"Cand desfasori o activitate superioara, singuratatea devine chiar o conditie"
- Domnule profesor, este singuratatea o boala a societatii contemporane? Se potriveste ea si cu Mileniul Trei?
- In lucrarea sa tiparita in 1919, "Psychologie der Weltanschauungen" ("Psihologia conceptiilor despre lume"), psihiatrul si filozoful Karl Jaspers afirma ca omul e singur de cand se naste si pana moare. Singuratatea este, deci, o permanenta a existentei umane. Se pune insa problema daca avem luciditatea s-o acceptam si in ce masura suntem pregatiti si inarmati ca sa-i facem fata. De altfel, in anumite privinte, ea e chiar buna si necesara.
- Cum asa?
- In singuratate se petrece procesul de formare a celor mai intime deprinderi, pe baza dezvoltarii personale si a convingerilor noastre. Cum ar fi convingerea ca doi si cu doi fac patru si nu altceva. Din momentul cand ai niste certitudini, tu capeti incredere si, pentru tot restul vietii, oricine te-ar contrazice nu te mai poate darama. Si esti capabil sa-ti iei propriile decizii. De aceea e important sa ne responsabilizam copilul, ca sa invete sa ia hotarari cumpanite, masurate. Sa se consulte cu parintii, sa tina cont de parere lor, dar pana la urma sa opteze el insusi. Nu poate sa spuna toata viata ca l-a insurat mama, ca de fapt el nu voia, insa n-a avut incotro. In cadrul libertatii personale, anumite decizii sunt singulare. Acesta e un aspect - si unul banal. Dar atunci cand desfasori o activitate superioara, singuratatea devine chiar o conditie. In aceasta situatie vorbim de singuratatea cognitiva, creatoare, perfect justificata, diferita de cea afectiva, dureroasa. In normalitate, tot ce este creatie si progres se bazeaza pe inventie, pe imaginatie, pe framantare personala. Esti indreptatit la o anume singuratate, ca sa devii un Einstein sau un Scorsese, ori ca sa faci un film ca "4, 3, 2". In ce forme se manifesta creativitatea? Unii se gandesc o viata la o idee. Altii sustin ca, din cand in cand, au niste inspiratii subite: "In timp ce ma plimbam. In timp ce eram la pescuit". Oricum, toti descriu o intuitie, o strafulgerare. Ele apar in singuratate si constituie latura ei pozitiva.
- Ati pomenit si de o singuratate afectiva. Prin ce se caracterizeaza aceasta?
- Este si ea o singuratate normala, pe care trebuie s-o putem suporta. E provocata de esecuri sociale, mai ales profesionale, de boli, de tot felul de imprejurari nefericite, ca de pilda: sa fii operat, sa stai la reanimare, sa fii victima unui accident, sa fii inchis, sa fii atacat. Nu ti-ai inchipuit vreodata ca esti asa de singur pe pamant. Totusi, trebuie sa te intaresti, sa-ti spui ca te-ai imbogatit cu o experienta si sa mergi mai departe. Desigur, exista si cazuri lipsite de sansa. Nu pot sa nu-mi amintesc de Nicolae Labis. Ma aflam la Spitalul de urgenta, cand el si-a trait acolo ultimele zile. Eu nu-i cunosteam poeziile, abia dupa moartea lui le-am citit si am realizat ce talent urias se pierduse. Atunci, pentru prima oara, mi-am dat seama cat de comun si neajutorat esti in boala, indiferent ce ai in cap. La limita dintre singuratatea normala si cea patologica se situeaza persoanele mai retrase. In orice comunitate gasim si oameni mai rezervati, mai tacuti. Majoritatea, din timiditate. Pentru ca, daca-i vad pe cei foarte vorbareti ca se baga in fata, ei se jeneaza. Astfel, inca de la gradinita, unii nu pot spune poezii, nu pot juca in scenete, iar mai tarziu, nu pot participa la manifestari din astea mondene, fiindca sunt mai putin comunicativi, mai singuratici. Nu inseamna ca ei ar fi condamnati fara drept de apel la singuratate. Dimpotriva, cei mai multi reusesc sa formeze cupluri cu persoane compensatorii. De exemplu, daca el e mai rezervat, ea e mai vorbareata. Si lucrurile merg bine.
"Cea mai grea e singuratatea batranilor"
- In ce consta singuratatea patologica propriu-zisa?
- De fapt, patologia mintala este cea dintai care aduce omul in conditia singuratatii. Chiar daca ar fi foarte vorbaret, din pricina unei excitatii maniacale, lumea tot il va respinge, deoarece nu suporta ceea ce iese din comun. Si mai mult te izoleaza o nevroza depresiva, anxioasa, care te face nesigur pe tine. Ai nevoie de un sfat, de o incurajare, ca sa-ti poti duce viata mai departe, si transferul asta, de obicei, il faci cu terapeutul. Ii dai un telefon, il intrebi ceva, doar ca sa-l auzi vorbind - si te simti mai bine. Eu, de pilda, am cativa pacienti carora le dau de citit. Diseara astept sa aud o poveste despre baroc in pictura. I-am spus: "Ia, deocamdata, o bucatica, ia barocul in Italia". El citeste si pe urma imi face o expunere la telefon.
- La telefon?!
- Da, fiindca pacientii mei sunt risipiti prin toata tara. E si asta o terapie pentru singuratate. Terapia intelectuala a sensului, a ideilor frumoase. Conteaza foarte mult, da curaj. E mult mai bine decat sa te internezi si sa-ti tratezi depresia cu pastile. Mai dificil este sa relationezi cu un schizofren, pentru ca el nu intelege, nu iubeste, nu poate coopera, nu vede rostul lucrurilor obisnuite, tot ce i se intampla i se pare o persecutie. Psihiatrul polono-francez Eugen Minkowski a scris in 1927 o carte in care a spulberat mitul asa-zisei bogatii mintale a schizofrenilor, adica ei au ganduri, domnule! Minkowski a demonstrat pe baza observatiilor clinice ca e vorba, in realitate, de un autism sarac, notiune care ramane valabila si astazi. Deci, decat sa-i lasi sa zaca in acest autism sarac, e mai bine sa-i pui sa faca ceva. Cand am introdus conceptul de resocializare, eu mi-am pus problema in felul urmator: daca le spui direct ce ai de spus, nu te intelegi cu ei, insa daca ii iei pe ocolite - "Nu-ti cer decat sa faci cutare sau cutare lucru" - asta poate fi o cale prin care sa-i aduci spre bine si spre comunitate. Insa eu am dus resocializarea mult mai departe, anume la principiul ca omul, ca sa ramana in comunitate, trebuie sa aiba o meserie, sa castige bani, sa se autointretina. Acestea erau niste obiective foarte serioase. Si chiar in viitor, daca vom vrea sa-i ajutam pe handicapati, nu-i ajutam numai cu colacei de la biserica. E gresit. Sunt mii si zeci de mii de oameni ce trebuie angrenati in activitati organizate, din care va iesi ceva. Poate, macar, vom matura Bucurestiul. Mitul lui Robinson a fost o fictiune, nici vorba de asa ceva in realitate. Trebuie sa producem impreuna. Daca eu vreau sa fac cearceafuri, nu trebuie sa te am pe dumneata, ca sa cultivi bumbac si sa faci tesatura? Economic vorbind, am nevoie de indivizi diferentiati, pentru fabrica de paine, tramvai, politie si asa mai departe. Toate aceste zeci de mii de functii te scot din singuratate.
Si, fiindca am adus in discutie batranii: la ei, cu dementele lor senile, nevoia de ajutor e mult mai mare, pentru ca trebuie sa-i hranesti, sa-i speli, sa dormi noaptea cu ei. E cel mai mare ajutor pe care-l putem da unui semen al nostru. Cea mai grea e singuratatea batranilor. Lasat singur, batranul se prapadeste. Geme acolo, in patul lui, si-l gasesti rece. Epoca in care traim se indreapta catre o societate comunitara, adica una inzestrata cu structuri de ajutorare a oamenilor singuri. In Romania, ele se afla abia la inceput si tintesc deocamdata sa acorde asistenta handicapatilor, batranilor, persoanelor in foarte mare nevoie. Noi nu avem o experienta comunitara avansata si nu stim sa obtinem rezultate optime, prin coordonarea si armonizarea tuturor factorilor: fonduri, primarii, biserica, invatamant. Eu am vazut sistemul functionand in Occident si, ca sa observ lucrurile de aproape, am mers pe teren, cu echipele care faceau tratamente la domiciliu si duceau mancare calda familiilor nevoiase. Nu chemau tiganusii sa umble cu cratitele pe strada. Prin urmare, modelul exista deja in lume si poate fi aplicat. Acesta este viitorul.
"Cel mai mare ajutor impotriva singuratatii este religia"
- Revenind la preocuparile individuale si la tipul de singuratate pe care ati numit-o normala, ce "leacuri" ne-ati recomanda?
- Pentru omul obisnuit, cel mai mare ajutor - cred eu - este religia. Cu o frumoasa convingere religioasa, in primul rand nu te mai temi de moarte, de intuneric, de tot felul de dificultati. In tinerete, calatoream si eu in Moldova, ca sa vad manastirile. Ei bine, in plina noapte, prin padurile acelea, intalneam babute care umblau singure. Mie mi se parea de groaza. Lor nu le pasa. Le intrebam: "Nu sunt animale salbatice pe aici?". "Ei, si?", imi raspundeau, "ce treaba au ele cu mine, eu ma duc in drumul meu". Sufletul lor simplu si unirea pe care o aveau cu Dumnezeu le ajutau sa treaca peste aceasta prea mare luciditate, care te face sa-ti fie frica de toate pericolele posibile. Pe mine, mai degraba m-au intarit exemplele de gandire inalta. Imi place sa ma opresc la figurile de prima marime ale culturii universale, ca sa vad cum au ajuns ele la marile lor sisteme de gandire, si asta mi se pare extrem de incurajator.
Domnului profesor Aurel Romila ii puteti scrie pe adresa de e-mail: aurelromila @gmail.com
29.03.2008, 20:21Marta Danciu
Da' ce, dvs. inca n-ati aflat ca sifilisul lui Eminescu e o mare minciuna si o odioasa injosire adusa memoriei sale, de care altii n-au mai incaput ca s-au simtit atacati de pana lui?
Alina Daringa
31.03.2008, 00:23Cristiana Constantinescu
Mi-a placut articolul , de fapt interviul. A fost facut pe limba muritorului de rand, scurt, clar si concis. Am doar doua nelamuriri si anume: 1.Citez, lumea tot il va respinge, deoarece nu suporta ceea ce iese din comun, ingheiat citatul si vreau sa ma lamureasca si pe mine cineva ce inseamna acel comun? De unde pana unde se vorbeste de comun, sau normal, care sunt limitele si cine le poate puncta? Cine stabileste acest barem al comunului, al normalului? Era Kant normal? Se integra in limitele comunului , sau era ceva "ciudat" in comportamentul lui? Nu vreau sa ajungem la cazurile extreme, crima, sinucideri... Vreau doar sa ajung sa inteleg care este momentul cand cineva trece limita.
In conceptia mea e un termen foarte relativ care e foarte greu de definit, iar limitele se misca in sus si in jos in functie de interese. Mi-e greu sa ma explic, nu vreau sa jignesc pe nimeni sau sa insinuez absolut nimic. Poate nebuloasa e numai in capul meu. Sunt eu normala? Incerc sa glumesc. Dar sa revin. Traiesc intr-o societate unde daca un copil se simte bine a fi singuratic si tacut sufera de autism, daca copilul are rezultate slabe la scoala pentru ca vrea sa se joace si e distrat, sufera de ADD-attention deficit disorder - (imi cer scuze nu stiu cum se numeste in limba romana, pana am plecat din tara nu am auzit de o astfel de afectiune, as putea spune neputinta de a se concentra), unde 1 din 10 persoane sufera de atac de panica.Pasul urmator e tratarea copilului cu pilule. I se da Xanax. Psihologul e fericit ca mai are inca un pacient, compania farmaceutica la fel, asigurarile platesc, treaba merge, copilul e distrus , devine mai taciturn decat era, devine dependent de Xanax pana intr-o zi cand il apuca si se sinucide si scandalul e gata, urmeaza un proces in care avocatii sunt si ei fericiti ca fac bani, ziarele si ele se vand ca pita calda,....Greu de imaginat dar din pacate adevarat.E un caz fericit cand copilul se sinucide ,fata de cel in care ia pusca si omoara zeci de tineri dintr-o scoala si ingheie cu un glont in cap. Cred ca trebuie sa ma opresc! Pe de alta parte daca spun cuiva ca -mi place la nebunie creierul pane, ciorba de burta, ficatul de vita la gratar, se uita la mine ca si cand sunt total anormala, sunt o salbatica si o necivilizata. Un motiv foarte bun de a fi ocolita si marginalizata. Ei tocmai de aceea imi fac felurile de mancare in singuratate si nu deranjez pe nimeni si nimeni nu se uita lung la mine. Toata lumea fericita.
Problema numarul 2 e cea cu Dumnezeu. Nu prea sunt eu de acord cu teoria asta , nu mai are aceeasi valoare credinta in zilele noastre ca acum cativa zeci de ani in urma cand Domnul Profesor se plimba noaptea prin padure, unde se punea problema animalelor salbatice ca fiind un pericol, nu un violator, sau mai stiu eu ce hot. Cred, eu cred ,ca daca,eu nu ma ajut pe mine, eu nu ma ocrotesc pe mine Dumnezeu e neputincios. Sunt convinsa ca in zilele de azi, in societatea de azi ma am numai pe mine si pot conta numai pe mine. Domnule Profesor credeti ca trebuie sa va dau un telefon?
01.04.2008, 22:02Elena Tudorica
Oamenii dragi care ma iubesc imi spun ca sunt un inger pentru ca am parul blond si ochii albastri.Imi place sa cred ca Dumnezeu este prieten cu ingerii si de aceea rar ma simt singura.Totusi atunci cand ma simt o perla din apa sufletului curge din ochi:i se spune lacrima.Daca as putea in fiecare zi sa-mi asez mana pe fata cui iubesc nu as mai fi in veci un suflet unic in univers!