Batrana sta pe scaun langa masa. Are in poala un manunchi mare de leustean, din care ia din cand in cand cate-un fir si-l taie pe scandura pusa dinaintea ei. Fiecare taietura de cutit e insotita de o aplecare usoara, sacadata, a capului. Mirosul crud al ierburilor umple incaperea, deodata cu lumina amiezii. Asa mi-a povestit nana Ioana toata viata ei: taind leusteanul si ducand cate-o frunza la gura, din cand in cand. Si cred ca n-as gresi cu nimic daca as numi cele spuse de ea - "Poveste de vara cu gust de leustean".
Grija cea mare
Ioana Banu are 93 de ani. Este cea mai batrana femeie din satul Coza Vrancei. Traieste singura, intr-o casuta asezata pe o ulita marginasa, dupa ce-ai trecut podul cel mare de lemn. Baietii ei, trei la numar, mai vin din cand in cand pe la ea, ii aduc vesti din sat. Si vecinele. Mai iese si ea, uneori, la portita, ca sa vada ce mai e nou in susul si in josul ulitei. E sanatoasa. Nu se plange de boli. N-are gaini, n-are pisica, n-are caine, are numai trei tufe de fasole, un pic de patrunjel si de leustean, vreo cateva cepe si o mana de flori pe marginea cararii dinspre poarta. Le inspecteaza pe toate de mai multe ori pe zi, ca sa vada daca s-a mai deschis vreun boboc sau daca a mai crescut vreo pastaie, daca s-a rupt vreo frunza ori daca a miscat vantul vreun arac. Vede orice schimbare, nimic nu scapa de ochiul ei cunoscator. Grijile ei marunte, legate de gospodarie, s-au imputinat cu trecerea anilor, mai ales ca o alta grija, cu mult mai mare, s-a furisat in viata ei: grija cea de pe urma.
"Casa aiasta, in care stau eu, a fost vanduta de baiatul meu, si io am dreptul sa stau in ea doar cat traiesc. Nimeni nu ma poate da afara, este hartie scrisa, dar dupa aceea? Ce-o mai fi oare dupa aceea, ca vezi dumneata, mai sunt randuieli de-ale sufletului dupa ce mori, si daca nu tii seama de ele, nu e bine. La asta ma gandesc cat e ziulica de mare, ca pe mine m-or duce la cimitir, da sufletul se intoarce la casa lui, si daca n-or tine randuielile alea, de patruzeci de zile, el pe unde o umbla? Pe langa garduri, in loc sa stea ici-sa, frumos, pe lavita, cum stam noi? Ori sus, la cheutoarea casei, ca sa vada curtea, ori colo, in gradinita, ca sa mai miroasa tufa de iasomie? Unde-o sta el, sireacul, daca astia de-au cumparat casa n-or vrea sa tina randuiala la morti?"
Intrebarea ramane ca o punte intre noi. Nu stiu ce sa-i raspund, si-n privirea ei iscoditoare vad ca parca asteapta de la mine ceva. Dar eu n-am libertatea pe care o are ea, atunci cand vorbeste de moarte. Ma fastacesc si-i pun alte intrebari.
Primele invataturi

Casuta sufletului
"Mai intai", imi spune matusa Ioana, "daca moare omu, se pune doliu la usa, cat e usa de lunga, de-o parte si de alta, ca sa stie lumea din sat. Apoi, se pune o panza neagra, de-un metar si jumatate de lunga, taman deasupra usii, pi unde trec oamenii". Numai ca langa ea se mai pun si-o sticluta cu vin si o bucata de paine. Painea-i pentru pasarea mortii, care vine si "da ocoale cat e mortul in casa". Vinul e pentru acela care ridica panza neagra din usa, cand doliul s-a sfarsit. "Sufletul mortului nu bea si nu mananca nimica vreme de patruzeci de zile, e satul inca din lumea asta. Numai dupa aia, dupa ce preotul ii ridica panaghia, trebuie sa te-ngrijesti sa-i dai si lui de mancat si de baut, ca atuncea pleaca de la casa."
Matusa Ioana imi mai spune ca ea are tot ce-i trebuie: "si de viata si de moarte", si-mi arata costumul cu care vrea sa fie inmormantata: "jacheta brodata ca la Muscel si camasa cu maneci inflorate". Si pantofii i-a pus alaturi, ca "nu-i bine omul sa mearga dincolo descult". "Nu ma tem de moarte, dar n-o rog sa vina. Sa mai stea acolo unde e. Stiu io ca toate au randuiala lor, si ceasul care ti-e scris bate numai cand trebuie. Al meu poa sa mai astepte."
Satul dintre ape

Naprazna
Dar pe langa grija cea de pe urma, Ioana Banu are si bucurii. De pilda, este fericita pentru ca Dumnezeu i-a dat puterea sa ierte. Dar ce iertare! Cat e ziua de lunga, ca trebaluieste prin casa sau ca umbla prin curte, in minte are un singur gand: cum a iertat cat a trait si cat de greu a fost sa invete sa ierte. Mai intai, l-a iertat pe tatal ei, care i-a dat mai putina avere decat fratilor si surorilor ei, pentru ca s-a maritat fara veste, cu un om "dintr-un neam cu patima", adica un neam in care au mai fost despartiri intre soti - mare pacat, pe vremuri. Ea n-a primit la nunta, ca surorile ei, galbeni din chimirul cel mare al tatalui, dar i se umezesc ochii si acuma cand si-l aminteste in ultima lui zi de viata, intins pe cerga de lana, in livada inflorita, incercand sa citeasca ceva dintr-un ziar. Apoi, l-a iertat pe barbatul ei, care a parasit-o timp de patruzeci de ani, pentru a sta cu o alta femeie, mai tanara decat ea. Dar iertarea asta a fost mult mai grea, "Parca-mi rupea carnea de pe mine cu clestele". In iertarea asta a trebuit sa uite hora la care l-a cunoscut, sa uite cum a tinut-o in brate, cum s-au dat in scranciobul adus intr-o duminica in sat, sa uite cu totul de ziua

La plecare, am rugat-o pe matusa Ioana sa se aseze pe bancuta din curte ca sa-i facem o fotografie. N-a vrut. Banca aceea nu mai este a ei. A fost vanduta odata cu casa. S-a asezat in fata usii de la intrare si am fotografiat-o acolo. Acolo unde se va intoarce si sufletul ei, ori de cate ori va dori sa fie acasa.
Fotografii de Ion Longin Popescu