- De ce au unele icoane puteri mai mari decât altele? Forţa lor ţine oare de credinţa celui care se roagă sau de talentul şi curăţia celui care închipuie chipuri de sfinţi? Ca să aflăm răspuns la aceste întrebări, iscate de lumina pascală, pe care am trăit-o cu toţi, ne-am adresat unei pictoriţe iconărese, înzestrată de Dumnezeu cu talent regal: doamna Maria Constantinescu, artistă de mare prestigiu românesc şi internaţional -
Îngerii din fereastră
- Trăim perioada de o intensitate aparte a Învierii şi Înălţării lui Iisus, şi prima întrebare pe care v-o pun este legată de propria dvs. "plutire" în lumea icoanelor. Cum aţi ajuns la ele?
- Eu m-am născut într-o casă mare din Stoeneşti-Argeş şi acolo am simţit şi deprins respectul pentru Dumnezeu. Bunicul meu, de pildă, făcea câte o sută de mătănii în fiecare seară. Noi, copiii, îl chibiţam şi i le număram: "Bunicule, ai greşit cu una". "Nu, am făcut o mătanie în plus. Că niciodată şi nimic nu-i de ajuns pentru Slava lui Dumnezeu" - răspundea. Dacă nu ne duceam la biserică, bunicul ne explica acasă Evanghelia din ziua aceea. Şi, fiind aşa credincios, a trăit foarte mult. Îmi amintesc că în casa în care m-am născut, pereţii erau foarte groşi, aveau un metru şi erau din piatră. Aşa că "tăpşanul" cel mare al ferestrei era locul meu de joacă. Şi toate ferestrele erau împărţite în geamlâcuri mici, iar când se abureau, desenam pe ele îngeri. Bunicul îmi sădise şi credinţa în Dumnezeu şi dragostea de îngeri.
- De ce aţi ales sticla, şi nu lemnul, pentru pictatul icoanelor?
- Sticla este materie vie. M-a fascinat când am înţeles asta. Să vă dau un exemplu straniu. Dacă scoatem sticla unei ferestre vechi de o sută de ani, vom vedea că e mai grea jos şi mai uşoară în partea de sus. Iar dacă o întoarcem, în timp, greutatea se mută invers. Sticla este ca o clepsidră. O clepsidră vie, a timpului care curge prin ea. De asta, după ce m-am apucat de pictat, mi-a şi plăcut să las sticla transparentă, să nu o acopăr cu totul cu desen şi culoare. Îmi place să mai pun, uneori, încă o icoană dedesubt. Şi cum cea de deasupra e pictată mai puţin, poţi vedea şi în interior. Să intri cu gândul în lăuntrul icoanei. Să îţi vezi povestea ta şi să priveşti lumea prin ochii sfinţilor. Lăsând aceste transparenţe, pot picta în spatele lor sugerări de apă, aer, nori, un univers întreg şi diafan, cu compoziţii spaţiale cu lumină. Pot face icoane şi din câte şapte sticle suprapuse, în care poţi vedea până la ultima sticlă.
Icoanele cântătoare
- Există o condiţie a celui care se apucă să picteze icoane? Dincolo de ştiinţa aşezării culorilor, e nevoie şi de credinţă în sfinţii pe care-i înfăţişaţi?
- Fără curăţie sufletească şi de cuget, nu poţi picta icoană. Prin mătănii şi post îţi cureţi sufletul şi spiritul. Şi cu cât foloseşti mai puţină materie, cu atâta creşte spiritul. Iar pentru mine, icoana a fost mereu firescul vieţii mele. Am început să pictez îngeri şi icoane de când eram mică. După ce i-am desenat pe geamul casei bătrâneşti, am pictat îngeri pe hârtie. Iar icoane am început să fac încă din liceu. Făceam cópii uşor interpretate după icoane cunoscute, dar lăsam încă de atunci sticla transparentă. Căci simţeam nevoia de spaţiu. Şi apoi, când te apuci de o icoană, trebuie să fii şi foarte concentrat. Eu opresc telefonul, radioul, tot. Şi nu mănânc nimic în ziua aia. N-ai cum să faci altfel, pentru că linia nu curge. Iar pictura icoanei trebuie să fie neapărat vibrată. Nu mişcată, ci vibrată: cu multe nuanţe şi haşuri. Să cânte prin tuşe fragile de culoare, de la gros la foarte subţire. Altfel, icoana e ca un concert doar pe două note. Iar dacă iconarul nu-i face culorile să cânte, icoana nu are suflet. Nu exprimă bucuria şi înălţarea. În ce mă priveşte, eu încerc să fiu cât mai spiritualizată. Uneori reuşesc. Cum spunea mătuşa mea: "Te-ai prins cu mâinile de picioarele lui Iisus, prin icoanele tale, Mărie!".
- Ce alte taine mai folosiţi pentru icoanele dvs. cu totul nepământene?
- Când pictez o icoană, eu fac o anumită inspiraţie şi expiraţie. N-ai cum să faci linia să curgă, dacă nu inspiri şi expiri cum trebuie. Aşa că eu inspir, şi atunci trag linia. Şi cu cât linia este mai lungă, inspiraţia trebuie să fie mai puternică. Dacă te opreşti la jumătate şi expiri, harul liniei se duce. Pentru toate astea m-a luminat Rugăciunea Inimii. Mi-a explicat-o un mare călugăr. Când tragi aerul în piept, trebuie să spui: "Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu", adică să ajungi sus, sus, în cer! Şi abia pe expiraţie să spui: "Miluieşte-mă pe mine, păcătoasa!". Căci te întorci la materie, la om. Aşa şi iconarul. Pe inspiraţie, ia după puterile lui din Lumina lui Dumnezeu şi pictează.
- Dezvăluiţi-ne reţeta unei icoane...
- Mai întâi de toate, îmi prepar sticla. Iar asta poate să îmi ia şi săptămâni întregi. Pentru că-mi place să o învechesc. La început, am făcut-o din întâmplare, după care am început să dezvolt tehnica asta şi să ajung la un anumit rafinament. Pe unele porţiuni, prepar sticla astfel încât să dea senzaţia de opac, semiopac, de întuneric sau de lumină. Pe alte porţiuni, las sticla nepictată şi pictez alta, la câţiva centimetri sub ea. Şi trebuie să vă mai spun că în timp ce mă gândesc la vreo viitoare icoană, mă uit mereu prin cărţi, la icoanele noastre populare vechi. Acolo e chintesenţa. Ţăranul român din Ardeal, de exemplu, picta cu sufletul, pentru că se ruga necontenit. De asta orice sfânt pictat pe sticlă, cu oricâte naivităţi, e frumos de-ţi ia graiul. E coborât direct din inima omului. Eu cred că noi semănăm cu icoanele acelea ardeleneşti. Unele sunt mucalite, altele sunt ireale, altele fascinante.
Rugăciunea iconarului
- În România, comerţul cu icoane a explodat, deşi calitatea lor este adesea îndoielnică. Cum trebuie aleasă o icoană, ca să ne primească rugăciunile?
- Pictorii iconari călugări se roagă totdeauna înainte de a se apuca de lucrat. Tipicul se păstrează şi la mireni?
- Cum să nu? Există chiar şi o Rugăciune a iconarului: "Tu, Doamne Dumnezeule, Stăpâne a toate, luminează şi îndreptează sufletul, inima şi mintea robului Tău; călăuzeşte-mi mâinile, ca să pot înfăţişa cum se cuvine şi în mod desăvârşit Chipul Tău, al Sfintei Tale Maici şi pe cele ale tuturor sfinţilor, pentru slava, bucuria şi înfrumuseţarea Sfintei Tale Biserici!". Dar eu spun o rugăciune inventată de mine. E aşa: "Doamne, Dumnezeule, Tată ceresc, Atotcreatorule, Te rog, vino şi te sălăşluieşte întru mine şi curăţă-mă de întunecime şi mântuieşte-mi sufletul, ca să pot face o pictură spre gloria şi Slava Ta!".
- Munca dvs. cere "deşert", ca la sfinţi, izolarea de lume?
- Când mă apuc de o icoană, la mine trebuie să fie curat în primul rând, toate lucrurile să fie puse în ordine, iar gândurile mele, pozitive. Apoi, mă rog la sfântul pe care vreau să-l reprezint, să mă lase să-l fac în stilul meu, care nu este clasic. Am fost fascinată, de pildă, când am văzut biserica pictată de Giotto, la Padova, în Italia. Giotto a reuşit o pictură extraordinară, chiar dacă nu e bizantină. Pictura e pe albastruri, iar îngerii nu au corpuri. La fel este şi la Drăgănescu, în pictura Părintelui Arsenie Boca, unde totul e spiritualizat şi simbolic. Este şi acolo un înger aparte. Stă deasupra mucenicilor şi are corpul redus la minimum. Abia se vede. Aripile îi sunt foarte mari şi aureola la fel. Îngerii sunt reprezentaţi de strălucirea lui Dumnezeu asupra lor. Acel înger e de o sensibilitate şi de o puritate rar întâlnite, asta pentru că Părinte Arsenie era de o cuminţenie, de o modestie şi o iubire fără margini faţă de Dumnezeu. Poate de aceea şi "Înălţarea" de pildă, pictată de el, e ireal de frumoasă. Un cântec zvârlit spre cer, un cântec în culori, plin de modernism şi de forţă. Iar dacă te uiţi la "Cel Vechi de zile", rămâi iar uimit. Şi tot la Drăgănescu am mai trăit o întâmplare aparte cu picturile Părintelui. Acolo am cunoscut-o pe Sara Esterabadeyan (fata cu capacităţi extrasenzoriale, despre care "Formula AS" a scris pe larg, n.n.), când cineva tocmai îi descria picturile. Căci ea e aproape oarbă. Şi, la un moment dat, i-am spus Sarei: "Uită-te în sus, la bolta bisericii pictată de Părintele Arsenie, şi spune-mi ce vezi. "Văd fluxuri intense, de lumină" - mi-a răspuns. Pictura Părintelui Arsenie Boca ajunsese până la ea, pe căi necunoscute.
Îngerii din oglindă
- Aveţi sfinţi preferaţi?
- Sfântul meu preferat este Sf. Gheorghe cel victorios. Şi nu întâmplător, căci sunt născută pe 1 aprilie, iar despre cei născuţi atunci se spune că trebuie să fie neapărat victorioşi. Mai este şi Sf. Nicolae, dar dintre toţi sfinţii, îl prefer tot pe Sf. Gheorghe. Am avut şi o expoziţie la Cotroceni cu el. Făcusem un Sf. Gheorghe imens, din metal şi sticlă, care avea în spate un spot intens de lumină. În sală era întuneric, iar când intra cineva, părea că sfântul coborâse tocmai atunci pe pământ. Am şi o compoziţie cu cinci Sf. Gheorghe, toţi pe acelaşi cal. În loc să ţină suliţele în jos, le ţin în sus, înfipte într-un balaur ca un zeppelin.
- În icoanele bizantine, sfinţii sunt îmbrăcaţi mereu în aceleaşi culori mohorâte. N-o să vezi niciodată o Maica Domnului îmbrăcată ca "Primăvara" lui Boticelli. Canoanele acestea trebuie respectate?
- Depinde de cine le pictează. În icoanele pe sticlă ale ţăranilor ardeleni, Maica Domnului e plină de stele şi flori. Giotto şi-a impus, şi el, stilul cu turcoaz şi cu auriuri. Michelangelo a pus toate culorile din lume în icoanele lui, iar la Drăgănescu, după restaurare, au ieşit la iveală nişte nuanţe extraordinare. Părintele Arsenie a pictat "după dictarea lui Dumnezeu", aşa cum spunea.
- Dvs. pictaţi şi îngeri. Cum vi-i imaginaţi?
- Îngerii au corpuri transparente, pentru că sunt nemateriali. Ai mei au însă aripile argintii şi aureolele aurii, căci sunt sub lumina lui Dumnezeu. De multe ori, nu le pictez chipurile, le las transparente, iar în spate pun o oglindă, în care să ne reflectăm noi. Să fim noi în icoană. Să fim îngerul. Altă dată, pictez un chip care se reflectă de două ori pe hârtie. Ca şi cum ar fi în mişcare. Căci îngerul tot timpul se mişcă, aşteptând să-l chemăm. Şi, dacă ne rugăm, putem avea nu unul, ci o ceată de îngeri.
- Dvs. simţiţi că aveţi un înger de pază?
- L-am şi văzut! Mi s-a întâmplat, nu foarte demult, acasă la mine, aici, în Bucureşti. S-a ivit dintr-odată deasupra mea... Semăna cu mine, dar chipul îi era mai aburos. Era ca şi cum eu aş fi fost îngerul de deasupra, numai că el era perfect. Eram bolnavă, dar nu aveam febră, ca să delirez. L-am văzut bine! Îngerul a stat deasupra mea câteva minute, apoi a dispărut. A doua zi eram perfect sănătoasă.
"Uşa" miracolelor
- Vi s-a întâmplat ca o icoană a dvs. să ajungă într-o biserică sau la o casă mare?
- Fiind atipice, picturile mele nu sunt prezente încă şi în biserică. În schimb, am avut şansa ca icoanele mele să ajungă la câteva personalităţi ale lumii. Am avut şansa, de pildă, să fiu prietenă cu d-l Amaduzzi, care a fost ambasador al Italiei în România. El mi-a cumpărat 33 de picturi. Pe urmă, d-l Amaduzzi a fost consilierul lui Oscar Luigi Scalfaro, preşedintele Italiei din anii '90. Odată, domnul Amaduzzi mi-a comandat o pictură cu Maica Domnului. Pe urmă am aflat că i-a făcut-o cadou preşedintelui Scalfaro, care la rândul său i-a dăruit-o Papei Ioan Paul al II-lea. Altădată, am avut o expoziţie în Spania, unde fusesem invitată de ambasadorul nostru. Mi-a comandat o pictură pe sticlă, cu un arbore genealogic, o compoziţie zodiacală. Sunt destule reprezentări ale zodiacului în icoane. Cum spune Biblia: "Doamne, Tu faci să apară la vremea lor semnele zodiacului şi scoţi Luceafărul la lumină". Şi icoana mea i-a fost dăruită reginei Spaniei. Regina a fost foarte încântată şi a pus-o în dormitorul său.
- Ultima întrebare este şi cea mai grea. Cum putem pătrunde, când ne rugăm, în interiorul unei icoane? Cum să o facem să se deschidă?
- Când priveşti o icoană, iei contact cu duhul ei. Icoana are duh, are har. Rugându-te fierbinte, sufletul icoanei se uneşte cu sufletul tău. Icoana are şi ea suflet, pentru că e totdeauna vie. Chiar dacă este un mic desen pe sticlă, el are harul lui Dumnezeu, căci este sfinţit în altar. Aşa se explică cum, până şi unele icoane care sunt doar reproduceri pe hârtie, lipite pe lemn, au lăcrimat. Miracolul există întotdeauna. Trebuie numai să baţi la uşa lui şi ţi se va deschide. Icoana este uşa spre Dumnezeu. Trebuie să baţi cu tăria credinţei tale.