Elaborat de Centrul European de Studii in Probleme Etnice al Academiei, Raportul imbina analiza strict juridica, efectuata la cel mai inalt nivel stiintific, cu cercetarea din teren. Rezultatele sunt cutremuratoare: santajul criminal al UDMR, altoit pe slabiciunea si iresponsabilitatea guvernantilor, a ascuns un "sarpe" otravitor la sanul neputincios al patriei. Poate niciodata, in 92 de ani de stat national si unitar, guvernul tarii romanesti nu si-a fabricat, cu buna stiinta, un instrument atat de pervers si de distrugator cum este aceasta lege a educatiei. Iata, telegrafic, principalele constatari ale Academiei: Legea incalca in repetate randuri Constitutia; devine sursa de tensiuni interetnice; separa pe criterii etnice educatia in scoala; rupe orice punti de comunicare intre comunitatile maghiare si romane, reducand sansele de convietuire pasnica; transforma limba romana, limba statului, intr-o limba straina; loveste puternic insasi minoritatea maghiara, izoland-o si condamnand-o la saracie, lasand-o fara sanse de dezvoltare personala; intareste imixtiunea factorului politic in treburile scolii; nu este in acord cu dreptul european; acorda drepturi colective minoritatilor, in virtutea apartenentei la o categorie etnica; discrimineaza comunitatile romanesti din zonele cu populatie majoritar maghiara etc. etc. Raportul se intinde pe 50 de pagini. Ca si in cazul Rosiei Montane, concluziile documentate ale Academiei au fost ignorate. Au prevalat ratiunile meschine de ordin politic, desi, la nivel declarativ, legea a fost numita "unul dintre cele mai ambitioase proiecte de reforma din ultimii 21 de ani".
"Legea Marko Bela, legea supradrepturilor"
Marko Bela este foarte multumit de Legea educatiei, iar cand acest domn este multumit de o lege cu privire la minoritati, atunci e semn ca acel act normativ are mari scapari (tradari?) din punct de vedere romanesc. Academia a facut o cercetare sociologica printre elevi, profesori, inspectori scolari, responsabili politici, consilieri locali de diferite etnii, vorbitori de limba romana si maghiara. Din opiniile lor a decantat si alte deficiente majore ale legii in discutie. Spre exemplu, legea "instituie supradrepturi, contribuind la cresterea inegalitatii sociale". O alta hiba grava este urmatoarea: "Individul este legitimat in functie de apartenenta etnica, pentru a ocupa o functie sociala". Intrucat aceasta lege introduce studiul istoriei si al geografiei in limba maghiara, dupa ce UDMR a separat scolile in anii 90, Academia observa ca in Germania si Franta "nu exista determinare juridica a limbii de predare. In scolile generale, in scolile profesionale si in licee, limba germana/franceza este fundamental singura limba de predare". Nenumaratele limbi regionale ale minoritatilor etnice sunt considerate "parte a patrimoniului national" si sunt obiect de studiu facultativ ca limba materna la universitate. In Romania, "Legea lui Marko Bela", cum i se mai spune, restrange exercitarea dreptului de a scrie si a vorbi in limba romana in scoala. Teoretic, legea ar trebui sa contribuie la diminuarea fenomenului nationalist in raport cu valorile europene, dar in realitate, educatia devine "factor de clivaj si nu de integrare". Prevederile legii vin sa asigure cadrul propice unei politici udemeriste aflate deja in curs, privind definitivarea segregarii pe criterii etnice a mediului educational din Romania, cu efecte asupra intregii societati. "In loc sa intareasca societatea", constata Academia, "legea educatiei nationale propaga efecte tipice "statelor slabe", unde diversitatea etnica consacra fracturi sociale ireductibile". In fine, potrivit aceleiasi legi, "manualele de istorie vor reflecta istoria si traditiile minoritatilor nationale". De notat ca aceste manuale vor fi importate (din Ungaria). Oare cum se studiaza la Budapesta Marea Unire a romanilor din 1918? Ce se spune acolo despre Trianon? Iata cum statul roman va creste la san doua feluri de cetateni, cu doua istorii. Va mai putea el pretinde ca e unitar si national? Nu va deveni autonomia teritoriala pe criterii etnice un fapt implinit? Discutia ramane deschisa, dar legea, din pacate, a inceput sa-si produca efectele de la inceputul acestei luni. Vai de cei invinsi!
15.03.2011, 11:53Cornelia Witschi
Articolul imi lasa un gust amar. imi reaminteste problemele romanesti: vorba multa si in general inutila, munca putina si lipa de organizare, si mai ales lipsa sentimentului de grup, de apartenenta la societatea multiculturala, multinationala existenta in romania. dar nu numai acestea.
vreau numai sa amintesc ca exista tari care demonstreaza ca mai multe nationalitati pot trai laolalta fiecare cum doreste, inclusiv cu invatamant in limba materna. iar locuitorii acestor tari sunt multumiti.
problema e in alta parte: mentalitatea.
multumesc pentru atentie.
cornelia w.