- Biserica din Valea Mare, sat dependent de comuna Şanţ, aflată la capătul ţinutului Năsăudului, este relativ nouă. Are 22 de ani. Niciodată, pe aceste meleaguri, nu a existat vreo alta. E primul loc de închinăciune al ţăranilor ortodocşi de la poalele Munţilor Suhard. De aceea, când a fost să fie ridicată, au pus umărul, cu bucurie, toate cele peste 100 de familii din sat. Au ştiut că dacă aştern loc bun bisericii, mai apoi ea le va creşte şi-n suflet, sporindu-le bucuria şi domolind durerile, când viaţa va fi să-i încerce cu greul ei -
Un vis împlinit: preoţia
Sunt doar şapte ani de când părintele Vasile Ureche slujeşte aici. Totuşi, i se pare că o face de-o viaţă. Pentru că nu şi-a dorit, niciodată, să devină altceva decât este: preot, adică slujitor al lui Dumnezeu.
- Părinte, ce înseamnă să fii preot tânăr, într-o parohie nu foarte mare şi oarecum izolată?
- A fost visul meu şi dorinţa mea dintotdeauna să ajung preot, nu mi-am dorit niciodată să devin altceva. Aşa am crescut. Părinţii, bunicii, au fost oameni de-o credinţă desăvârşită, pe care au transmis-o şi în familie. Şi bunul Dumnezeu mi-a împlinit acest vis îndrăzneţ de a-L sluji. În parohia Valea Mare, sunt peste o sută de familii care au nevoie de cineva care să le deschidă drumul spre Dumnezeu în biserică, să se unească ascultând evanghelia, să aibă certitudinea unei comunităţi creştine puternice.
Darul liniştii sufleteşti
- Oare credinţa e mai puternică în zonele acestea izolate, aflate mai departe de curgerea veacului?
- Cred că nu există lucru mai important decât credinţa, indiferent de spaţiu, de timp sau de loc. E singurul mijloc ce te apropie de Dumnezeu, de suprem, singurul fel de a-ţi afla adevărata linişte sufletească şi bucuria. Astăzi, noi trăim vremuri zbuciumate şi grele, pline de nesiguranţe şi ameninţări. Or, credinţa este singurul mijloc ce-l face pe om să uite tot ce înseamnă greu, supărare, depărtare. Credinţa e singurul mijloc ce-l ţine pe om în linişte, în aceste vremuri tumultuoase. Este foarte greu, şi ispitele sunt pe măsură. Şi diavolul foloseşte mijloacele acestea moderne pentru a-l ispiti pe om, a-l îndepărta de linişte. Or, noi de asta avem nevoie, de linişte. Şi asta n-o putem afla decât într-o credinţă puternică, însoţită de rugăciune. Peste bucuria firească, dar trecătoare a vieţii, cu care suntem toţi dăruiţi de la naştere, trebuie să punem bucuria cerească, bucuria rugăciunii profunde, de care să nu ne despărţim nicio zi. Fără credinţă, fără rugăciune şi fapte bune, nu te poţi apropia de Dumnezeu şi nu poţi simţi liniştea.
- Dincolo de zidurile bisericii, cum se manifestă credinţa în viaţa de zi cu zi? Sunteţi ultimul sat de pe Someş, la graniţa dintre Munţii Rodnei şi Munţii Suhard. Să fii la capătul lumii te face mai credincios?
Masa bucuriei
- Participă concret la activităţile filantropice? E greu de imaginat ca un tânăr să se lase de socializările de pe internet, pentru a crăpa lemne unui bătrân bolnav...
- Şi totuşi, fac asta! Sunt angrenat în numeroase activităţi cu tinerii, facem colecte în bani, în alimente, pentru bătrâni, bolnavi, iar ei se implică foarte mult. Am început programul acesta din 2011. Nu-s foarte mulţi participanţi, dar lucrurile îs foarte închegate. În ultimul timp, am extins activităţile şi în parohia-mamă de la Şanţ, şi nu numai în domeniul filantropic. Sunt 40-50 de tineri din toată comuna, cu care ne întâlnim în fiecare sâmbătă, facem cateheză, avem discuţii pe teme religioase, pe înţelesul lor. Avem legături cu parohiile învecinate, avem întâlniri cu ei, drumeţii... Tinerii au prins mare drag faţă de lucrurile astea. Au mare prezenţă în biserică, au înţeles ce înseamnă taina spovedaniei, discutăm despre ea. Le-am creat libertatea de a veni ei cu întrebări, i-am învăţat să scrie întrebările pe bileţele, fără nume, să discutăm deschis, fără jenă. Tinerii trebuie să aibă deschiderea să afle, să pună întrebări, chiar dacă uneori par stânjenitoare pentru preot, să aibă deschiderea asta frumoasă. Consider că mi-a dat Dumnezeu darul acesta de a mă apropia de copii, s-a născut colaborarea asta foarte faină, de care tare avem nevoie. Prea Sfinţitul Andrei Andreicuţ, mitropolitul nostru din Cluj, e foarte deschis la activităţile acestea, ne îndeamnă să ne apropiem de tineri, să avem programe împreună cu ei.
- Credeţi că poate biserica să umple golul lăsat de indiferenţa ori neştiinţa părinţilor de a-şi mai educa copiii, în condiţiile vremurilor de azi?
- Într-adevăr, în vremurile astea secularizate, se simte înstrăinarea părinţilor de biserică, bătrânii se duc şi, odată cu ei, şi învăţarea semnului crucii şi a primelor rugăciuni şoptite în faţa icoanei. De asta cade în sarcina noastră să-i apropiem pe tineri de credinţă şi de biserică, în mod firesc, cu drag, fără caznă, să-i atragem spre Dumnezeu. Nu e întâmplătoare vorba cu cei şapte ani de-acasă. Dacă mama şi tata nu le transmit ce trebuie pruncilor, e foarte greu ca mai târziu ei să înţeleagă ceva şi se pierd de biserică. Aici e criza. De asta spun că menirea noastră, ca preoţi, este să-i câştigăm şi să-i întoarcem cu faţa spre Dumnezeu. Am avut recent hramul bisericii din Şanţ, l-am sărbătorit pentru prima dată, şi aşa de frumos s-au implicat tinerii, s-au străduit să se simtă utili. Apoi am făcut o masă a bucuriei, şi tot ceea ce a rămas am dus în sat, celor ce n-au putut veni. Am trăit o satisfacţie deosebită. Îmi amintesc întruna ce fain o fost! Avem noroc şi cu primarul comunei, care ne sprijină acţiunile. Tot ce am făcut atunci, tot ce facem e cu sprijinul credincioşilor şi al primăriei. N-am fi putut face nimic fără ajutorul domnului primar Ioan Szabo. Chiar dacă dumnealui e de altă apartenenţă religioasă, suntem în colaborare foarte bună, e foarte deschis, ne susţine foarte mult.
Cu drag, despre orele de religie
- Spuneaţi că aţi lucrat o vreme în învăţământ. V-aş întreba cât este de importantă ora de religie în şcoli?
- Nespus de importantă, nici nu am cuvinte să spun! Am o suferinţă reală legată de tema scoaterii orei de religie din şcoli. Nici nu vă puteţi imagina câtă dragoste au copiii de ora de religie, câtă deschidere, câte lucruri află acolo. Merg sau nu la biserică, la şcoală află multe lucruri interesante legate de existenţa lui Dumnezeu. Când mă întâlnesc, câteodată, cu foştii mei elevi, îmi mulţumesc pentru ce au învăţat, îşi amintesc cu drag despre orele de religie. Pe moment, nu conştientizezi, dar te bucuri să vezi că n-ai brăzdat degeaba ogorul acesta, că ai pus sămânţa şi ea a rămas şi a încolţit. E bucuria cea mai mare pe care o poate trăi un profesor, un preot, să-şi simtă credincioşii aproape, să le simtă dragostea faţă de biserică. Trăim vremuri tulburi, de mari schimbări. Acum, supermarketurile sunt templele de duminică, nu bisericile! Cine e de vină? Preotul, că nu-şi face activitatea? Părinţii, că nu-şi luminează copiii şi nu-i îndeamnă să meargă la biserică, să se întâlnească cu Dumnezeu? Am ajuns la o mare mâhnire. Sunt parohii în care mai vin la biserică doar o treime din populaţia satului. Restul unde sunt? Şi-s aceleaşi persoane duminică de duminică. Vin doar la sărbătorile mari, dar şi atunci îi simţi distanţi şi indiferenţi, departe de biserică, de ce se întâmplă în ea. Au pierdut legătura cu sacrul. Comuniunea creştină. Or, noi trebuie să ştim să intrăm în legătură cu Dumnezeu, pentru că jertfa euharistică la asta ne cheamă, să stăm în comuniune cu ceilalţi şi cu Dumnezeu. Toţi suntem într-un gând îndreptat spre Dumnezeu.
O zi în salba vieţii
- Există multe discuţii legate de necesitatea ca biserica să "iasă în stradă", să-şi crească rolul ei social, să iasă între oameni...
- Biserica nu trebuie să iasă din biserică! Trebuie să eliminăm grija de ce e omenesc şi trecător, grija noastră trebuie să fie Dumnezeu. Câţi ne începem ziua cu o rugăciune? Chiar cei care frecventează biserica uită, îs grăbiţi să-şi bea cafeaua şi să plece spre grijile lor omeneşti. Ar trebui să se pună înainte în genunchi şi să-i mulţumească lui Dumnezeu că le-a mai pus o zi în salba vieţii, că le dăruieşte din nou rostul lor omenesc. Apoi, pot să-şi bea şi cafeaua. Astea-s probleme pe care noi le discutăm cu tinerii. Am întâlnit, de exemplu, tineri care suferă efectiv că părinţii lor nu frecventează biserica. Sunt îngrijoraţi de nepăsarea lor. Le-am spus să facă altfel, chiar dacă asta îi transformă, nefiresc, pe părinţi în copii. I-am învăţat să meargă, să-şi ia părintele de mână şi să-i spună: "Tată, astăzi vreau să vii cu mine la biserică!" I-am îndemnat să-şi asume riscul acesta, chiar de-ar fi să primească o palmă pentru îndrăzneala lor. A doua oară nu se mai întâmplă, că-l mustră conştiinţa pe tata, se ruşinează să fie mai prejos decât fiul şi vine la biserică...
- Părinte, în puţinele zile cât am stat aici, în comuna Şanţ, am observat un lucru cumva ciudat: indiferent de vârsta pe care o au, oamenilor nu le e frică de moarte, au o detaşare în faţa ei, o privesc cu naturaleţe, ca pe ceva firesc, un fel de a fi al dacilor lui Zamolxe.
- Eu cred că detaşarea asta vine din tăria credinţei, care a fost totdeauna puternică în satele năsăudene. Dumnezeu şi munca au fost, neclintit, valorile lor. Şi dacă îl află pe Dumnezeu, de ce să-ţi fie frică de moarte, când vei fi pentru totdeauna cu El? Problema e să-L găseşti din timpul vieţii. Acum! Şi mă gândesc că nici strădania noastră, a preoţilor, nu e zadarnică. Oamenii cred ceea ce îi învăţăm în biserică. Anume, că lumea de dincolo trebuie pregătită aici, pe pământ.