Ce ați spune dacă băiețelul dumneavoastră de 5 ani ar deveni milionar în dolari? Sau dacă fata dumneavoastră, adolescentă, a ajuns atât de bogată încât v-a cumpărat și casa în care locuiți, și mașina, toate la niște prețuri astronomice? Sună a ficțiune? Ei bine, nu e. Uitați de copiii-minune ai Hollywood-ului, ajunși staruri de cinema în anii tinereții dumneavoastră. În zilele noastre, copiii ajung staruri de unii singuri! Fără regizori, studiouri sofisticate, platouri imense, decoruri somptuoase, publicitate, mass media și, în general, cam fără ajutorul nimănui, exceptându-l pe cel al părinților care îi filmează. Dacă în trecut orice filmare avea în spate un capital enorm, acum tehnologia a democratizat industria de divertisment. Cu doar o cameră pe care dai câțiva dolari și un calculator conectat la internet ai acces la o piață de miliarde de oameni care îți pot aduce, printr-un singur click, milioane de dolari, produși de reclamele de pe youtube. Sigur, ai nevoie de multă inspirație. Spontaneitatea, charisma și inovația sunt esențiale într-o industrie de multe miliarde de dolari în care concurează, practic, toată populația planetei conectată la internet.
Un miracol numit youtube
Când trei tineri americani au lansat pe internet site-ul youtube.com, probabil că nu își imaginau că vor schimba lumea. Creat special pentru ca internauți de toate vârstele să își poată posta videoclipurile gratis, noul site avea să devină în scurt timp televiziunea planetei. O televiziune fără studiouri, jurnaliști sau sediu, doar cu miliarde de spectatori, care vor deveni, în foarte scurt timp, și producători, vedete și comentatori. Adăugați la toate acestea posibilitatea să afișezi și să vinzi publicitate, care să fie urmărită oriunde pe glob - și aveți rețeta televiziunii perfecte - costuri mici și profituri imense. În scurt timp, afacerea a trecut de la stadiul de amatori la cel de profesioniști. Primul videoclip postat pe site pe 23 aprilie 2005 chiar de unul dintre cei trei fondatori, era de o stupiditate extremă. În el, Jawed Karim (26 de ani la acea dată) s-a filmat la zoo, cu câțiva elefanți în spate, explicând că sunt niște animale foarte interesante, pentru că au trompa lungă și trupurile mari... Dar, pentru că a fost primul, a strâns peste 40 de milioane de vizualizări și aproape 100.000 de comentarii. Astăzi, la 13 ani de la lansarea site-ului, nu s-ar mai uita nimeni la așa ceva. Astăzi, în fiecare minut, utilizatorii din toate colțurile lumii încarcă 24 de ore de filmări. Astăzi, un copil de patru ani care se joacă trebuie să fie foarte special pentru a fi urmărit de cineva. Iar atunci când clipurile sale sunt vizionate de zeci de milioane de oameni vorbim deja de o vedetă. Una cu cont în bancă, compus din șapte cifre, pentru că youtube rulează reclame pe orice videoclip postat pe site. Dacă videoclipul adună multe vizualizări, banii obținuți se împart. Site-ul își ia, desigur, partea leului, dar tot rămân aproximativ 2$/1000 de vizualizări de încasat de cel care a creat videoclipul.
O joacă de fetițe...
Babyteeth 4 - ceea ce s-ar traduce prin "dinți de copil 4", este un canal pe site-ul youtube, la care sunt abonați 1.677.755 de oameni, iar videoclipurile, nu mai lungi de 15 minute, au zeci de milioane de vizualizari. Protagoniștii? Două fetițe, Jillian și Adelaide, care la lansarea în 2009 a primului lor videoclip, filmat de tatăl lor, aveau patru, respectiv doi ani... Probabil că vă întrebați ce fac, dacă toată planeta stă și se uită la ele, ba chiar e abonată, adică peste un milion de oameni se așteaptă să primească în căsuța de e-mail un link cu fiecare nouă ispravă a lor. Păi fac cam tot ce fac copiii la vârsta lor - se joacă! Însă jocurile lor au câte o temă, ca de pildă pescuitul bomboanelor dintr-un bol cu furculița ținută în gură. Sau fac mici scenete, precum multiplicarea magică a unor prăjituri cu ajutorul unui aparat fantastic. Sau, pur și simplu, gătesc prăjiturele. Evident, Jillian și Adelaide joacă bine, deși mă îndoiesc că își propun asta. Adică sunt naturale, simpatice, plăcute, ceea ce le-a adus până acum milioane de dolari din reclamele pe care youtube le derulează în videoclipurile lor. Coatele lor nici nu atinseseră băncile unei școli, că erau deja bogate și celebre.
Tanner Fox și trotineta zburătoare
Acum are 19 ani, dar a început la 12 ani, postând videoclipuri despre trucuri cu trotineta pe terenurile de skateboard. Sărea cu ea, se dădea peste cap, se învârtea, cam tot ce are nevoie un adolescent atunci când merge la locul de joacă și trebuie să fie altfel. Succesul a venit imediat, dar, ceea ce este mai important, Tanner Fox l-a consolidat. A început să facă filme despre multe lucruri de sub soare, provocări de tot felul, primite de la prieteni și duse la bun sfârșit: cum să sari în apă de la înălțime, cum să îți faci praf prima mașină (filmarea cu el la spital i-a adus trei milioane de fani!), cum să îți filmezi prima iubire, cum să îți surprinzi prietena cumpărându-i mașina de vis, cum să te desparți de prima iubire etc. Ceea ce e foarte impresionant la videoclipurile lui Tanner, dincolo de subiectele în sine, este să vezi, de-a lungul anilor, cum un copilaș inocent, blond cu ochii albaștri, se transformă într-un adolescent cu casă de 1,5 milioane de euro, cu o prietenă mai mare cu câțiva ani decât el și, evident, cu un cont cu multe zerouri în coadă. Și nu se oprește aici. Tânăr în plină ascensiune, Tanner și-a înființat propria companie, unde vinde tot felul de lucruri inscripționate cu propriul nume - de la piese de trotinetă și până la tricouri și șepci. Pentru că Tanner Fox nu mai e demult doar un nume. A devenit un brand.
Toată această poveste de succes tipic americană este comentată și filmată pas cu pas. Eroul nu numai că ridică perdeaua de pe viața privată, cum fac și vedetele de la Hollywood, ci își prezintă la liber orice colțișor intim. Viața personală nu mai există, a fost transformată într-un reality show, iar omenirea asistă cu gura căscată la un spectacol pentru care nu trebuie să plătească nimic. Tânăr sau adolescent, sărac sau bogat, oricine se poate îmbrăca în pielea lui Tanner Fox, ba chiar poate gusta frânturi din experiențele sale. Dacă poți să sari cu trotineta ca un copil milionar, poate că succesul nu e atât de departe de tine, nu?
Împăratul jucăriilor
- Evan testează jucării pentru milioane de fani și milioane de dolari -
Evan, la cei doisprezece ani ai săi, a strâns deja o avere de câteva milioane de dolari, care i-au permis o casă somptuoasă în care să locuiască împreună cu părinții săi. De debutat, a debutat foarte devreme. Avea cinci ani când filma primul său videoclip, în 2011. Și de atunci s-a specializat într-un job foarte profitabil - prezintă jucării. Adică le cumpără, sau mai exact le cumpăra, pentru că acum îi sunt trimise de producători, le despachetează, prezentându-le atent, iar apoi, evident, se joacă cu ele. De urmărit, îl urmăresc nu numai copiii, care știu astfel ce cadouri să ceară, cât, mai ales, părinții, care vor să vadă ce cumpără. Explozia internetului a generat și o explozie a cumpărăturilor de jucării care se fac exclusiv online. Majoritatea cumpărătorilor vor să știe cum merge acea jucărie, ce se poate face cu ea. Ai luat o mașină teleghidată, dar vrei să vezi ce viteză are, cum i se aprind luminile sau ce sunete scoate camionul de pompieri? Evan îți sare în ajutor și îți explică foarte alert și captivant toate aceste nimicuri care contează enorm. Și face asta cu pasiune și vervă de șapte ani, de când avea doar cinci ani. Poate că vă pare o joacă de copil, dar să filmezi constant, săptămânal, câte trei videoclipuri, apoi să le editezi, ca să arate profesionist, nu e ușor. Drept care Evan și-a angajat câțiva oameni care să se ocupe de publicitate, filmare, editare și procesare video. Ceea ce a început ca o joacă între el și tatăl lui a ajuns o afacere de opt milioane de dolari. Sunt curios ce se va întâmpla când Evan va crește? O să vedem un bărbat de 30 de ani care despachetează și prezintă mașinuțe teleghidate? Ca în orice ramură din show business, și aici trebuie să te reinventezi continuu. Mai ales dacă ești copil și crești repede...
Eminem în miniatură
Matthew David Morris s-a născut în 2003 în SUA și a fost un copil precoce, interesat de muzică încă de când avea cinci ani. La vârsta aceea a urmat chiar și un curs de dans, dar pasul major l-a făcut în urma influenței exercitate de vărul său, Mars, care era rapper. Matthew a debutat foarte timpuriu pe youtube, la doar șapte ani. Puștiul fermecător cu păr blond și ochi albaștri a început cu chestii simple - remixa piese muzicale celebre, dar o făcea perfect pentru un țânc. Și pentru că e rapper, și-a tras și un nume pe măsură - MattyBRaps sau, mai simplu, ca pentru fani - MattyB. Primul cover a fost făcut împreună cu vărul său, Mars, după piesa Eenie Meenie a lui Justin Bieber, ca să rămână între adolescenți. A fost un succes răsunător, videoclipul adunând nu mai puțin de 500.000 de vizualizări în doar o săptămână. MattyB a trecut apoi și la propriile versuri, folosind melodii celebre. Cinci ani mai târziu, își lansa propriul album, cu patru piese nou-nouțe. A fost un succes, după cele peste 90 de cover-uri pe care le postase deja pe youtube. Avea 12 ani, iar canalele sale trecuseră deja de un miliard de vizualizări într-un an. Era, evident, un copil bogat, așa că avea nevoie de... memorii. Le va avea, cu ajutorul scriitorului Travis Thrasher, împreună cu care a lansat, în 2016, volumul: That's a Rap (Ăsta-i rap). Astăzi, pentru că are deja 15 ani, MattyB nu se mai încurcă, așa cum o făcea când era la început, doar cu cover-uri. Apare des la marile televiziuni americane, merge în turnee unde interpretează propriile piese și cântă împreună cu nume cunoscute, precum Vanilla Ice sau James Maslow. Să vă mai spun și că averea de trei milioane de dolari i-a fost adusă, în mare parte, de cei zece milioane de abonați ai canalului propriu de pe youtube și de cele peste 3,5 miliarde de vizualizări? Cu toate acestea, Matthew merge la școală ca orice adolescent cuminte și locuiește cu părinții și cele trei surori ale sale. Nu știm cât de scumpă îi este casa, presa se ferește ca de foc să intre în intimitatea unui minor, dar cu siguranță, nu e un apartament la bloc...
Noua Rihanna
Dacă MattyB este un Eminem în miniatură, atunci Skylar Stecker este, cu siguranță, Rihanna în ciclul gimnazial. Ba, dacă e să mă întrebați pe mine, vocea ei, la 11 ani, sună mai bine decât a Rihannei, la 30. Dacă nu mă credeți, ascultați cover-ul pe care Skylar l-a făcut în urmă cu cinci ani, împreună cu MattyB, după piesa "The Monster", a lui Eminem și a Rihannei. Deși cover-ul celor doi copii, care aveau pe atunci doar 11, respectiv 10 ani, a strâns doar 30 de milioane de vizualizări, față de 500 de milioane, în cazul Rihannei, nu puteți să negați că e o perfomanță colosală.
Născută în Florida și crescută în Wisconsin, Skylar a fost preocupată de muzică încă de mică. La șase ani începe să ia lecții de pian, dar abia la nouă ani și-a dat seama că cel mai important instrument pe care îl poate folosi este chiar vocea ei. Spunea în interviuri că atunci, la nouă ani, și-a dat seama că asta e calea pe care trebuie să o urmeze în viață, așa că a început să își scrie propriile piese. Skyler avea să dea lovitura vieții în anul 2012, când a luat premiul pentru cea mai bună cântăreață, la concursul "International Modeling & Talent Association Awards" din Los Angeles. Împlinise zece ani, dar talentul o luase mult înaintea anilor. A cântat apoi imnul național al SUA în deschiderea unor competiții sportive importante, iar publicului i-a plăcut atât de mult copila cu voce gravă, încât, de atunci, a fost invitată la peste 100 de meciuri importante pe care le-a deschis intonând "The Star-Spangled Banner". Un an mai târziu, va debuta și pe youtube, iar de aici încolo cariera ei artistică a decolat: la 13 ani își înregistrează propriul album, reușește să facă zeci de milioane de vizualizări la o singură piesă și, bineînțeles, începe să câștige sume impresionante. Criticii spun că vocea ei aduce a Rihanna sau Jennifer Lopez și că e mult mai matură decât anii pe care îi arată în buletin. E greu de spus dacă au dreptate sau nu, până la urmă, anii vor proba dacă fetița-minune va rămâne așa sau va ajunge doar un paragraf în istoria muzicii pop americane. Un lucru e sigur. Pe youtube, celebritatea e un foc de artificii - explodează instant și e foarte spectaculos, dar se poate stinge la fel de repede. Ca să rămâi în top, ai nevoie să aprinzi câte unul pe lună. Ceea ce nu știu dacă sunt în stare vedetele consacrate. Măcar pentru atât și tot trebuie să îi respectăm pe copiii-vedetă ai mediului online. Sau să îi compătimim?