită nu mai era nimeni. Soldaţii se risipiseră ca fumul. A frământat în minte vedenia asta mai mult timp, căci îi lăsase în suflet un sentiment amestecat. Deşi se petrecuse în plină zi, iar el era treaz, nu putea să spună cu mâna pe inimă că a fost aievea. Era mai mult o umbră de vis decât un fapt de viaţă, o plămădire a sufletului, o nălucă. Aşa mi-a povestit-o şi mie, într-o seară de primăvară, şi aşa le-a spus-o tuturor celor care-l întrebau de ea. Printre ei, şi lui Emil Părău, proprietarul cabanei, cel de la care avea să înceapă totul. Un om ales de Dumnezeu să vindece rana căscată în sufletele oamenilor de luptele de pe Valea Jiului, din acel octombrie al anului 1916.
Ctitorul
Omul care stă în faţa mea e un bărbat în putere, puţin încărunţit. Are în cuvinte şi atitudine un soi de distincţie, destul de rară în vremurile de acum, o nobleţe firească, ivită din gesturile line şi vorba domoală, de momârlan. Pe el, pe Emil Părău, l-a ales Dumnezeu ca să-şi facă lucrarea în ţinutul acesta de la poalele Munţilor Vâlcan. Dar nu se făleşte cu asta, ci vorbeşte de toate împlinirile sale cu un soi de detaşare lăuntrică, de parcă ar fi ale altuia. Şi totuşi, fără el nu s-ar fi făcut nimic. Biserici, troiţe şi chiar un Drum al Crucii. Fără el şi fără credinţa aceasta, pe care şi-o poartă atât de firesc.
"Eu am fost întotdeauna un om credincios, dar nu aşa ca acum. După 1990, mi-am făcut o firmă care a început să meargă foarte bine. În anii aceia, mi-am construit o cabană la munte, în care s-au arătat mai multe semne. Şi atunci am început să mă întreb de ce se întâmplă acolo tot ce se întâmplă. Am aflat de la ciobanii mai în vârstă de apariţiile acelui soldat misterios, care se tot arăta în apropierea vârfului. Toate astea au culminat cu apariţia acelor ostaşi, chiar lângă cabana mea".
Îl ascult în timp ce povestea i se deapănă liniştit. Sunt întâmplări teribile, de pe urma cărora se scriu cărţi şi se ecranizează filme, întâmplări de care oamenii fug, pentru că simt că au în ele ceva necurat. Şi totuşi, domnul Părău povesteşte despre ele cu liniştea unui om care le-a intuit sensul profund, reuşind să le aducă în lumina credinţei. În timp ce vorbim, mă gândesc la toate dramele pe care munţii care fumegă în faţa mea le-au ascuns timp de secole. Pe locurile acestea nu au murit doar ostaşii aceia viteji din Primul Război Mondial. Aici au trăit dacii, era chiar inima imperiului lor şi locul în care-şi aveau locurile sacre.
Schitul eroilor de pe vârful Straja
Urcăm vârful muntelui îmbrăcat de acum în ceaţă. A plouat şi încă mă mai loveşte câte un strop rătăcit şi rece. E timpul şi locul potrivit pentru a vedea silueta vreunui ostaş rătăcit între cer şi pământ. Dar ostaşii nu se mai arată. De când domnul Emil Părău a ridicat aici un schit, sufletele lor sunt împăcate. Au plecat, cu tot cu armele lor vechi şi cu uniformele ponosite, lăsând munţii sub apărarea crucii. Chiar lângă vârful Straja se ridică acum silueta uriaşă a unei cruci de fier. Este electrificată şi noaptea luminează pe toate văile din jur. În apropiere e schitul care poartă numele de Straja. O biserică micuţă de lemn, ca toate lăcaşurile de acest fel, risipite pe dealurile Transilvaniei.
"După ce am vorbit cu părintele Varlaam, m-am gândit că toţi soldaţii aceia au fost risipiţi prin tot muntele şi nu au nici măcar o cruce la căpătâi. Aşa că m-am gândit să le fac una aici, chiar pe vârful Straja. Şi mi-a venit în gând să ridic una mare, care să fie luminată, să se vadă şi de la poale, şi unde să vină preoţii să facă, din când în când, slujbe pentru pomenirea lor. Mi-am plănuit ca la baza ei să construiesc o biserică sub pământ, precum catacombele de la începutul creştinismului, dar nu s-a împlinit. Aşa că am ridicat crucea de 18 metri pe 9 metri în anul 1996 şi, lângă ea, trei ani mai târziu, biserica schitului Straja, unde călugării se roagă neîncetat pentru sufletele eroilor noştri".
Şi totuşi lipsea ceva. Se ridicase Crucea, apoi Biserica, lipseau însă oamenii care să lege totul într-un lanţ al credinţei, să împrumute focul iubirii acestor ctitorii. Dumnezeu l-a luminat atunci pe Emil Părău cu un nou gând - să facă un Drum al Crucii, întru pomenirea sufletelor ostaşilor noştri şi spre iertarea păcatelor celor care vor participa la el.
Mai întâi a fost crucea...
La început au făcut Crucea pelerinajului. S-au gândit să fie din lemn, asemenea celei pe care a fost răstignit Mântuitorul, ca să-i poarte, şi ei, povara în spate. Emil Părău nu avea de unde să ştie cât de mare a fost cea a lui Hristos, dar s-a gândit că ar trebui să fie suficient de înaltă, cât să poată purta pe ea trupul unui om. Aşa că i-a zis tâmplarului să o facă lungă de 4,40 metri şi lată de 2,20 metri.
"Să vedeţi că nimic nu e întâmplător. Dumnezeu te călăuzeşte fără să ştii. Când i-am dat tâmplarului dimensiunile crucii, eu nu aveam de unde să ştiu cât de mare a fost de fapt crucea lui Hristos. Au trecut însă anii şi cineva mi-a adus un studiu făcut de nişte istorici, care au cercetat execuţia prin răstignire la romani. Şi de acolo am aflat că, de obicei, dimensiunea crucilor din antichitate era de 4,40 pe 2,20. Exact cât crucea noastră! Am făcut, fără să ştim, una identică, probabil, cu cea a Mântuitorului. Sunt sigur că Domnul mi-a dat asta în minte".
La început, au fost o sută şi ceva de inşi. Era în Vinerea Mare a anului 2000. Au venit câţiva preoţi şi prietenii lui Emil Părău, cu gândul să urce crucea aceea uriaşă de lemn până pe vârful Straja, la 1440 de metri. Un pelerinaj de zece kilometri, toţi făcuţi pieptiş, pe coasta muntelui, cu punctul de pornire la Cimitirul Eroilor din Lupeni şi finalul la Biserica Schitului Straja. Patrusprezece popasuri au fost făcute, exact ca la Drumul Crucii din Ierusalim. Opriri pentru meditaţie şi rugăciune, străjuite de troiţe ridicate tot de Emil Părău.
"Când am ajuns sus, cu Crucea în spate, am simţit o linişte şi o uşurare cum nu mai simţisem în toată viaţa. Acesta e darul lui Dumnezeu pentru toţi cei care urcă până sus. Tu-i porţi Domnului Crucea, iar el îţi poartă păcatele!
Am fost toţi foarte bucuroşi, dar niciodată nu ne-a trecut prin minte că drumul acesta făcut de noi va deveni, cu anii, un adevărat pelerinaj".
...şi apoi oamenii
Merg pe jos. Întotdeauna. Încep cu o slujbă la Cimitirul Eroilor, acolo unde au fost îngropaţi după război unii ostaşi. Pentru restul, pentru sutele şi miile care zac în munţi, iau în spate crucea uriaşă de lemn şi pleacă spre Straja. În urma lor vine încet un autobuz în care nu se urcă însă nimeni. Arareori, acesta e nevoit să transporte câte un bătrân căruia i se face rău sau vreun copil plăpând. Restul, mii de oameni, de toate vârstele, iau muntele pieptiş şi Crucea în spate. Îl urcă aşa cum l-au urcat ostaşii aceia de acum un veac, datorită cărora noi suntem astăzi liberi.
Creştinii simt şi ei durerea Domnului, îi gustă din Patimă, căci sunt în Vinerea Mare, Vinerea Răstignirii. Din loc în loc, se fac opriri. Sunt patrusprezece cu totul. Pentru rugăciuni şi meditaţie. Ca să se unească în inimi cu Iisus şi întreolaltă. Şi mulţimea se uneşte! Vin din toată ţara, de toate vârstele, bolnavi şi sănătoşi. Unora le lipseşte un picior sau o mână, dar urcă aşa cum pot. Un bărbat care şi-a pierdut ambele picioare vine de câţiva ani şi urcă în mâini. Încet, metru cu metru, se luptă cu povârnişul abrupt şi cu patimile din el. Mulţi sunt nemâncaţi de cu seară, ca să poată primi cu vrednicie Trupul şi Sângele Domnului, în Ziua Învierii. E Vinerea Patimilor şi nu e vreme să iei ceva în gură. Doar să frămânţi rugăciuni şi să te gândeşti la pătimirea Mântuitorului pentru noi pentru toţi.
"Eu nu mi-am luat nici medicamentele de inimă anul acesta. Nu le-am luat, că am zis să nu pun în gură nimic, nici apă, nici mâncare. Şi aşa am făcut până am ajuns sus şi Domnul mi-a ajutat şi nu mi s-a făcut rău. Şi am ţinut şi tot postul Paştilor. Aşa merg la Drumul Crucii de treisprezece ani, din 2001".
Valeria Voina are 62 de ani şi e bolnavă de inimă. Ar fi trebuit să se opereze, dar nu are bani pentru asta. Aşa că a mers la "doctorul creştinilor", la părintele Arsenie Boca, la Prislop, şi s-a rugat la mormântul lui să o ajute să mai trăiască, iar boala s-a oprit. Aşa că-i aduce jertfă lui Dumnezeu zece kilometri de urcuş. Drumul Crucii ei.
"Când sunt aproape de prăpastie să mă prăbuşesc, Dumnezeu mă scoate! Acolo, pe Drumul Crucii, mă regăsesc! Îmi lăs necazurile acasă şi merg acolo pentru că acolo sâmt că Dumnezeu mă ajută. Merg la multe biserici, dar nicăieri nu mă sâmt ca acolo. Şi iarna merg acolo, la Schit la Straja, şi pe ploaie, şi pe zăpadă, zece kilometri de urcuş şi coborâş pe jos la toate sărbătorile. Sunt trei ceasuri de mers, dar nu le simţi".
Doamna Valeria urcă mereu alături de o prietenă a sa foarte bună - Ileana Cherecheş. An de an, încă din 2001, au făcut drumul acesta pe orice vreme. "Atâta-i de linişte când ajungi! Uiţi tăt năcazul pe care parcă-l laşi acasă. Doar anul ăsta nu am urcat cu toţii, că trebuia să merg repede şi nu puteam, că m-am operat la inimă. Dar tot l-am urcat apoi, cu câteva femei, mai încet. Am fost pe jos până la Straja, aşa operată cum sunt. Că te ajută Dumnezeu să urci mai uşor".
Mă uit în ochii doamnei Ileana, ochi albaştri şi limpezi, şi nu întrezăresc nici urmă de suferinţă. Vorbesc de câtva timp cu dânsa şi cu prietena ei, şi câteva cuvinte se tot repetă mereu - linişte, pace, bucurie, Dumnezeu, iubire. E apa care spală tot "năcazul" şi ia cu mâna "tăte grijile", apa harului dumnezeiesc.
Atunci când ajung sus, cei care duc Crucea de Lemn a lui Hristos o aşează pe Crucea de Fier a Eroilor, ridicată de domnul Emil Părău, încă din 1996. O clipă, doar o clipă, Iisus se răstigneşte, unindu-şi trupul cu cel al miilor de ostaşi care au murit la vârful Straja, păzindu-şi ţara şi neamul. Şi El, şi ei, au fost zdrobiţi şi sărmani. De aceea trec unii într-alţii atât de uşor. Toţi cei care au fost la Drumul Crucii mi-au spus că în acea clipă, care e clipa Răstignirii, orice vreme ar fi, peste Muntele Straja răsare soarele. Se opreşte ploaia, se risipeşte ceaţa, se sfâşienorii. Iar ostaşii, fericiţi, pleacă, în sfârşit, acasă în Cer. Cu totul.
Pe 29 Mai, creştinii sărbătoresc Înălţarea Domnului, iar noi, românii, celebrăm şi Ziua Eroilor. Printre ei se află şi cei 385 de ostaşi din Regimentul 58 de Infanterie Gorj, ucişi toţi în bătălia de pe Valea Jiului şi Munţii Vâlcan. Prin "Drumul Crucii" de la Lupeni, sufletele lor rătăcitoare prin ceaţă se află acum în Cer.
Fotografiile au fost oferite de d-nul Emil Părău