"Specialistii romani au solutii de limitare
a consecintelor Canalului Bistroe"
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Delta Dunarii are o structura enciclopedica. Se ocupa cu studii si modelare hidrologica, face evaluarea habitatelor naturale, a poluarii, a comunitatilor de pesti, de animale, de plante, a comunitatilor umane, a impactului pe care feluritele actiuni le pot avea asupra Deltei, a migratiei pestilor, de exemplu a sturionilor - o afacere importanta din care Romania castiga 5 milioane de euro pe an. Este Centru de Excelenta al Uniunii Europene in domeniul Deltelor si al Zonelor umede si singurul Institut din Europa care are aceste competente. Greu de presupus ca exista o alta institutie care sa cunoasca mai bine intimitatea Deltei Dunarii, problemele acestui paradis ecologic atat de amenintat.
"Nu vom lasa lucrurile sa evolueze
in directia unui scenariu catastrofic"
- De catava vreme, Delta se afla sub cea mai grava amenintare din existenta ei. Ati facut pana acum vreo evaluare a efectelor pe care le va avea deschiderea canalului Bistroe?

- Vreti sa spuneti ca exista solutii pentru ca efectele acestui canal sa fie diminuate? Ca putem face ceva pentru ca distrugerea Deltei sa nu fie totala, ca nivelul apei acolo unde sunt coloniile de pelicani si padurea Letea sa ramana constant?
- Exact asta vreau sa spun, ca exista solutii pentru a pastra echilibrul hidrologic prin anumite lucrari si ca o catastrofa va fi evitata. Bineinteles, un asemenea canal va avea consecinte negative enorme, si noi stim asta foarte bine, pentru ca avem o suta de ani de utilizare a Canalului Sulina, care este un canal de navigatie pentru nave mari, de marfuri si de pasageri. Asta vor si ucrainenii sa aiba, un canal mare. Avantajele economice sunt evidente, dar si impactul ecologic si social este enorm. Ce sa mai vorbim despre constructia unui asemenea canal, cand putem sa observam cu ochiul liber ce se intampla la noi, efectele lucrarilor permanente de intretinere a senalului navigabil si al traficului intens de nave pe Sulina. Practic, conditiile de migrare si de inmultire a speciilor de pesti marini si, implicit, de practicare a pescuitului traditional de catre localnici au disparut. Deci, efecte negative ale canalului ucrainean oricum vor fi. Dar le vom limita. Nu vom pierde Delta noastra, asa cum anuntau cele mai dezastruoase scenarii. Oricum, ca sa aveti o imagine, un termen de comparatie pentru efectele unui canal de asemenea dimensiuni, trebuie sa va spun ca de-o parte si de alta a canalului Sulina, din cauza poluarii fonice, a circulatiei navelor, pe o distanta de 10 kilometri, nu s-a instalat nici o colonie de pasari. Asta se va intampla si cu bratul Chilia, in clipa in care el va deveni artera fluviala pentru nave mari, asa cum doreste partea ucraineana. Pasarile vor disparea, iar conditiile pentru pescuitul traditional se vor modifica dramatic.
"La pescuit, impactul va fi teribil,
iar pasarile vor pleca"

- In primul rand, constructia si operarea pe canal vor schimba regimul hidrologic al Deltei, vor activa circulatia apei pe canalul Bistroe in detrimentul celorlalte brate, cu repercusiuni asupra ecosistemelor limitrofe. Astfel, in anumite zone ale Deltei Chiliei, micile canale de legatura vor disparea si nivelul lacurilor va scadea. Lipsa circulatiei apei va duce la transformarea zonelor umede actuale in pajisti, aspect care va influenta negativ cea mai importanta functie a Deltei: biofiltrarea. Aici, in zona regimului hidrologic, va spuneam ca exista niste solutii romanesti, dar care, desigur, costa. Un alt impact asupra zonei va fi poluarea, caci un canal navigabil inseamna intotdeauna risc de poluare. Din punctul de vedere al comunitatilor de pesti, operatiunile de constructie si navigatie pe canal vor cauza daune habitatului si bazei trofice a majoritatii speciilor de pesti ce vietuiesc in aceasta zona, inclusiv 7 specii care sunt mentionate in Lista Rosie Europeana si 16 specii mentionate in Lista Rosie Ucraineana. Aceste liste rosii cuprind speciile amenintate si protejate. Rezultatul estimat al unei asemenea distrugeri a bazei trofice este acela ca pestele de apa dulce capturat anual ar putea scadea cu vreo 19 tone, iar cel marin cu vreo 80 de tone. Aici, la capitolul pescuit, intr-adevar, impactul va fi teribil. De exemplu, migratia de reproducere a scrumbiei de Dunare se face si prin canalul Bistroe, iar existenta acestui canal va periclita dezvoltarea naturala a populatiei acestei specii. Capturile s-ar putea reduce cu circa 90 de tone. Lucrarile permanente la canal pentru intretinerea sa vor impiedica dezvoltarea puietului de peste, inclusiv sturionii si scrumbia, iar indiguirile vor distruge zonele lor de reproducere.
- Dar pasarile, pentru care Delta este faimoasa in intreaga lume?
- Pai, ca sa intelegeti despre ce vorbim, va spun ca in Rezervatie sunt 257 de specii de pasari, dintre care 9 sunt pe Lista Rosie Europeana si 42 pe Lista Rosie Ucraineana, si ca zona afectata de canal reprezinta habitatul a mii si mii de pasari. Pe bancurile de nisip, zona principala de impact a traseului navelor, sunt 223 de specii de pasari, dintre care protejate sunt 36 de specii. Constructia si navigatia pe canal vor conduce la distrugerea zonelor de cuibarit, la disparitia locurilor de hranire si de iernare. Pasarile vor disparea, vor pleca. Delta Dunarii este un punct important si pentru ca se afla pe una dintre marile cai de migratie, pe unde trec specii care cuibaresc in centrul si in nordul Europei. Sunt 331 de specii de pasari de mare importanta faunistica europeana, care sunt trecute pe listele diferitelor conventii internationale ce se ocupa cu protectia si conservarea speciilor si care utilizeaza acest culoar pentru migratie. Toate acestea vor fi afectate. Orice interventie a omului conduce la modificari ale habitatelor naturale, dar amenajarile hidrotehnice sunt cele care au cele mai grave consecinte si afecteaza intregul biom al Deltei, pentru ca toate ecosistemele sunt legate intre ele. Nu poti sa zici: vor fi afectate numai populatiile de peste, nu si pasarile sau plantele. Amenajarea canalului Bistroe va antrena transformarea habitatelor, nu numai in vecinatate, ci in intreaga Rezervatie. Zonele de protectie ecologica integrala de la Letea, Rosca-Buhaiova, ostroavele Babina si Cernovca vor fi primele afectate. Toate componentele biodiversitatii sunt in pericol. Delta nu va mai fi ceea ce a fost inainte.
"Totusi: inainte sa ajunga la ucraineni,
Dunarea trece pe la noi prin casa..."

- Concluzia este aceea ca avem de-a face cu una dintre cele mai grave amenintari care au existat vreodata la adresa Deltei Dunarii si ca aceasta initiativa ucraineana ar putea pune sub semnul intrebarii insasi existenta Rezervatiei Biosferei. Canalul navigabil Dunare - Marea Neagra prin Bistroe, asa cum se numeste de fapt proiectul, va cauza distrugeri grave ale comunitatilor naturale si va inrautati situatia socio-economica de pe partea romaneasca. Nu se va mai putea trai din pescuit. In plus, daca ne referim la caile de navigatie, toate sedimentele transportate de Dunare prin canalul Bistroe vor fi depuse de catre curentii marini in gura canalului nostru, Sulina, facand necesare lucrari de dragare foarte costisitoare. De asemenea, aceste aluviuni vor conduce la schimbari morfologice cu efecte ireversibile in zona de contact Delta - mare. Aceasta inseamna ca forma litoralului se va modifica, si nu in avantajul nostru. Nu mai vorbesc despre pierderile economice datorate pierderii controlului asupra tranzitului la gurile Dunarii. In contrapunct, exista, dupa cum v-am spus, solutii de limitare a acestor efecte. Totusi, Dunarea, inainte sa ajunga la ucraineni, trece pe la noi prin casa, intelegeti? Cred ca avem solutii ca sa pastram ceea ce e al nostru.
Biolog dr. Botond Jakob Kiss,
cercetator la Institutul Deltei Dunarii, ornitolog
"Este nu un pacat, ci o crima"

Fotografii de Florin Andreescu (4)