Psd - bilantul primului an
Acum un an, dupa o lupta electorala dura, Pdsr cucerea primul loc in alegerile parlamentare, iar dupa emotii prelungite, candidatul Ion Iliescu revenea in functia de presedinte al Romaniei. Un an de zile este un interval suficient de cuprinzator pentru a incerca un bilant. Prima deosebire intre coalitia care a guvernat intre 1996 si 2000, si cei care au castigat puterea la sfarsitul anului 2000 a venit din organizarea actului guvernarii. In timp ce coalitia Cdr - Usd - Udmr a improvizat multa vreme pana sa inteleaga cineva ce doreste, Pdsr a venit la putere cu o agenda bine fixata, stiind perfect ce urmareste. Se va vedea dupa patru ani daca aceste intentii politice si programe de reforma sunt in sensul a ceea ce asteapta populatia Romaniei sau in sensul asteptarilor U.E. si Nato. Deocamdata, partidul de guvernamant si-a pus pecetea asupra realitatii politice, sociale si economice, fara ca sa stim inca daca tara noastra se indreapta intr-o directie sau in directia contrara. Romania se afla din nou - sau poate ca nici nu a iesit vreodata - in acel spatiu de ambiguitate pe care unii l-au numit Zona Gri. Tara noastra se confrunta deopotriva cu provocarile consolidarii democratiei si ale Statului Mafie.
Cu toate ca a luat mai putin de 50% din locuri in cele doua Camere Parlamentare, chiar si dupa reimpartirea mandatelor, Pdsr-ul a ales atunci alternativa Guvernului minoritar, asumandu-si anumite riscuri, dar neimpartind puterea (executiva) cu nimeni. In schimb, partidul premierului Nastase a ales calea protocolului politic, semnat cu doua formatiuni politice - Pnl si Udmr. Deoarece liberalii au denuntat protocolul, guvernarea pedeserista s-a bazat pe coalitia legislativa cu formatiunea maghiarilor din Romania. Udmr a obtinut mai mult din colaborarea cu Pdsr decat obtinuse din participarea la coalitia guvernamentala din perioada anterioara. Faptul ca pedeseristii au ales sa nu se mai alieze cu partidul extremist, antisistem, condus de senatorul Corneliu Vadim Tudor, ci cu partidul celei mai numeroase minoritati nationale, le-a atras capital politic de peste hotare. Aceasta a contat enorm - dupa transformarea Partidului Democratiei Sociale din Romania (prin fuziunea cu Psdr) in Partidul Social Democrat - pentru primirea in Internationala Socialista. Pasul facut recent la Santo Domingo, in Republica Dominicana, chiar daca nu este decat unul intermediar, este crucial. Din cele 65 de dosare depuse la Internationala Socialista, doar cinci au fost luate in serios, iar cel al Psd-ului este unul dintre ele.
Chiar daca in Psd exista o parte importanta care se inrudeste cu Prm, chiar daca oricand sunt posibile migrari dintr-o parte intr-alta, intrarea in Internationala Socialista va conta cel putin din doua puncte de vedere. In primul rand, pentru a deveni membru cu drepturi depline, Psd trebuie sa se democratizeze in interior. Doar cand a trecut in Opozitie a fost pus Pdsr-ul in situatia de a se democratiza. Altfel, nu ar fi putut reveni la Putere decat un Prm ceva mai mare si mai putin periculos. Acum, eurosocialistii vor veghea indeaproape fiecare detaliu. In al doilea rand, intrarea in marea familie socialista mondiala va conta enorm in eforturile Romaniei de a se integra in Uniunea Europeana. In majoritatea tarilor U.E., la putere sunt guverne socialiste. Chiar daca nu vor fi mai putin exigente, aceste guverne vor privi cu ochi binevoitori pe cineva din aceeasi familie politica si culturala. Pentru ca socialistii europeni - ca si crestin-democratii, ca si liberalii - reprezinta o mare familie democratica. Este o Internationala a Stangii Democratice. Desi a avut parte, de s-a saturat, de forte politice conducatoare de stanga in ultima jumatate de secol, Romania nu a avut la guvernare un partid al stangii democratice. Abia atunci cand va fi Psd un partid democratic al stangii, el va fi primit acolo unde ii este locul.
Dar tocmai efortul de democratizare este punctul slab al Psd. In dorinta sa de a fi cat mai puternic, partidul condus de Nastase, Hrebenciuc & Compania a trecut la pedeserizare, pedeserizarea tarii. Este notorie trecerea in card a primarilor, alesi pe listele altor partide, la Pdsr (de la vreo 37% din primari in iunie 2000, dupa alegerile locale, la aproape 60% in prezent). La fel s-au petrecut lucrurile si in Parlament, cu toate ca intr-un ritm mult mai lent, astfel incat Parlamentul reprezinta in acest moment institutia pluralista prin excelenta. Cea mai grava este subordonarea puterii juridice. Recursurile in anulare, promovate de Procurorul General al Romaniei in cazurile generalilor Stanculescu si Chitac - care au fost condamnati definitiv -, ca si alte asemenea abuzuri, reprezinta o ilustrare mai mult decat clara a manipularii politice a justitiei. In ciuda argumentelor presedintelui Iliescu si ale altor oficiali, cum ca recursul ar fi fost o corectare a folosirii in scopuri politice a justitiei in perioada anterioara, opinia publica a putut sa vada ca au mai avut loc si alte abuzuri asemanatoare. Fara o putere juridica independenta, Romania nu va putea niciodata sa devina cu adevarat un stat de drept, o democratie liberala care lupta cu succes impotriva coruptiei. Chiar zona de frontiera in care se afla tara noastra, inconjurata de tari care se lupta, la randul lor, sa scape de sub dominatia crimei organizate, constituie un factor agravant. Iata de ce Romania are tot interesul de a dezvolta relatii stranse cu singura tara care a reusit sa iasa din cercul constrangerilor regionale, sa intre in Nato si sa fie prima pe lista tarilor candidate la U.E. - Ungaria.
Din pacate, Guvernul Orban a preferat sa promoveze Legea statutului maghiarilor intr-un mod care nu a convenit Guvernului de la Bucuresti, iar Guvernul Nastase a jucat prea mult pe cartea orgoliului national ranit. De fapt, comunitatea internationala asteapta din partea celor doua guverne o rezolvare pasnica a situatiei, pe calea negocierilor si a compromisurilor reciproc avantajoase, dar mai ales in liniste, nu prin intermediul presei nationale si internationale. Este un standard Nato important acela de a avea relatii bune cu vecinii. Anul viitor (la Praga) se va vedea daca strategia Romaniei de reforma si promovare a consensului regional a multumit Nato sau nu.
Recenta Conferinta Ministeriala a Osce de la Bucuresti a aratat lumii fata occidentala a Romaniei. Strainii care lucreaza pentru a sustine reforma armatei romane vorbesc despre o tendinta asemanatoare. Dar noi trebuie sa ne integram toata tara, nu numai cu armata si diplomatia. Avem elemente de elita in diplomatie si armata, dar nu avem inca o elita politica capabila sa scoata tara din groapa de potential in care a fost azvarlita acum mai bine de o jumatate de secol. Coalitia Cdr-Usd-Udmr promisese ca va face acest lucru. S-a apucat sa faca extrem de multe, dar nu a reusit sa duca mai nimic pana la capat. Guvernarea Psd, sustinuta de Udmr in Parlament, incearca sa faca acelasi lucru. Va reusi insa abia atunci cand oamenii de rand vor simti pe pielea lor ca le-a crescut nivelul de trai. Pana atunci, monitorizam ceea ce face Puterea, iar cand este nevoie ar trebui sa dam fiecare o mana de ajutor.Dan Pavel