Tradiţie şi fast
E imposibil ca, uitându-te la Sanremo (eu nu m-am despărţit cinci zile de televizor), să nu faci comparaţie cu festivalurile româneşti. Nu voi face nicio trimitere directă, doar că am rămas cu gustul amar al rudei sărace, care priveşte pe furiş, pe fereastră, la ospăţul din sala de bal a castelului... Fastul a fost nota dominantă a competiţiei, de la început până la sfârşit: eleganţă scenică, stil, lumini, lume avizată, iubitoare de muzică (în primele rânduri stau întotdeauna oficialităţi locale, realizatori şi prezentatori renumiţi ai emisiunilor de marcă de la posturile importante de televiziune italiene, dar şi juriul, ce a avut în componenţă, printre alţii, pe Nicoletta Mantovani, văduva renumitului tenor Luciano Pavarotti). Şi flori, multe flori, lăudate de însuşi primarul oraşului Sanremo, ceea ce a făcut ca de-a doua zi să le crească preţul la bursă... În ciuda anotimpului rece, mulţi fani ai muzicii au aşteptat afară, la intrarea în celebrul Teatru ARISTON, să-şi vadă pe viu idolii - monştri sacri sau doar tineri interpreţi, abia lansaţi la concursuri gen "X Factor". Italienii sunt "nebuni" după muzica lor uşoară, ştiu melodiile pe de rost, nu o dată sala cântă împreună cu interpretul, semn că muzica e sufletul lor!
Aşa suflet, aşa ofertă! Nimic din ce s-a petrecut la Sanremo nu a fost în exces, nimic n-a fost ales ori făcut la întâmplare, a fost un festival construit îndelung. Totul s-a petrecut conform unor sondaje de opinie şi unui studiu de piaţă întreprinse cu mult înainte. În fiecare zi a festivalului s-au făcut calcule de audienţă. Am remarcat cu câtă seriozitate, chiar încrâncenare, s-au desfăşurat primele discuţii şi ce prompte au fost reacţiile din mass-media italiană, în care s-au întors pe toate feţele fiecare gest, glumă sau pas făcute de interpreţi, invitaţi, prezentatori....
În ce-i priveşte pe aceştia din urmă, Luciana Littizzetto (actriţă) şi Fabio Fazio (realizator TV şi imitator) au fost "căutat-populari", guralivi şi colocviali, au bârfit ca la coadă, au spus glume, lumea a râs cu lacrimi, s-au certat, au gafat, au fost sensibili... Priza lor la public şi la critici a fost răsunătoare, încât li s-a propus, deja, să prezinte şi ediţia de anul viitor...
Iubire şi pace
În ce-i priveşte pe interpreţi, în concurs, la categoria "consacraţi", au intrat 14 solişti, duete sau formaţii, iar la categoria "tineret", opt interpreţi, abia cunoscuţi. Melodiile originale au fost compuse de autori italieni şi au fost prezentate în primă audiţie absolută.
Ce-i drept, nici anvergura participanţilor, nici cea a prezentatorilor nu a semănat prea mult cu ediţiile din anii de glorie ai Festivalului de la Sanremo, când Domenico Modugno, Gigliola Cinquetti, Bobby Solo, Sergio Endrigo, Adriano Celentano, Toto Cutugno, Ricchi e Poveri, Iva Zanicchi, Eros Ramazzotti, Giani Morandi, Umberto Tozzi, Massimo Ranieri, Ana Oxa, Fausto Leali sau I Pooh câştigau ediţie după ediţie, oferind lumii întregi melodii nemuritoare.
Fiecare interpret sau trupă a avut de interpretat câte două melodii, care au fost votate, iar a treia zi, când s-au făcut cunoscute rezultatele votului, a rămas în concurs doar o melodie, cea cu punctajul mai mare. Melodia aleasă a mai fost interpretată o dată, live. Şi, uite-aşa, fiecare interpret, indiferent de categoria pe care a reprezentat-o, a cântat până în ultimul moment, adică până în seara galei. Orchestra, dispusă extrem de interesant, cu faţa la public, pe un plan inclinat, închipuit ca o scară ce urcă, a avut la fiecare melodie câte un alt dirijor(!). Cântecele au oscilat între linii melodice cu tentă clară de şlagăr, dar şi compoziţii în care textul era relevant. Mesajul transmis ar fi, poate, o altă caracteristică a acestui festival. Dragostea, fidelitatea, pacea lumii, grija pentru năpăstuiţii sorţii, dar şi concilierea, lupta împotriva agresării femeilor s-au regăsit, fie în textele melodiilor, fie în replicile prezentatorilor, fie în discursurile invitaţilor, fie în dansul celor 52 de femei conduse de Luciana Littizzetto, ca-ntr-un manifest pentru întreaga omenire.
Câştigătorii
Premiile au fost următoarele: premiul pentru secţiunea tineret a fost câştigat de Antonio Maggio (născut în 1986) pentru melodia "Mi servirebbe sapere", o melodie antrenantă şi primită cu ovaţii de întreg publicul din sală. Marele premiu al festivalului i-a revenit lui Marco Mengoni (născut de Crăciun, în 1988, câştigător în 2010 al concursului "X Factor") care a ridicat, şi el, sala în picioare, prin interpretarea de excepţie a melodiei cu care va ieşi câştigător, "L'essenziale". Cu o tunsoare şi-un look uşor retro, emoţionat până la extrem, Marco i-a convins cu ambitusul vocii şi farmecul personal pe cei care l-au votat, s-o facă cu toată inima. Trofeul îi va fi înmânat de chiar primarul oraşului. Locurile 2 şi 3 au revenit trupelor "Elio e le Storie Tese" (premiul criticii) şi "I Moda".
Invitaţii
Ca la orice festival care se respectă, şi Sanremo a avut, în fiecare seară, invitaţi de marcă (cu excepţia trupei "Ricchi e Poveri", care nu a putut fi prezentă, din pricina decesului, chiar în prima zi a festivalului, al fiului unuia din componenţii trupei): Toto Cutugno,
Carla Bruni, Al Bano (care a şi primit un trofeu pentru întreaga sa carieră), dirijorul englez Daniel Harding (directorul Filarmonicii Scala din Milano), balerinul Lutz Forster, pianista de 16 ani Birdy (un mare talent, un fenomen muzical), ex-fotbalistul Roberto Baggio, iar în ultima seară, a fost prezent şi Andrea Bocelli (care a cântat "La voce del' silenzio", acompaniat la pian de fiul său cel mare, Amos, în vârstă de 18 ani).
În concluzie, un Sanremo fastuos, bogat în nume celebre şi muzică bună, dar mai ales în bucurie şi emoţie.