Mă invită într-o cameră înaltă, cu o bibliotecă până în tavan, burduşită cu cărţi, şi peretele dinspre răsărit plin cu icoane. Ne aşezăm faţă în faţă, pe două fotolii mici de lângă fereastră. Între noi, pe o măsuţă joasă, ne aşteaptă două ceşti cu cafea, un bol mic cu miere şi un platou cu câteva felii de pâine unse cu icre de casă. Dintr-o cameră alăturată, se-aud necontenit râsete de copii. E duminică, aproape de ora prânzului. Abia s-a întors de la Sfânta Liturghie. Au mers cu toţii, ca de obicei. El, fiica sa, împreună cu soţul, şi cei cinci nepoţi, cuminţi şi frumoşi. Biserica e chiar acolo, lângă casă, şi a fost ridicată de el în urmă cu câţiva ani. La sfârşitul slujbei, i-a lăsat pe copii să se întoarcă acasă, iar el a mai zăbovit ceva vreme, singur, la mormântul soţiei. Face la fel, după fiecare liturghie. În sufletul lui, Maria, femeia minunată a vieţii sale, a rămas aceeaşi lumină vie care i-a desluşit dintotdeauna gândurile apăsătoare. Mă invită să gust din cafea, privindu-mă cu un zâmbet blând şi îngăduitor. "Ştiţi?", îi spun cu sfială, "pentru mine, e un moment foarte delicat. V-am deranjat tocmai acum, în duminica asta frumoasă de toamnă. În loc să vă bucuraţi de familie, de copii, trebuie să staţi de vorbă cu mine, despre suferinţă şi boli". Doctorul Pavel Chirilă zâmbeşte larg şi zâmbetul îi înseninează tot chipul. "Nu e niciun deranj. Mă bucur oricum de duminica asta aşa de frumoasă. În ce priveşte subiectul, el pentru mine nu are nimic urât sau înfricoşător. Boala, moartea sunt şi ele parte din legile firii. Am văzut mulţi oameni pe patul de moarte, care se rugau, din tot sufletul lor, să mai trăiască numai o zi. Am întrebat un mare duhovnic de unde vine această mare dorinţă, doar pentru o zi de viaţă? Şi mi-a zis aşa, că e îndeajuns o singură zi pentru a-l cunoaşte pe Dumnezeu".
O fâşie moale de lumină alunecă uşor pe fereastră. Doctorul vorbeşte încet, cumpătat, cu o tihnă caldă, care îţi mângâie sufletul. "Părintele Gheorghe Calciu povestea cândva că a cunoscut un american care s-a convertit la ortodoxie. Şi l-a întrebat de ce a ales tocmai religia asta. Iar americanul i-a răspuns: «Pentru că ortodoxia e singura care te învaţă să mori». De aici cred că ar trebui să înceapă discuţia noastră şi povestea pe care vreţi să o scrieţi".
Pavel Chirilă are 67 de ani. El este doctorul fără de arginţi, tămăduitorul cu chip de eremit, care le vorbeşte bolnavilor despre leacul puternic al rugăciunii, medicul care ştie să alunge boala din trup prin vindecarea sufletului şi împăcarea cu Dumnezeu. Este doctor în ştiinţe medicale, medic primar de medicină internă, profesor de "bioetică laică şi creştină", specialist în fitoterapie şi homeopatie, creator al conceptului de medicină creştină, autor de cărţi şi tratate medicale, fondator al primului spital social din România şi-al unui aşezământ de îngrijiri paleative pentru bolnavi incurabili, ziditor de biserici şi a două mânăstiri de maici. A salvat multe vieţi şi a renăscut speranţe, fără a-şi aroga făţiş nici un merit. La clinica lui de terapii alternative din Voluntari, aproape deBucureşti, se înghesuie zilnic zeci de oameni veniţi din toată ţara, programaţi cu trei luni înainte. Vin plini de speranţe, ca la Izvorul cel viu. Bătrâni, copii, săraci lipiţi ori proprietari de imperii, analfabeţi sau profesori universitari. Cei mai mulţi vin la el după ce au încercat inutil toate căile medicinei clasice şi, din păcate, se află într-un stadiu avansat al bolilor care le macină trupul. La sfârşitul fiecărui consult, după ce le recomandă tratamentul, îi priveşte în ochi şi le pune mereu aceeaşi întrebare: "Cum staţi cu biserica, cu credinţa?". Era încă un copil când a descoperit în biblioteca părinţilor săi o carte ciudată, care avea să-i rânduiască destinul. Se numea, simplu, "Rugăciunea", şi era scrisă de Alexis Carrel, un medic celebru, laureat al Premiului Nobel pentru medicină în anul 1912. Era primul medic care vorbea pe şleau despre puterea vindecătoare a rugăciunii. Mai târziu, în primii ani ai carierei sale de medic, Pavel Chirilă avea să afle, cu o mare dezamăgire, că tot ceea ce învăţase în facultate nu îi era întotdeauna de folos, că în spatele diferitelor boli se ascund cauze neînţelese, faţă de care actul pur medical pare să fie total neputincios, ba uneori chiar fatal. "Cum să nu te pună pe gânduri drama unor oameni care mor sub ochii tăi, prin şoc anafilactic la algocalmin sau ampicilină? Ori când vezi un bolnav foarte grav care, după tot ce-ai învăţat la şcoală, ar trebui să moară, ori el se vindecă, în timp ce altul, cu o boală banală, moare în câteva zile? Experienţele astea mi-au adus cel mai greu sentiment de neputinţă. Am înţeles atunci că doar ştiinţa medicală, raţiunea şi aparatura de laborator nu sunt suficiente. Că medicina se ocupă de trupul bolnavului, dar niciodată şi de sufletul lui. Că trebuie să mă îndrept cu smerenie şi în alte direcţii, rânduite după legi care sunt mai presus de noi. Aşa s-a născut conceptul de medicină creştină".
Puterea vindecătoare a rugăciunii
În camera alăturată, zarva copiilor e în toi, aproape că acoperă glasul molcom al doctorului. Nu-l deranjează deloc, ba dimpotrivă, văd în ochii lui fericirea supremă. Îmi povesteşte despre prima lui carte, "Meditaţie la medicina biblică", apărută în 1991, dar la care a muncit aproape zece ani, în cea mai cumplită perioadă a dictaturii. Un studiu minuţios al sutelor de versete cu conţinut medical din Sfânta Scriptură, comentate ştiinţific de el, şi teologic de părintele Mihai Valică. Se întoarce apoi în prezent, spunându-mi că la fiecare liturghie, în mica biserică din curtea clinicii, preotul pomeneşte numele tuturor pacienţilor din ultima săptămână, rugându-se pentru vindecarea lor. "Şi au existat cazuri miraculoase?", îl întreb dintr-un reflex nestăpânit şi stupid de reporter. Dar lui nu îi place întrebarea, zâmbeşte politicos şi-mi spune că asemenea întâmplări nu prea se povestesc, că ar fi un mare păcat, o laudă pe care el nu o merită. Îmi spune răspicat că pentru o asemenea vindecare trebuie multă, foarte multă credinţă. Iar primul pas este iertarea vrăjmaşilor, să nu porţi în tine nicio urmă de rău, de ură sau resentiment. Apoi, trebuie să-ţi înţelegi boala, să o accepţi, cum spun Sfinţii Părinţi, ca pe o lecţie, ca pe o pedagogie divină, pentru că "orice suferinţă a omului este spre mântuirea sa". Şi-abia de-aici încolo începe rugăciunea. Necontenit, smerit, cu toată fiinţa. A avut mai mulţi pacienţi care au respectat toţi paşii aceştia şi au reuşit. Cu vreo şapte ani în urmă, la cabinetul lui a venit o femeie cu câteva diagnostice pentru care nimeni nu i-ar fi dat şanse prea mari: cancer în stadiul trei şi tuberculoză. În plus, în urmă cu aproape un an, organismul ei fusese bombardat cu cele mai agresive citostatice. A stat de vorbă cu ea, i-a ascultat povestea vieţii şi, la sfârşit, a aflat un amănunt şocant: femeia era însărcinată în luna a doua. Cu siguranţă, orice medic i-ar fi cerut să facă avort. Pavel Chirilă însă n-a cerut nimănui vreodată o asemenea crimă. I-a recomandat femeii un tratament naturist, o alimentaţie sănătoasă şi un stil de viaţă curat, cu rugăciune multă şi credinţă. Femeia a hotărât să se retragă singură, departe de lume, undeva, lângă o mânăstire. După câteva luni, când i-a venit sorocul să nască, s-a întors în Bucureşti şi a adus pe lume un băieţel perfect sănătos. Apoi, după încă vreo trei săptămâni, şi-a făcut un nou set complex de investigaţii medicale, dorind parcă să îşi confirme ceea ce ea deja ştia: se vindecase total. O altă întâmplare s-a petrecut acum aproape doi ani, când o măicuţă pustnică de prin Munţii Neamţului a venit la el cu un cancer ovarian într-un stadiu foarte grav. I-a prescris un tratament, sugerându-i însă că trebuie să se interneze urgent. Ea a refuzat fără nicio ezitare şi s-a întors în aceeaşi zi la bordeiul ei, ridicat în sălbăticia munţilor, la câteva ore de prima aşezare omenească. Nimeni nu ştie ce anume a făcut ea acolo, în singurătatea ei, cu ce s-a hrănit, cum şi cât de mult s-a rugat. Sigur e că a revenit de curând în Bucureşti şi, după noi investigaţii medicale, i s-a spus că e perfect sănătoasă. Ce-i drept, asemenea întâmplări sunt rare, pentru că "în ziua de azi, noi, oamenii, ne risipim prea mult în lumea asta tot mai agresivă şi uităm total să ne mai exersăm acel simţ al pocăinţei care duce la mântuire". Îţi trebuie linişte sufletească, îţi trebuie măcar un pic de singurătate, ca să te poţi întoarce cu smerenie şi sinceritate spre fiinţa ta, ca să poţi ierta tot răul din lume, ca să te poţi uita apoi spre cer ca un copil nevinovat. "V-am povestit întâmplările astea pentru a vă arăta că nu eu sunt cel care vindec o boală. Există un verset în Scriptură care spune: «Doctore, vindecă-te pe tine însuţi!». Un terapeut creştin lucrează ca un preot. Dacă el este vindecat şi curat, atunci harul lui Dumnezeu lucrează prin el şi se răspândeşte în jurul lui ca o mireasmă".
Doctor de suflete
S-a întâmplat în seara de 4 martie 1977, la vreo două ore după sinistrul cutremur, care a ucis mii de bucureşteni. Pavel Chirilă lucra atunci la Spitalul de Urgenţă şi chiar în noaptea aceea era de gardă. Veneau răniţi cu sutele, unii dintre ei aproape muribunzi. Saloanele şi coridoarele erau pline, medicii abia puteau face faţă, erau într-o agitaţie continuă. Undeva, într-un colţ al holului, stăteau pe jos doi tineri abia căsătoriţi. El se sprijinea de perete şi o ţinea în braţe pe ea. Îi strângea capul pe piept, o mângâia şi o încuraja neîncetat. "Lasă, iubita mea, că o să fie bine. O să vezi. Bine că a trecut şi că am scăpat cu viaţă. Gata, linişteşte-te acum, a trecut...". Vorbea încontinuu, abia ţinându-şi lacrimile, plimbându-şi fără oprire degetele prin părul ei lung. Pavel Chirilă era aproape de ei, se ocupa de câţiva răniţi care zăceau acolo, pe hol. Îi văzuse demult pe cei doi şi auzea limpede vorbele lui, pline de teamă şi dragoste. "Când am ajuns la ei să văd ce răni au, am constatat că fata nu respira. Era moartă de când s-au aşezat acolo. Iar el nu ştia". Tace brusc şi mă priveşte cu o sclipire aparte în ochi. În jurul nostru, s-a lăsat o linişte grea. Chiar şi larma copiilor se-aude acum de undeva, de departe, ca un ecou mocnit. "Vedeţi? E atât de subţire hotarul ăsta între viaţă şi moarte! Nu poţi să fii de piatră, chiar dacă eşti medic. Ar fi ceva suspect să te lase indiferent asemenea întâmplări".
Acolo, la Spitalul de Urgenţă, a lucrat aproape un an, la secţia pentru cei cu tentative de sinucidere. Zilnic veneau cam câte zece asemenea pacienţi. El îi lua în primire, îi interna, îi supraveghea, le prescria un tratament sau, dacă era cazul, îi trimitea la sala de operaţie. Apoi, după ce îi punea pe picioare, îşi găsea timp să le afle necazul, lucru ciudat într-un spital unde "sinucigaşii" erau doar nişte alienaţi amărâţi, care nu merită decât dispreţ şi poate un pic de milă. El a înţeles atunci că actul sinucigaş e încărcat de semnificaţii complicate, misterioase, întunecate, iar dacă nu încerci să înţelegi şi să vindeci sufletul unui astfel de om, el va repeta gestul şi poate atunci nu va mai da greş. După toate experienţele astea, a început să practice altfel meseria de doctor. "A fost o răsturnare decisivă în conştiinţa mea de medic. Am învăţat ani de zile la facultate despre corpul omenesc, am studiat fiecare os, fiecare tendon, dar nimeni nu ne-a spus o vorbă vreodată despre sufletul omului. Toată medicina ştiinţifică e obsedată de sănătatea trupului, dar nimeni nu vrea să recunoască oficial faptul că, de cele mai multe ori, sufletul e cel care determină evoluţia fiinţei şi sănătatea noastră fizică". În scurt timp, a ales să se despartă de confraţii lui din spital şi să se mute într-un institut de medicină internă, dedicându-se cercetării clinice în două ramuri ale medicinei alternative: homeopatia şi fitoterapia.În paralel, a început să studieze tot mai aprofundat Biblia, visând că poate într-o zi ar putea să zidească un spital pentru oamenii amărâţi, un fel de aşezământ medical şi ecleziastic, după modelul Sfântului Vasile cel Mare. Au mai trecut câţiva ani şi, după căderea dictaturii, visul lui s-a împlinit: împreună cu Maria, soţia lui, şi în parteneriat cu Ministerul Sănătăţii, a reuşit să întemeieze un spital creştin, cu 400 de locuri. Se numea "Aşezământul Social Christiana". Despre povestea tumultuoasă a acestui proiect s-au scris sute de pagini. "A fost poate cel mai frumos capitol din viaţa mea. Totul funcţiona perfect, după doar şase luni, spitalul avea dotări ca în occident, numai din donaţii. Am angajat cei mai buni şi cinstiţi medici, am adus duhovnici care vizitau periodic bolnavii şi le citeau Psaltirea, am ridicat o biserică, o mânăstire, o şcoală sanitară monahală, am trimis câteva maici să facă facultatea de medicină. Luam de pe stradă oameni fără adăpost, cerşetori, orbi, invalizi, bătrâni singuri pe lume, şi îi îngrijeam regeşte. Totul a durat aproape patru ani, după care a început prăpădul". Lasă privirea în jos, oftând. Nu-i e prea uşor să zgândărească amintirile astea. E drept, au trecut mulţi ani de atunci, a iertat tot răul celor care i-au distrus visul. Dar nu poate să uite. Medicul creştin, salvatorul săracilor de până atunci, a devenit peste noapte, în paginile ziarelor, cel mai temut infractor. Era limpede că proiectul Christiana începuse să deranjeze anumite interese misterioase. Au urmat cele mai monstruoase atacuri, ameninţări făţişe, urmăriri cu maşina, anchete ca la securitate. Timp de un an, aproape zi de zi, a fost supus la o adevărată execuţie publică. S-au înfiinţat 11 comisii de cercetare, i-au scornit tot felul de abuzuri sau infracţiuni, i-au deschis dosare penale pentru cauze inventate. Şi tocmai atunci când coşmarul era cel mai greu, o altă nenorocire s-a năpustit peste el: fata lui cea mare s-a îmbolnăvit grav, fiind la un pas de a-şi pierde viaţa. "A fost o încercare peste încercare", îmi zice zâmbind amar. "După mai multe zile de febră şi un diagnostic greşit, am aflat că are o septicemie gravă, cu determinări cardiace, pulmonare şi articulare. Din aşa ceva, şansele de supravieţuire sunt aproape zero. Avea 24 de ani şi putea să moară în orice moment. Iar eu eram în toiul anchetelor, cu toţi procurorii şi securiştii pe cap. Pot să spun că am simţit în zilele acelea aproape palpabil protecţia lui Dumnezeu. Nu mi-am pierdut minţile, n-am făcut niciun gest necugetat, ba dimpotrivă, am căpătat o linişte nefirească. Am plecat de urgenţă cu ea în Germania, unde a fost operată pe cord deschis. A fost salvată în ultimul moment. După toată întâmplarea asta, anchetele au continuat la fel de bestial, dar pentru mine erau deja un fleac".
La capătul unui an de calvar, Pavel Chirilă fusese înfrânt. Aşezământul Christiana, visul lui cel mai drag, a fost năruit. Una dintre clădiri a fost luată de Poliţia Comunitară a sectorului 2, alta de Poliţia Rutieră, iar cele două hectare de teren din Pipera, care aparţineau fundaţiei, au fost pur şi simplu furate de către un faimos om de afaceri şi vândute mai târziu cu zece milioane de euro. "Şi totuşi, din tot coşmarul ăsta, Dumnezeu a vrut să se întâmple un miracol, întorcând tot răul în bine. Am luat-o din nou de la zero. Împreună cu soţia mea, am făcut un credit la bancă, am cumpărat o bucăţică de teren în Voluntari şi am ridicat cu mâinile noastre un cabinet de terapii alternative, unde consultam împreună bolnavii, până aproape de miezul nopţii. Mai târziu, am construit o capelă şi-apoi un mic hospice pentru bolnavii de cancer în fază terminală. Iar peste toate lucrările astea a existat mereu un duh al Christianei, care se simte şi astăzi, în tot ceea ce fac".
În 2007, destinul l-a pus din nou la o încercare cumplită: soţia lui, Maria Chirilă, a murit în urma unui atac de cord. Era şi ea medic, un alergolog de excepţie, a salvat şi ea multe vieţi şi a fost părtaşă la toate reuşitele lui. Cele două fete au absolvit tot medicina. Cea mare trăieşte în Italia şi este deja o mare specialistă în chirurgia mâinii. Cealaltă a rămas acasă şi are cabinet la clinica tatălui. Muncesc amândoi acolo, de dimineaţă până noaptea, târziu. Este căsătorită şi are cinci copii frumoşi şi veseli. Din camera alăturată se aud din nou râsetele lor subţiri, ca un clinchet de clopoţei. Pavel Chirilă îi aude şi zâmbeşte senin, fericit.
Ieşim pe poartă şi o luăm aşa, agale, pe marginea străzii. Soarele blând al amiezii mai înmoaie puţin adierea rece de toamnă. O vreme, nu vorbim nimic. E linişte în jur, nu se-aud decât paşii noştri, călcând peste covorul de frunze uscate. "Ştiţi, când am venit aici, strada asta era ca după război. Dacă dădea o ploaie măruntă, înotam prin noroaie până la genunchi. Ne-am speriat foarte tare, am zis că n-o să vină nimeni la clinica noastră, că n-o să avem cu ce plăti ratele la bancă. Şi, uite că ne-a ajutat Dumnezeu. Acum, le avem pe toate aici. Casa, clinica, biserica şi spitalul «Sfânta Irina», care se vede acolo." Îmi arată cu degetul undeva, spre capătul străzii. Da, văd deja clădirea albă, la care urmează să ajungem. Un frison scurt îmi străbate tot trupul. În scurt timp, o să intru într-o lume a suferinţei absolute, în care câţiva oameni aşteaptă, cuminţi, întâlnirea cu Dumnezeu. Sunt bolnavii de cancer ajunşi la capătul vieţii. "Părintele Sofronie spunea că boala asta a trimis mulţi oameni în Rai. E o moarte lentă, care lasă timp pentru împăcarea cu Dumnezeu, pentru pocăinţă şi rugăciune". Îl privesc pe furiş, cum păşeşte modest lângă mine, ca un călugăr sihastru, muncit de suferinţele lumii. "Ceea ce facem noi e aproape nimic, dacă ne gândim la drama din România a acestor oameni. Ştiţi că avem cel mai mare indice de mortalitate a bolnavilor de cancer din Europa? Că avem aproape o jumătate de milion de români care suferă de această boală? «Sfânta Irina» este singurul centru din România care încearcă să mai aline suferinţa prin care trec aceşti oameni. În Anglia, există câte unul în fiecare oraş". Am ajuns, suntem chiar în faţa clădirii. Deschide poarta şi mă invită să intru. Deasupra uşii stă scris "Centrul de Îngrijri Paleative «Sfânta Irina»". Păşesc pe culoar aproape pe vârfuri. Mă tem să vorbesc, să pun întrebări. Mă las condus printre saloane şi parcă simt în aer mirosul durerii. Aici, durerea e vie, aproape palpabilă, chiar dacă nu mai are vlagă, nici să scâncească. Uşile saloanelor sunt închise, e duminică după-masă şi bolnavii dorm cuminţi, până aproape de ora cinei. "Spitalul are 30 de locuri, dar acum nu sunt decât 24 de bolnavi internaţi. De şapte ani, de când am deschis centrul, am avut cam 2500 de pacienţi. Tot ce putem face e să le asigurăm terapia şi controlul durerii. Şi facem asta cu tot ce este omeneşte posibil. De la medicamente puternice, până la rugăciune, maslu, spovedanie sau suport psihologic. Avem un preot care vine la ei, avem câteva maici care stau aproape mereu în spital, avem în curte o biserică unde merg să se roage când vor".
Pavel Chirilă îi ştie pe toţi, le cunoaşte familiile, viaţa, bucuriile şi durerile. Le ascultă cu răbdare poveştile, râde cu ei şi îi strânge în braţe atunci când plâng. "Se spune că, în preajma morţii, timpul se dilată, iar spaţiul se rarefiază. Se petrec nişte schimbări dramatice în conştiinţa bolnavului. Se schimbă tot, viaţa afectivă, personalitatea, relaţia cu oamenii, sistemul de valori. Toată fiinţa lui se modifică. Iar noi trebuie să-i ajutăm să se adapteze la schimbările astea, să se împace cu suferinţa lor şi să-l descopere pe Dumnezeu".
Fiecare părăseşte viaţa în felul său. Unii, aproape banal, citind ori uitându-se la televizor, ca şi cum o anume protecţie divină le-ar amorţi spaima. Alţii, încrâncenaţi şi furioşi, cu gesturi uneori agresive, luptându-se parcă cu demonii. Dar cei mai mulţi se sting senin, cu o rugăciune pe buze, împăcaţi cu îngerul Domnului. Majoritatea bolnavilor vin aici după ce sunt alungaţi din spitale. Li se spune mereu aceeaşi frază atroce, "ne pare rău, nu mai avem ce face", şi gata, sunt trimişi să moară acasă sau pe stradă. "Pe unii dintre ei îi aduc la noi chiar familiile, ca să le mai alinăm chinul. Alţii însă sunt singuri pe lume, bătrâni sau chiar copii abandonaţi". Îmi vorbeşte în şoaptă, arătându-mi fiecare cotlon al spitalului. Peste tot e elegant şi plin de lumină, mirosind încă de la intrare a curat şi tămâie. În spatele clădirii se înalţă o biserică nouă şi frumoasă, ridicată în patru ani, cărămidă cu cărămidă, de mâinile lor. Pereţii interiori sunt acum albi, dar într-o zi, când vor mai strânge ceva bani, îi vor picta cu scene biblice de vindecare. "Ce facem noi pentru bolnavii de-aici e doar o picătură de mângâiere într-un ocean de durere. M-am luptat toată viaţa pentru oamenii amărâţi şi uneori am plătit scump pentru asta. Dar important este că am sădit binele, cu multă răbdare, atât cât am putut. Şi orice bine făcut pe lumea asta ajută la mântuire".
***
P.S. În Banatul de munte, lângă Cheile Nerei, aproape de Sfânta Mânăstire Nera, pe care tot el a ctitorit-o, Pavel Chirilă a reuşit să pună temeliile unei Clinici de Recuperare Oncologică, adică un loc pentru tratarea bolnavilor de cancer în faze incipiente. Peste tot în lume există asemenea institute. În Italia, de pildă, sunt 120. În România, niciuna. "Nera este prima clinică de recuperare oncologică din România, care va încorpora şi un centru de cercetări. Va fi un aşezământ în care omul bolnav va putea să reînveţe să trăiască frumos şi sănătos, să regăsească în el puterea de a se întoarce la o viaţă normală. Pentru recuperarea bolnavilor, clinica va asigura psihoterapie, kinetoterapie şi dietoterapie, iar o parte din asistenţă va fi asigurată de măicuţele din Mânăstirea Nera, majoritatea având studii medicale". Pentru acest proiect, există o finanţare europeană care acoperă 70 la sută din valoarea contractului. Pentru restul, adică aproape un milion de euro, e nevoie de donaţii. Cei care vor să ajute la zidirea acestui lăcaş pot afla detalii pe site-ul www.clinicanera.ro