Franc, tipic americaneste, ambasadorul SUA la Bucuresti, Mark Gitenstein, a pus punctul pe "i" acum cateva zile, in privinta implicarii firmelor din tara pe care o reprezinta in licitatiile organizate de statul roman. Altfel zis, asteptam ca altii sa vina si sa puna umarul la bunul mers al trebilor prin Romania in anumite domenii, in vreme ce noi suntem fie debusolati, fie neincrezatori, fie de-a dreptul dezinteresati de respectivele domenii. Observatia de mare finete a lui Gitenstein e valabila nu doar la nivelul afacerilor facute pe picior mare, ci si la nivelul afacerilor mai mici, al afacerilor de familie sau al celor sezoniere.
Rupta din tortul generos al turismului, felia vacantei de Paste inseamna pentru Romania, totalizat, o afacere cu multe zerouri in coada. Atata doar ca, mereu in anii din urma, felia e infulecata de operatorii turistici din sudul Romaniei, bulgari mai ales, dar si greci sau ciprioti, si nu de proprietarii romani de pensiuni, care au pus bazele unui turism autentic in Ardeal, in Bucovina sau Maramures, si care se confrunta, dupa venirea crizei, cu lipsa acuta a vizitatorilor. In vreme ce Marginimea Sibiului, varf de lance al unui turism rural, care se preteaza atat de bine la o vacanta prilejuita de sarbatorile pascale, a trebuit sa se multumeasca cu un grad de ocupare de cel mult 40% din capacitatea de cazare, statiunile din Bulgaria au gazduit mii de turisti romani, inspre 10.000, conform unor surse din industria turistica. Practic, peste 60% dintre cei care au ingrosat veniturile operatorilor din tara vecina in zilele trecute au fost romani. Asta inseamna, oricum o iei, cateva milioane de euro pierdere, pentru piata turistica interna, in numai un week-end! Romania are cultura, traditii si obiective turistice, dar Bulgaria stie sa se vanda, sa ofere servicii de calitate, de animatie, si pariaza pe faimosul concept "all inclusive", atat de drag romanilor, observa, plastic, un analist al pietei turistice de la noi.
Sunt multe scuze si explicatii pentru situatia in care se afla turismul romanesc, in contextul apetentei romanilor pentru excursii in afara tarii, dar ignorarea fabuloaselor traditii pascale in detrimentul imbuibarii "all inclusive" e o chestiune care tine mai mult de educatie si mai putin de raporturi pret-calitate sau de o promovare turistica. La noi, lumea se mira, inca, ce anume cauta prin Ardeal o vedeta precum Printul Harry, fiul Printului Charles si al treilea in ordinea succesiunii la coroana britanica. Dupa cum, interesul constant si vizitele anuale de-acum ale Printului Charles in Transilvania, faptul ca sprijina pastrarea traditiilor si conservarea patrimoniului din zona, faptul ca si-a cumparat aici proprietati si ca se lauda peste tot pe unde merge cu originile sale ardelene trec, pentru multi chibiti, mai degraba drept extravagante.
Sunt destui cei ce s-au scarbit de turismul romanesc, dupa experiente costisitoare si nesatisfacatoare prin Valea Prahovei sau pe Litoral. Au dreptate. Dar Romania nu inseamna doar Litoral sau cluburi de fite si nici nu se termina dupa Poiana Brasov. Charles, Harry si atatia alti straini care s-au indragostit de tara noastra stiu asta, caci ei au descoperit Romania primitoare si senina, Romania mancarurilor sanatoase si a traditiilor unice, Romania peisajelor nemaivazute si a credintei nestramutate, Romania aceea despre care noi stim atat de putine si despre care cel mai usor ne e sa vorbim uzand stereotipurile din reclame nesarate. Aceasta Romanie, Romania lui Charles si Harry, chiar merita o sansa. Macar un Paste sau o vara de-am renunta la Bulgaria "noastra" pentru ea si tot ar fi ceva!