Unii pot zbura sau controla vântul, alţii devin invizibili, îngheaţă sau ard tot ce îi înconjoară, au o privire ca laserul, o forţă fizică ieşită din comun ori puterea de a controla gândurile altora. Iar această enumerare ar putea continua mult şi bine. Întrebarea care se iveşte inevitabil în minţile celor ce urmăresc aceste producţii cinematografice de mare succes este următoarea: ar fi oare posibil ca un om să aibă cu adevărat superputeri? Dacă răspunsul este da, următoarea întrebare rezultă aproape de la sine: am putea şi noi, bieţi muritori de rând, să aspirăm la asemenea capacităţi ieşite din comun? Pentru noi sau măcar pentru copiii noştri? Răspunsurile la ambele întrebări sunt mai uşor de dat decât s-ar putea crede. În clipa de faţă, pe Terra există oameni cu fel de fel de abilităţi, cu totul şi cu totul speciale. Dovedite ştiinţific. Iată câteva exemple:
Pe gheaţă, în pielea goală
Wim Hof, supranumit "The Iceman", este cunoscut în lumea întreagă pentru capacitatea de a face faţă temperaturilor extreme. Printre performanţele olandezului se numără inclusiv escaladarea Everestului în pantaloni scurţi. În aceeaşi ţinută, completată de o sărmană pereche de sandale, Wim Hof a alergat maratoane în zone polare, dar şi deşertice, fără a catadicsi să bea măcar un pic de apă. Contrariaţi de aceste recorduri stranii, oamenii de ştiinţă de la Şcoala de Medicină a Universităţii din Wayne au realizat un studiu menit să le explice. După ce l-au supus pe olandez mai multor experimente, cercetătorii au concluzionat că "din întâmplare sau poate din noroc, el a reuşit să descopere o modalitate prin care să-şi controleze sistemul fiziologic". Metoda lui Wim Hof presupune aşezarea într-o poziţie relaxată şi efectuarea unor exerciţii de respiraţie. Atât. "The Iceman" susţine că tehnica sa poate fi aplicată de oricine. Olandezul a şi dovedit acest lucru, instruind el însuşi, cu succes, grupuri de oameni care şi-au dorit să-i calce pe urme.
Inelul lui Jupiter
Ingo Swann este exemplul clasic, atunci când vine vorba despre aşa-numita "vedere la distanţă". A reuşit, conform unui articol apărut în "Journal Scientific Exploration", să "vadă" şi să descrie un inel din jurul planetei Jupiter, despre care oamenii de ştiinţă nici măcar nu ştiau la acea vreme că există. Prin performanţele sale, americanul a reuşit să atragă atenţia însăşi redutabilei CIA. Agenţiile de spionaj - mai ales cele americane şi ruseşti - au înţeles repede că vederea la distanţă le poate fi o unealtă extrem de utilă, motiv pentru care au şi folosit-o intens, alocând resurse semnificative în programele de cercetare ale acestei "superputeri".
Oamenii liliac
Ben Underwood, un afro-american rămas orb la vârsta de trei ani în urma unui cancer al retinei, şi Daniel Kish, ajuns într-o situaţie similară încă de când avea un an, şi-au dezvoltat amândoi, pe cont propriu, abilitatea unor "oameni liliac", învăţând treptat să folosească tehnica ecolocaţiei pentru a se putea orienta mai bine. Kish, care conduce organizaţia "World Access for the Blind", povesteşte că a început să folosească instinctiv sunetele produse cu limba, pentru a identifica obiectele din jur, distanţa la care se află. Graţie acestei tehnici, pe care se străduieşte acum să o împărtăşească copiilor nevăzători, el poate, de exemplu, să detecteze oameni, clădiri aflate la peste 300 de metri distanţă sau poate face distincţia între o maşină mică şi una de teren.
Trei creiere colosale
Daniel Tammet, Kim Ung-Yong şi Yusnier Viera reprezintă trei exemple de oameni cu capacităţi mentale atât de uluitoare, încât frizează supranaturalul. Britanicul Daniel Tammet, diagnosticat cu sindromul Asperger, o formă rară de autism, are nu una, ci două "superputeri": el poate învăţa limbi străinie într-un timp record, dar şi să facă mental calcule cu cifre uriaşe, lejer şi fără greş, rezultatele afişându-i-se, pur şi simplu, spune el, în formă vizuală. Oameni ca el mai există pe lumea noastră, însă comunitatea lor este extrem de restrânsă, numărând abia 50 de suflete.
Spre deosebire de capacităţile lui Tammet, puse în legătură cu boala sa, cele ale coreeanului Kim Ung-Yong sunt atribuite IQ-ului său ridicat. Dar ridicat bine de tot. Atât de bine încât, pe vremea când era doar un băietan, el a fost menţionat în "Guinness Book of World Records" ca având "Cel mai mare IQ" din lume, valoarea acestuia fiind estimată la aproximativ 210 (renumitul savant Stephen Hawking avea, prin comparaţie, 160). Aşa se face că, la doar patru ani, micuţul coreean frecventa cursurile Facultăţii de fizică din Hanya, de unde avea să ajungă, la opt ani, direct la NASA, unde şi-a finalizat studiile universitare.
În ceea ce-l priveşte pe Yusnier Viera, poreclit "Calendarul uman", acesta are o aşa de mare putere de calcul, încât poate determina, în mai puţin de o secundă, în ce zi a săptămânii pică o dată oarecare din trecut sau viitor. El nu este autist şi, deşi are un IQ peste medie, capacităţile sale sunt puse de specialişti mai degrabă pe seama antrenamentului îndelungat şi a unei motivaţii de fier. Tânărul născut în Cuba a participat la o emisiune a postului Discovery, dedicată "superoamenilor", în cadrul căreia i-a fost analizat creierul în timp ce făcea calcule complexe. S-a putut astfel constata că Yusnier Viera nu-şi foloseşte doar acea parte din creier dedicată organizării datelor, ci şi pura intuiţie matematică. Pus în faţa imaginilor care dovedeau aceste lucruri, cubanezul a recunoscut că, uneori, dă răspunsuri la calcule deosebit de complexe doar dintr-un "impuls".
Exemplele de "superoameni" ar putea continua pe pagini întregi. Unii nu simt durerea, alţii sunt supranumiţi "oameni de cauciuc", având o mobilitate complet ieşită din comun, alţii - "oamenii-magnet" - se pot lăuda cu capacitatea de a atrage obiecte metalice sau de a îngurgita fără probleme fel de fel de lucruri neobişnuite, care altora le-ar face rău, în vreme ce reprezentanţii tribului Moken, din arhipelagul insulelor de pe Marea Andaman văd sub apă cu o claritate totală.
Superoamenii se ascund printre noi
Alte categorii de "superoameni" se află peste tot în jurul nostru, doar că suntem atât de obişnuiţi cu prezenţa lor, încât nu-i etichetăm în acest mod pompos. Să ne gândim, de pildă, la categoria vindecătorilor, unii având un adevărat har de tămăduitori, intuiţii fantastice în materie de diagnosticare sau tratament, care parcă trec un pic (sau un pic mai mult) dincolo de ce au învăţat la şcoală şi de experienţa câştigată în urma practicării meseriei de medic.
Alţii comunică de minune cu animalele, pe care le înţeleg de parcă ar vorbi aceeaşi limbă. Un exemplu emblematic în acest sens este Cezar Millan, cel mai celebru psiholog canin de la Hollywood, cunoscut publicului din întreaga lume în urma documentarelor difuzate pe postul National Geographic. Oricât ne-am strădui să-i imităm tehnicile şi să-i asimilăm lecţiile, este limpede că simpaticul mexican are un şaselea simţ numai al lui în privinţa celui mai bun prieten al omului, pe care-l înţelege la nivel profund, la fel cum numai o mamă poate, de pildă, să detecteze adevărata semnificaţie a plânsului propriului bebeluş.
Un alt exemplu comun de oameni cu "superputeri" este reprezentat de cei "cu mână verde". Par să nu facă nimic în plus faţă de ceilalţi muritori când vine vorba de plante şi, totuşi, cele îngrijite de ei o duc în mod vădit mai bine, sunt mai sănătoase, mai roditoare şi, nu în ultimul rând, înfloresc mai des şi mai spectaculos.
Bucătarii, cântăreţii, pictorii, ba chiar şi profesorii ori inginerii de excepţie sunt alte exemple de oameni cu abilităţi mult peste medie în domeniile lor şi capabili, în unele situaţii, să facă adevărate minuni. Atâta doar că ne-am obişnuit să existe în jurul nostru şi, din acest motiv, nu ni se pare nimic ieşit din comun la talentele lor, astfel încât nu le desemnăm ca fiind "superputeri", ci doar "talente deosebite".
Trăgând linie, constatăm că unele dintre "superputerile" cunoscute sunt rezultatul unor afecţiuni rare, altele reprezintă simpla manifestare a unor talente cu totul şi cu totul deosebite, iar altele sunt fructul unui antrenament intens. Şi nimic mai mult.
Şcoala de superoameni - o utopie?
În actualul sistem de învăţământ nu este loc de "superoameni" cu "superputeri". Se întâmplă uneori ca un micuţ geniu matematic, să spunem, să iasă în faţă, să se facă remarcat la olimpiade şi, cine ştie, poate chiar să câştige la un moment dat o bursă la o prestigioasă şcoală din străinătate. Astfel de cazuri fericite sunt însă, din păcate, rarisime. În orice caz, mult mai rare decât cazurile de copii cu talente şi capacităţi deosebite. Pentru că, slavă Domnului, şcolile mustesc de tineri fenomenali, care le dau constant profesorilor, părinţilor şi şcolilor, ca atare, enorm de multe motive de bucurie. Problema este că profesorul trebuie să trateze în mod egal întreaga clasă, astfel încât nu are de ales decât să predea pentru medie. După cum se vede, chestiunea este tare întortocheată. Mai ales dacă adăugăm un element în ecuaţie. Şi anume, faptul că şi copiii lipsiţi de talente deosebite au potenţialul unor cariere şi destine strălucite. Important este să fie astfel educaţi încât să şi-l poată exploata la maximum.
Procedee mnemotehnice
Din fericire, lumină la capătul tunelului există. Avem la îndemână soluţii simple, dintre care multe nici măcar nu implică cine ştie ce costuri. Una dintre cele mai necomplicate metode de a ridica nivelul intelectual al unei întregi generaţii este, bunăoară, includerea în programa de învăţământ, de la cele mai fragede vârste cu putinţă, a unor tehnici de memorare. Deprinzându-le în maniera unor jocuri, copiii se vor putea bucura tot restul vieţii de beneficiile unei memorii de excepţie. Suntem uluiţi de persoanele capabile, de exemplu, să memoreze un număr de telefon doar uitându-se câteva momente la el. Însă asta este ceva ce poate fi deprins. Şi, cu cât procesul de învăţare a acestor tehnici începe mai devreme, cu atât mai spectaculoase şi mai rodnice vor fi rezultatele pe termen lung.
Nota red.: La Facultatea de Filologie de la Universitatea din Bucureşti, pentru a-şi uşura învăţatul pe dinafară al zecilor de timpuri verbale şi declinări, în cazul limbilor vechi (latină, greacă, slavă veche), studenţii alcătuiau un soi de "poezii", pe care le memorau mai uşor. Notorie era, de pildă, "versificarea" prepoziţiilor "în", "pe", "la", "de", "cu", care deveneau "inpeladecucu", un cuvânt amuzant şi uşor de reţinut. (Dacă aveai de-a face cu ele la examen, erai promovat.)
Tehnicile de respiraţie. În urma unei practici îndelungate, ele ne ajută să atingem performanţe incredibile, precum capacitatea de a ne ţine respiraţia pe durată îndelungată, ori rezistenţa la durere sau la temperaturi extreme (practici pe care călugării tibetani şi marii yoghini ori dervişii le utilizează în mod curent). Practicată pe scară largă, în Occident, introdusă ca terapie în clinici, respiraţia conştientă, legată şi de tehnica de meditaţie, se află la noi în stadiu incipient. Şi cât de bine ar fi să ne oferim nu doar nouă, ci şi celor mici, incredibilul control pe care îl poate da respiraţia asupra propriului corp, asupra minţii şi a emoţiilor noastre. Cât de utile ar fi, de exemplu, câteva metode elementare de respiraţie, predate încă de la grădiniţă, astfel încât atunci când mergem cu cei mici la doctor, să-i ajutăm să-şi păstreze o stare de calm în faţa infamei injecţii. Cât de bine s-ar putea concentra înaintea unui examen dacă ar aplica tehnicile de respiraţie dedicate îmbunătăţirii performanţelor mentale... Ca să nu mai amintim faptul că de respirat, tot trebuie să respirăm. De ce nu am face-o într-un mod care să ne ajute?
Banalele elongaţii, pe care s-ar putea pune cu uşurinţă (şi gratuit) accentul la orele de sport, le-ar oferi copiilor noştri cu mult mai mult decât capacitatea de a-şi lăsa prietenii şi familia cu gura căscată, graţie unui "pod" sau "şpagat" perfect executate, în maniera de invidiat a "oamenilor de cauciuc". O viaţă are mult mai multe şanse să fie împlinită într-un corp sănătos şi pe care îl cunoaştem bine. Un corp pe care ştim să-l ascultăm şi să-l stăpânim.
Şi acum, vă provoc la un mic exerciţiu de imaginaţie...
Cum se va manifesta şi va evolua un copil oarecare, să zicem, de 10 ani, care a deprins de mic tehnici de memorare şi de respiraţie? Care poate memora cu uşurinţă, câştigând astfel un timp preţios pentru a-şi înţelege în profunzime cunoştinţele acumulate? Care îşi poate păstra calmul şi autocontrolul în situaţii dintre cele mai dificile? Un copil mai rezistent la frig, căldură şi durere, decât am visat noi vreodată? Un copil flexibil - fizic şi mental - graţie aptitudinilor dobândite, aproape în joacă, de la o vârstă fragedă? Un copil oarecare, fără talente speciale? Am dori să avem şi noi un asemenea copil? Sau să fi avut şansa de a fi fost noi înşine unul? Superoamenii se pot educa.