O nouă sărbătoare transformă din nou Sibiul într-o capitală culturală europeană: Festivalul internaţional de jazz, desfăşurat pe perioada 12-19 mai 2013. Evenimentul este organizat de Fundaţia "PRO ART HERMANNSTADT", condusă de Konstantin Schmidt, un împătimit al genului, căruia şi-a dedicat, practic, întreaga viaţă. Prestigiul acumulat de-a lungul a trei decenii de existenţă conferă Festivalului Internaţional de Jazz de la Sibiu statutul unei adevărate instituţii de cultură, căci, de câte ori asistăm la galele de jazz de la Sibiu, avem toate motivele să ne simţim integraţi circuitului mondial al valorilor spirituale. Am stat de vorbă cu domnul Konstantin Schmidt, pentru a descoperi istoria celui mai mare festival de jazz din România.
Un Woodstock al jazz-ului din România
- Sibiu Jazz Festival a ajuns la a 36-a ediţie. Aproape patru decenii de existenţă reprezintă o performanţă în sine, dincolo de numărul impresionant de celebrităţi ale genului care l-au onorat cu prezenţa! Vă mai amintiţi începuturile? Anunţau succesul de astăzi al festivalului?
- Începutul a fost fantastic! Vă daţi seama că am pornit acest festival în plin comunism, în 1976! În plin comunism, noi eram aici, în Sibiu, o insulă a libertăţii, trăiam o fraternizare prin muzică adevărată. Era o nebunie la gară, unde trenurile veneau pline cu oameni din toate colţurile ţării pentru a participa. Nu erau destule locuri de cazare şi în curtea casei mele era cort lângă cort, se dormea şi sub cerul liber, pentru o seară de jazz, pentru o seară de libertate. Găteam în ceaune imense pentru toată lumea, iar în sala de concert, cu 200 de locuri, erau peste patru sute de persoane la fiecare spectacol. La început, Sibiu Jazz Festival era un veritabil Woodstock al jazzului în România. Era o atmosferă extraordinară.
- Cum au permis, totuşi, autorităţile comuniste existenţa unui asemenea festival? Jazz-ul era considerat o muzică decadentă. Cenzura vremii nu v-a creat dificultăţi?
- La începutul anilor '70, au avut loc la Ploieşti primele trei ediţii ale Festivalului Naţional de Jazz, din iniţiativa Clubului de Jazz Ploieşti, animat de Alexandru Comănescu şi Roman Paul Mancaş. Tot în 1970, a luat fiinţă Jazz Club Sibiu, sub "patronajul" Comitetului Municipal UTC, avându-l ca membru fondator pe Nicolae Ionescu, alături de care am fost eu şi mulţi alţi iubitori de jazz. Din motive de "poluare ideologică", Festivalul de la Ploieşti este mutat la Sibiu, în 1974, bucurându-se de aerul elevat al unui burg transilvan, cu o veche cultură europeană. Norocul nostru a fost că aici jazz-ul se bucura de respect şi de susţinere până şi din partea oficialităţilor politice comuniste. Conducerea Jazz Clubului Sibiu deja popularizase valorile şi estetica muzicii de jazz, organizam teme-lecţie, concerte-lecţie, concerte-recitaluri. Jazz Club Sibiu devenise cel mai puternic club de jazz din ţară, Adrian Păunescu denumind Sibiul "capitala jazz-ului din România". Aşa că sămânţa acestui festival a căzut pe un pământ fertil şi pregătit pentru ceea ce urma să se întâmple. Oameni din diferite pături sociale, de vârste diferite, de la elevi de liceu, până la pensionari, deveniseră membri ai clubului, asigurându-i acestuia o cotă numerică impresionantă. Chiar şi câteva personalităţi "marcante" comuniste, inclusiv Nicu Ceauşescu, au fost uimite de performanţele organizatorice ale conducerii clubului şi au finanţat, în mod susţinut, activitatea acestuia, creând astfel premizele "mutării" festivalului de jazz de la Ploieşti la Sibiu, favorizând creşterea în amploare şi valoare a acestuia. Din 1973, cu toate interdicţiile oficiale şi neoficiale, am luat legătura cu ambasade şi centre culturale occidentale, stabilind pe propria răspundere "contacte". Pe de o parte, aveau să mă coste scump, pe de altă parte, doar în felul ăsta am reuşit să aduc pe scena festivalului sibian nume de mare prestigiu ale jazz-ului internaţional. Cenzura a acceptat în cele din urmă existenţa noastră incomodă, dar a pus o condiţie: toate concertele să fie doar instrumentale, să nu existe parte vocală.
- Renumele unui festival de jazz depinde atât de calitatea selecţiei muzicale, cât şi de atmosfera specială a spaţiului în care el se desfăşoară. Este Sibiul medieval un loc potrivit cu o muzică aşa de liberă şi modernă ca jazz-ul?
- E adevărat că majoritatea festivalurilor de jazz cu renume mondial se desfăşoară în frumoase staţiuni turistice, ale căror nume au devenit sinonime cu fiestele jazzistice pe care le găzduiesc: Newport în USA, Montreux în Elveţia etc. Alteori, forţa de atracţie a festivalurilor e legată de puterea economică sau culturală a anumitor metropole - New York, Praga, Tokyo, sau de oraşe cu şarm şi personalitate - LaValletta, Barcelona, Zagreb, Berna, Vilnius, Guimaräes, Riga, Bratislava etc. Dar festivaluri de renume pot avea loc şi în localităţi de dimensiuni modeste, cum sunt Moers în Germania, Den Haag în Olanda, Noci în Italia etc. Din fericire, capitala jazz-ului din România şi-a găsit un amplasament ideal, Sibiul fiind o perlă urbanistică. Situat la marginea sudică a paradisului transilvan şi, implicit, în zona centrală a ţării noastre, această urbe a devenit în ultimele două decenii ale regimului totalitar un simbol al speranţei şi al libertăţii de expresie sublimate prin jazz. Există, cred, în arealul sibian, o aură benefică, nu doar pentru acţiunea culturală în genere, ci şi pentru revelarea sau chiar forjarea acelor disponibilităţi umane ce permit savurarea artei muzical-improvizatorice. Sibiul emană un fel de spirit al locului, adecvat veritabilelor sărbători. Există aici o graţie a îmbinării tradiţiei cu inovaţia, a solidităţii cu fragilitatea, a lucrului temeinic făcut cu convivialitatea, a rudimentului natural cu rafinamentul estetic, o alchimie de însuşiri ce-i dau un statut unic printre sediile importantelor festivaluri de jazz ale lumii. În timpurile noastre tot mai blazate, au rămas destul de puţine locuri unde muzicienii sosiţi de pretutindeni să fie atât de încântaţi de sensibilitatea, receptivitatea şi discernământul auditoriului.
- Importanţa acestui eveniment pentru România este indiscutabilă. Dar cum este receptat acest festival din exterior? Se poate vorbi despre o anvergură internaţională a Sibiu Jazz Festival?
- Ani de-a rândul, scena sibiană a consacrat valorile jazz-ului autohton. Nu există jazzman român a cărui evoluţie să nu fi fost marcată, în vreun fel sau altul, de Festivalul de la Sibiu. Prezenţa internaţională s-a înscris şi ea pe linia pluralismului stilistic şi a deschiderii spre toate orizonturile, în conformitate cu opţiunile estetice ale organizatorilor. O listă a muzicienilor străini ce au evoluat în cadrul Festivalului vorbeşte de la sine. La nivel internaţional sunt puţine festivaluri în lume care să se poată mândri cu peste trei decenii de existenţă, în condiţiiile în care acest gen muzical s-a născut de aproximativ un secol. Şi longevitatea nu este singurul nostru atu. Ca să nu credeţi că sunt subiectiv în apreciere, o să amintesc câteva păreri despre noi. Revista Federaţiei Internaţionale de Jazz "Jazz Forum", prin vocea autorizată a redactorului şef Pavel Brodowsky, califică Festivalul de la Sibiu drept un eveniment cultural de mare importanţă în această zonă geografică "fierbinte" a Europei şi a lumii. Ca importanţă şi ţinută artistică pe plan muzical, Festivalul sibian era comparat cu Festivalul de Muzică Clasică "George Enescu" de la Bucureşti. Portavocea Federaţiei Germane de Jazz, "Jazz Podium", menţiona, prin semnătura autorizată a unor personalităţi marcante ale jazz-ului german, care au concertat pe scena Festivalului prin amabilitatea Centrului Cultural German "Goethe", importanţa Festivalului nostru, ca o punte culturală între vest şi est, între cultura muzicală milenară a Răsăritului şi tradiţiile novatoare ale Apusului. În nenumăratele interviuri şi luări de poziţie ale muzicienilor străini care în ultimele trei decenii au concertat pe scena sibiană, s-a subliniat importanţa evenimentului muzical în cadrul schimburilor culturale între naţiuni, pentru diversificarea turismului cultural din ţara noastră.
- Anul acesta aţi pregătit pentru sibieni şi pentru toţi iubitorii jazz-ului din România câteva recitaluri de excepţie. Ne puteţi dezvălui câteva dintre surprizele acestei ediţii?
- În primul rând am bucuria să vă anunţ că la Sibiu se va afla un extraordinar jazz-man francez: Richard Galliano. Prezenţa sa ne acordă şansa de a vedea pe ce culmi de virtuozitate poate fi dus un instrument precum acordeonul. Expresivitatea, tandreţea şi forţa acestui instrument capătă valori de excepţie împreună cu Galliano. În aceeaşi măsură vor fi prezente alte personalităţi de talie mondială. Nu exagerăm dacă vom considera că este o onoare să îl avem pe o scenă românească pe Seun Kuti, fiul lui Fela Kuti, celebrul jazz-man nigerian. El ne va deschide probabil o fereastră spectaculoasă către sursele africane ale jazz-ului. Nume foarte mari ale muzicii internaţionale vor fi prezente pe scena festivalului şi vă spun asta cu foarte multă bucurie. Îi mai amintesc doar pe pianistul israelian Omri Mor, sau pe unul dintre cei mai de seamă reprezentanţi ai jazz-ului latin, e vorba de chilianul Carlos Maza, un adevărat om-orchestră. New AfroCuban Quartet ne va aduce aproape Cuba profundă, printr-un mozaic stilistic după o reţetă semnată de pianistul Omar Sosa. Vor mai fi prezenţi şi Grzegorz Karnas Quintet din Polonia, dar şi Antonio Flinta, alături de Roberto Bucci şi Giuseppe Mavilla. Sper ca toate aceste nume mari să facă fericit publicul românesc şi sper să sărbătorim libertatea muzicii jazz pe străzile Sibiului, unde spaţiile publice vor fi invadate de ritmurile celor de la Drum Kitchen Berlin.
- O bună parte din viaţă v-aţi dedicat-o acestui Festival şi jazz-ului. Aţi făcut sacrificii extraordinare, aţi fost anchetat de securitate şi aţi îndurat nenumărate umilinţe. Pentru dumneavoastră personal ce înseamnă astăzi Sibiu Jazz Festival?
- Astăzi, ca şi ieri, adică înainte de 89, am avut un vis: am visat să îmi cumpăr o insulă personală, undeva în largul Mării Adriatice, în Croaţia. Până să ajung să mi-o cumpăr (râde), trăiesc pe această insulă fabuloasă, care este muzica jazz. Sibiu Jazz Festival este un vis împlinit, este o insulă însorită şi liniştită în largul unei mări. Îi invit pe toţi cititorii revistei "Formula AS" să vină pe această insulă, unde domneşte libertatea absolută. Să se simtă ca nişte regi, plimbându-se în propriul lor regat.