Inima satului
Într-un număr mai vechi al revistei, sub titlul "Cei pe lângă care trecem", era vorba de un soi anume de oameni, aflat pe cale de dispariţie: "ultimii mohicani" ai lumii satului vechi, tradiţional, intrat acum într-o civilizaţie "post-ţărănească", în care se destramă un mod de gândire - cultura populară, cu credinţele, datinile şi practicile ei. "Vasilca din Vlaşca, o bătrână de demult" deschidea un şir de portrete ale celor pe care te bucuri că i-ai cunoscut la vremea lor. Oare dacă am trece pe lângă ei, fără să ştim ce-am pierdut, ce-ar fi? Poate ne-am alege cu o uscăciune, viaţa ar fi mai stearpă, ne-ar scăpa ceva. Poate chiar sensul ei.
Pe nea Gheorghe, să vreau să-l uit şi nu s-ar putea. În niciun fel. Poate c-au fost oameni mai făloşi în sătucul acela de munte, în Piatra Craiului, dar el era, pur şi simplu, INIMA locului. Bătrâni destui s-au dus şi la mulţi m-am gândit cu părere de rău, dar când a venit vestea că a murit nea Gheorghe, în martie anul acesta, am simţit că nimic nu mai poate fi la fel, de acum înainte, acolo, în satul din munţi. Şi pe urmă am început să cotrobăi prin amintiri. Cum l-am întâlnit? Cum a fost prima oară când ne-a blagoslovit cu zeflemeaua lui? "Heaa". Inimitabil. "Heaaa". Pur şi simplu o concluzie. O îmbrăţişare a vieţii pe deasupra mai tuturor întâmplărilor. O părere a lui finală, fără explicaţii. Nu bătaie de joc sau luare-n râs sau neîncredere. "Heaaa". Mai curând înţelegere, cumva de sus, a nimicniciilor. Expresie a unui om care a trecut prin multe, a cunoscut mult, n-a stat niciodată cu mâna-n sân, dar niciodată, şi s-a izbit des, mai mereu, de ziduri. Nu s-a gândit să renunţe. Pe o parte făcea "heaa", pe alta punea umărul.
Degeaba caut imaginea primei vederi. Pur şi simplu, trebuie să fi răsărit în uşă, c-o bineţe şi o întrebare. Cine suntem? Am cumpărat noi căsuţa? Asta-i casa unde a jucat el întâia horă. Se juca aici până se fărâmau podelele. S-a podit din nou, de câteva ori. Ce bine că nu mai stă pustie. Apoi a intrat. Cred că neinvitat. Dar aşa făcea totdeauna. Avea aerul că e în control. Multora nu le plăcea asta. N-aveai ce să-i faci însă. Era LA EL oriunde. Omul căruia îi păsa de orice, care se simţea cumva responsabil. Nu-i era nimic indiferent. A cercetat şi a aflat două bârne coapte, putrede, la zidul unde cam stăteau mult timp netopiţi nămeţii de zăpadă. S-
a oferit să le schimbe, să le scoată din perete trăgându-le cu ţapina. A fost cumplit de greu, erau înţepenite cu scoabe. Mai târziu, peste ani, a înlocuit şiţa, a pus podea pe o sală, lambriuri pe un perete, a dres hornul. Dar la început de tot, cred că a făcut o masă şi o băncuţă sub frasini. În sat, pe mai toate casele bătrâneşti, el a bătut draniţa şi a pus şindrila. Ăsta era nea Gheorghe. Venea pe schiuri din Valea Rea, tot într-un vâjâit, că loc de slalom ioc, şi panta - mamă, mamă. E genul ăla de teren unde oamenii cosesc dar nu pot coborî fânul decât iarna, pe sanie, căruţa cu cal nu biruie coasta nicicum.
Nici nu era aşa de bătrân, născut în '30. Fratele lui mai mare, Niţă a' lu' Vasile, trece şi acum, înalt, ţeapăn, uscat, încalecă peste garduri, trece oblu prin curtea ta, ţine drumul lui drept, să-şi adape calul priponit undeva, la o şură, departe de casă. Nea Gheorghe a' lu' Vasile s-a dus mai fuga. Poate fiindcă trăia mai intens. Şi îl interesa totul. Ograda lui, familia lui, malul unde-şi avea casa - "Şendroaia", satul, ţara, lumea întreagă. Zicea că-i e dragă casa, că e din bârne faine, de altădată, ce dacă are peste suta de ani, mai ţine tot pe atât, că-s lemne tăiate iarna, pe lună plină, când nu umblă seva în copaci. Purta mereu pălărie, uneori transpirată, jumulită, alteori faină ("cum e mândria", zicea), ultima era chiar făloasă. ("Vă place cum îl port pe tata?", întreba Liliana, fiica cea mică a lui Gheorghe. Stăteau împreună.) "Da' de botezu' la copac, ştii?", întreba mijindu-şi ochii. "Că muierea cu copil, dacă vede c-a intrat bolnăiala-n el şi nu-i botezat şi nici popa nu-i în sat, dă fuga la un fag bătrân, zice «Tatăl nostru», stropeşte pruncu' şi-i dă nume. P-ormă-l dă pă uşă altei femei, aia-l bagă în casă pă geam şi-i zice alt nume. Păcăleşte moartea. Că moartea târcoleşte, dă târcoale. Câteodată-i cu folos, alteori ba". Îşi mai face de lucru cu pălăria: "Da' ştii că ăi bătrâni se-nchinau când puneau mâna pe topor? Cereau voie la copac. Iertare, de. Că copacu' e ca ş-un frate, nu te-apuci să-l căsăpeşti cum îţi vine ţie bine. Numa' iarna, că nu simte, e amorţit, sângele lui e oprit. Azi... heaaa".
Mai venea Gheorghe noaptea, pe o cărare, pe firul văii. Trecea pe sub casă. Lucrase în satul vecin şi, la sfârşit, rupt de osteneală, cinstise ţuici, pesemne. Vorbea singur. Cu arţag. A doua, a treia zi, întreba cam într-o dungă. "M-ai auzit pe vale alaltăieri?". "Da". "Mă certam cu un prost. Unu' căpos rău. Zicea numa' nerozii. Nu puteam să-l las să aivă dreptate. Nu puteam. Aşa să ştii, măi, doamnă". Ştiam.
Cheagul şi brânza
Nea Gheorghe s-a născut într-o casă sus, sus, ghemuită sub Piatra Galbenă. I-a murit mama când avea trei ani şi l-a crescut "mama de-a doua', aşa-i zicea, care i-a mai dat doi fraţi, pe lângă Niţă, cel cu calul. De dus, a dus-o greu. Iarna, fraţii se lipeau de horn pentru un pic de căldură. A făcut 7 clase în 7 ierni. Primăverile şi toamnele nu se pun. E de muncă. Apoi, la 14 ani, "tata m-o robit la popa Pizu, oier". Oful trezitului la crăpat de ziuă, de atunci i-a rămas. Încă crud, ar mai fi ciupit un pic de somn. Era obiceiul, la stâne, să te strădui să vezi răsăritul Găinuşei, înaintea oilor. Aşa se chema constelaţia Pleiadele - Găinuşa sau Pânda Găinuşei. Dacă n-o vedeau la timp ciobanii, ci lighioanele, scădea mana laptelui, fertilitatea vitelor. Credinţe duse astăzi.
Apoi a fost luat în armată. Avea 20 de ani. A stat 3 ani neştirbiţi, fără nicio învoire acasă, că era la grăniceri. La Vama Veche. Astfel am priceput de ce nu-şi dorea niciodată să meargă la mare cu ai săi, când se termina cositul şi se întindea peste sat o mare uşurare, o respiraţie largă şi adâncă. Se risipea tensiunea din vremea fânului, se destrăma pe creste, văi şi păduri. O lua vântul. Nu mai stăteau zi lumină cu ochii pe cer după norii cu burţile pline de ploaie. Ochii pe cer şi mâinile pe coase, greble şi furci, iute, iute. Trei ani de armată la mare, cu ierni aspre, altfel decât cele cu care era învăţat, cu barca răsturnându-se, de două ori, în valuri. Scăpat de la înec de camarazi. Unde era să fi învăţat să înoate în Piatra Craiului? Nu, la mare nu mai vrea. Şi totuşi, la 20 de ani, a scris cu creionul chimic pe eterna poză de militar, facută la Mangalia: "Aşa cum luna şi soarele patrulează ceru'/ Aşa patrulează pământu' şi grăniceru'!". De atunci se poate să i se fi tras şi porecla "Rusu". Avea el ochi albaştri şi păr ars de soare, mai bălan, dar a contat că în armată a fost alături de ruşi. La Vamă era ditamai batalionul prin anii '50. Dacă voiai să mergi la plajă acolo, îţi trebuia autorizaţie, aprobări speciale.
De însurat s-a însurat cu o femeiuţă mititică, iute foc (se putea altfel?!), frumoasă şi fără stare locului. Lucica Mitiriţă. Au muncit cot la cot, fără preget, 52 de ani. Ea: "Ştii cum îmi zice mie? Vulpea. Da' lu' vecina mea, care are năduf pă mine? Curca. Ei, care-i mai tare?". Zice şi Lili, fiica lui cea mică, "Tata, când pleca la pădure, avea 5 lei în buzunar şi când se întorcea, tot 5 lei". Ce trebuie să înţeleg din asta? Că nu primea ciubuc, că nu-l ungea nimeni să taie ce nu era permis? "Da, asta. Şi când era benziner, c-a făcut naveta 20 de ani în Bartolomeu, la Braşov, la o staţie Peco, eu rămâneam cu mama sub plapomă şi el pleca la două noaptea, că era zăpada până la piept, şi tocmai la Moeciu mergea pe jos, nu venea nimic pe şosea...".
Viaţa a trecut prin mâinile lui. Nimic nu i-a căzut pleaşcă, de-a gata, vreo moştenire. N-a trebuit să sporească ceva, ci să pornească. Aici e ţara brânzei. Şi la brânză, când o faci, pui cheag. Îl ai pregătit. El a făcut şi cheagul, şi brânza. Cu mâinile lui şi cu mintea. Minte aprigă, dreaptă, de om justiţiar. "Heaaa".
Într-un caiet al nepoatei, mare, roz, cu desene vesele, bunicul, Gheorghe V. Florescu din Ciocanu, Şendroaia, comuna Dâmbovicioara, a scris o dare de seamă a vieţii. O pagină doar. Cu puţin timp înainte să moară. Ştia. Simţea. Nu era trist, nici morocănos, nici resemnat, doar uşor-uşor iritat. Şi-n acelaşi timp, foarte calm. "Ce te supără, nea Gheorghe?". "Nimic. Doar când văz câtă treabă e în jur, cât e de lucru, şi mie mi s-au dus puterile... Heaaa. Se duc zi pe zi, le simt cum se scurg. O fi ostenit şi inima asta. Las' că pe lumea ailaltă n-o trebui să munceşti atât. Nu se poa' să fie la fel. Ai?!". Scrie în caiet: "Am făcut gardu' la Biserică şi bordure, roata Bisericii, am fost la apă şi am făcut roate la toate fântânile"... Pe urmă scrie: "Am făcut" şi taie, reia "am avut 3 copii...". Copiii, simte el, nu se fac, îi ai, că sunt dar de Sus. "Am avut 3 copii fete. În anu' 2006 au murit Lucica, soţie a mea, care am trăit cu ea 50 de ani, am făcut gospodărie, casă şi şură şi am cumpărat pământ şi am măritat fetele, le-am făcut case şi le-am cumpărat pământ". Când scrie sec "am fost la apă", înseamnă ditamai tărăşenia, tragerea apei în sat. Nea Gheorghe a fost prezent, probabil cel mai prezent, după cum îi era firea. Aflu c-a fost casierul satului, strângea banii de la oameni şi-i depunea la bancă, în Câmpulung. "Până ce mama nu l-a mai lăsat", spune Lili. Că oamenii strigau după el că nu-i gata lucrarea, de ce, de ce le-a luat banii degeaba... Lucrurile s-au împotmolit, s-a tot resăpat, pompele au tot trebuit reparate, conducte schimbate...
Stau pe băncuţa făcută de nea Gheorghe, cu vreo douăzeci şi mai bine de ani în urmă. E scâlciată, cenuşie, se mişcă uşor. Masa am dărâmat-o astă toamnă. Acum, că s-a dus nea Gheorghe şi nici masă nu mai e, ci doar băncuţa, mă îndeamnă şi nepotul meu să-i fac vânt. Dar Doamne, ce neputincioasă mai sunt! Încă nu pot s-o smulg de acolo şi s-o pun pe foc. Nu pot încă. Uite, şi vremea s-a stricat. S-a lăsat pâcla şi vin fetele ceţii. Nişte fuioare fumurii. Se preling, se răsucesc, alunecă şerpeşte pe firul văii. Le simţi foşnind. Reci şi umede. Sau or fi ielele, nea Gheorghe ?