Un om simplu, cu sufletul cât pita
Călăuză prin viaţa lui de roman mi-a fost însă Gheorghe Neamţu (tatăl lui Mihail Neamţu), strănepotul lui Moşu, care a stat pe lângă el până la 14 ani. Când l-am întrebat pentru prima dată despre minunile străbunicului său, a început să plângă. "Moş Ilie a fost pentru mine ca o icoană. Cu el am crescut, de copil mic. Un om simplu, cu sufletul cât pita, cum se zice la noi, în Ardeal. A suferit toată viaţa, a avut multe necazuri şi a fost un neînţeles. Cred că de înţeles l-am înţeles doar noi, copiii, şi fraţii lui din Oastea Domnului, împreună cu care se ruga. Până s-o întors cu totul către Dumnezeu, în urma unei mari minuni. S-a născut în 1885 şi a trăit toată viaţa în satul Târnova, din judeţul Arad. În Primul Război Mondial s-a înrolat ca voluntar şi a luptat în regimentul Horea, pentru «dezrobirea Ardealului». Aşa zicea de fiecare dată. Nu zicea «pentru Unire», ci pentru «dezrobirea Ardealului». Cu gândul ăsta a luptat, dar nu numai el, ca el au fost mulţi, o generaţie întreagă, generaţia care a făcut România Mare".
- Aţi pomenit de o minune care i-a schimbat viaţa. Ce s-a întâmplat, de fapt?
- Moşu s-a îmbolnăvit grav, de a trebuit să îi taie piciorul ca să nu moară. Dar nu a vrut să audă de amputare şi s-o pus pe rugăciune, iar Dumnezeu l-a vindecat printr-un miracol. Minunea a descris-o apoi într-un jurnal, pe care l-a ţinut până spre moarte. Această vindecare i-a schimbat viaţa. El era credincios şi înainte, dar după aceea avea o dragoste, aş spune, doar pentru Dumnezeu. Umbla desculţ prin sate şi se ruga pe la casele oamenilor bolnavi, iar tata îl certa că e desculţ şi râd oamenii de el, dar lui puţin îi păsa ce crede lumea. Desigur, nu se ruga doar el. Creştinii din Oastea Domnului obişnuiau să se adune la căpătâiul câte unui bolnav şi să se roage împreună cu el. Îmi aduc aminte că, pe când eram copil, găseam prin cameră câte o carte poştală (aşa se comunica pe atunci), pe care scria: «Vino, frate Ilie, că sora Lena îi pă pat, boleaşte. Vino şi te roagă pentru ea!». Şi oamenii se vindecau! Dar despre toate astea, greu am scos de la el câte ceva, pentru că tare se ferea de laude. Minte nu am avut să păstrez ce spunea pe de rost. Mi-au rămas doar caietele lui, două la număr, un fel de jurnal, în care Moşu şi-a notat tot drumul său către Dumnezeu. Le-am găsit într-un fioc (sertar) vechi, şi acum vi le încredinţez spre lectură.
"M-am pus în post şi rugăciune, din toată inima, către Domnul"
"Însemnare. Luna august, anul 1931. Am avut o durere în piciorul stâng şi m-am dus la Cuţa lui Simion se-mi facă leacuri. Am probat cu felurite doctorii, numa la medic n-am fost, şi durerile erau tot mai grele, mi se părea că eşa foc din picior, ear piciorul se umfla şi eşea câte o beşicuţă mică, apoi se spărgea beşicuţa şi eşea din ea venin galben subţire. Me rugam Domnului şi postiam, căci am ajuns de nu mai puteam nici mânca de durere. Dar durerea tot mai rău s-a făcut, după ce a trecut Naşterea Domnului. Prin Ianuar, am ajuns de zece nopţi n-am mai putut dormi şi în tótă noaptea trebuia femeia mea se me lege cu zăpadă la picior, iar când se topea neaua, se me deslege şi se pună altă neauă. Şi nu mai aveam stare, de durerile ce am avut am fost gata să mor.
A venit într-o zi la mine fratele meu, Nica, şi m-a dus la Arad, la medicul Capdebou, de mi-au făcut vizită. Şi mi-a zis medicul că aiasta este o bólă fórte periculósă, care nu se póte vindeca nici de un doctor. Doctor nu este pe pământ se me pótă vindeca! Numai aşé se póte vindeca, dacă îmi taie picioru din genunchi. O zis se me aleg: or se me taie piciorul, or voi muri în cele mai grele chinuri. Eu am zis căci, totuş, să-mi dea ceva medicină, el însă răspunde: «Pot să-ţi dau, dar aceasta nu-ţi va ajuta la nimica, şi nici un doctor, fără numai singur Dumnezeu. Dumnezeu póte da vindecare, da doctoru nu!», aşe mi-o zâs. Iar când mi-o pomenit de Dumnezeu, atunci mi se păru că intră un cuţit la mine în inimă. Am venit acasă, căci eram într-o zi de vineri seara. Am pus leacuri sâmbătă şi Duminecă şi luni nu mai puteam de durere şi leacurile nu putea nicio clipă să-mi uşureze durerea. Apoi marţi am ţâpat tóte doctoriile şi legăturile de la picior şi m-am pus în post şi rugăciune, din tótă inima, cătră Domnul Dumnezeu. Că numai El póte da vindecare şi scăpare de la mórte. L-am rugat să mă ajute şi m-am făgăduit că voi asculta cuvântul Lui şi tot ce se cere de la mine voi face cu bucurie şi oriunde voi fi trimis voi merge, la orice lucrare în numele Lui. M-am făgăduit că voi fi întru totul cu Domnul. După terminarea acestei făgăduinţe şi după ce mi-am făcut rugăciunea de seară, m-am culcat şi am adormit ca mort, nemaiputând dormi până atunci atâta vreme. Şi nu m-am putut trezi până miercuri dimineaţa la orele 10. Soţia mi-a venit la mine şi-mi grăieşte: «Te-ai sculat?». «Da», zic. «Vai», zice, «bine că ai dormit şi ne-am putut odihni şi noi». Şi-mi zice: «Nu te mai doare piciorul?» «Nu!», i-am răspuns eu. «Apoi să-ţi pun să prânzeşti», şi-mi puse să mănânc fasole şi, mâncând, i-am spus să-mi caute opincile să merg. Ea se sfădeşte cu mine zicându-mi să las să se obicinuiască piciorul şi să nu mă încălţăsc ca să ies afară. Eu m-am încălţat şi am eşit afară şi am rânit la vite şi am tăiat lemne nemaiavând nicio durere, măcar că era cam frig şi neauă. Piciorul nu mai m-a durut nicicum şi nu mă mai doare nici astăzi".
Caietul cu minuni
Fulgerul de lumină
Am lăsat la urmă o "însemnare", cum le spunea Moşu, care redă fidel întâlnirea lui cu Dumnezeu. Astfel de vedenii, spun marii părinţi ai bisericii, se arată doar sfinţilor ajunşi pe cea mai înaltă treaptă a desăvârşirii. Doar ei au sufletul atât de curăţit prin rugăciune, încât se pot urca cu el până în adâncul de iubire al Sfintei Treimi.
"Însemnare, anul 1942. Luni după Rusale, noapte, între orele 12 şi 1, am plecat de acasă la ginerele meu, George. Când am închis uşa, înainte se ies în uliţă, eram cam întristat şi am gândit aşa: «Doamne, tu atâtea arătări ai arătat de Rusale, dar eu n-am avut niciuna. Poate m-ai părăsit pentru păcatele mele». Când terminai cu gândul, căzu peste mine o strălucire drept din ceri, ca un fulger, şi tot amorţii, nu mai putui să mişc nimic şi aşa s-a văzut în jurul meu ca ziua la amaz şi lacrimile îmi curgeau şiroi pe obraz. Lumina a ţinut cam două minute şi peri, iar eu mersei la ginerele George, dar lacrimile nu le-am putut opri, până la el acasă. Am zis, «Doamne, iartă-mă, că am greşit naintea Ta! Sunt ca Toma necredinciosu!»".
"M-am rugat Domnului se me treacă de aici"
Când au venit anii roşii, Oastea Domnului a fost interzisă. În biserica ortodoxă "fraţii ostaşi" erau prea fierbinţi, prea activi, prea misionari, pentru a putea fi îngăduiţi de regim. Aşa că regimul i-a decimat. Pentru Moşu, obişnuit să alerge prin sate ori de câte ori un creştin bolnav avea nevoie de el, prigoana a fost foarte grea. Doi membri ai familiei au fost arestaţi, unul dintre ei nu s-a mai întors niciodată din temniţele comuniste. Însă firea sa dârză, de luptător, nu s-a plecat. A continuat să umble desculţ, prin sate, şi să îi vindece pe cei sărmani. Multe dintre tămăduirile sale minunate le-a făcut chiar în anii '50. Parcă în pofida terorii de afară, sufletul său se întărea. Strănepotul său, Gheorghe Neamţu, i-a fost în preajmă chiar în anii de dinainte de trecerea la Domnul. Era în pragul adolescenţei, părinţii plecau la lucru, iar el rămânea cu Moşu să cureţe cucuruz. Încet, bătrânul blând şi iubitor de Dumnezeu i-a pătruns în suflet. "De câte ori mergeam în anii aceia la el, cu mâncare, îl găseam în genunchi. Adesea l-am aflat chiar plângând la rugăciune. A trăit o viaţă de mânăstire, izolat în casa lui cu patru odăi şi lipită pe jos cu pământ. Niciodată nu a vrut să se mute la noi, cu familia, să îl îngrijim, chiar dacă ajunsese deja la o vârstă înaintată. Voia să aibă linişte pentru rugăciune. Uneori, îl găseam cântându-I lui Dumnezeu şi atunci mă ruga să cântăm împreună. Cred că am fost printre puţinii care l-au înţeles".
Din ultimele însemnări ale jurnalului răzbate o durere adâncă, de moarte. Viforniţa comunistă îi zăgăzuieşte lucrarea, iar Moşul ar vrea să plece spre lumina din ceruri - "Însemnare, 20 mai 1955. Am fost în stăruinţă şi m-am rugat Domnului se me treacă de aici, căci de toţi suntem prigoniţi şi nu mai avem drept nici se ne rugăm în adunare căci suntem urmăriţi. Domnul, noaptea în vis mi-a dat respuns, căci peste 83 de zile vom fi liberi...". Zece ani mai târziu, în 1965, Domnul avea să îl ia la el. Moşu a murit aşa cum a trăit, cu rugăciunea pe buze.
"A fost un om excepţional. Un om care a avut cunoaşterea directă a lui Dumnezeu"
Mihail Neamţu, cunoscutul scriitor şi teolog ortodox (i-aţi întâlnit de multe ori numele în "Formula AS"), fiul domnului Gheorghe Neamţu şi stră-strănepotul lui Ilie Neamţu, a crescut cu portretul Moşului, aflat la loc de cinste în casa bunicilor, şi crede că ceea ce este acum i se datorează şi stră-străbunicului său, căruia i-a închinat o parte din volumul Visul României Mari, un volum dedicat Marii Uniri.
"Aveam în casă un portret al lui Moş Ilie în care purta o decoraţie dată de rege - un om înalt, frumos, cu doi ochi albaştri pătrunzători. Asta m-a marcat la acea fotografie - privirea blândă, dar pătrunzătoare, intensă, opusul privirii împrăştiate a omului de astăzi. Era privirea unui om care îşi dorea un singur lucru - pe Dumnezeu! Cei din familie îmi spuneau că era mereu zâmbitor şi că umbla numai în alb, în straiul lui naţional, încins cu un chimir. Eu aveam cam 10 ani pe atunci, exact când ai nevoie de modele, iar ai mei mi-au vorbit despre el ca despre un erou, un reprezentant al armatei regelui Ferdinand Întregitorul, aşa o numeau în familie. Moşu luptase în armata aceasta, condusă de generalul Gheorghe Mădărăscu, trecuse cu ea Tisa şi luptase cu comuniştii lui Bela Kun, pe care, îmi spuneau tot ai mei, «i-o bătut de s-or căcat pe ei!». Figura lui eroică m-a marcat. Era un om născut în 1885, un reprezentant al generaţiei de la sfârşitul secolului al XIX-lea, care îşi păstrase limba română şi credinţa ortodoxă cu preţul unor mari jertfe. Ei bine, omul acesta, care avusese o pasiune politică ardentă în prima parte a vieţii, nu numai că luptase ca voluntar pe front, dar fusese şi un membru activ al Partidului Naţional al lui Iuliu Maniu, acest om a suferit, la un moment dat, o schimbare lăuntrică radicală, în urma unei tămăduiri miraculoase, primită de la Dumnezeu. După această vindecare, el începe să facă misiune în popor, alături de fraţii lui din Oastea Domnului, iar Hristos îi dă puterea de a tămădui el însuşi, prin rugăciune, felurite boli. Toate acestea şi le-a notat în jurnal, un document excepţional, care pe mine m-a dus cu gândul, când l-am citit, la scrierile altor doi mari sfinţi ai ortodoxiei - Simeon Noul Teolog şi Siluan Athonitul, ultimul chiar din generaţia lui Moş Ilie. Stră-străbunicul meu a fost un om excepţional, un om care a avut cunoaşterea directă a lui Dumnezeu. Astăzi, noi ne aşteptăm să vedem toate darurile cu care Mântuitorul ne-a înzestrat, numai la preoţi şi la monahi. În realitate, dacă citim Patericul, vom găsi întâmplări în care pustnicii din deşert vin la oameni simpli, cu familie, pentru a primi un cuvânt de folos. Şi să ştiţi că aşa era şi Moş Ilie. La el veneau nu pustnici, dar ţărani din împrejurimi, ca să ceară sfat în multe privinţe, pentru că ştiau că rugăciunile sale aveau putere. Şi cred că tot ceea ce fac eu astăzi şi ceea sunt este şi rodul rugăciunilor acestui mare om. Un om din generaţia celor care au făcut România Mare.