- Dincolo de zidurile muzeelor, în vitrine oarbe de praf, se află uneori obiecte fantastice, relicve uitate, dar care deschid universuri uluitoare, intrări în lumile dispărute în urmă cu mii de ani. Noi credem că am evoluat, că suntem stăpânii lumii şi ai universului, că tehnologiile noastre moderne ne fac stăpânii timpului şi ai vieţii. Credem că oamenii de la începuturile istoriei, de acum 6000 de ani, erau oameni ai cavernelor, nişte sălbatici acoperiţi cu piei de animale. În realitate, ei trăiau într-un fel de paradis acum pierdut, în care oamenii şi cerul erau una, în care zeii erau atinşi cu mâinile, pentru că trăiau printre oameni -
Lumea dinaintea armelor
O spirală alb-roşie se desfăşoară pe pântecele unei femei, ea îşi ţine mâinile împreunate acolo, pe pântece, are capul lăsat într-o parte, iar bărbatul o ţine tandru, cu mâna stângă, pe după gât. Bărbatul e mai înalt. Mâna sa dreaptă stă în dreptul inimii şi un aer de o misterioasă tandreţe tăcută emană dinspre ei. De jur împrejur se află un spaţiu solar, colorat aiuritor în diagonale roşcate, ca şi cum ei s-ar afla pe o lume separată, ca şi cum s-ar afla în centrul unui univers numai al lor, un univers în formă de disc, ai cărui stăpâni sunt chiar ei. Sunt goi. Sunt o singură fiinţă cosmică, solară, o fiinţă dublă, de o fascinantă frumuseţe primordială. Şoldurile li se ating într-o clipă ce durează de la începuturile istoriei. Oricine ar putea să spună, văzând toate acestea: "Aceasta este iubirea care îşi ajunge sieşi!".
Apoi ne îndepărtăm puţin, ca să vedem toate acestea mai de la distanţă. Discul solar devine un vas, femeia şi bărbatul încremeniţi în această halucinantă ipostază a iubirii se micşorează până la dimensiunile unei mici statuete aşezate în mijlocul vasului ce pare că arde, că luminează cumva din interior datorită culorilor. Privim împrejur şi vedem boluri stranii decorate cu comete ce se învârt unele în jurul altora, recunoaştem spirala de pe pântecele femeii în mii de reprezentări, pare că toate asfinţiturile lumii s-au scurs aici, în spaţiul acesta închis, incendiind vitrinele acestui muzeu pustiu. Căci suntem într-un muzeu, şi obiectele acestea străvechi au fost făcute de meşteri, sau, mai bine zis, de artişti care au murit acum 6000 de ani, în epoca pietrei. Ce fel de cer au văzut oamenii aceia care au putut picta asemenea comete, ce fel de gânduri aveau oamenii aceia, ce mister nedesluşit îi făcea pe ei să picteze spirale cosmice pe pântecele femeilor lor? Ce fel de primitivi erau ei - oameni ai epocii de piatră -, care aveau asemenea reprezentări, de o superbă sofisticare?
Giurgiu, pe malul Dunării. Sunt singurul vizitator al acestui muzeu ameţitor. Traian Popa este arheolog şi se mişcă dezinvolt printre toate acestea, luminile se aprind pe măsură ce ne scufundăm în adâncurile muzeului, pe măsură ce de jur împrejur se aglomerează resturile acestor strălucitoare lumi dispărute. "Aici sunt unelte din silex, vârfuri de săgeţi, altare, coarnele acestea sunt ale unui animal care a fost îngropat ritualic sub zidurile unei case de acum mii de ani, aici sunt vase rituale, acestea sunt reprezentări ale unor divinităţi din acele timpuri, acestea sunt mărgelele pe care femeile epocii de piatră le purtau la gât, acestea sunt casele în care ei locuiau, apoi trecem la epoca bronzului, a fierului, şi iată relicvele civilizaţiei geto-dace, săbii şi...". Arheologul are aerul acela rătăcit de lume al celor preocupaţi de gânduri, de amintiri, valsează elegant printre epoci trecute, printre toate aceste obiecte "care fac să tremure mâinile arheologilor străini veniţi în vizită", trece peste mii de ani cu un singur pas, ca şi cum fiecare vitrină ar fi o fereastră prin care am putea privi înapoi, către trecut. Numai că eu am întrebări, aş vrea să ştiu, privind prin ferestrele magice, cum este posibil ca aceste incredibile obiecte să fie făcute în epoca pietrei, cine erau acei oameni, cum a dispărut această civilizaţie, în mod evident evoluată, de ce vasele geto-dacilor, trei mii de ani mai târziu,


O privire către înapoi

Am fost apoi, străbătând mireasma răcoroasă a primăverii, la marginea oraşului Giurgiu, în locul numit Malu Roşu. Traian Popa, îmbrăcat într-un pardesiu şi purtând ochelari de soare, m-a condus printre şanţurile adânci, în unghiuri drepte, ale şantierului arheologic. Am văzut acolo straturile succesive ale epocilor istorice despre care el vorbea, am văzut Dunărea eternă, lungită la picioarele noastre ca un leneş animal strălucitor şi mi-am spus că acelaşi peisaj trebuie să-l fi văzut şi şamanii culturii Gumelniţa. "Marea câmpie a Dunării este plină de asemenea locuri", mi-a spus arheologul, în bătaia vântului, "dintre care numai o mică parte au fost cercetate. Avem privilegiul de a trăi într-o ţară în care urmele trecutului ies la suprafaţă singure, trebuie numai să fii atent, şi înţelegi imediat miraculosul fapt că sute de generaţii au călcat în aceleaşi locuri. Ştii, satele erau făcute din lut, şi atunci când ceva se întâmpla cu satul şi acesta era distrus, ei pur şi simplu îl bătătoreau cu picioarele şi construiau deasupra. Aşa se face că putem astăzi să aruncăm o privire către... atunci, ca şi cum am privi prin gaura cheii printr-un tunel al timpului."
Apoi mi-a spus că, dacă vreau cu adevărat să arunc o privire înapoi, prin tunel, să mă duc mai întâi la Ploieşti, la Muzeul de Istorie, acolo unde se află în acest moment expoziţia Gumelniţa şi tot ce există mai important ca obiecte preistorice. Apoi să mă duc la Olteniţa şi voi avea o surpriză.
Am fost la Ploieşti. La etajul unu al muzeului se află expoziţia. Duceţi-vă s-o vedeţi, pentru că este tulburătoare în aşa măsură, încât atunci când ieşi de acolo, îţi vine să priveşti cerul şi să te întrebi cine suntem noi de fapt. Este uimitor cum oamenii caută răspunsuri foarte departe, cum sunt gata să creadă mai curând că piramidele şi statuile din Insula Paştelui sunt făcute de extratereştri decât că au fost făcute de oamenii acelor timpuri. Este inimaginabil pentru noi că "sălbaticii" de atunci aveau aptitudini şi cunoştinţe pe care noi le-am pierdut. Este inimaginabil pentru civilizaţia noastră arogantă, dotată cu tehnologia mileniului 3, să credem că oamenii aceia "primitivi" puteau face ceea ce noi, azi, nu putem. Suntem mai dispuşi să credem că civilizaţii stelare au dat o mână de ajutor. Şi dacă au dat?

În cele din urmă, am ajuns la Olteniţa, mereu pe malurile Dunării, şi orăşelul părea adormit, amorţit cumva sub vânturile călătoare ale primăverii. Un orăşel exilat la marginile câmpiei, la marginile ţării, tăcut, singuratic, sărăcăcios. Undeva în centru, pe o străduţă laterală, am descoperit bătrâna clădire a muzeului, în care se intră printr-o uşă îngustă, zăbrelită. E o clădire pe lângă care ai putea trece fără s-o observi. Care este surpriza pe care mi-o rezervă locul acesta, surpriza despre care mi-a vorbit Traian Popa, ce se ascunde oare dincolo de holul modest şi întunecos al intrării, în care am ajuns prea târziu, într-o vineri după-amiază, la ora la care ţara intră în letargia sfârşitului de săptămână? Străbat sala mare de jos, scufundată în întuneric. În spate, undeva, se aud zgomote, şi acolo, într-o cămăruţă dosită, îl găsesc pe stăpânul acestui loc, care se numeşte Done Şerbănescu. Este arhetipul savantului căruia nu-i pasă de nimic în afară de lumea sa, absorbit de muzeul său, de vitrinele sale, de obiectele sale, pe care le atinge ca pe nişte relicve nepreţuite. "Gumelniţa este aici", zice el, "la câţiva kilometri de Olteniţa, aici este patria acestei civilizaţii care la vremea ei a fost cea mai strălucitoare din Europa." Domnul Done Şerbănescu vorbeşte cu o siguranţă zdrobitoare, eu aş vrea să ştiu care este surpriza, care este lucrul acela care se ascunde în muzeul său şi pe care eu ar trebui să-l descopăr, care ar trebui să mă uimească. El poartă în mâini nişte hârtii trase la copiator în timp ce aprinde din mers luminile muzeului şi în timp ce eu îi cer să-mi povestească despre ei. Despre aceia care au făcut capodoperele pe care le-am văzut la Giurgiu şi la Ploieşti. "Erau nişte oameni mici de statură, nu mai înalţi de un metru şaptezeci, bărbaţii purtau veste din piele şi amulete, femeile lor erau frumoase şi erau probabil centrul acestor comunităţi de vânători şi de pescari. Femeile purtau fote şi fuste lungi, la gât aveau podoabe din os, din scoici şi din lut pictat, uitaţi-vă, ca cele de-aici. Locuiau în case cu etaj, făcute din lut şi din lemn pe malurile apelor curgătoare şi ale lacurilor, cu acoperişuri ascuţite, construite din lemn şi din stuf." Apoi îmi arată un mic altar din ceramică, cu pereţii găuriţi pentru "ca spiritele să poată intra înlăuntru", şi spune "Aşa arătau casele lor, 4000 de ani înainte de Hristos, vedeţi, cu trei etaje, ce spuneţi de lucrul acesta, vi se pare incredibil, nu-i aşa?" Eu sunt fără cuvinte, înţelegând că altarul din lut a avut drept model o casă reală, că oamenii aceia construiau de fapt, pentru zeii lor, nişte case ca ale lor. Apoi mobilau aceste mici căsuţe pentru zei cu tot ceea ce era necesar, cu scăunele ce par simple jucării din lut, cu măsuţe, presărau seminţe acolo pentru ca zeii să aibă ce mânca. În cele din urmă, aşezau înlăuntrul altarelor micile divinităţi lucrate cu măiestrie din lut şi din os, de obicei sub forma unor siluete feminine, uneori pictate, alteori împodobite într-un fel surprinzător. Căsuţele acestea ale zeilor preistorici îmi amintesc obiceiul ciobanilor, care se mai păstrează încă şi astăzi în Bucovina, de a pune la răscrucile din munţi, acolo unde se intersectează drumurile oilor, căsuţe din lemn, în care se lasă pâine şi lapte şi brânză, pentru ca duhurile să se adape, ca să nu intre în sate sau în stâne. Este posibil să existe o legătură între toate acestea, să fi supravieţuit în mod miraculos obiceiuri şi credinţe din timpuri ancestrale? Interlocutorul meu crede că da, că sunt multe lucruri care au supravieţuit, că în adâncurile pământului, în straturile arheologice, sunt multe dovezi, multe semne care explică mituri, că totul e să fii atent, să observi, să înţelegi. Că în realitate, multe lucruri au traversat miile de ani până la noi. "Hainele, de pildă, nu s-au modificat substanţial niciodată, ţăranii români de la începutul secolului trecut se îmbrăcau la fel ca cei de acum o mie de ani, ca acum două mii de ani, ca acum 5.000 de ani; unele lucruri par eterne."
Spiralele de miere ale istoriei

Privesc un colier făcut din mici oase încrustate, care trebuie să fi aparţinut cândva unei frumuseţi a epocii pietrei, privesc vasul-statuetă modelat sub forma unei siluete feminine ce poartă un colan la gât şi a cărei mână se odihneşte, ca într-o clipă de încremenită uimire, pe gură. Are ochii alungiţi, sprâncenele de o lungime şi o arcuire ireale, nasul fin. Pare că zâmbeşte. Arheologul Done mă asigură că atunci când un şaman intra în transă datorită ierburilor cu proprietăţi magice şi spunea unuia dintre membrii comunităţii că se va vindeca, ei bine, acela chiar se vindeca. Chestiune de credinţă şi de autosugestie. Parcă sună cunoscut, nu-i aşa?
Într-un muzeu ca acesta, vârtejurile timpului şi ale epocilor par că se amestecă, istoria omenirii devine scurtă. Miile de ani par o clipă tangibilă, explicabilă, apropiată. Pentru arheologi şi pentru istorici toate acestea sunt dovezi, probe materiale ce trebuie îndosariate, clasificate, înmatriculate, ca un joc de puzzle ce-ar trebui în cele din urmă să dea imaginea reală a unei epoci. Pentru noi însă, profani în ale istoriei, altceva ar trebui să fie important.

(Fotografiile autorului)