Bollywoodul a invins Hollywoodul
Cu opt statuete cucerite duminica seara, filmul britanic "Slumdog Millionaire" (Vagabondul milionar) se numara acum printre cele mai premiate pelicule din toate timpurile. Povestea lui Jamal, un tanar provenit din suburbiile mizere ale metropolei indiene Mumbai, a reusit prin prospetime si noutate sa cucereasca deopotriva inimile cinefililor din toata lumea si voturile criticilor de film. Jamal este prins inca din frageda copilarie intr-un vartej de evenimente teribil de violente, dar experientele prin care trece il ajuta ani mai tarziu sa gaseasca raspunsurile corecte la show-ul TV "Vrei sa fii milionar?". Bogat, faimos si idolatrizat acum de milioane de compatrioti, Jamal reuseste, dupa o multime de peripetii, sa o regaseasca si pe Latika, iubita sa din copilarie.
Pelicula cu happy-end, o adaptare pe stil vestic a filmelor din traditia Bollywood (echivalentul indian al Hollywoodului), nu a fost insa lipsita de controverse. Regizorul britanic Danny Boyle, care a folosit in loc de actori copii si adolescenti proveniti din mahalalele metropolei indiene, a fost acuzat de publicitate negativa pentru Mumbai, si chiar dat in judecata de familiile catorva mici "actori", pe care, zice-se, i-ar fi "exploatat" in timpul filmarilor. In seara Oscarurilor, toate problemele au fost insa lasate la o parte, iar Boyle a tinut sa urce pe scena impreuna cu toti "actorii" din film, care cu greu par ca isi revin din stupoare: ieri in mahala, azi pe covorul rosu la Hollywood! In capatul celalalt al lumii, milioane de indieni, care au asteptat deznodamantul de la Los Angeles cu sufletul la gura in fata televizoarelor, considera triumful extraordinar al filmului drept o adevarata problema de mandrie nationala.
"A mai lesinat cineva vreodata pe scena asta?"
Daca "Vagabondul Milionar" a plecat peste Ocean cu sacosa plina, alte doua premii importante au luat drumul batranei Europe. Pentru al doilea an consecutiv, actritele europene s-au acoperit de lauri, lasandu-le pe faimoasele lor competitoare de la Hollywood cu buzele umflate. Balul a fost deschis de minunata Penelope Cruz, care a stralucit in rolul unei pictorite nevrotice, in comedia "Vicky, Cristina, Barcelona", a lui Woody Allen. Aflata la cea de-a doua nominalizare din cariera, Cruz plecase din pole-position in cursa pentru Oscar, dupa ce castigase in presezon premiile BAFTA si Goya, pentru acelasi rol secundar, dar si nenumarate laude din partea criticilor si a oamenilor de film. Legendarul regizor spaniol Pedro Almodovar, cel care a descoperit-o si lansat-o pe Penelope, o ridica deunazi in slavi, drept "cea mai versatila actrita a acestei generatii, care poate sa intre atat de natural in pielea unor personaje eterne, fara varsta".
Si totusi, castigarea statuetei de aur a coplesit-o pe Penelope, care in primele secunde, sub lumina reflectoarelor, a reusit doar sa intrebe, cu voce scazuta: "A mai lesinat cineva vreodata pe scena asta?". A dedicat apoi premiul tuturor actorilor si cineastilor din Spania, tara care, iata, se afla din nou in prim plan la Oscaruri, dupa ce anul trecut, Javier Bardem cucerise premiul pentru interpretare masculina in rol secundar.
Daca Penelope Cruz a fost premiata la o categorie fara prea multe surprize, Kate Winslet a tremurat serios, pana cand meritele i-au fost recunoscute, in sfarsit, de catre Academia Americana de Film. Cu alte 5 nominalizari ramase nepremiate in ultimii 14 ani, Winslet era deja obisnuita cu infrangerile la Hollywood, si, mai in gluma, mai in serios, spunea ca si-a construit deja o "mimica de perdanta profesionista". Duminica seara, sortii au fost insa norocosi pentru actrita britanica, in varsta de 33 de ani, Winslet castigand Oscarul pentru rolul Hannei Schmitz, din filmul "Cititorul", bazat pe romanul cu acelasi nume al lui Bernard Schlink. Tema peliculei: iubirea imposibila si ravasitoare dintre Hanna, o fosta angajata SS in lagarele de concentrare naziste, si Michael, un adolescent ingenuu, care afla adevarul doar multi ani mai tarziu, cand asista la procesul Hannei. A fost nevoie, asadar, de un rol aspru si controversat, pentru ca Winslet sa se acopere de glorie la Oscaruri, in dauna lui Meryl Streep (aflata la cea de-a 15-a nominalizare din cariera!) si a Angelinei Jolie. "De la varsta de 8 ani visez la momentul asta! Atunci repetam speech-ul in fata oglinzii din baie, folosind o sticla de sampon drept microfon", a marturisit Winslet in momentul premierii. Vadit emotionata, actrita si-a tinut insa bine firea de data asta, dupa ce in urma cu doua luni, la castigarea Globului de Aur, izbucnise in plans, fiind imediat taxata de catre presa britanica pentru comportamentul exuberant nelalocul lui.
Singurul castigator de anul acesta care mai purtase cununa de lauri si in trecut a fost Sean Penn, aflat la cel de-al doilea Oscar din cariera, pentru rolul principal masculin. "Imi dau seama cat va fac viata de dificila, si cat va e de greu sa ma apreciati uneori", le-a spus Penn celor prezenti, inainte de a se lansa in cel mai politic speech al serii - pentru adevarata egalitate a drepturilor in Statele Unite. Din cauza portretizarii pe marele ecran a lui Harvey Milk (primul politician homosexual din istoria Californiei), Penn a avut de infruntat, pana si pe covorul rosu de la Oscaruri, admonestari din partea celor inflacarati de subiectul delicat al acestui film. Intr-un gest de camaraderie extraordinara, Penn a tinut sa ii aduca omagiu si unuia dintre contracandidatii sai la Oscar, Mickey Rourke, revenit dupa doua decenii in prim-plan la Hollywood. "Bine ai revenit in ring!", l-a aplaudat Penn, starnind adevarate urale in sala. Hotarat lucru, revenirile spectaculoase sunt apreciate mai presus de orice la Hollywood!
Poate cel mai emotionant moment al serii - dar si cel mai previzibil totodata - a fost decernarea unui Oscar post-mortem tanarului actor australian Heath Ledger, pentru rolul din filmul "Cavalerul Negru". Decedat in urma cu un an, in urma unei supradoze de somnifere, Ledger este doar al doilea actor din istoria de peste opt decenii a Oscarurilor care primeste un premiu pe lumea de dincolo.
Efectul Michelle Obama
Jackman nu a fost insa singurul care a folosit un stil de prezentare inedit duminica seara. In premiera la Oscaruri, toate actritele si toti actorii nominalizati au primit cate un omagiu in direct de la greii Hollywoodului. Idee buna, dar cam stangace putin, scena devenind sufocata de mult prea multe staruri inghesuite in fundal si rivalizand in orgolii.
O noutate au fost si toaletele stelelor prezente la Kodak Theatre, mai modeste ca de obicei. Majoritatea covarsitoare a rochiilor au fost albe, in ceea ce stilistii au numit "efectul Michelle Obama" (aluzie la culoarea rochiei cu care Prima Doamna a SUA si-a facut aparitia la Balul de Inaugurare, in urma cu o luna). Printre actritele care au stralucit in alb, la loc de frunte au fost Sarah Jessica Parker, Anne Hathaway si insasi Penelope Cruz, care a destainuit ca poarta o rochie din anii '50, gasita din intamplare intr-un boutique din Los Angeles.La capitolul "eveniment", cei care au iesit din nou in evidenta, si nu datorita lor, au fost din nou Angelina Jolie si Brad Pitt, desi nu pentru ceea ce si-ar fi dorit fiecare in parte (premiu pentru interpretare in rol principal). Asaltati de jurnalisti, cei doi au fost protagonistii unui moment usor penibil. Cand pe scena, chiar in fata lor, si-a facut aparitia Jennifer Aniston, fosta sotie a lui Pitt, toti operatorii si-au indreptat atentia asupra Angelinei, spre a-i surprinde orice tresarire de emotie. S-a creat astfel, in direct, o mica "barfa", la care au fost partasi toti cei prezenti in sala, precum si milioanele de telespectatori din intreaga lume. Angelina nu a tradat insa nimic, in afara zambetului ei superb si misterios.
A mai fost un Oscar... Peste cea mai spectaculoasa poveste adevarata a Hollywoodului modern, fabuloasa cortina facuta din 90.000 de cristale Swarowsky s-a lasat, pentru a 81-a oara. Pentru unii cu lauri, pentru altii cu alte asteptari.
Foto: Mediafax/ AP