- Sunteti directorul unui proiect foarte ambitios pentru un festival aflat la prima editie: competitie de lungmetraj si scurtmetraj, documentar, o sectiune speciala la 20 de ani dupa revolutie, o avanpremiera a unui film romanesc si mostre din alte festivaluri de la noi si de la altii. Cand si cum s-au nascut aceste idei?
- Ideea unui festival de film la Iasi ne-a venit mie si colegilor mei de la Asociatia Romana de Film Independent: Paul Sorin Damian, Emanuel Lazarescu, Gabriel Achim, Paul Manolescu si Marius Vlad. Da, intr-adevar, proiectul este ambitios. Iar pentru prima editie ne-am propus, ca scop principal, sa aducem lumea inapoi in cinematografe, pentru ca asta este prima problema cu care se confrunta toate cinematografele din provincie - lipsa de spectatori - si tocmai de aceea ajung in paragina. De asemenea, am adus la Iasi multe filme premiate, filme realizate de regizori celebri, dar si filme ce au in distributie actori celebri. Tocmai pentru a crea un program variat, pe placul unui public larg. As remarca si o noutate absoluta a acestui festival: sectiunea CineLabs, care este practic un atelier. Ni s-a parut o idee foarte buna de interactiune intre cineastii amatori si regizori/producatori, asa ca am creat un loc in care sa isi prezinte proiectele. Astfel, intr-un cadru mai prietenos, speram sa se nasca in viitor niste scenarii foarte bune si simpatice.
- In materie de cinema, se pare ca Bucurestiul nu mai tine painea si cutitul in mana. Dupa Cluj, Sfantu Gheorghe, Sibiu, Sighisoara, Timisoara, Piatra Neamt a venit randul Iasiului. Totusi, care sunt motivele pentru care ati ales Iasiul?
- Din punctul nostru de vedere, zona Moldovei duce lipsa de evenimente culturale majore, acolo fiind, totusi, un public extraordinar, doritor de astfel de evenimente. Un public care le poate aprecia si care isi doreste foarte mult astfel de invitatii culturale.Sa nu uitam ca Iasiul este un oras universitar important si, in plus, aici traieste o elita culturala cu nimic mai prejos decat cea din Bucuresti sau chiar din spatiul european, as spune. Toate acestea au fost argumente in favoarea unui festival de film la Iasi. Cu sprijinul autoritatilor locale, am reusit sa punem acest proiect pe hartie, iar acum, in aplicare.
- Intr-o epoca in care televizorul si internetul par sa acapareze integral publicul, mai tenteaza pe cineva mersul la cinema? Mai exista public de cinema in Romania?
- Public de cinema va exista mereu. Senzatia pe care o ai cand vezi un film la cinema este net diferita de senzatia pe care o ai cand vezi un clip de pe internet sau un film la televizor. Poate fi o problema in momentul in care oamenii devin din ce in ce mai comozi si le e greu sa se desprinda din confortul propriei case. Dar eu sunt optimist si stiu ca vom mai merge la cinema si de acum inainte. In plus, si cinema-ul a inceput sa dezvolte tehnici alternative de realizare a filmelor, de proiectare a lor, cum ar fi 3D-ul sau animatia. Festivalul de la Iasi se adreseaza, dupa cum spuneam, unui public larg, tocmai pentru ca aduce in cinematografele din Iasi filme din arii diferite, care se muleaza pe mai multe tipologii de oameni, in functie de preferinte.
- Observ o crestere in ultimii ani a fenomenului de "festival de film" in Romania. De ce sunt ele importante? Cine are mai multa nevoie de festivaluri: publicul sau realizatorul de film?
- Si publicul si realizatorii. Este benefic pentru toata lumea, pentru ca un festival de film este un eveniment cultural si oamenii se pot relaxa, dar pot avea si experiente inedite, de la atelierele pe care le pune la dispozitie un festival, filmele, invitatii, discutiile cu regizorii sau producatorii de film etc. Este un contact direct cu cei de pe ecran sau din spatele ecranului. Cinema-ul coboara printre spectatori. Realizatorii isi prezinta operele si le "discuta" apoi cu publicul, unul din principalii beneficiari ai acestora, si pot primi in mod direct parerile lor. Totodata, la festivalurile de film se pot face si "afaceri", adica exista o piata de desfacere a filmelor, la care sunt prezenti toti cei implicati in succesul lor: de la realizatori, actori, la producatori, distribuitori.
- Ce surprize ati pregatit pentru publicul iesean? Au existat evenimente de neratat?
- Selectia de filme a festivalului - atat la competitie, cat si cele din sectiunile paralele - a fost foarte buna. Mi-e greu sa aleg niste nume. Suntem fericiti ca a fost Cristian Mungiu alaturi de noi, la Gala de deschidere, cu "Amintiri din Epoca de Aur", Bobby Paunescu si echipa sa, pentru Gala de Inchidere, cu "Francesca", dar si Anamaria Marinca, in juriul competitiei festivalului. De asemenea, am avut filme precum "Looking for Eric", al legendarului Ken Loach, dar si "Anticristul", controversatul film al lui Lars von Trier, precum si retrospectiva Faith Akin sau filmele de la Horror Day, care sunt o noutate absoluta pe piata festivalurilor. In concluzie, cred ca cele trei ursitoare au pus banutul de aur in mana festivalului de la Iasi.