Întâlnire în chilie
Era în anul 2000, în a patra zi după Paşte, în miercurea luminată, şi primăvara se iţise deja în Sfântul Munte Athos, îmblânzindu-i priveliştile. Pentru părintele român Dionisie Ignat, întâistătătorul chiliei Colciu, care ţine de Marea Lavră Vatopedu, era a nouăzeci şi una oară când prăznuia Învierea. Bătrânul acesta plin de sfinţenie, la care se spovedeau mulţi dintre călugării Sfântului Munte, fie ei români, greci, ruşi sau sârbi, se afla de 76 de ani pe Muntele Athos, şi în tot acest lung răstimp, nu plecase niciodată dintre zidurile mânăstirii. Se înrădăcinase cu totul între pereţii chiliei, sfinţind-o cu metaniile şi rugăciunile sale. În ultimii ani, Dumnezeu îi pusese înainte o grea încercare. Îşi pierduse lumina ochilor, dar asta îi ascuţise vederea lăuntrică, aşa că era în stare să zărească acum, mai limpede ca niciodată, lumina lui Hristos care vine de dincolo de hotarele acestei lumi. Deşi era un duhovnic vestit şi foarte căutat, bătrânul Dionisie nu se semeţise. Rămăsese acelaşi om simplu şi înţelept, ridicat dintr-o familie de ţărani moldoveni, care avuseseră mai mult şcoala credinţei, decât pe cea a slovelor. În adâncul inimii sale nu se putea prinde trufia, pentru că era plină de dragoste şi de smerenie. Dragostea aceasta avea să schimbe şi drumul prin vremuri al Prinţului Charles...
În ziua aceea de după Paşti, când un călugăr de la Mânăstirea Vatopedu a venit să îi spună părintelui Dionisie că moştenitorul coroanei Marii Britanii, Prinţul Charles, doreşte să îl cunoască, bătrânul a ieşit în întâmpinarea lui şi l-a poftit pe neaşteptatul oaspete în biserică. Era emoţionat. Pragul smeritei sale bisericuţe nu fusese niciodată călcat de capete încoronate, iar cel care îl trecea acum era unul dintre cei mai de seamă prinţi ai lumii. Aşa că l-a întâmpinat cu mare bucurie şi cu cinstea pe care o putea arăta un copil de ţărani, născut şi crescut în România de dinainte de primul război mondial, când regele era cinstit imediat după Dumnezeu:
"Mai întâi de toate, să-mi fie cu iertare că nu pot găsi cuvinte de ajuns pentru a vă exprima, cu sinceritate, marea bucurie care mă încearcă primind în mijlocul nostru nişte persoane atât de înalte. Căci în această sfântă comunitate ortodoxă, de care se bucură şi românii, de două sute de ani, şi pe unde au trecut mulţi vizitatori, nu ni s-a mai întâmplat niciodată să primim astfel de oaspeţi înalţi. Pentru aceasta, vă mulţumesc respectuos şi vă zic bine aţi venit!". Şi după cum spun documentele, oaspetele, care fusese nu o dată în România, de care declarase public că este îndrăgostit, i-a răspuns bătrânului călugăr la fel de înalt: "Părinte, eu am vizitat România şi am rămas impresionat de frumuseţea ei. Am fost în multe ţări în viaţa mea, dar România m-a impresionat cel mai mult. Ştiu însă că, în ciuda acestor mari frumuseţi şi bogăţii, pătura populaţiei de jos nu este mulţumită, ci se află în suferinţă, iar eu sunt hotărât să ajut cum pot, ca poporul român să fie mulţumit de viaţa sa".
"Dacă Bunul Părinte ceresc vă va ajuta să vă ţineţi promisiunea, vă veţi socoti ca samarineanul cel milostiv din Sfânta Evanghelie. Ca şi pe acela, vă va răsplăti Dumnezeu în eternitate", a spus părintele Dionisie.
"Părinte, eu nu sunt ortodox, dar sunt creştin şi respect cu sfinţenie pe Domnul nostru Iisus Hristos, Dumnezeul tuturor. De când am cunoscut Biserica Ortodoxă, sufletul şi inima mea s-au umplut de o mare bucurie, o bucurie pe care nu am mai avut-o nicicând înainte. Fiindcă sunteţi înaintat cu vârsta, nu am să vă obosesc mult, vreau doar să vă pun câteva întrebări, în taină, în biserică".
Apoi prinţul şi bătrânul monah s-au retras şi au stat la sfat. Nimeni n-a aflat vreodată ce au vorbit, dar după cum s-a dovedit mai târziu, cei doi s-au legat unul de celălalt pentru totdeauna. La plecare, părintele Dionisie Ignat l-a binecuvântat pe prinţ şi a rostit o rugăciune scurtă, care nu era luată din cărţi, ci se izvodise în inima lui: "Doamne, Dumnezeule a toată făptura, binecuvântează-l pe Charles, superior al Marii Britanii, care conduce un popor atât de numeros, cu sănătate şi înţelepciunea Ta, ca să conducă spre pacea a toată lumea, că aşa vom cânta şi noi ca îngerii care au cântat la naşterea Ta: «Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, între oameni binevoire»".
Aceasta a fost prima vizită a Prinţului Charles la părintele Dionisie Ignat, stareţul român al Chiliei Colciu din Sfântul Munte Athos. Prima din multele care au urmat, căci, după această întâlnire, Prinţul de Wales a revenit în fiecare an, pentru a se sfătui cu povăţuitorul său. Să-i fi devenit între timp şi duhovnic? Să-l fi ajutat pe prinţ dialogurile cu bătrânul monah român să-şi cunoască mai bine rădăcinile româneşti, presupusa descendenţă din Ţepeş? Dar în biografia lui Charles mai există un capitol care explică apropierea lui de ortodoxie.
Bunica Alice
La sfârşitul anilor '60, pe holurile somptuosului Palat Buckingham, putea fi întâlnită o femeie stranie. Căruntă, vârstnică, îmbrăcată într-un veşmânt cenuşiu, de călugăriţă, excentrica apariţie era Prinţesa Alice a Greciei, bunica Prinţului Charles, mama tatălui său, Prinţul Consort Philip, Duce de Edinburgh, soţul Reginei Elisabeta a II-a. Veşmântul monahal nu era o "toană" a bătrânei prinţese. Nu numai că era călugăriţă, dar întemeiase şi o mânăstire şi avea propria capelă ortodoxă în palat.
Alice s-a născut în 1885 în Anglia, în Castelul Windsor, ca Prinţesă de Battenberg. Prin sângele ei curgea cel mai pur sânge albastru al imperiului - era strănepoata Reginei Victoria, care i-a şi vegheat copilăria, iar părinţii săi erau înrudiţi cu marile familii nobiliare germane, tatăl era Prinţul Louis de Battenberg, iar mama, Prinţesa Victoria de Hesse şi Rhin. Din păcate, micuţa Alice a avut parte de încercări încă de când a venit pe lume: s-a născut cu o surzenie congenitală, cu care a luptat îndârjit, izbutind, în cele din urmă, ca printr-un efort titanic, să înveţe să înţeleagă ceea ce i se spunea, urmărind mişcarea buzelor interlocutorilor şi să vorbească fluent trei limbi străine.
În 1902, Alice s-a îndrăgostit nebuneşte de Prinţul Andrei al Greciei, cu care s-a şi măritat, un an mai târziu. N-a fost un mariaj fericit, dar în doar zece ani, i-a dăruit soţului ei cinci copii. Philip (tatăl lui Charles) a fost ultimul născut, o mare speranţă pentru familia regală a Greciei.
În 1908, când a vizitat-o în Rusia pe mătuşa ei, Marea Ducesă Elisabeta Feodorovna, Alice a întâlnit în aceasta şi un model creştin pentru lepădarea de sine. Ruda sa mai în vârstă şi mai bogată rămăsese văduvă şi tocmai îşi înstrăina proprietăţile şi îşi vindea bijuteriile (nu şi-a cruţat nici măcar inelul de nuntă!), pentru a fonda "Mânăstirea Marta şi Maria", în care a înfiinţat şi un spital, un orfelinat şi o farmacie.
Întâlnirea cu Marea Ducesă Elisabeta a fost copleşitoare pentru prinţesa Alice, mai ales sub raport spiritual. Născută protestantă, ea avea să se convertească, douăzeci de ani mai târziu, la religia ortodoxă a mătuşii şi a soţului său. Ba, şi mai mult, după vizita în Rusia, şi-a aşezat în inimă gândul că poate să le fie de folos celor simpli şi umili, servindu-i, în loc să fie servită. În timpul războaielor balcanice, a plecat pe front, ca soră de Cruce Roşie, veghind asupra soldaţilor greci şi cărând, cot la cot cu infirmierii, răniţii de pe front. Avea să îi scrie mamei sale că vede zilnic membre amputate, oameni schilodiţi şi râuri de sânge. Dar nu s-a întors acasă, ci a înfruntat ororile frontului până la încheierea războiului.
Ca o ironie a sorţii, poporul Greciei, căruia prinţesa i se dăruise cu totul, a răsturnat monarhia, a deposedat-o de averi şi l-a arestat pe Prinţul Andrei, soţul ei, condamnându-l la moarte, sub învinuirea că a pierdut războiul cu Turcia lui Kemal Ataturk. A fost nevoie de intervenţia Angliei pentru a fi eliberat. Şi Alice a scăpat cu greu cu viaţă, fugind cu toată familia la Paris, dar nervii ei, care rezistaseră la atâtea încercări în război, au cedat. În capitala Franţei, a fost diagnosticată cu schizofrenie paranoidă. Tratamentul de atunci, prescris de însuşi Sigmund Freud, care a consultat-o personal, era barbar - radiaţii cu raze X, pentru inducerea forţată a menopauzei, şi internarea cu forţa în sanatorii speciale, adevărate închisori de lux pentru capetele încoronate. Familia a uitat-o, soţul ei, frumosul Prinţ Andrei, s-a consolat de pierderea coroanei şi averii, mutându-se cu o amantă în sudul Franţei. Cel mai tragic a fost că micul Philip, lumina ochilor ei, prâslea familiei, nu a fost lăsat să-şi mai vadă mama bolnavă. Prinţesa Alice a ieşit din spital după doi ani de chin, şi s-a făcut nevăzută...
Suntem în miezul celui de-al doilea război mondial. În Atena desfigurată de lupte, Prinţesa Alice pune bazele propriului ordin călugăresc, numit "Surorile Martei şi Mariei", după mânăstirea întemeiată în Rusia de mătuşa ei, Marea Ducesă Elisabeta Feodorovna, martirizată de bolşevici. A ridicat un spital şi un orfelinat la periferia Atenei, unde măicuţele îi ajutau pe cei sărmani. Maria Karanastasis îşi aminteşte că era o biată orfană când Prinţesa Alice a primit-o în cămin. A strâns-o de prima oară în braţe, iar apoi a sărutat-o pe creştet. "Mi-a spus micuţa mea vecină! Din acel moment m-am simţit mândră. Femeia aceea putea să îţi citească inima. Şi, vă spun, ea a fost un ideal pentru mine. (plânge) M-am făcut soră de Crucea Roşie numai pentru că am vrut să ofer şi eu lumii ceea ce sora Alice mi-a oferit în copilărie".
Când războiul s-a sfârşit, în anul 1947, fiul său, Prinţul Philip, s-a căsătorit cu Prinţesa Elisabeta a II-a, viitoarea Regină a Angliei. Alice a venit la nuntă, dar apoi s-a întors grăbită în Grecia. Nu era făcută pentru viaţa la palat. La încoronare, în tot fastul, strălucirea şi bogăţia Catedralei Westminster, în mijlocul cortegiului regal, tot numai haine scumpe şi bijuterii fastuoase, camerele de televiziune au surprins o apariţie spectrală - o femeie subţire, înveştmântată într-un strai cenuşiu. Ai fi zis că e de pe altă lume, o nălucă rătăcită printre oameni. Era Alice, mama Prinţului Consort şi bunica micului Charles, care avea pe atunci patru ani. La doar câţiva ani de la încoronarea Reginei Elisabeta a II-a, în Grecia s-a instalat dictatura coloneilor. Temându-se pentru viaţa ei, Philip şi-a luat mama la Londra. Alice şi-a petrecut ultimii ani ca o pasăre închisă într-o colivie de aur, trăind într-un palat pe care nu şi-l dorise niciodată. A murit departe de mânăstirea ei, în 1969, la Palatul Buckingham. Ultima dorinţă a fost ca rămăşiţele pământeşti să-i fie îngropate în Ţara Sfântă, în biserica ortodoxă ridicată pe Muntele Măslinilor, acolo unde se aflau şi moaştele mătuşii sale, cea care o inspirase întreaga viaţă, Sfânta Muceniţă Elisabeta Feodorovna, ucisă bestial de comunişti. La moartea bunicii sale, Charles avea 21 de ani. Apucase să trăiască 17 ani sub influenţa lui Alice...
Un prinţ în căutarea lui Dumnezeu
Era o zi friguroasă de decembrie, când Geoffrey Fisher, Arhiepiscopul de Canterbury, l-a botezat pe micul Charles, în vârstă de doar o lună, în Palatul Buckingham. Imnul "Sfânt, Sfânt, Sfânt", ales chiar de mama sa, Regina Elisabeta a II-a, a răsunat între pereţii somptuoşi ai palatului, vestind parcă viitorul destin al primului ei născut. Prinţul de Wales avea să se arate preocupat de spiritualitate încă de pe băncile facultăţii, când a început să corespondeze cu reverendul Mervyn Stockwood, viitor Episcop de Southwark, foarte cunoscut în epocă pentru deschiderea sa faţă de fenomenele paranormale. Mai târziu, Charles îl va cunoaşte pe Laurens van der Post, un mare explorator, care i-a deschis ochii "ca să vadă bătrâna lume a spiritului". Acest împătimit al naturii îl va învăţa pe Prinţul de Wales să contemple în întregul univers prezenţa tăcută şi maiestuoasă a lui Dumnezeu. James Jones, Episcop de Liverpool, un alt apropiat al lui Charles, cu care prinţul s-a rugat împreună ani de-a rândul, avea să spună: "Dacă vederea lui Dumnezeu ca lucrător în creaţia sa este misticism, atunci, da, aş putea spune că Prinţului îi place o astfel de viziune".
Mai târziu, Charles se va împrieteni cu un celebru compozitor britanic, Sir John Tavaner, care, fascinat mai întâi de muzica bizantină, apoi de scrierile sfinţilor ortodocşi, a sfârşit prin a se converti la credinţa răsăriteană, în 1977. De atunci, Tavener nu numai că a compus lucrări strict legate de ritualul ortodox, precum un "Acatist al Mulţumirii", dar a şi avut drept povăţuitoare o călugăriţă, pe Maica Thekla, a cărei scriere despre "Viaţa Sfintei Maria Egipteanca" i-a inspirat opera "Maria Egipteanca", scrisă în 1992. Cu trei ani înainte de moartea sa, în 2010, Tavener se descria într-unul din ultimele interviuri "în primul rând ortodox".
Dar pentru Prinţul Charles, drumul spre ortodoxie nu a fost aşternut doar cu împliniri, ci şi cu dezamăgiri. Dezamăgiri care nu au venit de la oameni, ci chiar de la credinţa sa anglicană. Un apropiat al său declara, în 2002, pentru Sunday Express că "pe Prinţul de Wales atitudinea Bisericii Angliei îl scoate din minţi - încercând să fie orice, pentru oricine sfârşeşte prin a nu mai însemna nimic pentru nimeni." Însuşi Charles avea să spună, la începutul anilor '90, că "suntem aruncaţi într-un abis de depravare, risipă, jaf, furt şi completă imoralitate. Singurul loc unde cred că ar putea începe ceva de genul unei regenerări este răsăritul." Să-l fi împins deziluzia spre o altă credinţă? Este uşor de crezut, dar greu de spus, având în vedere statutul său de moştenitor al tronului Marii Britanii şi de viitor cap al bisericii anglicane...
Lumina Răsăritului
La începutul anilor '90, Prinţul Philip, tatăl lui Charles, care trecuse de la ortodoxie la anglicanism în 1947, pentru a se putea căsători cu Regina Elisabeta a II-a, a revenit la credinţa ortodoxă în care a fost botezat. Primul pas ar fi fost făcut în anul 1991, când, potrivit publicaţiei "The Spectator", Prinţul Consort a avut o întâlnire privată la Londra cu un episcop ortodox rus. Apoi Philip a ajuns să patroneze o "Asociaţie a Prietenilor Sfântului Munte Athos". Presa din Marea Britanie pune pe seama tatălui interesul lui Charles pentru creştinismul răsăritean, deşi mai mult ca sigur că a fost mai mult decât atât. Bunica sa, Prinţesa călugăriţă Alice, cu monahismul ei atât de impregnat de iubirea de aproapele, cu care Charles îşi petrecuse parte din copilărie, strămătuşa sa, Elisabeta Feodorovna a Rusiei, cu râvna ei pentru săraci, prietenul său, muzicianul Sir John Tavenor, toţi au sfârşit prin a fi profund fascinaţi şi cu totul dăruiţi ortodoxiei. Prin toate aceste persoane apropiate a ajuns Charles să viziteze Muntele Athos, în anul 1996. A fost dragoste la prima vedere - Grădina Maicii Domnului i s-a lipit de suflet pentru totdeauna.
Întrevederea de taină
Moartea Dianei a fost însă proba de foc. În ciuda comentariilor oficiale şi ale mass-mediei, a faptului că erau despărţiţi de ani buni şi divorţaţi oficial de ceva timp, dispariţia Prinţesei de Wales l-a afectat foarte mult pe Charles. La scurtă vreme după tragicul accident de maşină, el a plecat în Muntele Athos, iar acolo s-a întâmplat ceva, un eveniment despre care apropiaţii vorbesc doar sub protecţia anonimatului. Bătrânul Dionisie murise deja, dar monahii i-au alinat durerea şi l-au ajutat să îşi găsească liniştea. A fost momentul decisiv al apropierii lui Charles de ortodoxie. Într-o chilie a Mânăstirii Vatopedu, prinţul şi stareţul acesteia, Efrem, au stat de vorbă până când durerile inimii s-au topit. Într-o altă vizită, tot într-o chilie în care erau doar el, stareţul Efrem şi Dumnezeu, Charles, Prinţ de Wales şi moştenitor al Coroanei Angliei, va fi trecut la ortodoxie. Ştirea nu a apărut nicăieri, prinţul nu a vorbit niciodată în public despre asta, iar stareţul Efrem e mai tăcut decât un mormânt. Unii spun că nu a fost vorba de o trecere la ortodoxie, ci doar de o primire în catehumenat, adică prima treaptă în drumul spre convertire. Ce s-a întâmplat nu vom afla cu siguranţă, pentru că statutul Prinţului de Wales nu îi permite oficial să aibă altă credinţă decât cea anglicană, dar zvonurile despre convertirea sa, plecate de la apropiaţii Casei Regale, au început să se răspândească.
Ceea ce ştim cu certitudine este că, după acest moment, Charles s-a înrădăcinat cu totul în Sfântul Munte şi a devenit foarte implicat în toate evenimentele legate de ortodoxia mondială. Stareţul Efrem vine regulat şi îl vizitează în Anglia, iar Prinţul de Wales merge în fiecare an în Sfântul Munte, unde are propria sa chilie, lângă Mânăstirea Vatopedu. Charles e atât de îndrăgostit de loc, încât a pictat mânăstirile athonite în tablourile sale (puţini ştiu că e şi pictor) şi, mai mult decât atât, şi-a decorat cu icoane ortodoxe un colţ al reşedinţei sale din Anglia şi capela privată de la Highgrove. Potrivit unor surse din biserica anglicană, Prinţul de Wales a luat în calcul ca, la viitoarea sa încoronare, să înlocuiască vechiul titlu regal de "Defender of The Faith" - "Apărător al (unicei) Credinţe (anglicane n.n.)" cu cel de "Apărător al Credinţei". Situaţia aceasta a Prinţului Charles, constrâns, ca orice rege, la religia patriei sale, a fost exprimată foarte bine de un călugăr din Sfântul Munte Athos, care a declarat pentru The Guardian: "Alteţa Sa a fost tot timpul ortodox în inima lui, din păcate nu poate arăta acest lucru din cauza poziţiei pe care o are".
În loc de epilog
Era primăvară, la fel ca la prima sa întâlnire cu bătrânul Dionisie, doar că acum chilia duhovnicului român rămăsese goală. Venise acolo ani la rând, pentru că în apropiere de acest om sfânt afla răspunsuri pe care niciuna din minţile luminate ale marelui său regat nu i le putea da. Regăsise în el înţelepciunea pe care ţi-o poate oferi doar Dumnezeu. Iar el de asta era însetat. Când a auzit că povăţuitorul său a murit, Charles s-a grăbit la înmormântare, pentru că în Muntele Athos călugării se îngroapă după o singură zi. Părintele Dionisie a plecat dintre noi în seara zilei de 11 mai a anului 2004. A doua zi dimineaţa, printre cei 200 de călugări prezenţi la înmormântarea marelui duhovnic român s-a aflat şi el, Charles, Prinţ de Wales şi moştenitor al Coroanei Angliei. Cu o lumânare în mână şi un baston alături, îmbrăcat într-un costum simplu, a fost surprins de un fotograf în timp ce se reculegea. Casa Regală a Angliei îi aducea în felul acesta un ultim omagiu unuia dintre ultimii sfinţi ai ortodoxiei, recunoscându-şi, tăcută, rădăcinile răsăritene.
(Mulţumim pemptousia.ro pentru imaginile oferite.)