- Poet și preot, dăruit deopotrivă cu talent literar și cu iluminare duhovnicească, fost ucenic al monahului Nicolae (Steinhardt) de la Rohia, Ioan Pintea izbutește să slujească, deopotrivă, două iubiri: cuvântul scris și Cuvântul lui Dumnezeu -
"Liturghia de după Liturghie"
- Părinte Ioan, ați invitat la Bistrița revista "Formula AS", pentru o întâlnire cu cititorii, chiar în biserica "Sfinții Trei Ierarhi", căreia îi sunteți paroh. Organizați frecvent astfel de manifestări culturale în spațiu sacru?
- Da, pentru că însăși biserica noastră ne îndeamnă la aceasta. Ea este ctitoria unei pregnante personalități transilvănene, Grigore Pletosu, primul profesor de limba și literatura română al poetului George Coșbuc. Grigore Pletosu, ale cărui oseminte se odihnesc sub streașina bisericii, a fost un cărturar important, a scris și o "Dogmatică" ortodoxă, pe care recent am reeditat-o. Prin urmare, biserica noastră are și valențe culturale. În plus, să nu ignorăm faptul că ne aflăm în Transilvania, unde Biserica este mult mai deschisă spre evenimente culturale decât prin alte părți ale țării. La dialogurile cultural-duhovnicești pe care le organizăm, participă nu doar creștinii din parohia noastră, ci vin oameni de peste tot, după cum ați văzut. Unii de foarte departe, de pildă de la Maieru, locul în care a copilărit Liviu Rebreanu. Nu este prima întâlnire pe care o facem cu intelectuali laici în biserică. Am lansat, nu demult, o traducere despre opera și viața Sf. Grigorie de Nazianz. Am vorbit, atunci, nu numai despre teologia Sf. Grigorie de Nazianz, ci și despre poezia sa și, să nu vă surprindă, despre locul pe care îl ocupă acesta în poezia modernă. Am mai avut bucuria să-l prezentăm enoriașilor noștri pe marele fizician Basarab Nicolescu, care a venit însoțit de părintele profesor Ioan Chirilă de la Cluj. O altă întâlnire de mare impact am avut cu poetul clujean Adrian Popescu. După cum vedeți, ne străduim să facem un dialog viu între cultura laică și cea bisericească, spre folosul tuturor. Iar lumea simte aceste întâlniri ca pe o liturghie de după Liturghie. Marele părinte Dumitru Stăniloae spunea că doar poezia îl poate cuprinde pe Dumnezeu, prin poezie îl înțelegi perfect pe Dumnezeu. Creștinul cu o anumită sensibilitate poate să-și dea seama că, trăind prin slujbele Bisericii, trăiește prin poezie. Până la urmă, tot ce auzim și trăim în biserică este Cuvânt, cuvânt sfânt, transmis semenilor prin articulări poetice, după părerea mea. Sunt convins că oamenii se întorc mult mai bogați sufletește de la această "liturghie de după Liturghie". Îi cunosc pe credincioșii parohiei și știu că iubesc poezia și cultura în general. Iar noi, preoții slujitori, suntem foarte bucuroși că reușim să-i deschidem și spre alte orizonturi duhovnicești, care vin să-i îmbogățească, să-i întrarmeze, să le dea o altă viziune asupra Cuvântului.
"Țin mult la preoția mea"
- Părinte Pintea, dvs. înșivă sunteți, deopotrivă, poet și preot. Slujiți în altar, dar scrieți cărți de poezie, proză și eseistică. Încap în aceeași teacă două iubiri? Preoția nu îngrădește libertatea literaturii? Literatura nu inflamează prea tare cuvântul rostit în biserică?
- Cred că această tentație, chiar dacă apare, este inhibată rapid de conștiința de preot. Adevărat, scriitorii au și o anumită cantitate de orgoliu. O mare cantitate! Orgoliul vine din ideea că ești autor. Dar dacă, scriitor fiind, îi slujești lui Dumnezeu în biserică, acest orgoliu poate fi estompat. Cel puțin așa a fost în cazul meu. Înainte de preoție, am publicat câteva cărți de poezie care au fost foarte bine receptate de critica literară și chiar premiate. Ceea ce, evident, mi-a dat satisfacții. Dar tot orgoliul meu de scriitor publicat și apreciat a fost ras, când am scris textele inițiale a două slujbe de canonizare. Am avut onoarea și bucuria de a-mi fi cerute de vrednicul de pomenire Mitropolit Bartolomeu Anania. Și am scris slujba de canonizare a Sfântului Pahomie de la Gledin și cea a Sfinților Martiri Năsăudeni. Acestea m-au smerit, pentru că, deși sunt scrise de mine, nu sunt semnate. Spre marea mea mulțumire, am reușit să devin autor anonim. Textele au fost, pe ici, pe colo, modificate, completate de către o comisie specială a Sfântului Sinod, dar startul duhovnicesc, duhul poetic, l-am dat eu. Peste un timp, însă, vor dispărea și cei care știu că eu am alcătuit aceste texte, și atunci numele meu nu va mai fi legat deloc de ele.
Revenind la întrebarea despre cele două iubiri, în mod categoric, pe primul loc este slujirea în biserică. Țin mult la preoția mea și caut să mă desăvârșesc ca preot. Dar, ca să fiu sincer, nici poezia nu este o preocupare secundară, ci una de zi cu zi, așa cum este rugăciunea. Cu toate acestea, nu cred că aici încape trădarea vreuneia dintre iubiri, pentru că și în biserică, și la masa de scris lucrez, aș spune, cu materialul lui Dumnezeu: cu cuvântul, iar Cuvântul, precum bine știți, este la Dumnezeu și Dumnezeu este Cuvântul.
"Cred în Dumnezeu așa cum cred mama Floare și tata Anchidim"
- Debutul dvs. poetic a fost o veritabilă sărbătoare. Ați fost celebrat ca o mare speranță a literaturii române. De ce ați simțit nevoia ca, pe lângă poezie, să intrați și în preoție?
- Despre poet se crede îndeobște că este cineva cu capul în nori, boem și desprins de concretul vieții. Eu unul am fost întotdeauna, și ca preot, și ca poet, cu picioarele pe pământ și cu sufletul deschis către cer. Și cred că un scriitor n-ar trebui să trăiască numai pentru el. Mie nu mi-a ajuns postura de poet, pentru că am vrut să fiu mai mult de ajutor celorlalți. Și-apoi, mi-am dorit, de pe când eram copil, să devin preot. După întâlnirea cu părintele Nicolae (Steinhardt) de la Rohia, acest gând a prins aripi și, în cele din urmă, mi s-a împlinit. Și-i mulțumesc lui Dumnezeu pentru binecuvântarea pe care mi-a dat-o! Pe de altă parte, încă de la prima carte de poezie publicată, "Frigul și frica", m-a preocupat să transmit un mesaj creștin. Sigur că atunci mesajul era mai încifrat, pentru că poeziile din acest volum au fost scrise înainte de 1989 și nu puteau fi altfel. Dar poezia mea are și acum o profundă motivație creștină, chiar dacă, uneori, mai puțin vizibilă. Există o continuitate în tot ce fac. Preoția mi-a accentuat trăirea poetică. De pildă, am scris o poezie despre Maica Domnului, care apare în cartea "Casa teslarului", poezie care a luat naștere în biserică. La un moment dat, după ce mi-am terminat rugăciunea, am rămas în fața icoanei Maicii Domnului, fără să-mi propun, ci ca o continuare firească, și am compus mental această poezie. În concluzie, eu cred că după ce am devenit preot, poezia mea a câștigat în conținut. Și nu mă refer numai la încărcătura creștină, ci la valoarea poetică valabilă oriunde și oricând. Asta a fost și lupta mea, ca, preot fiind, să nu scriu o poezie tezistă, în clișee, ci o poezie pe care să o poată aprecia critica literară și să o guste chiar și cei care nu merg la biserică. Rămân preot, dar mă și detașez de calitatea mea de preot, pentru a nu o pierde pe cea de poet. Vreau să fiu și un preot serios, dar și un scriitor serios. (Zâmbește)
- Părinte Ioan, care este rădăcina celor două iubiri ale dvs.? Cum de s-au născut împreună?
- Vin dintr-o lume care a susținut și susține jertfelnic Biserica lui Hristos: lumea țărănească. Eu sunt copil de țărani, dintr-un sat așezat de mâna lui Dumnezeu pe un deal: Runcul Salvei. Acolo a pornit izvorul poeziei și tot acolo mă întorc când simt că izvorul ei se mai retrage. Credința a fost pentru mine un dat firesc. Cred în Dumnezeu, așa cum cred părinții mei, mama Floare și tata Anchidim. N-am avut atitudini cioraniene în relația cu Dumnezeu. Deși l-am citit și prețuit pe Cioran, nu m-am răzvrătit niciodată. Coasta Boacii, pe care am urcat în toamna anului trecut, seamănă izbitor cu Dealul Coastei din satul meu, deal de pe care am privit, senin și fără complexe, cerul și zările Domnului. Am o viață petrecută în credință. Cu căderi și ridicări. Dar, în credința de acasă. Credința aceea mi-a rămas în suflet și cu ea merg mai departe, și ca preot, și ca literat. Toate celelalte, literatura, poezia, lecturile, mă ajută să înțeleg anumite lucruri. Dar ceea ce mă menține într-o relație de vârf cu Dumnezeu este credința primită de la părinții mei.
- Mai țineți minte cum a început? Cine v-a dus prima dată, pe deal în jos, la biserica satului, cine v-a învățat primele rugăciuni? Întâmplările copilăriei se transformă, adesea, în stâlpi de viață...
- Dintru început am simțit credința ca un dat, ca un dar. În familia noastră credința a fost și a rămas un fenomen natural, obișnuit, indispensabil. Mi-am văzut zi de zi părinții stând de vorbă cu Dumnezeu. Dacă plecau la drum, la câmp ori la oraș, își făceau semnul crucii; înainte de a începe aratul sau semănatul sau orice altă lucrare rosteau un "Tatăl nostru", o "Născătoare". Sufletul meu i-a fotografiat de nenumărate ori. Îi văd și acum, pe vârful Colnicului, în apus, în picioare, precum două lumânări aprinse, mulțumindu-i lui Dumnezeu. Rugăciunile, semnul Sfintei Cruci - m-am trezit pur și simplu că le știu. Așa cum, la un moment dat, am descoperit că știu să merg, să mănânc, să beau apă. Mama a fost cea care m-a dus pentru prima dată la Biserică, la Mânăstire la Nicula, la Rohia. După ce am crescut, mi-a spus ca, de fiecare dată când trec prin Năsăud, să intru, chiar dacă suntem ortodocși, în bisericuța Sfântului Anton și să mă rog. "E un sfânt care face minuni!", mi-a zis. De la tata, un om de o bunătate proverbială, am învățat câte ceva despre răbdare, îngăduință și dragoste. Cu alte cuvinte, tot un fel de rugăciuni... Dar marea poveste a copilăriei, "aventura conștiinței mele" creștine, a început, pot spune, în momentul întâlnirii cu mama mamei, bunica Maria sau, cum îi spuneau cei din sat, "lelea Mare a lu' Alexandru". Ea a fost aceea care mi-a citit pentru întâia oară din "Psalmii lui David". Datorită ei, cred, am avut și primul contact cu poezia. Rețin că mi-a plăcut foarte mult ultimul Psalm, "Psalmul necanonic 151", o relatare despre cum, în chip minunat, alege și binecuvântează Dumnezeu. N-am realizat atunci că rostindu-l ca rugăciune recitam, de fapt, un poem genial. Mama Mare era de o dărnicie ieșită din comun, nu vorbea pe nimeni de rău, vara umbla desculță, deși era nevastă de pădurar, muncea enorm și se ruga neîncetat. Ea era pacea și liniștea familiei noastre. A murit rugându-se, cu "Psaltirea" lângă ea.
- Dar poezia? Scriați deja versuri în minte pe când mergeați cu oile la păscut?
- Eram înconjurat de poezie. Urcam și coboram dealuri, beam apă direct din izvor, măsuram zilnic jocurile de lumini și umbre din pădure, pământul era tare și aveam timp berechet să-i simt asprimea drumurilor și a cărărilor exact sub picioare. Verdele, albastrul, ruginiul, roșul aprins nu erau numai culori, erau rezonanțe sufletești. Am citit și recitit de nenumărate ori "Moromeții" și "Întâlnirea din pământuri" de Marin Preda și tot de atâtea ori, un alt text extraordinar, de o încărcătură emoțională rar întâlnită, cel puțin pentru mine, scris de Ileana Mălăncioiu ("Eu, Niculae al lui Moromete"), pur și simplu pentru a mă regăsi. Nouă, copiilor de țărani ardeleni, cărora ne-a fost dragă cartea și ne-a plăcut să citim, ni s-au întipărit pentru totdeauna în minte Niculae și Bisisica. N-am avut oi până foarte târziu, dar am avut vaci și cai. Țin minte că, licean fiind, i-am citit într-o toamnă ploioasă tatii Anchidim povestirea "Calul". Tata, care iubește la nebunie caii, a plâns, așa cum plânge azi, la bătrânețe, când privește hamurile - ultima relicvă de la ultimii cai, pe care i-a vândut. Nu știa nimic despre Preda, dar povestea despre uciderea calului l-a topit.
Eu mergeam cu vacile. Lângă ele, pe Dâmb, unde aveam o splendidă pădure de mesteceni, am citit primele cărți și am scris, în minte, dar și pe hârtie, primele poezii. Erau poezii cu rimă, naive, simple, curate, despre lumea în care mă mișcam. Mă impresionau foarte tare amurgurile, norii, asfințiturile de soare, agitația calmă a sfârșitului de zi. Îmi aduc aminte de o fotografie în care eram împreună cu colegii de clasă, o fotografie de care ai mei râdeau... Toți se uitau fix, țintă la aparat, numai eu eram cu privirea în sus. Azi mă uit țintă la aparat, pozez, rar când îmi iese o fotografie mai de Doamne-ajută! Eram tare poet pe vremea aceea.
"Rohia și Steinhardt au fost binecuvântările vieții mele"
- Ați avut un model de preot scriitor?
- Nu, deși i-am citit cu mare drag pe preoții scriitori de la noi. Am avut în schimb modele de mari scriitori și modele de mari preoți. De la unii am învățat să scriu, de la alții să slujesc. N-am citit numai scriitori care au avut o relație perfectă cu Dumnezeu și cu Biserica. Am citit clasici și contemporani. Am învățat mult de la toți, iar pentru Ioan Alexandru, de pildă, am avut, în tinerețe, un adevărat cult. Citesc pe rupte: de la Costache Conachi, Eminescu și Konstantin Kavafis la Ezra Pound, T.S.Eliot, Silvia Plath... Ca model de preot îl am pe părintele Alexander Schmemann, pe care l-am numit preotul meu de proximitate. Dar am modele și printre preoții români, mai ales printre călugări. Prețuiesc foarte mult lumea monahală și îi admir pe câțiva preoți-călugări. Poate și pentru că, în liceu fiind, am fugit la mânăstire, de unde însă am fost adus înapoi. Mitropolitul Bartolomeu Anania ar fi un model care ar satisface ambele calități: de preot și de scriitor. L-am iubit și apreciat mult, iar dânsul mi-a acordat încrederea sa, mereu. Mă bucur mult că în locul său a venit un ierarh care, de asemenea, iubește poezia: ÎPS Andrei.
- Prezența părintelui Steinhardt, care era, și el, călugăr și scriitor, v-a îndemnat către literatură?
- Nu numai că m-a îndemnat, dar mi-a dat convingerea că literatura e un lucru foarte serios. Că nu e treabă ușoară. Întâlnirea cu Părintele Nicolae a fost una specială. L-am întâlnit într-un moment de răscruce. Aveam de gând să urmez Teologia și mă gândeam că literatura ar putea să mă încurce. Cu alte cuvinte, trebuia să iau o decizie. Preoție sau literatură? El mi-a dat răspunsul. Și una, și alta. Ideea e, mi-a spus, să le faci bine, responsabil, sincer și cu devotament. Din acea clipă mi-am dat seama că sunt pus pe drumul cel bun, că mi-am găsit Avva, și că restul depinde numai și numai de mine.
M-au impresionat, din capul locului, prestanța lui culturală, cunoștințele lui exhaustive, din toate domeniile cunoașterii: literatură, teologie, filosofie, psihologie, arte plastice, muzică, știință, matematici, fizică.
Convorbirile îndelungi din chilia de la Casa Poetului, ceasurile petrecute în biblioteca din Casa cu Paraclis, plimbările peripatetice în împrejurimile Mânăstirii, cu popas de fiecare dată în Poiana Lighet, au fost pentru mine cele mai tari momente de educație teologică și culturală. M-a sprijinit și să pot debuta într-un volum colectiv, intitulat "Alpha", apărut la Editura Dacia, i-a trimis lui Sorin Mărculescu manuscrisul cărții mele "Viața pe miriapod" și m-a susținut pentru a fi publicat la Cartea Românească; a scris și o prefață la acest volum, "Poetul care nu se joacă", s-a făcut luntre și punte ca să-mi trimită din București câteva exemplare din "Viața Românească", în care Sânziana Pop (dedicată literaturii pe-atunci) mi-a publicat trei poeme extrem de curajoase, mi-a facilitat întâlnirea cu Părintele Dumitru Stăniloae și cu Arhimandritul Bartolomeu Anania... M-a ajutat foarte mult. Îl pomenesc neîncetat la altar și îl voi pomeni veșnic în rugăciunile mele.
Dincolo de faptul că a fost un gânditor profund, ca teolog și ca literat, un mărturisitor unic, Părintele a fost un om minunat, care știa să fie fericit, să se entuziasmeze, să bată din palme (la propriu) de bucurie, să spună "bravo" vizavi de reușitele mele literare, să fie, pur și simplu, interesat de mersul familiei noastre: dacă a născut Violeta? dacă s-a mutat cu serviciul la Bistrița? dacă am primit casă?
Am trăit în preajma Părintelui, eu și familia mea, clipe de neuitat. Când nu ne vedeam, la Rohia sau la noi, la Beclean, ne trimiteam scrisori și cărți poștale. Ne felicitam și ne făceam cadouri de sărbători. Ne-am apropiat foarte mult. Credința și literatura ne-au apropiat foarte mult. Încercam să fiu un elev silitor, să-i spun o vorbă bună, să-i fiu de folos. Cred că asta l-a bucurat peste măsură. Cel puțin așa mi-a spus spre sfârșitul vieții: "Ioane, mi-ai bucurat bătrânețile!". Rohia și N. Steinhardt au fost binecuvântările vieții mele!