Concentrati pe gherila impotriva cabinetului-fantoma Croitoru, adversarii sai nu au realizat ca, prin provocarea referendumului pentru reformarea Parlamentului, el le-a impus identificarea cu o institutie cotata foarte jos in preferintele romanilor. Pentru alegatori, parlamentarii nu reprezinta decat o casta de privilegiati, imuni la cerintele Legii, cu afaceri protejate si interese sustinute, cu venituri sigure si asigurate pe viata. Respingerea de catre Parlament a Ordonantei de Urgenta privind "legea pensiilor" - prin provocarea caderii guvernului Boc - a fost "cireasa de pe tort" a demonstratiei privind imoralitatea "alesilor" tarii. Parlamentul a vadit de nenumarate ori ca pune interesele de grup (la Putere sau in Opozitie) deasupra intereselor tarii. Solidaritatea cu "penali" de tipul A. Nastase, blocarea "transpartinica" a unor initiative legislative ce urmaresc eliminarea (sau delimitarea) "sistemului-ticalosit", amendarea continua a legislatiei in functie de conjuncturi nu au servit deloc la imbunatatirea imaginii a ceea ce s-a vrut a fi "centrul democratiei romanesti".
Pe fondul unei crize economice de care n-a fost responsabil, guvernul Boc a fortat - cu gandul la "prezidentiale" - reducerea drastica a avantajelor "speciale" pe care "alesii" si institutiile protejate de ei si le-au conferit in cei douazeci de ani de la caderea totalitarismului comunist. "Miscarea" a fost deliberata, guvernantii PD-L-isti fiind constienti ca, dupa retragerea benevola a PSD-ului de la putere, cabinetul putea fi oricand rasturnat. Fapt care s-a si intamplat, dar infrangerea tactica a partidului prezidential a devenit, pentru acesta, o victorie strategica. PD-L-ul a indicat ca "unitatea celor 322" pentru suspendarea presedintelui nu a fost o reactie a "fortelor democratice" impotriva unei aspiratii la dictatura, ci o etapa in actiunea unei caste suprapuse societatii pentru pastrarea privilegiilor, mentinerea structurilor clientelare, excluderea schimbarii. Votul "transpartinic" impotriva initiativelor guvernului Boc a aratat ca in Parlamentul Romaniei nu exista partide opuse doctrinal si programatic. Deosebirile intre gruparile politice sunt doar formale, in spatele aparentei existand o unitate de fond, subterana, a castei oligarhice formate de "mostenitorii comunismului". Chiar si concurenta "partidelor" nu este decat o intrecere intre lideri, transarea acesteia aducand "linistea noastra", adica mentinerea netulburata a starii de fapt.
Rasturnand guvernul Boc si blocand "alternativa Croitoru", patrulaterul PSD-PC-PNL-UDMR a cazut in propria-i capcana. PSD-ul s-a retras benevol de la guvernare in septembrie, dupa cum anuntase din vara d-l Geoana, liderul lui. Daca lupta cu adevarat impotriva "dictatorului Basescu", trecea in opozitie inca din iunie sau iulie. "Beneficiile" exercitarii administratiei l-au mentinut pe pozitii pana in ultimul moment. PNL-ul a considerat ca "halca" ce-i revine din acestea ar fi prea mica, dupa ce - in legislatura trecuta - a avut, cu ajutorul PSD-ului, toata "placinta". Daca PD-L-ul i-ar fi oferit, fara nici o garantie, sefia administratiei, ar fi trecut - cu arme si bagaje - in cealalta tabara. Iar UDMR-ul, "uitand" ca partidul condus de d-l Boc i-a solicitat, la formarea aliantei de guvernare de la inceputul actualului mandat, colaborarea, s-a orientat parlamentar spre "cine da mai mult". Reprezentantii partidelor in cauza n-au mai tinut cont de criza economica, de proiectele de redresare si relansare, unindu-se impotriva celui ce le ameninta "stabilitatea sistemului", presedintele Basescu, si a partidului pe care se sprijina.
Liberalii au crezut ca au dat, prin propunerea ca sef al guvernului a primarului sibian Klaus Johannis, o lovitura de maestru. In competitia liderilor Opozitiei pentru presedintie, d-l Antonescu, seful lor, se vedea deja devansandu-l pe PSD-istul Geoana, obligat - din lipsa de solutii - sa se alinieze la propunere. UDMR-ul a acceptat-o de asemenea pentru ca valida teza rolului benefic (real, de altfel) al minoritatilor etnice, cu consecintele politice decurgand de aici. "Lovitura" a fost insa in gol, pentru ca s-a vazut foarte repede ca d-l Johannis nu are - oricat de stimabila ar fi cariera lui sibiana - un proiect coerent de redresare economica si o echipa de "sacrificiu" dispusa sa-l aplice. Mutarea de sah a d-lui Basescu, demolatoare pentru improvizatia liberala, a fost numirea unui economist experimentat, d-l Lucian Croitoru, ca prim-ministru al unui guvern politic, gata sa incerce stoparea crizei cu asumarea raspunderii partidelor. Refuzul parlamentarilor din noul "patrulater" de a-l sustine a dezvaluit, inca o data, radacina raului.
Criza politica, suprapusa celei economice, i-a permis presedintelui Basescu sa treaca la ofensiva. Daca opozantii si competitorii lui nu au alt program decat ura (semnificativ unanima) impotriva "dictatorului", el a venit cu o solutie concreta de reformare a Parlamentului (prin comprimarea numarului de reprezentanti la 300, intr-o formula unicamerala) si cu o lozinca simpla, dar coerenta ("De ce le e frica nu scapa!") vizand spargerea "gastii transpartinice" si deschiderea unor reale dispute doctrinare si programatice. Prin provocarea, concomitent cu "prezidentialele", a referendumului pentru "unicameral", d-l Basescu si-a largit brusc plaja posibililor sustinatori pentru ca, daca destui electori nu-i aproba, in anume situatii, manifestarile "spontane", cei mai multi au o justificata reactie de respingere a unui parlamentarism corupt si bolnav, ce a naruit ideea de institutie legislativa apta sa exemplifice si sa apere democratia. Noul atac al d-lui Basescu la "sistemul ticalosit" ii pune pe adversarii sai intr-o pozitie extrem de incomoda: daca ii dau dreptate, contestarea lui electorala este inutila, iar daca ii resping propunerea, dovedesc iarasi ca nu interesul tarii, ci interesul de grup primeaza.
16.11.2009, 19:22Sandu Marcela
Pentru mine si multi altii spectatori ai vietii politice , toti sunt o apa si un pamanit indiferent de partidul din care fac parte .Cand presedintele a promulgat o lege care nu s-a aplicat apoi, pe care a sustinut-o public in repetate randuri ,eu nu pot decat sa ma simt mintita si prostita(este vorba de cresterea salariilor profesorilor).Era inainte de alegeri. Asa ca nu ma mai intereseaza cat de inteligente miscari electorale se fac acum.Dar cand prin ianuarie 2009 acelasi presedinte ne-a spus ca Romania nu are nevoie sa se imprumute la FMI , va amintiti? Imi pare asa de rau ca tin minte .Imi este simpatic acest presedinte pentru ca are carisma, vorbeste pe limba oricui dar nu vreau sa faca greseli notabile.