- Dincolo de zidurile muzeelor, în vitrine oarbe de praf, se află uneori obiecte fantastice, relicve uitate, dar care deschid universuri uluitoare, intrări în lumile dispărute în urmă cu mii de ani. Noi credem că am evoluat, că suntem stăpânii lumii şi ai universului, că tehnologiile noastre moderne ne fac stăpânii timpului şi ai vieţii. Credem că oamenii de la începuturile istoriei, de acum 6000 de ani, erau oameni ai cavernelor, nişte sălbatici acoperiţi cu piei de animale. În realitate, ei trăiau într-un fel de paradis acum pierdut, în care oamenii şi cerul erau una, în care zeii erau atinşi cu mâinile, pentru că trăiau printre oameni -
Lumea dinaintea armelor
O spirală alb-roşie se desfăşoară pe pântecele unei femei, ea îşi ţine mâinile împreunate acolo, pe pântece, are capul lăsat într-o parte, iar bărbatul o ţine tandru, cu mâna stângă, pe după gât. Bărbatul e mai înalt. Mâna sa dreaptă stă în dreptul inimii şi un aer de o misterioasă tandreţe tăcută emană dinspre ei. De jur împrejur se află un spaţiu solar, colorat aiuritor în diagonale roşcate, ca şi cum ei s-ar afla pe o lume separată, ca şi cum s-ar afla în centrul unui univers numai al lor, un univers în formă de disc, ai cărui stăpâni sunt chiar ei. Sunt goi. Sunt o singură fiinţă cosmică, solară, o fiinţă dublă, de o fascinantă frumuseţe primordială. Şoldurile li se ating într-o clipă ce durează de la începuturile istoriei. Oricine ar putea să spună, văzând toate acestea: "Aceasta este iubirea care îşi ajunge sieşi!".
Apoi ne îndepărtăm puţin, ca să vedem toate acestea mai de la distanţă. Discul solar devine un vas, femeia şi bărbatul încremeniţi în această halucinantă ipostază a iubirii se micşorează până la dimensiunile unei mici statuete aşezate în mijlocul vasului ce pare că arde, că luminează cumva din interior datorită culorilor. Privim împrejur şi vedem boluri stranii decorate cu comete ce se învârt unele în jurul altora, recunoaştem spirala de pe pântecele femeii în mii de reprezentări, pare că toate asfinţiturile lumii s-au scurs aici, în spaţiul acesta închis, incendiind vitrinele acestui muzeu pustiu. Căci suntem într-un muzeu, şi obiectele acestea străvechi au fost făcute de meşteri, sau, mai bine zis, de artişti care au murit acum 6000 de ani, în epoca pietrei. Ce fel de cer au văzut oamenii aceia care au putut picta asemenea comete, ce fel de gânduri aveau oamenii aceia, ce mister nedesluşit îi făcea pe ei să picteze spirale cosmice pe pântecele femeilor lor? Ce fel de primitivi erau ei - oameni ai epocii de piatră -, care aveau asemenea reprezentări, de o superbă sofisticare?
Giurgiu, pe malul Dunării. Sunt singurul vizitator al acestui muzeu ameţitor. Traian Popa este arheolog şi se mişcă dezinvolt printre toate acestea, luminile se aprind pe măsură ce ne scufundăm în adâncurile muzeului, pe măsură ce de jur împrejur se aglomerează resturile acestor strălucitoare lumi dispărute. "Aici sunt unelte din silex, vârfuri de săgeţi, altare, coarnele acestea sunt ale unui animal care a fost îngropat ritualic sub zidurile unei case de acum mii de ani, aici sunt vase rituale, acestea sunt reprezentări ale unor divinităţi din acele timpuri, acestea sunt mărgelele pe care femeile epocii de piatră le purtau la gât, acestea sunt casele în care ei locuiau, apoi trecem la epoca bronzului, a fierului, şi iată relicvele civilizaţiei geto-dace, săbii şi...". Arheologul are aerul acela rătăcit de lume al celor preocupaţi de gânduri, de amintiri, valsează elegant printre epoci trecute, printre toate aceste obiecte "care fac să tremure mâinile arheologilor străini veniţi în vizită", trece peste mii de ani cu un singur pas, ca şi cum fiecare vitrină ar fi o fereastră prin care am putea privi înapoi, către trecut. Numai că eu am întrebări, aş vrea să ştiu, privind prin ferestrele magice, cum este posibil ca aceste incredibile obiecte să fie făcute în epoca pietrei, cine erau acei oameni, cum a dispărut această civilizaţie, în mod evident evoluată, de ce vasele geto-dacilor, trei mii de ani mai târziu,
şi-au pierdut culorile solare, de ce ceramica lor este gri-neagră, de ce statuetele lor sunt altfel? Arheologul are aerul unui sportiv oprit din cursă. "Aceasta este o problemă care ţine mai curând de filosofie decât de arheologie", zice, "oamenii aceia ai epocii pietrei erau mai aproape de univers, mai aproape de natură, trăiau într-un fel de paradis în care nu existau problemele supravieţuirii, în care apele erau pline de peşti şi pământul de animale, în care nu exista război, pentru că nu aveau pentru ce să se lupte, au fost mii de ani de pace în care oamenii se aplecau mai curând asupra artei şi religiei lor decât asupra traiului zilnic. Aveau timp pentru toate", zice arheologul zâmbind, "şi aşa se explică extraordinarul nivel de abstractizare al artei lor. Aici, pe Dunărea de Jos, şi în toată câmpia dintre Dunăre şi munţi, a fost focarul unei civilizaţii fabuloase, egală cu civilizaţia egipteană sau a Orientului Mijlociu, o civilizaţie care se întindea în Balcani şi ale cărei urme pot fi văzute pretutindeni, până în Bulgaria, Macedonia şi până în Câmpia Panonică. O civilizaţie misterioasă şi sofisticată, care continuă să uimească lumea arheologică europeană şi nu numai." Traian Popa este un entuziast, un pasionat ale cărui vorbe curg şuvoi atunci când este vorba despre "şantierele sale", despre
"cioburile sale", "statuetele sale", despre verile lungi şi fierbinţi în care sapă în cele mai imposibile locuri, răzuind cu şpaclul milimetru cu milimetru de pământ, în căutarea celor mai mici fărâme ale acestui trecut formidabil. Numai că eu vreau să aflu mai mult despre oamenii aceia de acum mii de ani, pe care încerc să mi-i imaginez populând malurile Dunării, pescuind cu harpoanele acestea din oase de animale, folosind cârligele acestea de pescuit care nu sunt cu nimic diferite de cele folosite în ziua de azi. Cum gândeau, ce credeau oamenii aceia despre lume, cum este posibil ca ei să aibă o asemenea viziune luminoasă, solară asupra universului, despre care se presupune că îi înspăimânta. Ceva nu se potriveşte, nu merge, există o prăpastie între obiectele acestea, aparţinând culturii Gumelniţa sau Boian, între stilizarea lor luminoasă şi ceea ce ne imaginăm, atunci când spunem "epoca de piatră". Sunt prea evoluate pentru a fi opera unor sălbatici. "Ştii", adaugă arheologul gesticulând în semiobscuritatea sălii muzeului, în timp ce fabuloasele vase pare că plutesc miraculos în jurul lui, "aici lucrurile par altfel, dar când eşti acolo, pe şantier, atunci când vezi straturi după straturi ale unor epoci trecute, unele peste altele, atunci ai altă viziune asupra istoriei decât într-o sală de muzeu. Abia acolo ai sentimentul fatal al timpului, al epocilor succesive, pentru o clipă ai sentimentul scalei cosmice a erelor, de-aici până aici, epoca pietrei, de-aici până aici, epoca bronzului şi tot aşa. Eu cred că oamenii aceia aveau sentimentul apartenenţei la marele univers mai mult decât noi şi mai mult decât cei care i-au urmat. Era un univers prietenos, care le dăruia totul, pentru ei, zeii erau buni şi blânzi, asistau la misterul naşterii şi îl asimilau cu un dar. Numai că epoca aceasta care a durat mii de ani avea să se sfârşească odată cu valurile de migraţie ale popoarelor indo-europene, odată cu apariţia armelor din bronz şi din fier. Atunci s-a petrecut într-un fel căderea din paradis, pentru că oamenii au început să apere ceea ce aveau, au început să fie preocupaţi mai curând de perfecţionarea armelor decât de artă, mai curând de tăişul sabiei decât de vasele cu îndrăgostiţi, şi astfel o cultură sofisticată precum Gumelniţa a fost îngropată, pentru a lăsa loc alteia, mai puţin frumoasă poate, dar mai practică. Oamenii şi-au pierdut inocenţa şi zeii s-au mutat de pe pământ în cer."
O privire către înapoi
Am străbătut întregul muzeu înainte şi înapoi, minunându-mă de fineţea micilor zeităţi din piatră, sau din lut sau os. Am trecut de mai multe ori prin diferitele săli, comparând vasele, uneltele şi armele succesivelor epoci, întinse pe mii şi mii de ani. Am înţeles că, într-un fel, arheologii sunt un fel de vrăjitori ai istoriei care reconstituie din mici bucăţele lumi întregi. Că pentru asta îţi trebuie răbdare, migală, dar, mai presus de toate, intuiţie, viziune. Am înţeles că uneori senzaţia pe care o ai atunci când atingi un asemenea obiect, acea furnicătură bizară urmată de ameţeală este, de fapt, fereastra magică, poarta de acces către aceste lumi dispărute. Am înţeles în cele din urmă diferenţa dintre serenitatea visătoare a culturii Gumelniţa şi încremenirea tensionată, aspră, militară a vaselor dacice. Lumea se schimbase. Oamenii deveniseră deja, într-o oarecare măsură, ceea ce sunt acum. Marele drum al tehnologiei începuse, ei apucaseră deja pe cărarea ce avea să-i îndepărteze de zeii lor primordiali, pentru a sfârşi în epocile moderne, în care zeii sunt o abstracţie.
Am fost apoi, străbătând mireasma răcoroasă a primăverii, la marginea oraşului Giurgiu, în locul numit Malu Roşu. Traian Popa, îmbrăcat într-un pardesiu şi purtând ochelari de soare, m-a condus printre şanţurile adânci, în unghiuri drepte, ale şantierului arheologic. Am văzut acolo straturile succesive ale epocilor istorice despre care el vorbea, am văzut Dunărea eternă, lungită la picioarele noastre ca un leneş animal strălucitor şi mi-am spus că acelaşi peisaj trebuie să-l fi văzut şi şamanii culturii Gumelniţa. "Marea câmpie a Dunării este plină de asemenea locuri", mi-a spus arheologul, în bătaia vântului, "dintre care numai o mică parte au fost cercetate. Avem privilegiul de a trăi într-o ţară în care urmele trecutului ies la suprafaţă singure, trebuie numai să fii atent, şi înţelegi imediat miraculosul fapt că sute de generaţii au călcat în aceleaşi locuri. Ştii, satele erau făcute din lut, şi atunci când ceva se întâmpla cu satul şi acesta era distrus, ei pur şi simplu îl bătătoreau cu picioarele şi construiau deasupra. Aşa se face că putem astăzi să aruncăm o privire către... atunci, ca şi cum am privi prin gaura cheii printr-un tunel al timpului."
Apoi mi-a spus că, dacă vreau cu adevărat să arunc o privire înapoi, prin tunel, să mă duc mai întâi la Ploieşti, la Muzeul de Istorie, acolo unde se află în acest moment expoziţia Gumelniţa şi tot ce există mai important ca obiecte preistorice. Apoi să mă duc la Olteniţa şi voi avea o surpriză.
Am fost la Ploieşti. La etajul unu al muzeului se află expoziţia. Duceţi-vă s-o vedeţi, pentru că este tulburătoare în aşa măsură, încât atunci când ieşi de acolo, îţi vine să priveşti cerul şi să te întrebi cine suntem noi de fapt. Este uimitor cum oamenii caută răspunsuri foarte departe, cum sunt gata să creadă mai curând că piramidele şi statuile din Insula Paştelui sunt făcute de extratereştri decât că au fost făcute de oamenii acelor timpuri. Este inimaginabil pentru noi că "sălbaticii" de atunci aveau aptitudini şi cunoştinţe pe care noi le-am pierdut. Este inimaginabil pentru civilizaţia noastră arogantă, dotată cu tehnologia mileniului 3, să credem că oamenii aceia "primitivi" puteau face ceea ce noi, azi, nu putem. Suntem mai dispuşi să credem că civilizaţii stelare au dat o mână de ajutor. Şi dacă au dat?
În cele din urmă, am ajuns la Olteniţa, mereu pe malurile Dunării, şi orăşelul părea adormit, amorţit cumva sub vânturile călătoare ale primăverii. Un orăşel exilat la marginile câmpiei, la marginile ţării, tăcut, singuratic, sărăcăcios. Undeva în centru, pe o străduţă laterală, am descoperit bătrâna clădire a muzeului, în care se intră printr-o uşă îngustă, zăbrelită. E o clădire pe lângă care ai putea trece fără s-o observi. Care este surpriza pe care mi-o rezervă locul acesta, surpriza despre care mi-a vorbit Traian Popa, ce se ascunde oare dincolo de holul modest şi întunecos al intrării, în care am ajuns prea târziu, într-o vineri după-amiază, la ora la care ţara intră în letargia sfârşitului de săptămână? Străbat sala mare de jos, scufundată în întuneric. În spate, undeva, se aud zgomote, şi acolo, într-o cămăruţă dosită, îl găsesc pe stăpânul acestui loc, care se numeşte Done Şerbănescu. Este arhetipul savantului căruia nu-i pasă de nimic în afară de lumea sa, absorbit de muzeul său, de vitrinele sale, de obiectele sale, pe care le atinge ca pe nişte relicve nepreţuite. "Gumelniţa este aici", zice el, "la câţiva kilometri de Olteniţa, aici este patria acestei civilizaţii care la vremea ei a fost cea mai strălucitoare din Europa." Domnul Done Şerbănescu vorbeşte cu o siguranţă zdrobitoare, eu aş vrea să ştiu care este surpriza, care este lucrul acela care se ascunde în muzeul său şi pe care eu ar trebui să-l descopăr, care ar trebui să mă uimească. El poartă în mâini nişte hârtii trase la copiator în timp ce aprinde din mers luminile muzeului şi în timp ce eu îi cer să-mi povestească despre ei. Despre aceia care au făcut capodoperele pe care le-am văzut la Giurgiu şi la Ploieşti. "Erau nişte oameni mici de statură, nu mai înalţi de un metru şaptezeci, bărbaţii purtau veste din piele şi amulete, femeile lor erau frumoase şi erau probabil centrul acestor comunităţi de vânători şi de pescari. Femeile purtau fote şi fuste lungi, la gât aveau podoabe din os, din scoici şi din lut pictat, uitaţi-vă, ca cele de-aici. Locuiau în case cu etaj, făcute din lut şi din lemn pe malurile apelor curgătoare şi ale lacurilor, cu acoperişuri ascuţite, construite din lemn şi din stuf." Apoi îmi arată un mic altar din ceramică, cu pereţii găuriţi pentru "ca spiritele să poată intra înlăuntru", şi spune "Aşa arătau casele lor, 4000 de ani înainte de Hristos, vedeţi, cu trei etaje, ce spuneţi de lucrul acesta, vi se pare incredibil, nu-i aşa?" Eu sunt fără cuvinte, înţelegând că altarul din lut a avut drept model o casă reală, că oamenii aceia construiau de fapt, pentru zeii lor, nişte case ca ale lor. Apoi mobilau aceste mici căsuţe pentru zei cu tot ceea ce era necesar, cu scăunele ce par simple jucării din lut, cu măsuţe, presărau seminţe acolo pentru ca zeii să aibă ce mânca. În cele din urmă, aşezau înlăuntrul altarelor micile divinităţi lucrate cu măiestrie din lut şi din os, de obicei sub forma unor siluete feminine, uneori pictate, alteori împodobite într-un fel surprinzător. Căsuţele acestea ale zeilor preistorici îmi amintesc obiceiul ciobanilor, care se mai păstrează încă şi astăzi în Bucovina, de a pune la răscrucile din munţi, acolo unde se intersectează drumurile oilor, căsuţe din lemn, în care se lasă pâine şi lapte şi brânză, pentru ca duhurile să se adape, ca să nu intre în sate sau în stâne. Este posibil să existe o legătură între toate acestea, să fi supravieţuit în mod miraculos obiceiuri şi credinţe din timpuri ancestrale? Interlocutorul meu crede că da, că sunt multe lucruri care au supravieţuit, că în adâncurile pământului, în straturile arheologice, sunt multe dovezi, multe semne care explică mituri, că totul e să fii atent, să observi, să înţelegi. Că în realitate, multe lucruri au traversat miile de ani până la noi. "Hainele, de pildă, nu s-au modificat substanţial niciodată, ţăranii români de la începutul secolului trecut se îmbrăcau la fel ca cei de acum o mie de ani, ca acum două mii de ani, ca acum 5.000 de ani; unele lucruri par eterne."
Spiralele de miere ale istoriei
Ce anume este neschimbat în ultimele mii de ani, în afară de haine şi de cârligele de pescuit, întreb, ce ne uneşte pe noi cu acele personaje fără chip, care par că bâjbâie cu braţele întinse prin spaţiile translucide ale vitrinelor de muzeu? Ce legătură este între noi şi ei, ce punte peste miile de ani? Done Şerbănescu zâmbeşte cu basca pe cap. În spatele său este trusa unui şaman preistoric, mici oase de păsări, pietricele, bucăţi de lemn lustruit. Se poate vorbi oare despre o continuitate, despre o linie care să unească acea societate paradisiacă şi tot ceea ce a urmat după ea? "Istoric vorbind, e greu de spus dacă noi suntem urmaşii acelor oameni, pentru că istoria, dacă vreţi, este ruptă în bucăţi în mod teoretic. Popoarele au venit şi s-au amestecat, însă, după cum spuneam, unele lucruri sunt imuabile. Ştiţi de ce micile statuete pe care le vedeţi nu au chip sau, mai bine zis, trăsăturile feţelor lor sunt abia schiţate? Nu, nu pentru că nu ştiau să deseneze sau să modeleze în lut. Figurinele reprezentând păsări sau animale spun totul despre talentele lor de artişti. Ei nu reprezentau niciodată chipul divinităţii, pentru că identificau divinitatea cu marele cosmos, cu principiul, erau figuri-arhetip. De aceea şamanii îşi acopereau chipul cu măşti, ei încetau să mai fie o persoană anume, ci reprezentau totul. Micile lor altare din lut conţineau misterul întregului cosmos şi lucrul acesta nu s-a schimbat niciodată de când există rasa omenească. Mii de ani mai târziu, de pildă, numele divinităţii era de nerostit pentru unele civilizaţii, chipul său era de nereprezentat, pentru că reprezentându-l, n-ar mai fi fost complet şi asta ar fi fost o impietate. Actul misterios al credinţei s-a păstrat până în zilele noastre, în creştinism. Eu am întrebat un preot despre chivotul dintr-un altar, ce ţine acolo? Ştiţi ce mi-a spus? Trupul Domnului. Acelaşi lucru îl făceau şi oamenii epocii de piatră cu micile lor altare din lut, numai că, spre deosebire de noi, ei îşi reprezentau zeii fără faţă. Semnele lor par să fi supravieţuit tuturor epocilor, par să fi traversat timpul, spiralele lor de culoarea mierii şi a soarelui şi-au schimbat poate semnificaţia, dar au rămas aceleaşi, mii de ani mai târziu. E greu de spus dacă dacii au fost urmaşii acelor oameni care au trăit cu mii de ani înaintea lor, dar nu e greu de descoperit însemne cu mult mai vechi. După cum pe porţile maramureşene din timpurile noastre nu sunt greu de descoperit semne ce-au aparţinut civilizaţiei dacice."
Privesc un colier făcut din mici oase încrustate, care trebuie să fi aparţinut cândva unei frumuseţi a epocii pietrei, privesc vasul-statuetă modelat sub forma unei siluete feminine ce poartă un colan la gât şi a cărei mână se odihneşte, ca într-o clipă de încremenită uimire, pe gură. Are ochii alungiţi, sprâncenele de o lungime şi o arcuire ireale, nasul fin. Pare că zâmbeşte. Arheologul Done mă asigură că atunci când un şaman intra în transă datorită ierburilor cu proprietăţi magice şi spunea unuia dintre membrii comunităţii că se va vindeca, ei bine, acela chiar se vindeca. Chestiune de credinţă şi de autosugestie. Parcă sună cunoscut, nu-i aşa?
Într-un muzeu ca acesta, vârtejurile timpului şi ale epocilor par că se amestecă, istoria omenirii devine scurtă. Miile de ani par o clipă tangibilă, explicabilă, apropiată. Pentru arheologi şi pentru istorici toate acestea sunt dovezi, probe materiale ce trebuie îndosariate, clasificate, înmatriculate, ca un joc de puzzle ce-ar trebui în cele din urmă să dea imaginea reală a unei epoci. Pentru noi însă, profani în ale istoriei, altceva ar trebui să fie important.
Priviţi imaginea-simbol a acestei culturi numite Gumelniţa. Priviţi cuplul acesta de îndrăgostiţi ţinându-se în braţe, singuri în mijlocul acelui spaţiu circular care-ar putea fi întreg universul, sprijinindu-se unul pe celălalt, el cu mâna pe inimă, ea purtând pe pântece serpentina solară a fecundităţii, şi amândoi la un loc, precum o singură fiinţă, privind către noi, peste prăpastia celor 6000 de ani care ne despart. Sunt singuri, faţă în faţă cu un timp infinit. Îmi spun că obiectul acesta atât de fragil care a supravieţuit unui timp atât de îndelungat ar putea reprezenta umanitatea însăşi. Siluetele acestea îmbrăţişate pentru eternitate sunt imaginea noastră, ca şi cum acolo, la capătul celălalt al istoriei, Cineva ar fi pus o oglindă.
(Fotografiile autorului)