Vorbele părintelui alunecă vătuite prin cameră şi se aşează, cuminţi, într-un un colţ. În drumul lor se opresc, mă mângâie drăgăstos pe creştet, mă învăluie molatec ca într-un abur, spunându-mi şoptit, fără să audă nimeni, în afară de inima mea, că e bine, că am ajuns în tinda raiului. Sunt vorbe rare, bine cumpănite şi blânde, mici crâmpeie desprinse din sufletul părintelui Serafim, un monah mărunţel la trup şi larg la inimă. De când m-a poftit în chilia dânsului, m-a potopit liniştea. O linişte care te face să te simţi bine, acasă, în siguranţă. Cred că aş putea să mă aşez lângă părintele şi să-i spun orice, aşa cum stăteam la taifas cu bunicul meu, în atelierul său micuţ, cioplind, meşterind şi vorbind câte-n lună şi-n stele. Poate că de aceea părintele Serafim e un duhovnic căutat de oameni. Nu numai pentru că ştie să vorbească şi să dea sfaturi, ci şi pentru că ştie să asculte şi să insufle încredere.
Multe dintre cuvintele sale de învăţătură sunt moştenite direct de la părintele Arsenie Boca, pe care l-a cunoscut încă din copilărie. Pentru el, pentru Sfântul Ardealului, i-am călcat şi eu pragul. La început, s-a codit să-mi vorbească. A acceptat doar după ce i-am spus că nu el, ci marele duhovnic de la Sâmbăta va fi în miezul reportajului. Abia atunci s-a luminat la faţă, şi-a făcut o cruce mare, spunând "Slavă Ţie, Doamne!", şi a început să-şi depene povestea vieţii. Una în care nu e atât vorba de el, cât de povăţuitorul său, care-şi doarme acum somnul de veci la Prislop.
"Mă, dă-mi un pic de tămâie!"
"Eram copil, poate că nici nu aveam zece ani, şi tot auzeam de părintele Arsenie Boca lucruri minunate. Era privit ca un sfânt, încă de atunci. Oamenii din satul nostru făceau pelerinaj la Mânăstirea Sâmbăta de Sus, unde rămâneau săptămâni la rând, ca să-l ajute pe părinte la ce-avea de construit. Aşa or ajuns la el şi bunica, şi mama mea. Din păcate, eu nu m-am învrednicit să-l cunosc atunci, deşi, la un moment dat, un ucenic de-al lui, ieromonahul Mihail Purdescu, m-o chemat şi m-o întrebat dacă nu vreau să vorbesc cu dânsul. Dar mie, întâlnirile cu acest părinte Mihail, care era şi el un mare ascet, îmi erau de ajuns. Aşa că i-am spus că nu am de ce să vorbesc cu părintele Arsenie Boca. Mai apoi, mi-o părut tare rău şi cred că toată viaţa voi regreta acest lucru, că mă gândesc câte aş fi putut învăţa de la el în anii aceia ai copilăriei şi adolescenţei mele. Dar cred că, după ce am refuzat întâlnirea cu el, părintele Arsenie m-o luat, totuşi, în «vizorul» său duhovnicesc. Pentru că, deşi i-am spus părintelui Mihail că nu am de ce să mă întâlnesc cu dânsul, în inimă mi-o rămas un dor după părintele Arsenie. Aşa am ajuns să-l pomenesc mereu în rugăciunile mele".
Nu erau pomeniri obişnuite, aşa cum faci când te rogi pentru cineva. Nu, părintele Serafim Bădilă se ruga marelui duhovnic de la Sâmbăta ca unui sfânt în viaţă. La sfârşitul unui acatist închinat Proorocului Ilie Tezviteanul, adăuga şi o rugăciune către Arsenie "Luptătorul".
Dar râvna aceasta nu l-a ţinut foarte mult. S-a stins, cu timpul, şi, în locul curăţiei copilăreşti şi al dorului după părintele Arsenie, în inimă i s-au strecurat, ca nişte şerpi, gânduri de nemulţumire şi de zbucium sufletesc. A frământat în minte rugăciuni, s-a perpelit, întrebându-se cu ce i-a greşit lui Dumnezeu, de i se întâmplă toate acestea. Răspunsul a venit într-o noapte când, într-un vis, i-a apărut părintele Arsenie Boca şi i-a spus - "Mă, dă-mi un pic de tămâie!" Atât. Deşi nu-l întâlnise niciodată, l-a recunoscut pe Sfântul Ardealului. S-a trezit din somn, cuprins de o bucurie nebănuită.
"M-am tot întrebat, apoi, ce-o vrut să-mi spună cu bobul de tămâie. Şi, într-un târziu, m-o luminat Dumnezeu să înţeleg că părintele îmi cerea rugăciune. Mi-am amintit atunci de vremea când îl pomeneam la sfârşitul acatistului Sfântului Prooroc Ilie şi am început din nou să o fac. Şi, chiar din clipa când am făcut-o, inima mi s-o liniştit, iar gândurile de tulburare or dispărut ca luate cu mâna. Ş'apăi nu l-am mai lăsat eu pe părintele din rugăciuni, iar evlavia mea pentru el o crescut mereu, până în clipa în care am ajuns să-l întâlnesc, faţă către faţă, la biserica de la Drăgănescu, de lângă Bucureşti".
Sfinţenia întruchipată
Părintele Arsenie stătea chiar acolo, în faţa lui, pe scaunul autobuzului ponosit care se îndrepta către Drăgănescu. Deşi nu-l mai văzuse decât în vis, l-a recunoscut. Acum era îmbrăcat civil, ca să se piardă printre oameni, dar prezenţa lui duhovnicească, uriaşă, maiestuoasă, umplea spaţiul din jurul lui. "Era doar la un metru în faţa mea şi mă gândeam - ce bucurie să stau lângă un om sfânt! Un mucenic al Domnului Hristos, care suferă pentru credinţă. Când o ajuns la capăt, părintele Arsenie Boca s-o strecurat printre oameni şi o coborât repede".
Marele duhovnic şi stareţ al Mânăstirii Sâmbăta de Sus fusese izgonit din monahism şi lucra pe atunci la pictura bisericii din satul Drăgănescu, de lângă Bucureşti. Urmărit şi tracasat continuu de securitate, trăia umil, fără a avea voie să slujească sau să poarte haina monahală. Îmbrăcat într-un pardesiu, ascuns în spatele unor ochelari mari, cu ramă neagră, le părea tuturor un simplu mirean. Era crucea pe care-l răstigniseră autorităţile comuniste, cu complicitatea celor bisericeşti. Iar părintele Arsenie li s-a supus fără să murmure. A acceptat viaţa de proscris, ca şi cum i-ar fi fost dată de bunul Dumnezeu. Dar, fără să mai slujească sau să spovedească, avea să continue să-i povăţuiască pe oamenii care veneau la el, la Drăgănescu. În acea biserică avea să-i vorbească pentru prima oară şi părintelui Serafim.
"Stătea în biserica plină de oameni, iar el era cu un cap mai mare ca ei. Părintelui Arsenie îi strălucea faţa, de nu te puteai uita la el! Era sfinţenia întruchipată, Duhul lui Dumnezeu era peste dânsul! Nu sunt exagerări, aşa l-am văzut. Avea ochi albaştri, luminoşi, pătrunzători. Chiar dacă nu ziceai nimic, ştiai că o pătruns în tine, că citea în tine ca într-o carte. Ăsta era părintele! Vocea îi era autoritară, dintr-o bucată. Dar asta nu-i îndepărta pe oameni, pentru că părintele lucra cu ei după cum era fiecare. Nu spunea acelaşi lucru tuturor, pentru că Dumnezeu are un plan diferit cu fiecare om". La acea întâlnire, părintele Serafim a primit şi un sfat: să facă Facultatea de Teologie şi să se călugărească. Un sfat pentru care nu era pregătit, dar care i-a marcat întreaga viaţă. În cele din urmă, după ani de frământări şi căutări, avea să ajungă monah, aşa cum îi spusese părintele Arsenie.
"Sărutam mânerul clanţei de la biserică, gândindu-mă că fusese atins de părintele Arsenie"
În faţa ferestrei din chilia sa, părintele Serafim Bădilă a aprins o lumânare de ceară curată. E o jertfă adusă Domnului, care răspândeşte înăuntru şi altceva decât lumină, de care nu avem oricum nevoie, pentru că suntem în plină zi. Flacăra ei, care pâlpâie domol, în timp ce părintele îşi deapănă liniştit firul vieţii, e un semn văzut al harului ce luminează lumea. Prin fereastră se vede livada verde a mânăstirii. Verde şi parcă nesfârşită. Mă uit la ea, în timp ce ascult povestea vieţii părintelui Serafim. O viaţă cu suişuri şi coborâşuri, cu opinteli şi viforniţe, dar care a stat tot timpul sub ocrotirea luminoasă a părintelui Arsenie Boca.
"Când dânsul mi-o spus să fac teologia şi să merg la mânăstire, eu m-am împotrivit. În vremea aceea, eram învăţător la Râmeţi şi nu-mi trecea prin cap să-mi schimb viaţa. Eram singur, prietenii cu fete nu avusesem, dar nici nu mă gândeam să mă fac monah. Dar dorul mă mâna mereu cătră părintele, la Drăgănescu. Dacă nu îl găseam acolo, sărutam mânerul clanţei de la biserică, gândindu-mă că fusese atins de părintele Arsenie şi apoi mă întorceam acasă. Au trecut aşa ani la rând. După moartea tatălui meu, mama şi surorile s-au călugărit. Atunci chiar am rămas singur". Familia în care părintele crescuse era una cu credinţă fierbinte în Dumnezeu.
Mama şi bunica luau des calea mânăstirilor, aşa că saltul lor spre monahism a fost firesc. "Tata-i spunea mamei «călugăriţă», iar mie «pustnic», pentru că îmi plăcea tare mult să stau mai retras, să citesc şi să mă rog. După ce am rămas singur în lumea asta, am mers la părintele Arsenie să-l întreb ce să fac - «Mă, tu acum te duci la părintele Cleopa, la Mânăstirea Sihăstria, şi îi spui că te-am trimis să te faci călugăr.» Şi m-am dus".
În tot acest drum prin viaţă şi credinţă, părintele Serafim a cunoscut multe din lucrările minunate ale părintelui Arsenie Boca. Tămăduiri năprasnice, făcute într-o clipire de ochi, izgoniri de demoni şi, mai ales, vindecări de patimi şi sfinţiri ale vieţii. La acestea era părintele tare iscusit şi lucra cu darurile lui Dumnezeu, ca un duhovnic încă neîntrecut de nimeni.
Cuvântul lui era foc
Părintele Serafim a trăit puterea rugăciunii tămăduitoare a părintelui Arsenie pe propria piele. Mult timp a suferit de o durere cumplită de cap, care-l chinuia chiar şi atunci când afară era foarte cald. "Eram ca baba Dochia, cu cele şapte cojoace ale sale. Afară era frumos, iar eu umblam cu capul înfăşurat în mai multe fulare. Părintele Viorel Trifa din Câmpeni, cu care mă ştiam bine, aflând de suferinţa mea, o venit la mine, mi-o aşezat mâna pe creştet şi-o zis cătră mine: «Părintele Arsenie Boca o spus că dacă cineva suferă de durere de cap, să-i pună preotul mâna şi se vindecă.» Şi aveţi cuvântul meu de onoare, din clipa când o terminat de zis cuvintele astea, durerea mi-o dispărut ca luată cu mâna. De atunci, nici că m-a mai durut capul vreodată! Şi atât de tare mă durea înainte, că nu pot să vă spun. Acum ştiu că oamenii care mergeau la părintele Arsenie Boca erau ocrotiţi de rugăciunile lui. El te lua în grija lui părintească. Şi acesta nu este singurul caz. Am văzut cu ochii mei multe minuni. Părintele avea mare putere. Un frate de-al mamei avea patima băuturii şi voia să se lase, dar nu putea. Şi când s-o dus la părintele Arsenie Boca, s-o spovedit de patima lui ş-apăi i-o zis părintele: «Să-ţi deie Dumnezeu scârbă de alcool!» Atât i-o zis, nimic altceva. Ş-apăi când o ajuns acasă, ghetu' uncheşul Vasile o vrut să puie gura pe un pahar de băutură, dar n-o mai putut. Prin lucrarea părintelui Arsenie, băutura mirosea aşa de urât, că n-o putut să mai bea de atunci niciun strop. Aşa lucra rugăciunea părintelui. Cuvântul lui era foc! Îi scotea pe oameni din cele mai grele patimi. Eu nu vă spun din vorbe, astea mi s-or întâmplat cu cei apropiaţi".
Icoana din lacrimi
Nu ştie despre ea decât că o chema Maria. La fel ca pe egipteanca ce s-a întors la Dumnezeu şi s-a desăvârşit în pustiul Ţării Sfinte. La fel ca pe femeia păcătoasă din Evanghelie, care a spălat picioarele Mântuitorului cu mir. De ani de zile, Maria îşi săvârşea pravila călugărească, iubindu-l mai ales pe Sfântul Nicolae, al cărui acatist îl ştia pe dinafară. Încet, cu răbdare şi luare aminte, rostea cuvintele care se prefăceau în tot atâtea boabe de dragoste şi de lacrimi. Părintelui Bădilă i se umezesc ochii când povesteşte.
"Aşa mare evlavie avea Maria la Sfântul Nicolae, încât, atunci când să ruga, plângea de să făcea baltă de lacrimi sub ea, pe podele. Şi mama mea, care o fost des la ea şi la părintele Mihail Purdescu, mi-o spus că o văzut cu ochii ei cum lacrimile care curgeau din ochii Mariei să strângeau şi alcătuiau pe podele chipul Sfântului Nicolae. Da... Mama mea mi-o spus asta, că o văzut cu ochii ei acest chip întipărit. Maria o fost o femeie păcătoasă, dar s-o întors la credinţă prin lucrarea părintelui Arsenie Boca, iar Dumnezeu s-o slăvit prin ea. "
Părintele Mihail Purdescu a fost unul dintre primii monahi de la Sâmbăta de Sus care, alături de părintele Arsenie, au refăcut obştea ctitoriei brâncoveneşti. În tinereţe fusese preot de mir, dar, rămas văduv, a venit şi s-a călugărit aici. Au trecut anii şi peste mânăstire a venit viforniţa comunistă.
"În 1959, când s-o dat decretul de desfiinţare a mânăstirilor, părintele Arsenie Boca i-o spus părintelui Mihail - «Îţi cumperi o casă la ţară ş-apăi te duci la Sibiu, unde o să îţi spun eu, şi o iei de acolo pe Maria, prostituata. Şi răspunzi de ea şi de sufletul ei în faţa Mântuitorului.» Părintele Mihail o făcut ascultare de părintele Arsenie Boca şi, deşi nu o cunoştea pe Maria, o mers la Sibiu, unde i-o spus părintele, o luat-o pe această Marie şi-o avut grijă de ea, ani de-a rândul. Când Maria o murit, părintele Mihail o răscolit pământul de pe mormântul ei, ca să-i planteze câteva flori. Şi atunci, mi-o spus mama, din mormânt s-o ridicat o mireasmă aşa de frumoasă, ca de mir! Era mărturia că sufletul ei să sfinţise. Asta numai datorită părintelui Arsenie Boca, care o ştiut de ea, încă de când era prostituată. Dar o ştiut de ea în duh, prin descoperire dumnezeiască, fără s-o fi întâlnit niciodată faţă către faţă. Aşa o scos-o din traiul acela, prin părintele Mihail, care era un mare ascet şi un mare duhovnic. El şi părintele Arsenie erau una în duh".
"De acolo de unde mă duc vă voi putea ajuta mai mult"
Pe 28 noiembrie 1989, părintele Arsenie Boca avea să plece către împărăţiile iubirii. Dar legătura lui cu credincioşii nu a slăbit. Într-un fel tainic, purtat de firele nevăzute ale harului, el este prezent şi lucrează şi astăzi, poate cu mai multă tărie decât o făcea atunci când era pe pământ. Înainte de a muri, le-a spus mai multor ucenici - "De acolo de unde mă duc vă voi putea ajuta mai mult". Părintele Serafim trăieşte acest fapt. Moartea nu l-a despărţit de povăţuitorul său. Vorbeşte cu el în tot ceasul, i se roagă ca unui sfânt şi, în fiecare an, trece pe la mormântul lui şi vorbeşte cu dânsul, la fel cum o făcea atunci când acesta era în viaţă. Părintele Arsenie este pentru el o prezenţă reală, concretă, aidoma celorlalţi oameni, pentru că lumea noastră nu este despărţită de cealaltă.
"Eu îl consider pe părintele Arsenie sfânt. E canonizat de Dumnezeu şi de popor şi, la timpul potrivit, va fi canonizat şi de sinod. Dar nu are nevoie el de canonizarea asta. Noi avem nevoie. Cine nu sâmte acum ocrotirea părintelui? Foarte mulţi oameni or sâmţât când or trecut pe la mormântul dânsului. Merg acolo oameni împovăraţi de greutăţi şi-i spun părintelui tot amarul lor. Parcă acolo te poţi ruga altfel, mai uşor. Sunt oameni care mărg la el şi să spovedesc la mormânt ca la un duhovnic, cu toate cuvintele şi faptele lor. Ş-apăi lucră părintele Arsenie cu ei cu nişte daruri mari, dumnezeieşti, cu care o fost înzestrat şi-n viaţa vremelnică şi care acum îs mai sporite, că el are mare îndrăzneală acum în faţa lui Hristos. Aşa ajung oamenii să coboare de la Prislop întăriţi, luminaţi. Şi să săvârşesc mari minuni acolo. Ş-apăi şi eu mărg la el şi-i deşert tot ce am pe suflet, tot ce strâng în tot anul. Şi vorbesc cu el şi el îmi răspunde. Anul trecut, când am fost la dânsul, la Prislop, i-am cerut ajutorul că urma să ţân o conferinţă despre dânsul. Ş-apăi, după ce m-am întors, când am intrat pe poarta mânăstirii, am auzit în ureche vocea lui, care mi-o şoptit: «Până aici te-am însoţit!» Vă spun adevărul-adevărat! Da, dragul meu... Şi ca mine sunt mulţi oameni, în viaţa cărora părintele o lucrat după ce-o trecut la cele veşnice".
Beţivanul vindecat
"Cunosc povestea unui om care avea patima băuturii. Când nu bea, era un om liniştit şi cuminte, dar când bea, se făcea un drac nervos: să mânia, spărgea, urla. Ş-apăi, soţia lui l-o adus la mormântul părintelui, la Prislop. Ea avea mare credinţă în darul părintelui Arsenie şi-i era drag de omul ei, că era tare bun. Şi-o venit omul nostru la mormânt, iar soţia o îngenuncheat într-un colţ şi s-o rugat fierbinte: «Părinte Arsenie, arată-ţi îndrăzneala pe care o ai la Dumnezeu! Da' auzi părinte, să nu mai bea părinte! Să nu mai bea! Că-i omul lui Dumnezeu când e treaz, da' e drac când bea! Auzi-mă părinte, te rog, părinte, ajută-mă, că ştiu că poţi!». Şi-o venit omul nostru, s-o închinat la mormânt, ş-apăi când o atins cu buzele crucea părintelui, i-o sărit capu-n lături, ca şi cum l-ar fi curentat. Or mărs acasă, ş-apăi când o pus omu' nostru paharu' la gură, l-o ars, la fel ca şi crucea, şi mai mult nu o mai putut să bea! L-o ars şi crucea părintelui, şi paharu'!
Ştiu şi o maică stareţă, care are mare evlavie la părintele, şi când vine la mormânt, îi spune toate supărările ei. Că are multe griji cu gospodăria mânăstirii. Într-o primăvară, o mărs la părintele Arsenie la mormânt să-i spună două păsuri - pusese multe roşii, că avea şantier cu muncitori, iar roşiile se ofiliseră de secetă şi, în plus, cineva îi tot făcea năcazuri în obşte, aşa că nădăjduia că părintele va putea aduce linişte. Ş-apăi, când s-o întors acasă, i-or spus maicile că cea care îi făcea năcazuri, chiar la ora când maica stareţă să-nchina la mormântul părintelui, şi-o făcut bagajele şi-o plecat. Pe loc i-o răspuns părintele! Iar toamna, când s-o întors la Prislop să-i mulţumească părintelui Arsenie, le-o spus la maicile care veghează mormântul că atâtea roşii s-or făcut, că a dat şi de pomană. Şi i-or spus maicile: «Păi, maică stareţă, mata şi pentru roşii te rogi la părintele Arsenie?» «Da, eu îi spui părintelui toate!»".
Un sfânt răstignit de vremuri
Cumva, fără să-l ştie nimeni, părintele Arsenie a reuşit să nu moară. S-a coborât mai adânc în noi, chiar la despărţitura dintre mintea şi inima acestui neam. Şi de acolo lucrează spornic, tămăduind vrajbe şi boli, căutând la apropierea tuturor românilor de Domnul. Şi face asta, revărsându-se cu o putere rareori întâlnită la un sfânt, parcă dorind să recupereze timpul în care fiara comunistă l-a ţinut sub obroc, hăituindu-l ca pe un tâlhar la drumul mare, neslăbindu-l din supraveghere nici măcar în ultimele sale zile.
"Eu m-am întrebat tot timpul cum de părintele o putut face minuni atât de mari, atât în timpul vieţii, cât mai ales după moarte. Şi cred că răspunsul stă în răbdarea cu care el o îndurat încercările la care o fost supus. El o fost marginalizat întreaga viaţă. Dorea să facă măcar o sfântă liturghie şi nu i s-o mai dat voie, după ce-o fost izgonit din Prislop. Nu i-or mai dat voie nici măcar să poarte haina monahală! Şi el n-o zis nimic, toate le-o răbdat, cu iubire de Dumnezeu şi de aproapele, şi închisoarea, şi prigoana de după ce-o fost eliberat. Şi prin răbdarea aceasta, el s-o încărcat de harisme. Mi-aduc aminte de-o întâmplare, la care am fost martor la biserica din Drăgănescu. Eram doar eu, părintele şio femeie. Iar femeia, săraca, s-o pus în genunchi şi-o început să plângă, tânguindu-se: «Vai, părinte, toţi preoţii care au răbdat în închisori au ieşit acum şi slujesc liberi, iar sfinţia ta nu ai voie să slujeşti!?». Şi pe mine m-o marcat că părintele nu i-o răspuns nimic. O răbdat prigoanele ca «un miel spre junghiere», aşa cum o răbdat şi Domnul Hristos pe cruce. De aia are acum atâta putere!".
Fotografiile autorului