- Istoric, cercetator la Arhivele Nationale din Cluj-Napoca -
Magyar Nagylexikon, enciclopedia in 19 volume aparuta la Budapesta, sterge toate drepturile istorice ale romanilor din Transilvania
Dupa aderarea la UE, intre Romania si Ungaria ar fi fost de asteptat sa se manifeste o anumita convergenta de interese nationale, iar ranile trecutului sa fie, daca nu vindecate, macar pansate si dezinfectate de microbii iredentismului si ai revizionismului. Logica moderna a istoriei spune ca paginile din trecut, asupra carora exista inca interpretari diferite, ar trebui aduse la o masa comuna de studiu, la care sa ia parte istoricii romani si unguri. In loc sa procedeze asa, Academia Ungara de Stiinte, patronata de insusi fostul presedinte ungar Arpad Goncz, a lansat pe piata o Enciclopedie de lux, Magyar Nagylexikon, in 19 volume, care - cel putin in capitolele dedicate Transilvaniei - nu este decat o opera de propaganda revizionista, bazata pe omisiuni si neadevaruri istorice si, totodata, un program care se regaseste cu fidelitate absoluta in politica UDMR. Refrenele sunt bine stiute, ele fiind reluate metodic de istoricii unguri, incepand cu ideea nastrusnica a faptului ca romanii sunt niste invadatori tarzii in Ardeal, care au coplesit asezarile, maghiare initial, de pe Somes, Olt, Mures, Tisa, Crisuri si Tarnave. Atunci cand liderii UDMR sustin in Parlamentul Romaniei independenta provinciei Kosovo, ei apasa pe butoanele masinii de vot, cu binecuvantare stiintifica: Nu, nu, niciodata! (adica nu vom accepta niciodata pierderea Transilvaniei). Istoricul Vasile Lechintan, prestigios cercetator stiintific la Arhivele Nationale din Cluj, bun cunoscator al limbii maghiare, a studiat volumele Enciclopediei in discutie, descoperind in ele baza ideologica a politicii autonomiste, iredentiste si revizioniste duse de liderii maghiari din Romania.
Romania nu are nici o realizare serioasa, de anvergura, in domeniul enciclopedic
- Aparitia, in conditii grafice de exceptie, a unei noi enciclopedii maghiare, cu multe articole dedicate Transilvaniei, pare sa-i lase indiferenti pe istoricii romani. Exista vreun raspuns pe masura?
- In privinta dictionarelor, a istoriilor si enciclopediilor, care prin forta lucrurilor intra direct in marile biblioteci ale lumii, nu s-a facut mare lucru. Daca analizam epoca moderna, din 1993 pana astazi, cand ungurii au elaborat Marea Enciclopedie in discutie, in conditii de lux si in 19 volume, a aparut si un Dictionar Enciclopedic Roman, in 5 volume, cu o modesta prezentare grafica, cu poze alb-negru, amarate. Practic, Romania nu are nici o realizare serioasa, de anvergura, in domeniul enciclopedic, in rand cu marile natiuni civilizate ale Europei. Daca ne gandim ca nici Dictionarul limbii romane, inceput de Sextil Puscariu in 1913, nu este finalizat pana in prezent, dupa aproape 100 de ani, pe cand lingvistii si istoricii maghiari din Romania, sub coordonarea, contributia si initiativa lui Szabo T. Attila, au scos, din 1986 pana in prezent, 12 volume dintr-un Dictionar al lexicului arhaic maghiar din Transilvania (in total peste 16.000 de pagini), ne facem o imagine ingrijoratoare a situatiei in care ne aflam.
- Cum se raporteaza noua enciclopedie maghiara la romani?
- Cu o permanenta si insistenta plangere si, bineinteles, cu o culpabilizare indirecta, referitoare la Transilvania, cea locuita odinioara peste tot de maghiari si ocupata apoi de romani, care au imigrat pe nevazute, cu transhumanta lor specifica, din sudul Dunarii, incepand din sec. al XIV-lea, pana in sec. al XVIII-lea. Din capitolul Romanii, aflam, de pilda, ca spatiul lor de etnogeneza este zona Nicopole-Sofia-Skopje, de unde au emigrat mai tarziu in nordul Dunarii. Romanii sunt prezentati, asadar, in sirul migratorilor, dupa goti, huni, gepizi, avari, slavi, bulgari, iar dupa ei, pecenegii si cumanii. Cu o insistenta iesita din comun, se adauga la fiecare localitate din Transilvania, ca pana la 1918, a apartinut Ungariei, formulare complet falsa. Fara a intra in detalii istorice, aceasta insistenta nu este decat o exaltare nationalista, care nu concorda cu spiritul academic si aduce deservicii institutiei Academiei Maghiare de stiinte.
- Cum sunt prezentate asezarile romanesti din Transilvania?
Autorii Enciclopediei Maghiare urmaresc anularea oricarei legitimitati romanesti in Ardeal
- Vorbim, totusi, de o enciclopedie stiintifica, raspandita in toata lumea. Ce urmaresc, de fapt, autorii, prin teoriile lor antiromanesti?
- Anularea oricarei legitimitati romanesti in Ardeal. Eliminarea romanilor din Transilvania in perioada veche. Daca pana si nevinovata denumire pur romaneasca a satului Basarabasa, in 1437, din Tara Zarandului, a fost explicata ca fiind, probabil, intemeiata de cumani!
- Cum este infatisata istoria propriu-zisa a maghiarimii din Transilvania?
- Declar cu toata responsabilitatea ca Academia Ungara de Stiinte nu-si asuma adevarata istorie a Ungariei. De pilda, cercetand articolul referitor la localitatea Camarasu, judetul Cluj, careia i-am facut personal o monografie, am constatat, cu stupoare, ca lipseste consemnarea cumplitei atrocitati petrecute acolo, contra zecilor de evrei, femei, copii si batrani, din toamna anului 1944. Am verificat apoi articolele referitoare la Sarmasu si Sarmasel, localitati din actualul judet Mures, unde evreii au fost ucisi de soldatii unguri pe dealul din Camarasu, la incitarea grofilor din jur, dar nici aici nu se consemneaza acest fapt. La fel se intampla si in articolul Treznea, in care se consemneaza, printre altele, ca aici se gasesc urme din epoca fierului, dar nu se spune nici un cuvant despre masacrul produs de unguri asupra a zeci de romani, in toamna anului 1940, cand au fost ucisi bestial copii, femei, batrani nevinovati. La articolul Ip, se precizeaza, ce-i drept, ca in urma unui incident (precizare falsa, intrucat totul a fost premeditat), o unitate a armatei ungare a ucis mai multi romani (de fapt, peste 100 de romani: copii, femei, batrani). Mai mult, la articolul Al doilea dictat de la Viena, nu se mentioneaza tragedia romanilor din zona ocupata de Ungaria, in 1940-1944, si nici participarea ungara la holocaustul evreilor, de la ministrii care au organizat ghetourile evreiesti si au patronat represaliile contra evreilor si romanilor, pana la monstrii descrisi in marturiile date in fata Tribunalului Poporului din Cluj, din 1946, cum au fost Krasznai Laszlo si alti criminali, ramasi nepedepsiti. O asumare responsabila a adevaratei istorii a Ungariei nu culpabilizeaza pe milioanele de maghiari cinstiti din Ungaria si Transilvania, creatori de cultura si civilizatie, ci ar fi un act de pietate si de dreptate fata de memoria sutelor de mii de victime, romani, evrei, tigani etc.
- Cum este prezentata Transilvania?
- Transilvania este tratata intr-un articol separat, si nu integrata istoriei si spatiului romanesc, cu precizarea ca se afla in Romania. Nu se incrimineaza aici nici statutul romanilor de natiune tolerata, nici faptul ca am fost exclusi de la bunurile publice, de la accesul la cultura si de la viata politica, fapt care are repercusiuni grave si astazi. Dupa autorii unguri, romanii, pastori, s-au asezat in bazinul Hategului, in Banatul Severinului si in Maramures, in secolul al XIV-lea. Nu se spune nici un cuvant despre enormele suferinte provocate romanilor de constitutiile medievale ale Ungariei si Transilvaniei, nu se pomeneste de incendierile, jafurile si crimele facute de secui si de insurgentii maghiari in timpul Revolutiei de la 1848-1849, de cele din timpul Dictatului de la Viena, 1940-1944; de nenorocirile provocate romanilor de guvernarea ungara a Transilvaniei din perioada 1867-1918, de maghiarizarile unui numar insemnat de romani in secuime si in Ungaria de dupa 1918, a unui numar insemnat de sasi si germani etc.
Academia ungara trebuie sa-si asume adevarata istorie
- Cum este prezentat Tinutul Secuiesc si autonomia lui teritoriala?
- Se spune ca scaunele secuiesti au beneficiat de o anumita autonomie, dar nu teritoriala si nici etnica. Secuii n-au avut niciodata comiti (prefecti) secui, parlament secuiesc, alte structuri politice statale. Au avut, ca si azi, o autonomie locala in cadrul scaunelor (Mures, Odorhei, Ciuc, Trei Scaune), dar niciodata autonomie fata de statul ungar si, respectiv, habsburgic. Daca astazi ar obtine o autonomie teritoriala pe criterii etnice, fata de statul roman, ar da o lovitura nesperata in intreaga lor istorie, fiindca Ungaria si Austria nu le-au permis niciodata autonomie teritoriala. Pe de alta parte, Enciclopedia ignora convietuirea multiseculara dintre romani si secui, existenta bisericilor ortodoxe si greco-catolice in Secuime, faptul ca secuii stiau si limba romana in secolele trecute, imprumutand o multime de cuvinte romanesti in propria limba etc. Nu se spune un cuvant despre dregatorii romani pusi de regii unguri in Secuime. Spre exemplu, voievodul roman Balc din Maramures a fost comite al secuilor. Tot comite a fost si Ioan de Hunedoara, inainte de a deveni rege al Ungariei, precum si boierul Stefan Mailat din Fagaras. Un mult respectat, intre secui, presedinte al Tribunalului din Odorhei a fost judecatorul Ioan Florian. Atunci Ungaria punea dregatori romani sau sasi, nu accepta autonomia secuilor, o considera periculoasa pentru stat.
- Sa intelegem ca noua Enciclopedie Maghiara aparuta la Budapesta este, in fond, un program revizionist?
- Toata lucrarea este facuta pentru a sterge orice drepturi istorice ale romanilor asupra Transilvaniei stravechi si vechi. Totul apare purificat de romani. Aproape ca nu exista localitate despre care sa nu se spuna ca la inceput a fost locuita de maghiari, iar dupa ce a dat iama ciuma sau generalul Basta, a fost colonizata de romani. Sunt folosite fara jena falsificari de statistici demografice, incepand cu faimosul recensamant din 1910, cand tiganii si evreii au fost inregistrati ca maghiari. Lumea academica ungara contemporana, baricadata intre omisiuni si plansete, in chiar cadrul generos al Uniunii Europene, face ca dialogul surzilor sa continue, cu pretul obtinerii iluzorii a unei autonomii pe criterii etnice in Transilvania. Cred ca pentru o apropiere cu adevarat sincera intre romani si maghiari, intr-o Europa cooperanta, deschisa spre adevar, sinceritate, umanism, reconciliere cu trecutul, Academia Ungara de stiinte trebuie sa-si asume adevarata istorie a Ungariei, fara fantasme, fara manevre, si sa recunoasca marile adevaruri omise in Enciclopedie.
20.03.2008, 17:19Dan Tanasa
Domnul Lechintan este un erou national. Faptul ca este un om care cunoaste limba dusmanului ia permis de-a lungul anilor sa ne lumineze in legatura cu multe aspecte are luptei revizioniste a UDMR.
21.03.2008, 13:35Dan Tanasa
Plini de bube si imbracati in zeghe murdare, romanii din Covasna si Harghita sunt un subiect tabu, de care toti se feresc, unii din prostie altii din indolenta. Nimeni nu vrea sa vorbeasca cu ei, nimeni nu vrea sa ii asculte macar sau sa incerce sa ii inteleaga. Prinsi in jocurile aiuritoare ale democratiei post decembriste, romanii au dat bunul simt pe neghiobie si spiritul de luptator pe indiferenta. Elita intelectuala care infloreste acum nu mai are nimic in comun cu intelectualitatea care a aparat fiinta neamului romanesc in timpul rezistentei comuniste in munti cu arman-n mana si mai apoi in putoarea inchisorilor comuniste.
In decembrie 1989, la fel ca in toata tara, romanii din Harghita si Covasna s-au bucurat de ceea ce au crezut ei ca este disparitia comunismului, a intunericului si a foamei. Din pacate, nu dupa mult timp, micile comunitati din cele doua judete din inima Romaniei aveau sa guste din bucata mult mai amara a deznationalizarii ridicata la statut de politica de stat si promovata institutional pe bani publici de Uniunea Democrata a Maghiarilor din Romania. Uniunea culturala, cu statut de partid si pretentii teritoriale, a reusit foarte repede sa inlocuiasca sistemul controlat de Partidul Comunist, luand haturile conducerii zonei si trecand la implementarea unicului program prezent chiar in statul sau de functionare – deznationalizarea romanilor sub orice forma si alungarea lor. A urmat in anul 1991 prezentarea unui raport al unei comisii parlamentare care a studiat cauzele plecarii romanilor din Covasna si Harghita dupa evenimentele din 1989. Concluziile acestui raport au fost socante: romanii au fost fortati sa plece din Covasna si Harghita de catre unguri. Au urmat apoi concesii peste concesii facute maghiarilor din Romania de politicieni fara coloana vertebrala, concesii facute in necunostinta de cauza si fara a cuantifica consecintele asupra traiului romanilor din zona. Legea administratiei publice locale, o concesie otravitoare facuta de PSD maghiarilor din Romania a fost picatura de arsenic la radacina fiintei nationale crestin ortodoxe a comunitatilor de romani, si asa firave, din Arcul Intracarpatic. Clasa politica, indiferent de orientare, a condamnat astfel, prin ignorarea numeroaselor apeluri venite din zona, comunitatea romanilor din Harghita si Covasna la asimilare. Mediul astfel creat a dat nastere unor noi specii de oameni care traiesc alaturi de noi romanii din aceasta zona. Bunaoara au aparut ungurii cu nume romanesc, romani maghiarizati care sunt in stare sa isi renege tot arborele genealogic pur romanesc de frica sau pur si simplu din ignoranta. Apoi au aparut, din frica, romanii care isi indoaie coloana vertebrala si isi tin caciula in maini in fata stapanului ungur din primarie, consiliu judetean sau prefectura. Acesti romani sunt aceia care se bucura cand mai cade cate o firmitura de la masa ungurului si se grabesc repede sa o culeaga pentru a posta mai apoi in aparatori al culturii romanesti. Odata cu intrarea in vocabularul nostru al tuturor a cuvantului „european� au aparut si romanii „europeni�. Romanul „european� e acela care sta la masa cu ungurul, ia bani de la el sub forma de sponsorizari sau publicitate, bea cu el si apoi urla in piata publica ca el e roman, e independent, face doar politica tolerantei si ca trebuie sa ne indoim in fata ungurului si ca trebuie sa invatam ungureste.
La mai bine de 17 ani de la evenimtele din 1989, romanii din Covasna si Harghita nu mai au nici un fel de parghii democratice, economice sau juridice pentru a-si pastra identitatea in zona. Ramasi singuri, fiecare din ei reactioneza cum crede de cuvinta. Unii se pleaca spasit, altii, atragandu-si alte umilinte, isi poarta cu demnitatea crucea de a fi roman in Covasna si Harghita. Un ultim caz este cel al lui Codrin Munteanu caruia ii este refuzata ascensiunea profesionala pentru simplul motiv ca este roman si nu vrea sa isi plece capul.
Mass-media din tara, constient sau inconstient, condamna si ea comunitatile de romani din aceasta parte de tara la asimilare. Nicio stire despre situatia din zona nu trece de „filtrul� deontologic al demagogilor care semneaza editoriale sau ard gazul de poamana pe televizoare. In schimb, orice vant tras de vreu „lider� maghiar este repede adulmecat de toti deontologii, posesori de editoriale prin marile gazete. Senzatia care ma incearca este aceea ca mass-media din tara ne-a condamnat sa pornim o revolutie a noastra, a romanilor din Covasna si Harghita, o revolutie in care sa avem martirii nostri, lumanarile si plansetele noastre.
In aproape 18 ani de democratie viata ungurului din Covasna si Harghita s-a imbunatatit vazand cu ochii in timp ce romanii, exact ca pe vremea Austro-Ungariei, nu au acces la fonduri sau posturi care sa le permita sa supravietuiasca nu sa se dezvolte. Condamnati sa mai invete o limba pentru a se putea dezvolta in propria lor tara, tinerii pleaca si nu se mai intorc facand posibila astfel situatia ca elevilor romani sa le predea profesori maghiari, slab cunoscatori de limba romana. Cele doua comunitati traiesca astfel separat dar impreuna. Copii sunt invatati de mici ca sunt diferiti unii de altii iar elita maghiara ii invata ca romanii sunt dusmanii lor.
Nascut si crescut in Covasna voi refuza sa tac si sa inghit. Voi refuza sa plec capul si sa ma fac ca nu aud ce zic semenii mei romani din zona. Voi refuza sa fac compromisuri peste cadavrele miilor de soldati romani morti in cele Doua Razboaie Mondiale si, atat cat ma va mai lumina Dumnezeu, voi striga. Si voi muri cu speranta ca istoria ne va razbuna...
23.03.2008, 13:11Marina Pop
Exact asa este,din nefericire,dl.Tanasa.
Eu am fost doar turist prin aceste locuri si am fost tratata cu ostilitate si discriminare.Incredibil!
25.03.2008, 03:17Radu Gs
Stimate domnule Tanasa, am citit cu interes comentariul dvs. si marturisesc ca e interesant. Totusi, ar fi cateva lucruri cu care nu sunt de acord.
1)Spuneti urmatoarele:
"[...] au aparut si romanii "europeni". Romanul "european" e acela care sta la masa cu ungurul, ia bani de la el sub forma de sponsorizari sau publicitate, bea cu el si apoi urla in piata publica ca el e roman, e independent, face doar politica tolerantei si ca trebuie sa ne indoim in fata ungurului si ca trebuie sa invatam ungureste."
In primul rand, stimate domn, nu vad de ce o firma romaneasca nu ar accepta sponsorizari si publicitate de la compani maghiare. Sunt ungurii ciumati??? sunt banii murdari??? Nu, nu sunt. Nu vad de ce n-am sta cu ungurul la masa. Doar nu suntem in era sclaviei si nici in vreo tara fundamentalist-islamica. Marturisesc ca nu-mi place aceasta atitudine de respingere apriori a oricarui contact cu secuii. Am cunoscut aici, in Canada, niste romani veniti din Secuime, romani neaosi, nu familie mixta. Una din primele intrebari pe care le-am pus-o a fost - evident - cum s-au inteles cu ungurii. Raspunsul a fost socant: "Mai bine decat cu romanii!"
Cat despre limba maghiara, va reamintesc ca sunteti intre 90% unguri si ca bunul simt cere sa vorbesti limba majoritatii, la fel cum si secuii ar trebui - tot obligati de bun-simt - sa-si insuseasca limba romana, limba statului, si sa vorbeasca romaneste. Dumneavoastra v-ar conveni sa stati de ex. in Serbia intr-o zona cu 90% romani si sa fiti obligat peste tot sa vorbiti sarbeste? ca functionarii pubici platiti din banii dvs sa se strambe cand vorbiti romaneste si sa spuna ca nu pricep limba? Ca politistul, primarul, invatatorul, postasul sa refuze sa schimbe doua vorbe in romana cu dvs.? Cu siguranta ca nu. Ei bine, probabil ca nici secuilor nu le place...
2) Am cateva informatii, a caror sursa nu vreau momentan s-o dezvalui. As dori sa comentati aceste informatii:
a)ÃŽn Secuime românii s-au aflat întotdeauna în minoritate absolutÄÆ’. De fapt majoritatea primelor documente care amintesc de ei pe aceste meleaguri apar numai în secolul XVIII.
b)CreÅŸterea procentajului românilor, mai ales în oraÅŸele Secuimii, se datoreazÄÆ’ colonizÄÆ’rii industriale ale lui CeauÅŸescu. Procentajul etnicilor români încep sÄÆ’ creascÄÆ’ în regiune numai de la sfârÅŸitul anilor 60 a secolului trecut. DupÄÆ’ 1990 marea majoritate a celor care au plecat au fost muncitorii aduÅŸi din Moldova în anii 70-80.
c)în Sfântu Gheorghe procentajul românilor era de 25% în 1990, exact atât este ÅŸi azi.
d)majoritatea românilor din judeÅ£ul Harghita (exceptând regiunea TopliÅ£ei), din judeÅ£ul Covasna (exceptând regiunea ÃŽntorsurii BuzÄÆ’ului), ÅŸi din partea secuiascÄÆ’ a judeÅ£ului MureÅŸ (linia Târgu MureÅŸ-Sovata) sunt cetÄÆ’Å£eni care în certificatul lor de naÅŸtere au alte oraÅŸe, alte sate din alte regiuni (mai ales din Moldova), ÅŸi nu din Secuime. Deci ei au venit foarte recent.
e)o bunÄÆ’ parte din români locuiesc în douÄÆ’ regiuni majoritar româneÅŸti: cea a TopliÅ£ei (în Harghita), si a ÃŽntorsurii BuzÄÆ’ului (Covasna). Aceste douÄÆ’ regiuni nu au aparÅ£inut niciodatÄÆ’ de Å¢ara SecuiascÄÆ’ istoricÄÆ’. Ele au fost incluse in aceste douÄÆ’ judeÅ£e în 1968 de CeauÅŸescu pentru a balansa componenta lor etnicÄÆ’.
Cu stima,
G.S.
25.03.2008, 03:56Radu Gs
Nu sunt de acord cu toate cele spuse de catre d-l Lechintan, insa per ansamblu apreciez informatiile. I-as ruga pe cititori sa reflecteze la urmatoarele chestiuni:
1) Dupa retragerea aureliana, românii au - despre ei insisi - informatii extrem de putine, fragmentare si - ce e cel mai grav - provenite EXCLUSIV din izvoare si surse straine. "Gesta Hungarorum" a lui Anonymus (si ea scrisa pe baza unor documente mai vechi), "Cronica Pictata de la Viena", informatiile provenite de la Simon de Kéza, "Povestea vremurilor de demult" (sau Cronica lui Nestor) si alte cateva informatii, toate provenite de la straini, nu cred ca tin loc de dovezi... Haideti s-o recunoastem: romanii n-au avut cultura scrisa in epoca de inceput a feudalismului romanesc, au avut putine documente de cancelarie, ceea ce nu ne face cinste... Cum de altii (despre care se spune in deradere ca "au venit cu carnea sub sa") au reusit sa-si creeze un stat, o cultura, o organizare teritoriala inaintea noastra, cei aflati aici de 2000 de ani???
2) o bunÄÆ’ parte din românii din cele doua judete locuiesc în douÄÆ’ regiuni majoritar româneÅŸti: cea a TopliÅ£ei (în Harghita), si a ÃŽntorsurii BuzÄÆ’ului (Covasna). Dupa informatiile mele, aceste douÄÆ’ regiuni nu au aparÅ£inut niciodatÄÆ’ de Å¢ara SecuiascÄÆ’ istoricÄÆ’. Ele au fost incluse in cele douÄÆ’ judeÅ£e în 1968 de CeauÅŸescu pentru a balansa componenta lor etnicÄÆ’.
3) CreÅŸterea procentajului românilor, mai ales în oraÅŸele Secuimii, se datoreazÄÆ’ si colonizÄÆ’rii industriale din epoca CeauÅŸescu. Procentajul etnicilor români începe sÄÆ’ creascÄÆ’ în regiune numai de la sfârÅŸitul anilor 60 ai secolului trecut. Fara a nega persecutiile si presiunile la care au fost supusi romanii din Har-Cov dupa 1990, e important de stiut ca in perioada post-decembrista marea majoritate a celor care au plecat au fost muncitorii aduÅŸi cu precadere din Moldova în anii 70-80.
Ii rog pe stimatii cititori sa reflecteze putin la cele de mai sus...
Cu stima,
G.S.
30.03.2008, 00:23Claudia Hanghiuc
Va propun ceva tuturor celor care sunteti indignati de minciunile unguresti si de nepasarea autoritatilor din Romania asupra cercetarii si stocarii pe suporturi traditionale [si nu numai] a istoriei mai vechi si mai noi a neamului nostru: haideti ca in ziua de 1 Aprilie cand se face pomenirea mortilor in cadrul "Mosilor de iarna" [sarbatoare care in vechime amintea moartea Babei Dochia cu numai trei saptamani in urma] sa trimitem cu totii pe adresa Ministrului Culturii si Cultelor acest articol din Formula AS. Cred ca macar de data asta s-ar obosi sa citeasca si el ceva [daca vine in cateva zeci sau sute de exemplare]. Fara nici un comentariu! Doar asa! Si sa-l rugam sa compuna :"SIMFONIA NEPASARII CARE UCIDE!" Asa ceva scris de el ar suna exact cum trebuie: SINISTRU!