- Dragă Ioana, am dorit de mai multă vreme să fac posibilă o întâlnire a ta - prin paginile revistei noastre - cu mai tinerii ei cititori. Ai o biografie tumultuoasă, care merită cunoscută integral. Dar să începem cu ultimul eveniment din viaţa ta: premiul obţinut la "Festivalul de film independent" de la New York. Mii de felicitări şi un coş imaginar de flori...
- Acest festival este foarte important şi foarte îndrăgit de către new yorkezi. Anul trecut au participat la el peste 150 de filme americane, ca şi din multe alte ţări ale lumii. Marele juriu a fost cel ce a acordat premiile, dar la fel de importante au fost şi premiile publicului. Să fii premiat de un astfel de juriu este ceva foarte important în cariera unui actor. Îi sunt foarte recunoscătoare. Rolul pentru care am luat "Premiul de interpretare" este cel din filmul lui Andrei Zincă, "Puzzle" - o producţie "Castel Film"...
- Despre ce este vorba în filmul vostru?
- Despre o iubire puternică, o iubire inaccesibilă... un subiect "gras", trebuie să recunoşti! Desigur, m-a bucurat să joc în filmul lui Zincă, dar reîntâlnirea mea, prilejuită de acest film, cu Dan Nuţu, m-a bucurat şi m-a emoţionat în mod deosebit. Am constatat astfel că Dan a rămas acelaşi actor "bântuit" şi neliniştit şi care, cât timp a fost în ţară, făcea ravagii - după cum ştii - în teatrul şi în filmul românesc. Dan a rămas acelaşi artist dedicat muncii pe platou, generos, îndrăgostit de meseria lui, sursă de inspiraţie permanentă pentru cei din jurul său. Partenere de replică mi-au fost Cătălina Mustaţă, care a făcut un rol "bijuterie", după cum se spune, şi Tünde Skovran, frumoasa actriţă de la Teatrul Maghiar din Cluj, care a şi debutat în acest film.
- Ai plecat de mulţi ani din ţară. Practic, faci naveta între Bucureşti şi New York, oraşul tău de adopţie. Sunt încredinţată că nu numai tânăra generaţie ar dori să afle cât mai multe despre tine, ci şi spectatorii rămaşi acasă, cei care te-au admirat de-a lungul timpului, în spectacole de teatru şi în filme. Aşadar, hai să povestim despre mediul aparte în care ai crescut, despre familia ta, despre mama ta, extraordinara actriţă Corina Constantinescu, despre tatăl tău, minunatul medic de copii, Mihai Pavelescu.
- Familia mea a fost pentru mine o binecuvântare şi un noroc. Iar "mediul"? Nu-i puţin lucru să îl ai la masa de prânz pe Petre Ţuţea. Din 1964, când a ieşit din puşcărie, şi până în 1983, nea Petrache, cum îi spuneam noi, fratele meu şi cu mine, la ora 12 fix intra pe uşă şi mai pleca după câteva ore. Hrănit cu bunătăţi de bunica mea, începea să povestească pentru cei care erau atunci acasă ori la masă. Mama sau tata, cu programul lor neregulat, apăreau adesea mult mai târziu, dar el îi aştepta întotdeauna. Momentele alea de graţie nu le voi uita niciodată. Erau zile sau seri în care se strângeau, pe lângă Petre Ţuţea, unchii mei, violonistul Mihai Constantinescu, pictorul Paul Gherasim, Victor Pavelescu, filosof şi poet erudit de mare rafinament, ca şi mătuşa mea, Steliana Gherasim; apoi veneau marea regizoare Marietta Sadova, Alexandru Paleologu, Arşavir Acterian, Puiu Cotruş - nepotul poetului Aron Cotruş, Mircea Horia Simionescu, Costache Olăreanu, Puiu Tonitza (fiul marelui pictor), Adela Petrescu, familia Enăceanu şi alţii. Discuţiile se încingeau, subiectele alternau, iar noi, copiii, îi ascultam cu gura căscată şi cu urechile ascuţite. Un tip extraordinar a fost unchiul meu, fratele mamei mele, violonistul Mihai Constantinescu. El ştia pe dinafară poeziile lui Radu Gyr, "scăpate" din puşcărie, nu ştiu prin ce căi, şi ni le recita adesea. Mama le învăţase pe de rost. Despre ele, noi, copiii, am aflat mult mai târziu. Prin anii '80, eu am prins curaj şi le-am transcris. Le păstrez şi azi, aşa cum mi le-a dictat mama atunci. La noi acasă se organizau şi seri de poezie. În astfel de ocazii, mama recita din Eminescu, din Blaga, din Arghezi, din Ion Barbu. Niciodată n-am mai auzit o astfel de nobleţe a rostirii. Ştia pe de rost toate "Scrisorile" lui Eminescu, "Luceafărul", "Doina". Cred că ar fi putut ţine un recital care să dureze ore în şir, şi tot n-ar fi terminat cu poeziile poeţilor români, de la Văcăreşti până la Ştefan Augustin Doinaş! Tot la noi se organizau şi "serate muzicale", prilej cu care, unchiul meu, Mihai Constantinescu, ne încânta cu armonii de Bach, Beethoven, Vivaldi... Din cauza oamenilor mari printre care am crescut, nu mi-a plăcut niciodată să merg la petreceri cu copii, sau mai târziu, cu tineri de vârsta mea. Dezvoltându-ne într-o astfel de atmosferă, ocrotiţi de astfel de armonii, de atâtea energii pozitive, noi, copiii, am fost scutiţi de bâjbâieli şi nesiguranţe. Am ştiut dintotdeauna că tot ce am aflat şi învăţat a fost bun şi adevărat şi drept. Modelele noastre se aflau acolo, pe canapea, lângă noi, ori pe câte un fotoliu. Da, am copilărit pe lângă mari valori culturale.
- N-ai spus nimic despre tatăl tău...
- Tatăl meu, minunatul şi genialul - zic eu - medic pediatru, Mihai Pavelescu, a fost devotat copiilor bolnavi pe care i-a îngrijit de-a lungul întregii sale vieţi. Era aşteptat mereu cu emoţie şi cu speranţă de mamele speriate. A fost un pasionat al meseriei lui. Nu a refuzat niciodată o chemare, la nicio oră şi în nicio casă, oricât de departe se afla, şi nu de puţine ori, la plecarea de la bolnavi, lăsa bani de medicamente, când simţea că e nevoie. Harul lui de a pune diagnostice exacte îi crease un anumit renume, care l-a scăpat de multe dintre problemele dosarului său "greu". Şi acum, după atâta amar de timp mai sunt oameni, şi nu puţini, care îşi aduc aminte de el. Oameni cărora tatăl meu le-a salvat viaţa. A fost cel mai bun şi mai iubitor părinte, pe care orice copil şi l-ar fi putut dori! Tata s-a stins pe 31 ianuarie, în ziua Doctorilor Fără de Arginţi, în anul 1987. La înmormântarea lui, într-o biserică sufocată de oameni, poetul Ioan Alexandru i-a pomenit harul şi devotamentul pentru copii, aşa cum numai un suflet ales ca cel al acestui scriitor atât de special a putut-o face... Din păcate, vorbim despre o lume care s-a dus, un mod de a trăi şi a gândi care dispare pe zi ce trece. De la o vreme, avem parte, din ce în ce mai mult, de vulgaritate în gândire, în manifestări, în vorbire. După părerea mea, Teatrul suferă cel mai mult din pricina acestei tendinţe. În Teatru, nimic nu trebuie să fie vulgar! Teatrul ar trebui să rămână aşa cum a fost dintotdeauna, adică o instanţă culturală. Uite, îmi aduc aminte ce-mi spunea Marietta Sadova (care era naşa mea de botez, împreună cu Fanny Rebreanu, soţia marelui scriitor - ei fuseseră şi naşii părinţilor mei), pe când eram mică. Aflând că ţineam morţiş să mă fac actriţă, ea obişnuia să repete: "Puiule, ai grijă de sufletul tău! Nu aduci pe scenă decât ceea ce porţi în suflet! Păstrează-ţi sufletul curat"...
"Acasă, la Teatrul Mic"
- Mică de tot, mergeai des la teatru?
- Da, şi zilele în care mergeam cu mama la teatru erau adevărate sărbători pentru mine! M-am aflat de foarte mică printre colegii şi colegele mamei mele. Îi iubeam şi îi admiram. Uite, de pildă, Tatiana Iekel are un loc foarte luminos în sufletul meu. Ea făcea parte din familia noastră, împreună cu soţul ei de atunci, Florin Piersic. O altă prietenă deosebit de preţioasă a mamei mele a fost Olga Tudorache, de care mă leagă multe şi pe care o iubesc în mod special. Când am crescut ceva mai mare, mă duceam la teatru după şcoală. La drept vorbind, am crescut în teatru. În "Teatrul Mic". "Teatrul Mic" e casa mea. Eram prea copil în vremea în care mama repurta un succes extraordinar în spectacolul cu "Nora", de Ibsen, în care juca, bineînţeles, rolul titular. Spectacolul ăsta s-a jucat cu casa închisă timp de opt stagiuni. În ale sale "Cronicile Optimistului" din revista "Contemporanul", George Călinescu i-a dedicat mamei mele un capitol întreg. Tudor Arghezi, care a venit şi el la spectacol, i-a dat o dedicaţie pe program în care o asemuia cu Eleonora Duse, şi încheia cu "Să-i permită lui Tudor Arghezi să-i sărute mâinile emoţionat". Ei bine, o actriţă de această valoare a trăit intens pe scenă până la vârsta de 50 de ani, când regimul comunist a pensionat-o. Cu "dosarul" pe care îl avea şi cu caracterul ei curat şi nepătat, e de mirare că a fost lăsată să joace atâta timp! Şi totuşi, mama a suferit enorm din cauza acestei "smulgeri". A rămas neconsolată până la sfârşitul zilelor ei. Numele mamei mele, Corina Constantinescu, se află înscris la Sighet, pe lista victimelor comunismului. Mama a murit în anul 2008...
- Ai doi copii. Au moştenit, şi ei, patima teatrului, prezentă în casa voastră?
- Copiii mei, Ionuţ şi Maria, au crescut şi ei în această atmosferă artistică. Amândoi sunt talentaţi în domeniul artelor. Ionuţ a studiat regia de film şi s-a definit deja, după cum spun cunoscătorii, ca un talent special şi viguros. Nimic din vulgaritatea din jur nu-l atinge. Lumea lui este cea a poveştilor în care a crescut, poveşti despre oameni adevăraţi, puternici şi nobili - aristocraţi ai sufletului - aşa cum este şi el. Maria, talentată încă din copilărie la pictură, a fost considerată de unchiul meu, pictorul Paul Gherasim, ca având har adevărat. El a şi îndrumat-o să facă Liceul "Tonitza". Maria s-a evidenţiat şi printre colegii ei de la Parsons-School of Design din New York, fiind foarte apreciată de profesori. Acum este o creatoare de modă cunoscută. Sunt foarte mândră de copiii mei! O iubesc şi pe Simina, soţia lui Ionuţ, pe care eu o consider tot copilul meu. Sunt foarte mândră şi de ea, cum este ca om, ca mamă. Şi sunt la fel de fericită pentru copiii lor, nepoţii mei, Sarah şi Levyn. La un loc, ei sunt tot ce am mai scump pe lumea asta.
- E momentul să vorbim despre tine, absolventă a IATC, la clasa lui Ion Cojar. Care sunt spectacolele de care te-ai legat sufleteşte pentru totdeauna?
- Cred că două au fost pentru mine cele mai importante. Primul, "Copiii lui Kennedy", în regia lui Dragoş Galgoţiu, alături de unii din cei mai importanţi actori ai teatrului românesc: Tatiana Iekel, Rodica Tapalagă, Ştefan Iordache, Dinu Manolache, Papil Panduru. Nu am să uit cât de inspiraţi eram cu toţii în timpul repetiţiilor şi ce atmosferă specială a creat la lucru Dragoş Galgoţiu. Un alt spectacol este "Maestrul şi Margareta", în regia Cătălinei Buzoianu. Ea ne-a îndrumat cu har într-o muncă ce ne-a marcat pe toţi. Ştefan Iordache era Maestrul, Vali Seciu - Margareta, Woland - Dan Condurache, realizând o performanţă fără precedent. Eu eram Hella, făceam parte din echipa dracilor care veneau pe pământ să smintească lumea. Nu voi uita niciodată ce am învăţat eu atunci de la Miriam Răducanu, care s-a ocupat de mişcarea scenică. M-a definit în structura mea interioară şi mi-a dezvoltat mijloacele scenice. Îi mulţumesc şi azi. Îmbrăcată de Lia Manţoc (după părerea mea ea, cel mai rafinat şi talentat scenograf de costume de teatru din ţară), cu machiajul pe care mi-l făcuse tot ea, rolul meu a căpătat o dimensiune specială şi m-a ajutat enorm, în felul în care l-am creat. Lia are acest dar unic de a crea personaje din costum. Chiar dacă stau pe umeraş, costumele ei sunt vii şi spun ceva.
Un dar al destinului: Andrei Şerban
- A urmat o scurtă pauză americană, după care ai revenit...
- Da, în 1992 am plecat din ţară în Statele Unite. Am revenit în 2003, la invitaţia lui Dinu Săraru, pe-atunci director al Teatrului Naţional din Bucureşti. Mi-a propus să joc "Anna Karenina", în regia Alicei Barb. A fost un rol pe care l-am iubit foarte mult. În 2008, a avut loc întâlnirea cea mai importantă pentru mine, ca om şi ca actor. Cea cu Andrei Şerban. De atunci văd altfel teatrul, viaţa şi pe mine. Taina pe care o descoperă actorul în el însuşi, atunci când lucrează cu Andrei, o va purta în celulele lui pretutindeni. Andrei Şerban este un vrăjitor, care, aşa cum spune George Banu, are puterea de a vrăji, dar care se şi lasă vrăjit la rândul lui, de actor. Schimbul ăsta pe care el îl întreţine şi dezvoltă în timpul repetiţiilor îl face pe actor să se reinventeze întruna, să se redescopere, să trăiască stări pe care nu le-a cunoscut niciodată! Eu nu am lucrat niciodată în felul ăsta cu niciun alt regizor. Şi cred că asta se datorează faptului că Andrei Şerban este în permanenţă în căutare, într-o luptă cu el însuşi şi cu noi, pentru a ne face să ne întrebăm, chiar şi atunci când avem impresia că am găsit ceva, dacă nu mai e ceva în plus de descoperit. Acest om, alintat în Statele Unite, vine aici, în ţara lui, printre oamenii de teatru cărora el se simte dator să le dăruiască ce are mai bun şi mai important în el. Vine de câte ori este chemat. Îl interesează ce se întâmplă cu actorul român, cu teatrul românesc, se implică. Nu pentru glorie vine el aici, el deja o are de mult, şi nici nu-l prea interesează. El vine să ne împărtăşească lumile lui, să ne implice în procesul lui de căutare.
- Te-am admirat în primăvară la premiera cu spectacolul "Zelda", de la Teatrul Foarte Mic.
- A fost pentru mine o întâlnire importantă cu regizoarea Liana Ceterchi. Prietenia noastră, veche şi trainică, a ajutat şi motivat într-un fel special munca noastră. Liana este o regizoare foarte talentată, cu o gândire analitică şi rafinată, care merge pe firul psihologic al personajului, îmbogăţindu-l. A fost o muncă din care am câştigat mult şi pentru asta îi mulţumesc.
Pe Broadway
- Vorbeşte-ne un pic despre America "ta". Despre studiile de teatru de acolo...
- Sunt cetăţean american de 9 ani. Când mă duc dincolo de Ocean, locuiesc la New York. Din anul 2000 până în 2002, am urmat cursurile de actorie pentru actori profesionişti de la faimosul "Lee Strassberg Institute". Am absolvit cu calificativ maxim. Am avut profesori foarte buni, printre care şi pe Anna Strassberg, ultima soţie a lui Lee Strassberg. Acolo a studiat şi sublima Marilyn Monroe. La New York am jucat pe "Off Broadway" şi la "Lincoln Center". Pe "Off Broadway" se întâmplă cele mai interesante spectacole de teatru. Acolo vezi teatrul de avangardă. Regizori tineri, efervescenţă artistică molipsitoare, o energie explozivă, un climat anume, creat de profesionalism extrem şi pasiune seducătoare de teatru. Pe Broadway sunt musicaluri şi unele spectacole cu mari vedete. În rest, lumea actorilor este la fel ca pretutindeni. Şi totuşi, după părerea mea, actorii americani au ceva în plus. Acest "ceva în plus" le vine de la faptul că ei muncesc într-un ritm nebun toată viaţa. Acolo, dacă reuşeşti, eşti propulsat cu o forţă care îţi taie respiraţia! Puterea pe care o capeţi este ameţitoare. Într-o zi, am stat de vorbă cu Harvey Keitel, în livingul casei lui din Malibu. Dialogul a fost atât de deschis şi de cald, de parcă am fi fost nişte prieteni vechi, care se întâlnesc după mulţi ani. Am aflat cu acest prilej că are strămoşi români. Ne-am mai întâlnit de câteva ori de atunci şi de fiecare dată mi-a lăsat aceeaşi impresie de căldură şi frumuseţe sufletească. Când îi spui unui actor american că şi tu eşti actor, atunci se schimbă privirea iar atenţia lui este cucerită. Sunt minunaţi şi atât de adevăraţi actorii americani!
- Şi când nu joci, ce faci? După cum arăţi, faci mult sport. Ţii o dietă anume?
- Când nu joc, citesc, scriu, fac yoga, fac sport! Se şi vede, cum bine spui! Şi mai văd filme la cinema sau la televizor. Nu ţin dietă, mă înfometez, pur şi simplu, dar se pare că am ajuns la performanţa că nu-mi mai pasă că mi-e foame!
- Cum este strada la New York? Cum sunt oamenii? Cum este viaţa ta când eşti acolo?
- New York-ul este, după părerea mea, cel mai frumos oraş din lume. Nu vorbesc doar despre clădiri, despre arhitectura oraşului, care mie îmi place foarte mult, dar şi de oameni, acea parte vie a oraşului. Sunt ca nicăieri în altă parte. Şi din această cauză, calitatea vieţii la New York este unică. Parisul este frumos şi încărcat de istorie, Roma este începutul Europei şi se simte asta când mergi pe străzi, dar oameni ca la New York, prietenoşi, ca la New York, nu întâlneşti în nicio altă parte a lumii. Şi totuşi, sunt fericită când sunt Acasă. Cu ai mei, printre români!
- Acest du-te vino al tău dintre New York şi Bucureşti înseamnă un rost în viaţă sau este, mai degrabă, o fugă de sine? O nelinişte sufletească?
- New York şi Bucureşti sunt locurile mele de suflet şi un dat al vieţii mele. Mă împlinesc în feluri diferite trăind şi acolo şi aici. Neliniştită aş fi dacă unul din locurile astea nu ar mai exista.
- La vârsta maturităţii mai ai vise de dragoste? În afară de profesie şi familie din ce îţi tragi bucuriile?
- Vârsta maturităţii, nu o cunosc încă şi nu ştiu dacă am s-o împlinesc vreodată! Visul despre Făt Frumos trebuie să existe nestins în sufletul fiecărei femei...