Biserica-suliţă din Ciungani
Ca să ajungi la biserica zărăndenilor din Ciungani trebuie să urci. Sătenii îşi amintesc şi acum că la început au vrut să o aşeze într-o vale, la răspântie de drumuri. Dar Domnul rânduise altfel.
S-a întâmplat într-o noapte. A doua zi aveau să purceadă la lucru. Se sfinţise locul viitoarei biserici, iar lemnele erau gătite de mult, aşezate cuminţi, doar să fie închegate de meşteri. Atunci a venit o suflare năprasnică de vânt, iar bârnele au fost aruncate pe vârful unui deal. Totul s-a întâmplat nespus de repede. Minunea i-a uimit pe credincioşii din Ciungani. Până astăzi ei cred că trei îngeri au venit din cer şi, la adăpostul întunericului, au strămutat lemnul pentru biserică. Sătenii au ştiut că, de acum, nu au altă cale. Şi au ridicat lăcaşul chiar în vârful dealului. Acolo unde l-a ales Dumnezeu. Un loc sfânt.
Toate acestea s-au petrecut în urmă cu patru veacuri. Dar oamenii nu au uitat. Nu aveau cum, căci merg la biserică în fiecare duminică, urcând malul abrupt şi ostenindu-se la fiecare pas. Un urcuş istovitor, care te rupe de lume şi te închide în cer.Ca să te poţi închina şi să prinzi drag de rugăciune trebuie să te osteneşti. Să îmboldeşti trupul şi să-l sileşti să dea jertfă duhului.
Drumul trece prin cimitir. Te închini în faţa crucilor care râd în soare, încununate de flori, cruci ale Învierii, în faţa cărora îmi pare că moartea nu are nici o putere. Zărăndenii şi-au păstrat ceva din voioşia de a trece în lumea de dincolo a strămoşilor lor, dacii. De aceea, mormintele sunt înecate în verdeaţă, iar în vârful fiecărei cruci e sculptată o pasăre. Pasărea sufletului! Ei cred că sufletul omului zboară din trup atunci când îi vine sfârşitul şi se înalţă apoi în văzduh, trecând în lumea de dincolo în fâlfâit de aripi...
Când ajungi sus, la biserică, sus, deasupra satului, şi parcă şi a norilor, poţi în sfârşit să înţelegi miracolul săvârşit de cei trei îngeri. Şi rostul lui. Ai ajuns în punctul în care cerul se uneşte cu pământul. Turla zveltă a bisericii nu se opreşte aici. Se avântă mai departe şi se pierde în văzduh. La cei 14 metri, e cea mai înaltă din tot Zarandul. Şi, din vârful dealului, îmi pare cea mai înaltă din lume.
Biserica-potir din Căzăneşti
Dacă bisericuţa din Ciungani a fost aşezată de îngeri în vârful unui deal, săgetând cerul, cea de la Căzăneşti e într-un căuş de culmi.Stă acolo, smerită şi bătrână, aşezată în lunca a două văi - Crişoaia şi Cerboaia, ca într-un potir de verdeaţă, aşteptând să te cobori până la ea.
Intrarea e străjuită de cruci. Mai mari şi mai mici, cu înflorituri săpate măiestrit în lemn, ele au fost bătute direct pe pereţii bisericuţei, spre aducere aminte. Fiecare cruce e un suflet. Un suflet de român care a pierit pentru ţară în război. Trupurile lor sunt departe, mistuite în pământ străin, acolo unde au căzut cu arma în mână. Cei de acasă i-au plâns şi i-au prohodit, le-au gătit cele pentru veşnicie, dar mormânt nu le-au mai săpat. Pentru că nu aveau ce trup să îngroape. Aşa că i-au înveşnicit pe zidurile bisericii. Ca să ne aducem aminte de ei. Să nu-i uităm şi să-i pomenim mereu în slujbe şi rugăciuni.
Unii dintre ei au lăsat în urmă o fotografie. Roasă de vremuri, spălată de soare, e unicul semn că au trecut pe aici. Un semn pe care cei dragi l-au prins de cruce. Te privesc, tineri şi încrezători în viaţă, înainte de a pleca la război. Oameni care au jertfit totul pentru ţara lor. Fără declaraţii înfocate, fără să facă prea mult caz de sacrificiul lor. Când am avut nevoie de moartea lor, au murit. Vremurile de astăzi nu mai vor să ştie de astfel de gesturi supreme. Atât mai rău pentru vremuri!
Ca să treci pragul bisericii din Căzăneşti, trebuie să te apleci. Uşa mică te cheamă să laşi mândria afară. Să fii ca Iisus. Simplu. Neprefăcut. Umil.
Pictura are aproape două sute de ani. Stă scris - "Această biserică s-au zugrăvit în zilele înălţatului împărat Francisc, cu cheltuiala satului, în anul 1828, zugrav Ioan, paroh Fear Iosif, Fear Iovat, Fear Simu chitor, crâsnic Rafila Avram”.
Chipuri blânde, de o simplitate copilărească, te urmăresc de pe boltă. Era stilul de a picta al ţăranilor români. Un stil curat şi simplu. Direct. Un stil care îl aduce pe Dumnezeu foarte aproape, cât să-l atingi cu mâna. Un stil care-L îmbracă pe pruncul Iisus cu ie şi iţari, la fel ca pe copiii satului. Pentru ei, pentru moşii noştri, Domnul putea fi un bătrân care se plimba agale cu Sfântul Petru pe uliţe, rostuind lumea şi ferind-o de păcat. Cine ştie dacă nu e adevărat?! Călător prin Ţara Zarandului, îmi pare că de câteva ori mi-a ieşit şi mie Domnul în cale. Dar, orăşean complicat şi scorţos, nu i-am înţeles graiul. Era prea curat.