Nu stiu cat de mult il vor afecta pe proprietarul hotelului aceste randuri, dar scopul meu este sa previn si alti turisti care vin sa vada Romania, de lipsa de scrupule si de profesionalism care, dupa parerea mea, nu are ce cauta in turism.
La numai 23 de ani, intr-o tara cu traditie in turism, Austria, si cu o concurenta acerba in bransa, fiica mea, Andreea, a reusit, cu ajutorul surorii ei, Anca, si al nostru, sa puna pe picioare propria afacere, o agentie de turism - Kult-Reisen Austria. Venim regulat, incepand din acest an, cu turisti austrieci in turul Romaniei (aproximativ 200 in acest an), care au o pofta teribila de a cunoaste tara, suntem mandri sa le aratam frumusetile Romaniei si am fost bine primiti peste tot cu grupurile noastre, pentru ca exista oameni care isi cunosc meseria. In turismul austriac, exista sloganul "Der Gast ist Konig", adica "clientul este rege", dar, din pacate, in Romania "Regele" este tratat nu tocmai regeste si trebuie sa vada si lucruri care nu sunt tocmai o reclama buna pentru tara si turismul romanesc. In urma unor neintelegeri in legatura cu plata serviciilor de cazare, Ratu Gheorghe, proprietar al hotelului Eden din Campulung Moldovenesc, a admonestat-o pe conducatoarea grupului, respectiv sefa agentiei, cu invective ce nu merita mentionate in aceste randuri. Toate astea, in fata turistilor austrieci care nu intelegeau, dar puteau deduce dupa mimica lui ce vrea sa spuna. A fost vorba de nefunctionarea aparatului de la receptie de citit cardul. Fiica mea a vrut sa plateasca cu cardul, si aparatul nu l-a putut citi. Atunci a inceput circul, proprietarul hotelului iesindu-si din fire, pe un lucru de care nu eram vinovati, si care s-a rezolvat pana la urma foarte simplu, platind in final cu un alt card. Dar pana atunci, fiica mea a fost amenintata ca va fi inchisa intr-o camera de hotel pana dansul isi va vedea banii in cont, i s-a smuls poseta din mana, sa fie controlata de bani cash si i-a fost confiscat cardul ce nu mergea de acel badaran, sub motivatia ca nu vrea sa plateasca si ca acel card este unul fals. Numai interventiile unor barbati din grup l-au impiedicat pe acel individ sa nu o loveasca pe fiica mea, pe care o ameninta cu cuvintele "Te leg in camera si te bat pana aduce tactu banii din Austria".
Nu venim prima data in acest hotel, si plangerile de la ultimul grup, precum ca mancarea nu a fost de cea mai buna calitate si curatenia din camere a lasat de dorit, iar toaleta din hol imprastie un miros neplacut in intregul hotel, precum si toaletele din camere au fost, cred eu, dupa cum a spus chiar dansul, pretentii prea mari si fumuri din partea noastra, pentru ca lui nu i-a mai spus nimeni asta pana acum. Aroganta si nesimtirea acestui hotelier nu trebuia vazuta de grupul austriac si de nici un alt grup de turisti straini sau romani, pentru ca acestia au marturisit dupa acel incident ca nu se mai simt in siguranta in Romania, si parerea lor buna despre Romania, formata in ultimele zile, s-a spulberat in cateva minute, crezand acum ca asta este adevarata fata a tarii. Din cauza unui singur necioplit, s-a naruit munca noastra de ani de zile, de a incerca sa aducem Romania intr-o parte insorita a Europei si sa scape, in sfarsit, de negura aruncata deasupra ei de comunism si dictatura, dar mai exista inca, din pacate, indivizi ca Ratu Gheorghe, care prin comportamentul lor nu fac decat sa imprastie cu noroi pe ei insisi si tara care nu isi merita acest renume.
In final, stau si ma intreb: poate fi cineva atat de prost incat dupa ce a investit intr-un hotel, sa-si faca singur o asemenea antireclama, dand cu piciorul la marele numar de turisti care urmau sa-i calce pragul in acest an si in anii urmatori?
Cand si d-l Ratu o sa invete ca un turist care i-a calcat pragul este un castig, iar Zero turisti este o pierdere, o sa faca parte dintre cei care vor castiga, dar pana atunci el este o rusine pentru Romania si, din pacate, pentru o regiune atat de minunata cum este Bucovina. Sa nu credeti insa ca asta este unica noastra impresie despre Romania. Pot sa ma mandresc ca am intalnit si hotelieri sau ne-hotelieri care au stiut ce inseamna ospitalitatea si satisfacerea tuturor asteptarilor turistilor, oameni ca d-l Martin Muller, de la Pensiunea "Perla Arpasel" din Albota - Fagaras, d-l Stetcu, de la hotelul "As" din Borsa, precum si multe alte localitati din intreaga tara, cu care turismul romanesc se poate mandri.
Ma adresez redactiei ziarului "Formula As", familia mea fiind cititoare fidela a acestei publicatii. Am citit articole asemanatoare in ziarul dvs., articole ale unor cetateni nemultumiti de diferite servicii sau situatii, nemultumiri care au avut un ecou prin intermediul "Formulei As".
Am speranta ca o publicare a acestui articol ar putea scuti turismul romanesc de neplaceri asemanatoare. In cazul unor nelamuriri, va rog sa ma contactati la acest e-mail.
Multumesc, cu stima,
Alex N. - "Kult-Reisen" Austria,
e-mail: alex.negru@kult-reisen.eu;
www.kult-reisen.eu