Sutele de tineri urca in tacere, fara sa se grabeasca, fara sa se inghesuie, treptele spiralelor de marmura si, odata ajunsi in sala circulara, lasa sa le scape un gest, un cuvant de admiratie. Luminile, picturile, vitraliile, demonstratia de echilibru si de bun gust nu te pot lasa rece. Unii sunt pentru prima oara la Ateneu, dar cei mai multi revin aici pentru un eveniment inedit: un concert rock. Afara, pe treptele Ateneului, aproape 200 de tineri regreta ca nu au venit mai devreme pentru a putea intra. Sala este acum arhiplina. Inauntru, spectatorii asteapta nerabdatori recitalul formatiei URMA. Un eveniment memorabil, ce avea sa fie urmat, la o distanta de doar sapte zile, de un nou concert, tinut intr-o sala mult mai mare: Sala Palatului. 2000 de spectatori au tinut sa fie alaturi de Urma, aflata la sapte ani de la infiintare, o trupa mai obisnuita cu concertele din cluburi, pe care au acompaniat-o, insa, cantand si dansand cu entuziasm. Cei sapte membri ai formatiei au avut prieteni buni si pe scena, unde li s-au alaturat Mandela (Marius Gagiu), la caval, formatia germana Al Jawalla si Mani Neuman, violonistul pe care romanii l-au indragit si l-au ovationat in concertele sustinute, pana acum doi ani, alaturi de Phoenix. Reusita celor doua concerte URMA, de la Ateneu si de la Sala Palatului, inseamna mai mult decat un succes de moment, inseamna, in sfarsit, un semn bun pentru adevarata muzica romaneasca. Pentru trupele ce au pornit la drum acum 10 sau 7 sau 5 ani, si se incapataneaza sa refuze compromisurile si sa faca muzica in care cred. Fara sa-si promoveze concertele bataindu-se la emisiuni TV stupide, fara sa scrie slagarele puerile si cantece siropoase, ducand o lupta de guerila, prin pivnite si cluburi inundate de fum. Poate se anunta vremea ca ele sa iasa la lumina.
Regula numarul unu: fara compromisuri in muzica
"Acum o luna am avut un concert in Germania, la Freiburg", povesteste Mani Gutau, fondatorul si liderul trupei URMA. "1000 de spectatori au platit un pret piperat al biletului pentru URMA. Ne stiau piesele si au venit sa le asculte din nou. Asta, pentru ca atunci cand am pornit formatia, nu am vrut sa fie un proiect care sa se desfasoare intre Vama Bors si Vama Calarasi, iar cand trece granita sa nu mai existe sau sa-si schimbe mesajul si continutul muzical. Daca avem succes aici, in Romania, ar trebui sa avem si in Bangladesh, iar odata ajunsi acolo, sa cantam exact ca aici. Oriunde te-ai afla in lume, oamenii stiu sa faca diferenta intre firesc si nefiresc in muzica".
Cu Mani Gutau m-am intalnit, pentru interviu, chiar in parculetul din fata Ateneului, la cateva zile dupa concerte. "Ateneul si Sala Palatului sunt simboluri ale unor locatii in care formatiile din liga noastra nu aveau acces pana acum. Vezi ce inaccesibil, ce rece pare din afara? Dar inauntru, in sala Ateneului, atmosfera este atat de calda, iar oamenii au fost foarte prietenosi cu noi, chiar daca eram o trupa de rock. Din Romania, este cu siguranta cea mai frumoasa sala de concerte, dar cred ca-i una dintre cele mai frumoase din lume chiar. Obisnuiam sa vin aici in studentie, cu colegii, sala era dezolant de goala, dar ne bucuram ca de fiecare data vedeam aici un grup de domnisoare la vreo 70-80 de ani, foarte simpatice. De atunci aveam gandul unui concert acustic la Ateneu, si iata ca a venit mai devreme decat ma asteptam". Discutand cu Mani, am inteles destul de repede care este de fapt cheia succesului formatiei URMA: obstinatia cu care acest tanar muzician si-a urmarit telul, ambitia sa de a nu face compromisuri, obsesia sa de a nu lasa la voia intamplarii nici un amanunt, de a face totul perfect, de la fiecare sunet de pe scena, la conceptia grafica a albumelor. "In America oamenii au credinta asta, ca daca muncesc din greu isi pot indeplini singuri, cu propriile puteri, telul, si cred ca ar fi bine sa gandim si noi asa. Am asistat la numeroase discutii, in care colegi de-ai mei de generatie se vaitau ca lucrurile nu ies bine, dar nu faceau destul efort ca sa indrepte asta. Cand am facut credit la banca si am dus toata formatia in Germania, pentru a inregistra acolo cel de-al treilea disc, "Trend Off", lumea a zis ca sunt nebun, ca ma ruinez. Impreuna cu fratele meu, Cristian, am muncit din greu si la grafica discului si, odata lansat in Romania, s-a dovedit ca am avut dreptate, ca oamenii stiu sa aprecieze calitatea. Muzica din Romania nu se va schimba in bine pana ce fiecare nu-si va asuma 100% actul artistic".
- Formatia URMA s-a nascut in Clujul anilor 2000. Ce se intampla acolo, cum de au aparut atatea trupe de calitate?
- A fost, intr-adevar, o generatie de mare impact, cea de pe bancile facultatilor clujene, de la sfarsitul anilor '90. A contribuit mult faptul ca ne intalneam cu totii in acelasi loc, in Music Pub, care era sediul comunitatii culturale. Aici era adevaratul camin de cultura, in acest club. Se strangeau actori, muzicieni, oameni pitoresti, studenti cu idei indraznete, era o efervescenta ce se simtea in aer. Se schimbau idei, se nasteau trupe si evenimente culturale. Clujul avea un farmec pe care nu l-am mai regasit cand m-am intors, si spun asta cu riscul de a parea un pensionar ce joaca sah in parc, si zice ca nu mai e ca pe vremuri. Dar acum sunt atatea cluburi, atatea atractii, cercul de interes s-a dizolvat. Poate este randul altui oras acum.
- Au trecut greu cei doi ani si ceva de pauza, ti-a fost dor de scena?