Drumul spre Mânăstirea Nuşeni urcă pieptiş şi fără grabă. Urcă asemeni unei zile de post lung şi plin de metanii. De la poala dealului până sus, la biserica cea nouă, înaltă şi cu turle arămii, sunt 33 de trepte, ca Scara lui Ioan şi anii lui Hristos. Le urmează, în apropiere, poteci înverzite şi prelungi, ca nervurile unei frunze de nuc. La capătul lor, începe pădurea. Încep liniştea şi foşnetul vietăţilor mărunte, în căutarea luminii de martie. E amiază şi mânăstirea pare pustie. Mai durează ceva până când un frate îşi face apariţia, coborând treptele arhondaricului, ascultă ce avem de zis şi, fără să mai spună ceva, ne conduce la paraclisul şi chilia stareţului Paisie, care, aflând că suntem de la "Formula AS", se bucură şi parcă ne deschide uşa şi mai larg, scuzându-se cumva că Mânăstirea Sf. Ilie Tesviteanul urmează tipicul athonit, cu privegheri şi slujbe prelungi, de noapte, iar obştea stă acum retrasă la chilii, la odihnă şi rugăciune. Cu ochii încercănaţi de nesomn, dar surâzător, stareţul Paisie ne pofteşte să luăm loc şi ne cercetează câteva clipe, după care, auzind că vrem să vorbim despre marele teolog Stăniloae, se opreşte surprins şi nu mai zice nimic, căutând să-şi ascundă emoţia şi tulburarea clipei.
Discuţia noastră începe cum trebuie să înceapă orice amintire despre părintele Stăniloae. Începe printr-o tăcere prelungă. Tăcere cuviincioasă şi greu de pătruns.
Maria, jumătatea cealaltă a nevoinţelor duhovniceşti ale părintelui
Ca orice monah obişnuit cu singurătatea şi privegherile de noapte, stareţul Paisie stă nemişcat şi cu privirea pierdută undeva, într-un punct doar de el văzut. Stă contemplativ şi întors cumva asupra lui însuşi, încât, pe moment, ai impresia că se roagă, şi ar fi mai potrivit să-l laşi afundat în gândurile lui. Nu trece mult până când îşi ridică privirea, oftează, ezită, se codeşte, revine şi, cu un surâs uşor încurcat, recunoaşte că nu ştie de unde să înceapă. Dacă închide ochii o clipă, gândindu-se la marele Stăniloae, în minte i se revarsă mulţime de frânturi - imagini, fraze obişnuite, gesturi sau ezitări întrerupte de un cuvânt anume sau de un oftat. Oricât ar încerca, e greu să-l descrie pe părintele, aşa cum era în întregul lui, în prezenţa lui densă şi tutelară. O prezenţă ce nu poate fi detaşată de imaginea casei sale modeste din Bucureşti, de pe strada Cernica, nr. 5, şi de suferinţa tăcută, ce răzbătea din camera alăturată, unde se afla doamna preoteasă Maria, în timp ce răbda nemişcată, în patul chinuitor al bolii, şi repeta întruna catismele Psaltirii, pe care le ştia pe de rost. Uneori, chiar dacă discuţia cu un musafir devenea mai înfierbântată, se întâmpla ca părintele să-şi frângă rostirea la jumătate, atent să audă prin peretele despărţitor al camerei alăturate orice foşnet şi orice chemare înceată, pentru ca apoi să se scuze cumva, spunând cu adâncă dragoste şi milă: "E Maria, jumătatea cealaltă a nevoinţelor mele duhovniceşti".
Pe vremea când l-a cunoscut pe părintele Paisie, doamna Maria încă se mai putea ridica din pat, dar mereu avea grijă să nu deranjeze, să nu tulbure cu nimic discuţia soţului ei cu musafirul venit din munţi, dispărând, discret, în camera ei de rugăciune. Stareţul Paisie îşi aminteşte bine ziua în care a intrat pentru prima oară în casa din strada Cernica nr. 5. Îşi aminteşte cum, timp de câteva ore, s-a plimbat pe alte străzi, încercând să-şi învingă emoţiile şi să recapituleze în minte tot ce citise din "Filocalii", cărţile părintelui Stăniloae. Îşi făcea curaj cu mici rugăciuni de întărire şi repeta în gând vorbele pe care se pregătise să le spună, temându-se că, în vâltoarea întâlnirii, va fi într-atât de copleşit de prezenţa părintelui, că va rămâne fără glas şi fără cuvinte. Cine ştie cât s-ar mai fi plimbat în jurul casei, dacă nu l-ar fi oprit un domn mai în vârstă, care, văzându-i rasa monahală, s-a oferit să-i arate drumul şi să-l conducă până la numărul 5, fără să-l întrebe nimic. "Nu ştiu cum am ajuns la uşa părintelui şi cât a durat aşteptarea. Ţin minte că doamna prezbiteră Maria mi-a deschis şi, văzându-mă că sunt călugăr, s-a dat sfioasă la o parte, parcă şi mai emoţionată decât mine. Undeva, în spate, părintele părea că mă aşteaptă. Nu a zis nimic. Vedea că sunt tulburat şi m-a lăsat câteva clipe să-mi revin, deşi eu, cum spune Petre Ţuţea: «eram într-un dincolo»... Apoi, a început să se apropie de mine cu câteva întrebări de cercetare, atent şi grijuliu formulate, ca nu cumva să mă tulbure ori să facă vreo supărare. Cu o limpezime a glasului pe care am să mi-o amintesc toată viaţa, m-a întrebat cum merg slujbele de noapte, cum mai e biserica şi ce mai fac fraţii de la Cozia. Oamenii din Vâlcea mai vin la biserică? Dar tinerii?... Încet, am început să-mi înving emoţiile şi, în scurt timp, m-am trezit vorbind despre «Filocalii». Mi-am recăpătat curajul şi m-am trezit punând la rândul meu întrebări. Îmi amintesc că una din aceste întrebări era legată de evlavie. De ce în «Filocalii» nu este scris nimic despre evlavie? De ce evlavia nu e considerată o virtute monahală?"...
La auzul întrebării, părintele Stăniloae a tresărit şi, imediat, purtat de o inspiraţie densă, aproape materială, şi-a luat zborul. Două ore neîntrerupt a vorbit. Două ore, în care şi-a purtat musafirul în altă lume. "Parcă auzeam îngerii din ceruri şoptind şi cântând, în vreme ce părintele Stăniloae mă îndemna să înţeleg că evlavia este, de fapt, o virtute dată mirenilor, laicilor, ca aceştia să se ridice la nivelul monahilor şi chiar mai sus", mărturiseşte stareţul Paisie. Între timp, doamna Maria şi-a invitat musafirul la masă. Acolo s-a curmat orice gând, orice remarcă scânteietoare. La masă, abia atingându-se de bucate, părintele se ruga şi când ducea lingura la gură, şi când degusta apa dintr-un pahar. De fapt, nu mânca, ci săvârşea o liturghie, o slujbă religioasă. Se contopea cu modestele bucate aşezate pe masă, cunoscându-le şi preţul, şi valoarea mistică.
"Cel mai mult suferi când faci rău, nu când îl suporţi"
E greu să-l reconstitui pe părintele Stăniloae din câteva întâlniri şi dialoguri de seară. De multe ori, cei care cred că l-au cunoscut nu l-au cunoscut niciodată cu adevărat. Unii credincioşi, mireni sau călugări, îl ţin minte într-un fel aparte - rece, oficial şi plin de respect. E o imagine de studiou plină de retuşuri şi lumini artificiale; imaginea de mare savant, afundat în cărţi şi manuscrise vechi, care nu spune nimic despre omul Stăniloae, despre oboseala, lipsurile şi crucificările lui de zi cu zi. Nu mulţi sunt cei care ştiu cât de mult şi de intens a suferit părintele de-a lungul vieţii. A suferit când primii copii, cei doi gemeni (Maria şi Dumitru) i-au murit pe rând, simplu şi fără nicio explicaţie. A suferit pe nedrept bătaia şi umilinţa din închisorile comuniste, pentru ca apoi să trăiască, tot restul vieţii, un adânc sentiment de vinovăţie, având impresia că din cauza lui sunt prigoniţi toţi cei dragi ai familiei.
Deşi n-ar fi deschis niciodată acest subiect, părintele Stăniloae se învinovăţea mereu, convins fiind că nu a făcut destul; că putea să-şi iubească şi să-şi apere mult mai bine, mai aprig, întreaga familie. Aşa cum şi-l aminteşte stareţul Paisie, părintele Stăniloae nu se confesa niciodată. O singură dată a asistat, fără voie, la o discuţie a marelui cărturar cu fiica sa, Lidia, căreia îi spunea: "Nu vreau să se vorbească despre suferinţele din perioada întemniţării mele. Cel mai mult suferi când faci rău, nu când îl suporţi... De fapt, pentru voi a fost cel mai greu. Voi aţi simţit umilinţele şi sărăcia, nu eu. În închisoare, neavând nimic, aveam de toate".
Aşa era părintele - o prezenţă profund discretă şi suficient de cuviincioasă, ca să nu-şi încarce aproapele cu propriile sale nelinişti şi contorsiuni sufleteşti. Doar uneori şi în ocazii rare, îşi permitea luxul nostalgiilor, rememorând imaginea părinţilor săi, Irimia şi Raveca, alături de simplitatea idilică din satul natal, Vlădenii de Braşov, unde i se părea că toate erau la locul lor şi toate aveau gust - şi apa, şi aerul, şi fructele, şi fânul necosit de pe dealuri.
Părintele nu voia să-şi recunoască nicicum nedreptăţile abătute necontenit asupra lui. În schimb, făcea mereu elogiul răbdării, cugetând că "în răbdare este mai multă forţă şi mai multă exaltare decât în nerăbdare". De câte ori avea ocazia, părintele Stăniloae deschidea subiectul şi vorbea despre importanţa creştină a răbdării. Vorbea avântat şi vulcanic, dar la fel de bine putea să şi tacă. Însăşi prezenţa lui era imaginea vie şi inconfundabilă a răbdării. O răbdare vie şi energică. O răbdare capabilă să oprească timpul în loc. Nu întâmplător, în prezenţa lui, uitai şi când ai venit, şi când s-a pogorât noaptea, invitându-te politicos să pleci. Nu întâmplător, sub ochii tăi, marele Stăniloae părea să iasă miraculos din timp, asemenea acelui Sfânt care, ţâşnind din chilie ca să urmărească zborul unui porumbel, s-a întors abia după 300 de ani, ca şi cum ar fi lipsit doar câteva ore şi nimic nu s-ar fi întâmplat. "Da, aşa era părintele Stăniloae" întăreşte stareţul Paisie. "Iradia în jur senzaţia reală, materială, palpabilă, că ai fi putut să-i stai sute de ani în preajmă, fără să te plictiseşti... Cu el, nu mergeau cugetările molatece şi reîncălzite a doua oară. Cu el, alunecai direct în cuptorul trăirii, dincolo de gândurile întâmplătoare. Dincolo de alte amăgiri de acest fel".
Era deosebit de primitor părintele; exagerat de primitor, ar spune unii. Măicuţa ce îl îngrijea (o nepoată cuminte şi harnică) încerca timid să-i păzească odihna, dar marele teolog apărea imediat în pragul biroului său de lucru, spunând cu vocea lui miloasă şi plină de emoţie: "Lasă-i să intre... Săracii, poate că vin de la gară". Nu cerea referinţe speciale sau alte recomandări. Era suficient cuvântul omului. Părintele ştia că mulţi încercau să se folosească de renumele lui, lăudându-se că i-au fost ucenici. Era convins că destui veneau la el doar să-l ispitească, dar părintele nu se putea schimba. El era acelaşi, mereu deschis, mereu primitor pentru toată lumea. Odată, cineva i-a bătut la uşă şi, fără să ceară permisiunea, a scos aparatul de fotografiat să-l pozeze pe părintele. Maica Rafaela, nepoata lui, a încercat să-l oprească, să-l mustre, dar părintele a oprit-o, spunând cu imensa lui blândeţe din glas: "Să vă ajute Dumnezeu şi să vă lumineze în lucrarea pe care aţi început-o aici". Oricât ar fi încercat cei dragi să-l apere şi să-l ţină la distanţă de unii oameni profitori, cu gânduri ascunse, părintele se împărţea egal tuturor, ca o pâine caldă, abia scoasă din cuptor.
Traducerea Apocalipsei şi profeţia părintelui Stăniloae
Multe ar avea de spus stareţul Paisie despre întâlnirile cu părintele Stăniloae, dar se opreşte, ştiind că lângă marele teolog, nu a avut parte neapărat de întâmplări memorabile, ci de emoţii extrem de intense. Închizând ochii, în minte îi apare figura blândă şi alungită a părintelui - figură de gheronda, de bătrân frumos şi curat în toate. Îi apare vocea care îl invita la masă. Îi apar mâinile împreunate cuviincios în poală şi tăcerile lui profunde, prin care comemora amintiri şi regrete legate de Vlădeni, de copilărie, de sfinţenia părinţilor săi şi a sufletului ţărănesc. "Uneori simt că nu m-am despărţit niciodată de el", mărturiseşte stareţul Paisie. "De câte ori plecam din casa lui, de pe strada Cernica nr. 5, îl luam pe părintele cu mine, încât şi acum îl am în gesturi şi cuvinte. Îl am în contemplări şi momente de linişte. Îl am în suflet şi în vis... Nu mulţi l-au visat cum îl visez eu pe părintele Dumitru Stăniloae... Nu exagerez cu nimic când spun că, de câte ori mă apropiam de casa lui, intram în rugăciune. De câte ori ieşeam de la el, simţeam că tocmai părăsisem o biserică, având încă în minte vocea sa inconfundabilă: «Să căutăm în toate liniştea. Pe această bătaie de aripă ne vine Duhul. Ne vine pacea, cununa tuturor lucrurilor». Cu părintele trăiam mereu un sentiment greu de descris... Da, lângă părintele nu puteam fi decât vesel; o veselie pe care simţeai nevoia să o împărtăşeşti neapărat cu cineva. Niciodată nu l-am găsit într-o altă stare decât cea de surâs şi bunăvoire. O singură dată, parcă, s-a întunecat la chip şi a zis de faţă cu mai mulţi teologi tineri că «nimeni nu poate traduce Cartea Apocalipsei aşa cum trebuie, decât cei care vor trăi vremurile acelea», după care a adăugat cu vocea tremurată de îngrijorare: «Eu cred că suntem în vremurile acelea, şi am putea încerca să întrezărim ceea ce se vede acolo!»." De aici, de la aceste vorbe a ieşit o mare şi învolburată controversă, în care unii ziceau că părintele făcuse o profeţie a sfârşitului de lume şi alţii îi certau pe aceştia că de ce şi-au permis să pună în seama părintelui vorbe şi viziuni miraculoase.
Stareţul Paisie evită să se implice în vreun fel. Evită să dea cuiva dreptate. Ceea ce îşi aminteşte el, fără putinţă de tăgadă, este acea zi în care, ca simplu călugăr la Mânăstirea Turnu, de pe malul Oltului, a venit la Bucureşti, pentru a-l întreba pe părintele ce să facă: să meargă la Athos sau nu. Părintele nu a zis nimic. Parcă neauzind întrebarea, a scos o hartă cu toate mânăstirile din România şi, mişcându-şi degetul din sud spre nord, a ajuns la Bistriţa Năsăud. A privit îndelung harta, a oftat şi, într-un târziu, a constatat cu tristeţe că nicăieri în această frumoasă parte de ţară nu există loc monahal, un schituleţ, măcar o fărâmă cât de mică de mânăstire. În gestul şi în vorbele lui puteai citi o mulţime de lucruri - şi proorocire, şi simplu îndemn. Vor trece mulţi ani până când tânărul monah Paisie să părăsească Turnu şi să ajungă stareţ la Parva, apoi la Nuşeni, pentru a ctitori biserici, paraclise şi locuri de primire pentru toţi creştinii Năsăudului. De fapt, acesta este singurul lui regret. Regretul că nu a mai apucat să-i ducă părintelui vestea cea bună şi să se bucure dimpreună cu el. Cu o săptămână înainte de a-şi da ultima suflare, l-a vizitat la spital, unde se pregătea de marele drum şi repeta întruna: "Vino, Doamne, Iisuse!". Apoi Paisie a plecat, oprindu-se câteva zile în Moldova, la părintele Cleopa. Era în chilia lui când, în timpul discuţiei, marele Cleopa s-a oprit brusc şi a zis: "Săracul Stăniloae... Săracul. Ce ştiţi voi? A fost cel mai mare dogmatist şi cu smerenie ca nimeni altul. De aia e mare!". Apoi a căzut în tăcere, vărsând două lacrimi, spre uimirea celor de faţă, care nu-lmai văzuseră pe Cleopa plângând niciodată şi pentru nimeni. Un plâns scurt şi dureros, ca un sfârşit de lume. Curând, aveau să afle cu toţii vestea cea tristă: marele teolog Dumitru Stăniloae, la nici şapte luni de la moartea soţiei sale, s-a grăbit să o revadă şi, îmbrăţişând-o strâns, să cugete cu infinită tandreţe: "Am cunoscut o sfântă în timpul vieţii. E soţia mea. Ea a trăit şi a cunoscut cu adevărat credinţa în Hristos. Eu doar am scris despre ea".
Foto: CRISTIAN CURTE