Minute uitate
Ştefan Câlţia este unul dintre puţinii noştri pictori instalaţi cu autoritate în elita artei româneşti şi europene. Născut la Braşov, pe 15 mai 1942, a fost unul dintre studenţii străluciţi ai lui Corneliu Baba. Cu o poftă a invenţiei şi o aplecare spre lucru nestăvilite, Ştefan Câlţia a expus prin toate marile capitale culturale ale lumii, unde a lăsat ecouri adânci: din Elveţia, Germania, Olanda, Norvegia şi până în S.U.A. Picturile lui se află în numeroase colecţii private europene, precum şi în Muzeul de Artă Contemporană din Oslo, Muzeul HR Giger din Gruyère, Elveţia, Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti şi Muzeul Brukenthal din Sibiu. Şi pentru că anul trecut, Ştefan Câlţia a împlinit 70 de ani, maestrul a ţinut să-şi serbeze această vârstă rotundă într-un mod aparte. Printr-un şir triumfal de expoziţii, numite "Şapte poveşti cu Ştefan Câlţia". O frumoasă imersiune în opera complexă a pictorului. Cele mai multe au avut la loc la galeria de suflet a maestrului, "Galeria Posibilă" (al cărei director este Matei, fiul său) dar şi la "Galeria AnnArt", unde, în zilele acestea, de parcă ar vrea să-şi încheie în triumf acest veritabil "an Câlţia", pictorul vine cu o expoziţie ca un Concert imperial de primăvară, un concert plin de savuroase energii şi armonii de culori, cu reverberaţii muzicale, întrupate în flori şi în obiecte, descumpănitor de simple şi de frumoase. Răsfirate pe pereţii galeriei, tablourile înfăţişează naturi moarte, dar încărcate de o emoţie specială - obiecte obişnuite şi simple, răspândind o anume dulceaţă a lumii. Este dulceaţa şi tandreţea unei vieţi care în acest veac computerizat ar părea pierdută. Viaţa cea adevărată, care ar trebui trăită zi de zi. Nalbe şi clematite erup graţios din glastre de sticlă şi din ulcioare de lut, mângâindu-ţi privirea, alături de oale cu flori albastre şi de flori de toate culorile, gutui, cutii cu bomboane sau simple borcane multicolore, care te fac să te concentrezi mult timp asupra lor, printr-un ceva misterios şi totuşi la îndemână. Expoziţia cuprinde 47 de lucrări recente, realizate între 2011-2013, toate în ulei, dar şi două desene în tuş pe pânză, şi ne arată o faţetă mai puţin cunoscută din opera lui Ştefan Câlţia. Cât de departe par aceste delicate naturi moarte ale maestrului Ştefan Câlţia, faţă de compoziţiile sale grandioase, cu personaje funambuleşti! Realitatea e însă alta. Aşa cum spune Simona Vilău, curatoarea expoziţiei: "Fie că reprezintă natura palpitândă, mugurii de primăvară gata să izbucnească în flori, lujerii plăpânzi ai unor noi începuturi sau alăturarea neiertătoare a vegetalului cu amorful dur al suprafeţelor obiectuale, pictorul le însufleţeşte cu aceeaşi forţă vitală şi cu aceeaşi profunzime, pe care le regăsim în cele mai complicate scene din lumea personajelor sale". Pentru cei care caută noutatea la tot pasul şi cu orice preţ, eu cred că aceste gingaşe naturi statice ale lui Ştefan Câlţia aparţin unei noutăţi regăsite. Să arăţi lumii de azi, artificioasă şi sofisticată, noutatea simplităţii de odinioară, poate fi şi acesta un act de curaj.
Dar evenimentul de la Galeria AnnArt mai are ceva cu totul original: pe lângă cele trei săli deschise publicului, expoziţia ocupă în plus câte un loc anume, în şapte reşedinţe private, unde şapte familii de prieteni ai lui Ştefan Câlţia au primit în găzduire câte o lucrare de-a pictorului, vor primi vizitatori şi vor ţine un jurnal al acestor întâlniri. Luxuriantul catalog al expoziţiei va anexa, la sfârşit, un fascicul de carte cu această nouă poveste relatată de vizitatori. Este şi un mod prin care Galeria AnnArt îşi manifestă grija faţă de tablouri. "Noi ocrotim lucrările" - spune Gabriela Massaci. "Ne pasă foarte mult unde ajung. Şi am vrut să facem un exerciţiu. Ce se întâmplă pe parcursul a şase săptămâni, cum vieţuieşti cu o lucrare de Câlţia în casa ta? Şi vor răspunde oameni de cultură diferiţi: un arhitect, un critic literar, un artist şi asta mi se pare o provocare bună".
Pe un perete al galeriei AnnArt, gazdele au creat şi un "inventar afectiv", cum l-au numit, format din fotografii de arhivă alb-negru, ce conţine imagini culese din istoricul operei lui Ştefan Câlţia, din care deducem că natura statică l-a preocupat constant, începând cu anii '70. Curatoarea Simona Vilău l-a botezat astfel. Şi tot ea i-a găsit un nume dens şi expoziţiei lui Ştefan Câlţia - Minute uitate: "Cât timp anume privim cu adevărat la o imagine? Să fie vorba de ore, minute, secunde? Recuperarea timpului uitat/pierdut/sacrificat este una din mizele aclimatizării cu această lume nouă, demiurgic creată de artist. Privirea noastră alunecă voluptuos pe lucirile porţelanurilor pictate, glisează pe sticla impecabil redată şi se cufundă leneş în fundalurile catifelate. Sau se miră, minute întregi, de veridicitatea parfumată a fructelor şi de spaţialitatea fidelă a oalelor de lut smălţuit. Sunt rare momentele în care mintea se deschide şi ochiul se odihneşte, ambele în acelaşi timp".
Simplitate şi linişte
Adevărul e că îmi doream mult să fac un interviu cu maestrul Ştefan Câlţia. Dar el e uneori greu de găsit. Poate că se întâmplă cu el aşa cum povesteşte cu har Gabriela Massaci, directoarea Galeriei AnnArt: "Sunt aproape convinsă că domnul Ştefan Câlţia locuieşte de ani mulţi bine ascuns. Degeaba e asediat de colecţionari fermecaţi şi de colecţionari calculaţi, degeaba îl interpelează curatori tineri şi vârstnici; degeaba se adjudecă fără greş toate lucrările lui prin licitaţii, degeaba spune poveştile astea care te înrobesc prin înţelepciune şi farmec şi degeaba se află lucrările lui în muzee mari ale lumii şi tot degeaba a devenit personaj iconic al culturii române. Domnul Câlţia este cooperant şi plin de bunăvoinţă faţă de acest destin rar şi preţios, pe deplin meritat, de altfel. Dar el, de fapt, stă ascuns. Pictează. Iar când iese, când şi când, la lumină, e uşor de recunoscut: poartă o armură blândă - cu barbă albă şi ochi albaştri şi un şorţ de pânză îngroşat de multe culori de ulei. Şi mai poartă şi grija lucrărilor lui, nu le lasă să fie bruscate în scenarii şi montări «moderne», le pregăteşte pentru drumuri însemnate". În cele din urmă, am putut şi eu să-l văd pe domnul Câlţia şi să stau de vorbă cu el, în câteva lungi minute emoţionante şi dense. Şi nu ştiu dacă s-a întâmplat cum mi-a spus domnia-sa, că venea de la atelier. Eu cred, mai degrabă, că Ştefan Câlţia coborâse chiar dintr-un tablou de-al său, cumva. Aşadar...
Colţul în care bucuria şi pacea se adună
- Într-o lume a artelor plastice încă dominată de experiment, dar şi în lumea cea mare în care trăim, plină de neaşezare şi zbateri, dvs. aţi intuit o anume stare a omenirii, care tânjeşte către echilibru şi linişte, către simplitate şi regăsirea propriei identităţi. De aceea aţi ales să pictaţi glastre cu flori şi căni smălţuite din lut?
- Nu cred că suntem într-o perioadă de experiment. Sau dacă suntem într-o perioadă de experiment, suntem de când am apărut noi pe faţa Pământului. Oricum, cuvântul experiment mie nu-mi face plăcere. Tot timpul încercăm ceva în viaţa noastră, zi cu zi. În fiecare zi eşti pus într-o situaţie nouă. Ce-i asta? Experiment? Nu. E viaţa noastră de zi cu zi. În schimb, eu cred că noi suntem dornici de a comunica. Eu cred că ar trebui să privim tot ce-i în jurul nostru calmi şi detaşaţi de complexele pe care le avem, datorită unei false agitaţii a vieţii noastre de zi cu zi. Şi să nu uităm că noi suntem înconjuraţi de obiectele pe care le folosim. Şi, mai ales, de acelea pe care le folosim cu drag. Obiectul devine frumos nu numai când e creat frumos, ci şi când el e mânuit de cel care îl foloseşte. Obiectul, câteodată, începe să trăiască împreună cu tine, iar natura statică are un lucru pe care nu-l are niciunul din celelalte domenii ale picturii, nu-l poate cuprinde. E liniştea. Natura statică este colţul sau locul în care tu aduni lucruri care aparent nu sunt foarte importante: o ceaşcă, o floare, o pată de lumină, o pată de culoare. Ele îţi dau o stare de bucurie, o stare de pace, o stare de conversaţie domoală, fără angoase. În viaţa mea de artist, am nevoie de momente de linişte, şi atunci când le am, ele se împlinesc în aceste naturi statice.
- Cum s-a născut această expoziţie?
- Expoziţia mea cu naturi statice nu e un eveniment din ultimii doi ani. Şi aici trebuie să-i mulţumesc Simonei Vilău, curatoarea acestei expoziţii, pentru că, într-una din sălile expoziţiei, demonstrează că, de fapt, natura statică e o preocupare permanentă sau de la început a mea. Compoziţia cu personaje, peisajul cu sau fără personaje, natura statică sunt doar nişte domenii ale activităţii mele; ele niciodată nu au constituit pentru mine o problemă în sine. Le-am făcut doar atunci când am simţit nevoia să mă exprim într-un anume fel. Iar faptul că acuma suntadunate şi că am făcut o expoziţie numai cu naturi statice, asta nu mi se datorează mie, ci curatorului şi directorului "Galeriei Posibile", Matei. Care, la un moment dat, tot uitându-se prin atelier (el fiind destul de des prin preajma mea), a avut această idee de a face o expoziţie numai cu naturi statice. La început am fost puţin reţinut, gândindu-mă că lumea percepe într-un anumit fel natura statică, ca pe un gest minor al artistului, ceea ce pe mine m-ar deranja. După aia, m-am gândit că tocmai această expoziţie ar trebui să demonstreze că, de fapt, natura statică nu e un lucru minor în viaţa unui artist, ci o parte la fel de importantă ca şi celelalte lucruri. Ea nu este nici un refugiu, nici o pauză, ci este un moment dens, de linişte, pe care eu vreau să-l transmit şi să-l dăruiesc celor din jurul meu.
- Şi care eu cred că a fost deja receptat ca atare.
- Vedeţi, în natura statică ai o anumită libertate a luminii, a spaţiului dintre personaje - pentru că aşa le spun eu obiectelor, "personaje". După aceea, ai o plăcere în a descoperi frumuseţea formelor, care şi ele se raportează unele la altele, într-un anume fel. Poţi s-o modifici, poţi s-o mişti oricum. Ea îţi dă o mare libertate în a reuşi să conturezi ceea ce tu trăieşti în clipa aia, starea pe care vrei s-o transmiţi celuilalt. Pentru că, repet un lucru pe care l-am spus de mai multe ori, de câte ori lucrez, lucrez cu plăcere şi câteodată cu o anumită trudă, greutate, dar totdeauna lucrez şi cu celălalt, cu cel care va veni să privească lucrarea. O fac pentru el.
- Dumneavoastră, aici, nu aţi făcut compoziţii complicate cu obiecte. Sunt obiecte în sine şi frumuseţi în sine: o floare, o oală albastră, ceşti de cafea...
- Dacă veţi urmări compoziţiile mele, chiar cu personaje cu tot, ele nu sunt complicate. Cred într-o anumită simplitate a modului cum compun elementele care constituie imagini. Şi cred în această simplitate, pentru că eu cred în acest echilibru teribil al creaţiei, al naturii în care trăiesc. Pentru mine, lumea care mă înconjoară, creată de Dumnezeu, este o lume perfectă, şi atunci încerc şi compoziţiile, şi lucrurile mele să le aşez în această lume. În clipa în care observi lumea şi Creaţia, abia atunci înţelegi cât de complexă e această simplitate a ei. În marile compoziţii pe care le vedem prin muzee, de pildă, veţi descoperi că acele compoziţii sunt foarte simple. Dar dacă priveşti mai atent, dintr-o dată, această simplitate e ca a unei pietre preţioase, la care îi tot tai faţete. Geometria ei e cumva simplă, dar cu cât tai mai multe faţete ale pietrei, cu atât ea devine mai vie şi niciodată nu se termină această descoperire a complexităţii lumii - atât de simplă, în aparenţă.
Lingurile de lemn ale bunicii
- Sunt şi urme de amintiri ale copilăriei dvs. ardeleneşti în toate aceste obiecte, pictate cu atâta savoare? Blide, glastre, câncere...
- Sigur că da. În toate lucrările mele există o întoarcere pe cărare, înapoi, până când pot s-o cuprind cu amintirea. Aşadar, nu pot spune că nu sunt amintiri în lucrările mele. Am trăit totdeauna între obiecte frumoase. Şi când spun obiecte frumoase, mă gândesc că, de exemplu, la bunica la ţară, existau două rânduri de linguri de lemn: de post şi de dulce. Dacă eu vă arăt cum e tăiată şi desenată o lingură de lemn, cu care mâncau, pe la 1900 şi ceva, ţăranii noştri ciorba, veţi descoperi că e un design perfect, că e desenul marelui italian care desenează automobile. Cum e tăiată, cum e arcuită, toate... Or, am trăit între aceste obiecte. Mânerul încuietorii de la şură, care era lustruit de mâna bunicilor şi străbunicilor, avea o formă extraordinară. Erau două lucruri care făceau ca obiectele să fie aşa. Cred că primul lucru era credinţa oamenilor în Dumnezeu. Oamenii, când cred în Dumnezeu, orice fac, fac ca şi când ar fi sub ascultare. Or, dacă faci ceva sub această ascultare teribilă, nu poţi să faci decât ceva care să meargă spre frumos. Pentru că, atunci când Dumnezeu a făcut cerul şi stelele şi a văzut că era bine - acel bine în ebraică înseamnă şi frumos. Binele era frumos. Frumosul şi binele erau de la început împreună. Frumosul nu-i numai estetic, frumosul e şi morală, frumosul cuprinde tot.
- Ce aţi dori să ne mai spuneţi la sfârşitul acestui interviu, maestre Ştefan Câlţia?
- "Galeria Posibilă" şi "Galeria AnnArt", prin acest gest de a aduna aceste lucrări ale mele, fac o demonstraţie limpede şi clară de linişte. De înţelegere a acestei lumi, prin lucrurile simple şi obişnuite, cu care ne înconjurăm zi cu zi. Noi trăim atât de mult cu aceste lucruri şi bucurii simple, cu ceaşca de cafea, cu paharul de apă, cu mica floare pe care am luat-o şi ne-am pus-o într-o cană... Câteodată, acest gest de a rupe o floare şi de a ţi-o pune în pahar şi de-a o aşeza lângă tine, este o umplere spirituală a noastră extraordinară, o împlinire. Şi eu vin acum cu toate acestea şi spun: "Oamenilor, nu fiţi smintiţi! Nu mai alergaţi încontinuu! Opriţi-vă din când în când şi uitaţi-vă la ceaşca voastră de cafea".
"Galeria AnnArt" se află pe str. Mahatma Gandhi nr. 1, Bucureşti