Biserica-suliță din Ciungani
Ca să ajungi la biserica zărăndenilor din Ciungani trebuie să urci. Sătenii își amintesc și acum că la început au vrut să o așeze într-o vale, la răspântie de drumuri. Dar Domnul rânduise altfel.
S-a întâmplat într-o noapte. A doua zi aveau să purceadă la lucru. Se sfințise locul viitoarei biserici, iar lemnele erau gătite de mult, așezate cuminți, doar să fie închegate de meșteri. Atunci a venit o suflare năprasnică de vânt, iar bârnele au fost aruncate pe vârful unui deal. Totul s-a întâmplat nespus de repede. Minunea i-a uimit pe credincioșii din Ciungani. Până astăzi ei cred că trei îngeri au venit din cer și, la adăpostul întunericului, au strămutat lemnul pentru biserică. Sătenii au știut că, de acum, nu au altă cale. Și au ridicat lăcașul chiar în vârful dealului. Acolo unde l-a ales Dumnezeu. Un loc sfânt.
Toate acestea s-au petrecut în urmă cu patru veacuri. Dar oamenii nu au uitat. Nu aveau cum, căci merg la biserică în fiecare duminică, urcând malul abrupt și ostenindu-se la fiecare pas. Un urcuș istovitor, care te rupe de lume și te închide în cer. Ca să te poți închina și să prinzi drag de rugăciune trebuie să te ostenești. Să îmboldești trupul și să-l silești să dea jertfă duhului.
Drumul trece prin cimitir. Te închini în fața crucilor care râd în soare, încununate de flori, cruci ale Învierii, în fața cărora îmi pare că moartea nu are nici o putere. Zărăndenii și-au păstrat ceva din voioșia de a trece în lumea de dincolo a strămoșilor lor, dacii. De aceea, mormintele sunt înecate în verdeață, iar în vârful fiecărei cruci e sculptată o pasăre. Pasărea sufletului! Ei cred că sufletul omului zboară din trup atunci când îi vine sfârșitul și se înalță apoi în văzduh, trecând în lumea de dincolo în fâlfâit de aripi...
Când ajungi sus, la biserică, sus, deasupra satului, și parcă și a norilor, poți în sfârșit să înțelegi miracolul săvârșit de cei trei îngeri. Și rostul lui. Ai ajuns în punctul în care cerul se unește cu pământul. Turla zveltă a bisericii nu se oprește aici. Se avântă mai departe și se pierde în văzduh. La cei 14 metri, e cea mai înaltă din tot Zarandul. Și, din vârful dealului, îmi pare cea mai înaltă din lume.
Biserica-potir din Căzănești
Dacă bisericuța din Ciungani a fost așezată de îngeri în vârful unui deal, săgetând cerul, cea de la Căzănești e într-un căuș de culmi. Stă acolo, smerită și bătrână, așezată în lunca a două văi - Crișoaia și Cerboaia, ca într-un potir de verdeață, așteptând să te cobori până la ea.
Intrarea e străjuită de cruci. Mai mari și mai mici, cu înflorituri săpate măiestrit în lemn, ele au fost bătute direct pe pereții bisericuței, spre aducere aminte. Fiecare cruce e un suflet. Un suflet de român care a pierit pentru țară în război. Trupurile lor sunt departe, mistuite în pământ străin, acolo unde au căzut cu arma în mână. Cei de acasă i-au plâns și i-au prohodit, le-au gătit cele pentru veșnicie, dar mormânt nu le-au mai săpat. Pentru că nu aveau ce trup să îngroape. Așa că i-au înveșnicit pe zidurile bisericii. Ca să ne aducem aminte de ei. Să nu-i uităm și să-i pomenim mereu în slujbe și rugăciuni.
Unii dintre ei au lăsat în urmă o fotografie. Roasă de vremuri, spălată de soare, e unicul semn că au trecut pe aici. Un semn pe care cei dragi l-au prins de cruce. Te privesc, tineri și încrezători în viață, înainte de a pleca la război. Oameni care au jertfit totul pentru țara lor. Fără declarații înfocate, fără să facă prea mult caz de sacrificiul lor. Când am avut nevoie de moartea lor, au murit. Vremurile de astăzi nu mai vor să știe de astfel de gesturi supreme. Atât mai rău pentru vremuri!
Ca să treci pragul bisericii din Căzănești, trebuie să te apleci. Ușa mică te cheamă să lași mândria afară. Să fii ca Iisus. Simplu. Neprefăcut. Umil.
Înăuntru, în cochilia de lemn bătrân, mintea ți se adună și se smerește. Plutește o mireasmă delicată de tămâie. A intrat timp de veacuri în bârne, s-a impregnat în scoarțele vechi și acum ți se strecoară în plămâni, ca o amintire a miresmelor raiului. E semnul sfințeniei. Și al veacurilor. Lăcașul are aproape patru sute de ani. Timp în care pe altarul lui s-a slujit neîntrerupt.
Pictura are aproape două sute de ani. Stă scris - "Această biserică s-au zugrăvit în zilele înălțatului împărat Francisc, cu cheltuiala satului, în anul 1828, zugrav Ioan, paroh Fear Iosif, Fear Iovat, Fear Simu chitor, crâsnic Rafila Avram”.
Chipuri blânde, de o simplitate copilărească, te urmăresc de pe boltă. Era stilul de a picta al țăranilor români. Un stil curat și simplu. Direct. Un stil care îl aduce pe Dumnezeu foarte aproape, cât să-l atingi cu mâna. Un stil care-L îmbracă pe pruncul Iisus cu ie și ițari, la fel ca pe copiii satului. Pentru ei, pentru moșii noștri, Domnul putea fi un bătrân care se plimba agale cu Sfântul Petru pe ulițe, rostuind lumea și ferind-o de păcat. Cine știe dacă nu e adevărat?! Călător prin Țara Zarandului, îmi pare că de câteva ori mi-a ieșit și mie Domnul în cale. Dar, orășean complicat și scorțos, nu i-am înțeles graiul. Era prea curat.