Ce aţi spune dacă băieţelul dumneavoastră de 5 ani ar deveni milionar în dolari? Sau dacă fata dumneavoastră, adolescentă, a ajuns atât de bogată încât v-a cumpărat şi casa în care locuiţi, şi maşina, toate la nişte preţuri astronomice? Sună a ficţiune? Ei bine, nu e. Uitaţi de copiii-minune ai Hollywood-ului, ajunşi staruri de cinema în anii tinereţii dumneavoastră. În zilele noastre, copiii ajung staruri de unii singuri! Fără regizori, studiouri sofisticate, platouri imense, decoruri somptuoase, publicitate, mass media şi, în general, cam fără ajutorul nimănui, exceptându-l pe cel al părinţilor care îi filmează. Dacă în trecut orice filmare avea în spate un capital enorm, acum tehnologia a democratizat industria de divertisment. Cu doar o cameră pe care dai câţiva dolari şi un calculator conectat la internet ai acces la o piaţă de miliarde de oameni care îţi pot aduce, printr-un singur click, milioane de dolari, produşi de reclamele de pe youtube. Sigur, ai nevoie de multă inspiraţie. Spontaneitatea, charisma şi inovaţia sunt esenţiale într-o industrie de multe miliarde de dolari în care concurează, practic, toată populaţia planetei conectată la internet.
Un miracol numit youtube
Când trei tineri americani au lansat pe internet site-ul youtube.com, probabil că nu îşi imaginau că vor schimba lumea. Creat special pentru ca internauţi de toate vârstele să îşi poată posta videoclipurile gratis, noul site avea să devină în scurt timp televiziunea planetei. O televiziune fără studiouri, jurnalişti sau sediu, doar cu miliarde de spectatori, care vor deveni, în foarte scurt timp, şi producători, vedete şi comentatori. Adăugaţi la toate acestea posibilitatea să afişezi şi să vinzi publicitate, care să fie urmărită oriunde pe glob - şi aveţi reţeta televiziunii perfecte - costuri mici şi profituri imense. În scurt timp, afacerea a trecut de la stadiul de amatori la cel de profesionişti. Primul videoclip postat pe site pe 23 aprilie 2005 chiar de unul dintre cei trei fondatori, era de o stupiditate extremă. În el, Jawed Karim (26 de ani la acea dată) s-a filmat la zoo, cu câţiva elefanţi în spate, explicând că sunt nişte animale foarte interesante, pentru că au trompa lungă şi trupurile mari... Dar, pentru că a fost primul, a strâns peste 40 de milioane de vizualizări şi aproape 100.000 de comentarii. Astăzi, la 13 ani de la lansarea site-ului, nu s-ar mai uita nimeni la aşa ceva. Astăzi, în fiecare minut, utilizatorii din toate colţurile lumii încarcă 24 de ore de filmări. Astăzi, un copil de patru ani care se joacă trebuie să fie foarte special pentru a fi urmărit de cineva. Iar atunci când clipurile sale sunt vizionate de zeci de milioane de oameni vorbim deja de o vedetă. Una cu cont în bancă, compus din şapte cifre, pentru că youtube rulează reclame pe orice videoclip postat pe site. Dacă videoclipul adună multe vizualizări, banii obţinuţi se împart. Site-ul îşi ia, desigur, partea leului, dar tot rămân aproximativ 2$/1000 de vizualizări de încasat de cel care a creat videoclipul.
O joacă de fetiţe...
Babyteeth 4 - ceea ce s-ar traduce prin "dinţi de copil 4", este un canal pe site-ul youtube, la care sunt abonaţi 1.677.755 de oameni, iar videoclipurile, nu mai lungi de 15 minute, au zeci de milioane de vizualizari. Protagoniştii? Două fetiţe, Jillian şi Adelaide, care la lansarea în 2009 a primului lor videoclip, filmat de tatăl lor, aveau patru, respectiv doi ani... Probabil că vă întrebaţi ce fac, dacă toată planeta stă şi se uită la ele, ba chiar e abonată, adică peste un milion de oameni se aşteaptă să primească în căsuţa de e-mail un link cu fiecare nouă ispravă a lor. Păi fac cam tot ce fac copiii la vârsta lor - se joacă! Însă jocurile lor au câte o temă, ca de pildă pescuitul bomboanelor dintr-un bol cu furculiţa ţinută în gură. Sau fac mici scenete, precum multiplicarea magică a unor prăjituri cu ajutorul unui aparat fantastic. Sau, pur şi simplu, gătesc prăjiturele. Evident, Jillian şi Adelaide joacă bine, deşi mă îndoiesc că îşi propun asta. Adică sunt naturale, simpatice, plăcute, ceea ce le-a adus până acum milioane de dolari din reclamele pe care youtube le derulează în videoclipurile lor. Coatele lor nici nu atinseseră băncile unei şcoli, că erau deja bogate şi celebre.
Tanner Fox şi trotineta zburătoare
Acum are 19 ani, dar a început la 12 ani, postând videoclipuri despre trucuri cu trotineta pe terenurile de skateboard. Sărea cu ea, se dădea peste cap, se învârtea, cam tot ce are nevoie un adolescent atunci când merge la locul de joacă şi trebuie să fie altfel. Succesul a venit imediat, dar, ceea ce este mai important, Tanner Fox l-a consolidat. A început să facă filme despre multe lucruri de sub soare, provocări de tot felul, primite de la prieteni şi duse la bun sfârşit: cum să sari în apă de la înălţime, cum să îţi faci praf prima maşină (filmarea cu el la spital i-a adus trei milioane de fani!), cum să îţi filmezi prima iubire, cum să îţi surprinzi prietena cumpărându-i maşina de vis, cum să te desparţi de prima iubire etc. Ceea ce e foarte impresionant la videoclipurile lui Tanner, dincolo de subiectele în sine, este să vezi, de-a lungul anilor, cum un copilaş inocent, blond cu ochii albaştri, se transformă într-un adolescent cu casă de 1,5 milioane de euro, cu o prietenă mai mare cu câţiva ani decât el şi, evident, cu un cont cu multe zerouri în coadă. Şi nu se opreşte aici. Tânăr în plină ascensiune, Tanner şi-a înfiinţat propria companie, unde vinde tot felul de lucruri inscripţionate cu propriul nume - de la piese de trotinetă şi până la tricouri şi şepci. Pentru că Tanner Fox nu mai e demult doar un nume. A devenit un brand.
Toată această poveste de succes tipic americană este comentată şi filmată pas cu pas. Eroul nu numai că ridică perdeaua de pe viaţa privată, cum fac şi vedetele de la Hollywood, ci îşi prezintă la liber orice colţişor intim. Viaţa personală nu mai există, a fost transformată într-un reality show, iar omenirea asistă cu gura căscată la un spectacol pentru care nu trebuie să plătească nimic. Tânăr sau adolescent, sărac sau bogat, oricine se poate îmbrăca în pielea lui Tanner Fox, ba chiar poate gusta frânturi din experienţele sale. Dacă poţi să sari cu trotineta ca un copil milionar, poate că succesul nu e atât de departe de tine, nu?
- Evan testează jucării pentru milioane de fani şi milioane de dolari -
Evan, la cei doisprezece ani ai săi, a strâns deja o avere de câteva milioane de dolari, care i-au permis o casă somptuoasă în care să locuiască împreună cu părinţii săi. De debutat, a debutat foarte devreme. Avea cinci ani când filma primul său videoclip, în 2011. Şi de atunci s-a specializat într-un job foarte profitabil - prezintă jucării. Adică le cumpără, sau mai exact le cumpăra, pentru că acum îi sunt trimise de producători, le despachetează, prezentându-le atent, iar apoi, evident, se joacă cu ele. De urmărit, îl urmăresc nu numai copiii, care ştiu astfel ce cadouri să ceară, cât, mai ales, părinţii, care vor să vadă ce cumpără. Explozia internetului a generat şi o explozie a cumpărăturilor de jucării care se fac exclusiv online. Majoritatea cumpărătorilor vor să ştie cum merge acea jucărie, ce se poate face cu ea. Ai luat o maşină teleghidată, dar vrei să vezi ce viteză are, cum i se aprind luminile sau ce sunete scoate camionul de pompieri? Evan îţi sare în ajutor şi îţi explică foarte alert şi captivant toate aceste nimicuri care contează enorm. Şi face asta cu pasiune şi vervă de şapte ani, de când avea doar cinci ani. Poate că vă pare o joacă de copil, dar să filmezi constant, săptămânal, câte trei videoclipuri, apoi să le editezi, ca să arate profesionist, nu e uşor. Drept care Evan şi-a angajat câţiva oameni care să se ocupe de publicitate, filmare, editare şi procesare video. Ceea ce a început ca o joacă între el şi tatăl lui a ajuns o afacere de opt milioane de dolari. Sunt curios ce se va întâmpla când Evan va creşte? O să vedem un bărbat de 30 de ani care despachetează şi prezintă maşinuţe teleghidate? Ca în orice ramură din show business, şi aici trebuie să te reinventezi continuu. Mai ales dacă eşti copil şi creşti repede...
Eminem în miniatură
Matthew David Morris s-a născut în 2003 în SUA şi a fost un copil precoce, interesat de muzică încă de când avea cinci ani. La vârsta aceea a urmat chiar şi un curs de dans, dar pasul major l-a făcut în urma influenţei exercitate de vărul său, Mars, care era rapper. Matthew a debutat foarte timpuriu pe youtube, la doar şapte ani. Puştiul fermecător cu păr blond şi ochi albaştri a început cu chestii simple - remixa piese muzicale celebre, dar o făcea perfect pentru un ţânc. Şi pentru că e rapper, şi-a tras şi un nume pe măsură - MattyBRaps sau, mai simplu, ca pentru fani - MattyB. Primul cover a fost făcut împreună cu vărul său, Mars, după piesa Eenie Meenie a lui Justin Bieber, ca să rămână între adolescenţi. A fost un succes răsunător, videoclipul adunând nu mai puţin de 500.000 de vizualizări în doar o săptămână. MattyB a trecut apoi şi la propriile versuri, folosind melodii celebre. Cinci ani mai târziu, îşi lansa propriul album, cu patru piese nou-nouţe. A fost un succes, după cele peste 90 de cover-uri pe care le postase deja pe youtube. Avea 12 ani, iar canalele sale trecuseră deja de un miliard de vizualizări într-un an. Era, evident, un copil bogat, aşa că avea nevoie de... memorii. Le va avea, cu ajutorul scriitorului Travis Thrasher, împreună cu care a lansat, în 2016, volumul: That's a Rap (Ăsta-i rap). Astăzi, pentru că are deja 15 ani, MattyB nu se mai încurcă, aşa cum o făcea când era la început, doar cu cover-uri. Apare des la marile televiziuni americane, merge în turnee unde interpretează propriile piese şi cântă împreună cu nume cunoscute, precum Vanilla Ice sau James Maslow. Să vă mai spun şi că averea de trei milioane de dolari i-a fost adusă, în mare parte, de cei zece milioane de abonaţi ai canalului propriu de pe youtube şi de cele peste 3,5 miliarde de vizualizări? Cu toate acestea, Matthew merge la şcoală ca orice adolescent cuminte şi locuieşte cu părinţii şi cele trei surori ale sale. Nu ştim cât de scumpă îi este casa, presa se fereşte ca de foc să intre în intimitatea unui minor, dar cu siguranţă, nu e un apartament la bloc...
Noua Rihanna
Dacă MattyB este un Eminem în miniatură, atunci Skylar Stecker este, cu siguranţă, Rihanna în ciclul gimnazial. Ba, dacă e să mă întrebaţi pe mine, vocea ei, la 11 ani, sună mai bine decât a Rihannei, la 30. Dacă nu mă credeţi, ascultaţi cover-ul pe care Skylar l-a făcut în urmă cu cinci ani, împreună cu MattyB, după piesa "The Monster", a lui Eminem şi a Rihannei. Deşi cover-ul celor doi copii, care aveau pe atunci doar 11, respectiv 10 ani, a strâns doar 30 de milioane de vizualizări, faţă de 500 de milioane, în cazul Rihannei, nu puteţi să negaţi că e o perfomanţă colosală.
Născută în Florida şi crescută în Wisconsin, Skylar a fost preocupată de muzică încă de mică. La şase ani începe să ia lecţii de pian, dar abia la nouă ani şi-a dat seama că cel mai important instrument pe care îl poate folosi este chiar vocea ei. Spunea în interviuri că atunci, la nouă ani, şi-a dat seama că asta e calea pe care trebuie să o urmeze în viaţă, aşa că a început să îşi scrie propriile piese. Skyler avea să dea lovitura vieţii în anul 2012, când a luat premiul pentru cea mai bună cântăreaţă, la concursul "International Modeling & Talent Association Awards" din Los Angeles. Împlinise zece ani, dar talentul o luase mult înaintea anilor. A cântat apoi imnul naţional al SUA în deschiderea unor competiţii sportive importante, iar publicului i-a plăcut atât de mult copila cu voce gravă, încât, de atunci, a fost invitată la peste 100 de meciuri importante pe care le-a deschis intonând "The Star-Spangled Banner". Un an mai târziu, va debuta şi pe youtube, iar de aici încolo cariera ei artistică a decolat: la 13 ani îşi înregistrează propriul album, reuşeşte să facă zeci de milioane de vizualizări la o singură piesă şi, bineînţeles, începe să câştige sume impresionante. Criticii spun că vocea ei aduce a Rihanna sau Jennifer Lopez şi că e mult mai matură decât anii pe care îi arată în buletin. E greu de spus dacă au dreptate sau nu, până la urmă, anii vor proba dacă fetiţa-minune va rămâne aşa sau va ajunge doar un paragraf în istoria muzicii pop americane. Un lucru e sigur. Pe youtube, celebritatea e un foc de artificii - explodează instant şi e foarte spectaculos, dar se poate stinge la fel de repede. Ca să rămâi în top, ai nevoie să aprinzi câte unul pe lună. Ceea ce nu ştiu dacă sunt în stare vedetele consacrate. Măcar pentru atât şi tot trebuie să îi respectăm pe copiii-vedetă ai mediului online. Sau să îi compătimim?