2. Aţi remarcat şi fapte politice care sunt de natură să ne dea speranţă?
ALEXANDRU LĂZESCU, comentator politic, Revista 22
"Societatea românească trece printr-o criză politică prelungită"
1. Toate evenimentele politice, mici şi mari, cu un impact semnificativ sau trecător, se subsumează unui fenomen trist şi îngrijorător: tribalismul intern. Adică, în acest an s-au adâncit faliile dintre diferite segmente ale societăţii, dialogul devenind imposibil. Se discută numai în alb şi negru, respingându-se orice compromis şi, prin aceasta, creându-se o permanentă stare de tensiune. Şi, atenţie, nu mă refer doar la viaţa politică, ci la toată societatea! E drept că fenomenul nu-i specific românesc, ci se petrece în toată Europa, şi în SUA... Este vorba despre o intoleranţă extremă, de incapacitatea de comunicare şi de susţinerea unor agende publice radicalizate. Acum, referindu-mă strict la viaţa politică, aceasta s-a degradat treptat, din mai multe cauze. În primul rând, contraselecţia care a operat la nivelul oamenilor politici a generat atitudini şi proiecte politice slabe. Dacă am face o comparaţie între guvernarea de azi şi cea a lui Adrian Năstase, de acum 15 ani, de pildă, e destul pentru a vedea o diferenţă uriaşă în jos. Şi de aici, şi "dezbaterile" care se concentrează doar pe câteva chestiuni, care sunt fetişizate, cum sunt problema corupţiei şi problema sistemului de Justiţie, fiind ignorate altele, cel puţin la fel de importante, dacă nu cumva şi mai grele de consecinţe. În opinia mea, nu se vorbeşte mai deloc, spre exemplu, de criza forţei de muncă şi astfel, nici nu i se caută o rezolvare. Trebuie să conştientizăm că migrarea forţei de muncă din România în spaţiul UE are două consecinţe: prima, directă, prin afectarea mediului nostru economic, şi a doua, dată de modificarea paradigmei culturale, prin importul masiv de forţă de muncă străină, la care vom fi siliţi. Este previzibil că oamenii veniţi din alte culturi vor intra în conflicte identitare cu o societate românească destul de conservatoare... Deci, iarăşi tensiune...
2. Nu prea sunt motive de optimism, atât din raţiuni interne, cât şi externe. Avem întâi o criză majoră a Occidentului, care nu-şi vede o rezolvare rapidă. Şi mă refer atât la criza internă a societăţilor occidentale, cât şi a relaţiilor dintre UE şi SUA. De asemenea, avem o prelungită criză politică în societatea românească, iar ea se vede cel mai bine în incapacitatea instituţiilor de a asuma, gestiona şi finaliza proiecte.
CRISTIAN GROSU, redactor-şef CursdeGuvernare.ro
"Au început să plece din ţară oameni care au o situaţie stabilă"
1. Singurul eveniment politic care a produs consecinţe şi reverberaţii a fost instalarea guvernului Dăncilă, în luna ianuarie. Toate celelalte lucruri au fost doar consecinţe, cu un impact foarte mare, dar limitat la trei direcţii, toate trei nefaste: a. Presiunea asupra sistemului şi legislaţiei judiciare, b. ignorarea mecanismelor de atragere a fondurilor europene şi c. aducerea în agenda publică şi în reţeta economică a parteneriatului public-privat, într-un moment în care nu există nici know-how pentru implementare şi nici bună credinţă pentru folosirea adecvată. Consecinţele, care pot fi puse tot pe seama politicii, de vreme ce ţin de decizia politică, sunt multiple. Întâi, scăderea investiţiilor publice (de dincolo de cheltuielile militare) la un minim istoric. Apoi, schimbarea paradigmei de migraţie. Acum pleacă cei care cunosc meserii înalte sau medii şi nu mai merg la muncă în Italia sau Spania, ci în Marea Britanie, Germania, Franţa. De asemenea, de observat că încep să plece chiar oameni care, la vârsta de peste 40 de ani, părăsesc o situaţie stabilă. Nu în ultimul rând, o consecinţă deosebit de primejdioasă este criza forţei de muncă, accentuată de degringolada din sistemul de educaţie în faţa adecvării la viitoarele meserii, ale viitorului iminent. În fine, rezultatele nule într-un domeniu esenţial pentru economie, un domeniu de viaţă şi de moarte: infrastructura.
2. Nu există măsuri care, în sine, să ne dea o speranţă coerentă. Sunt măsuri sporadice, care ajută economia într-un mod conjunctural. Poate singura măsură bună e scăderea pragului de investiţii în mediul antreprenorial, necesare pentru a beneficia de ajutor de stat, la un milion de euro. În rest, absolut toate măsurile întreprinse au avut un caracter pur electoral sau care ţin de agenda individuală a unor politicieni.
LIVIU AVRAM, redactor-şef adjunct, Adevărul
"Mult clamata majorare a salariilor s-a dovedit cea mai mare şarlatanie politică"
1. Anul 2018 a fost, din toate punctele de vedere, un an steril. A început prost pentru viaţa de zi cu zi a românilor. Mult clamata majorare cu 25% a salariilor brute, intrată în vigoare de la 1 ianuarie, s-a dovedit cea mai mare şarlatanie politică din ultimii 30 de ani, pentru că a însemnat nimic altceva decât transferul tuturor contribuţiilor de la angajator la angajat, efectul asupra salariilor nete fiind insignifiant. Au urmat câteva ordonanţe de urgenţă, de corectare a Codului Fiscal abia adoptat la finalul anului precedent, care au aruncat în cea mai neagră incertitudine, deopotrivă, persoane fizice sau juridice. Se consolida astfel un stil de guvernare care a spulberat vechiul mit ce înconjura politicienii PSD: or fi ei cam hoţomani, dar măcar sunt competenţi. Componenta de competenţă pare să fi dispărut total, a rămas restul. Iar aici, politicienii din coaliţia PSD-ALDE au confirmat cu asupra de măsură.
Ofensiva împotriva Justiţiei a fost totală şi purtată pe toate planurile posibile, în pofida tuturor avertismentelor venite, atât din interior, cât şi din exterior. Comisia Iordache din Parlament a continuat mutilarea Legilor Justiţiei şi a început mutilarea legislaţiei penale: Codul penal şi Codul de procedură penală. Curtea Constituţională pare să-şi fi abandonat rolul de gardian al Constituţiei şi de arbitru imparţial al disputelor politico-legale şi să-şi fi consolidat statutul de pompier de serviciu al intereselor celor aflaţi la Putere. Aceeaşi Curte Constituţională şi-a continuat opera începută în anul precedent, de schimbare din pix a regimului constituţional din România, îndreptându-l încet-încet spre o republică parlamentară, prin acceptarea tuturor iniţiativelor venite din Parlament menite să-l depriveze pe preşedinte de o serie întreagă de atribuţii. Reacţia palidă a preşedintelui în faţa tuturor asemenea iniţiative a uşurat enorm acest efort. Una peste alta, zona penală şi cea a Justiţiei au fost singurele în care România a fost efervescentă - şi asta, exclusiv datorită faptului că cei aflaţi în fruntea ţării au interese personale şi directe în aceste zone.
2. O speranţă certă este succesul USR de a strânge semnăturile necesare pentru a promova legislativ proiectul "Fără penali în funcţii publice" - o reacţie firească faţă de politicile Puterii. Societatea civilă, deşi istovită de agitaţia anului 2017, a rămas neaşteptat de lucidă şi de activă în combaterea actelor de subminare a statului de drept în România - iar protestul din 10 august o dovedeşte cu prisosinţă. Dar cea mai surprinzătoare iniţiativă politică a anului, venită în buza sărbătorilor de iarnă, este formarea Alianţei Vestului, decizia primarilor din Cluj, Oradea, Arad şi Timişoara de a-şi uni eforturile pentru a-şi dezvolta pe cont propriu regiunile, fără a mai sta la mila autorităţilor de la Bucureşti. Lecţia ar trebui învăţată rapid, dacă mai vrem să fim un stat unitar: atunci când faci din sărăcie şi subdezvoltare politică de stat, ca să-ţi asiguri voturile celor care depind de decizia ta, tendinţele centrifuge sunt nu doar inevitabile, dar şi perfect legitime. În 1918, prin acţiunea politicienilor săi de atunci, România parcurgea anul astral al existenţei sale. În 2018, prin acţiunea politicienilor săi de azi, România pare să fi purces pe drumul îndărăt.