În mijlocul pustiului
Banii te pot ajuta să plăteşti chirii, haine, mâncare. Dar banii te pot ajuta şi să zbori. Departe, foarte departe de camera, oraşul şi oamenii tăi, de tot ce ai învăţat că înseamnă acasă, să laşi în urmă lucrurile pe care le cunoşti şi să ajungi într-o zi şi o noapte, în cealaltă parte a lumii, undeva, la singura masă dintr-un aeroport pierdut, într-un loc despre care ştii că se cheamă Nairobi, dintr-o ţară pe care n-ai s-o vezi, Kenya. Ai ajuns până aici şi ai aflat că Nairobi e un aeroport cu o masă de plastic, la care bei, încet, cafea după cafea, un oraş în care aştepţi ca vântul să se mişte şi un autobuz care nu se mai înduplecă să vină. Mai întâi apare dimineaţa, aici, în cealaltă parte a lumii, la o masă de plastic, dintr-un aeroport pierdut, iar dimineaţa asta ar putea fi aceeaşi cu cea de acasă, dacă vântul nu s-ar fi ascuns de tine, nu ar fi atât de cald, nu ai aştepta, ca pe singurul lucru care a mai rămas de aşteptat, un autobuz care să te ducă şi mai departe, dincolo de o altă graniţă, până în Tanzania. E deja prea cald, cafeaua nu mai are nici un gust, iar autobuzul care apare e deja plin de bagaje şi de oameni. Te urci. Ultimele două locuri sunt pentru tine şi prietenul tău. Drumul e plin de hârtoape, pământul Africii e roşu, autobuzul trece printr-un pustiu cu termite şi copaci singuratici, eşti atât de departe de casă, spui că eşti din România, iar oamenii se uită nedumeriţi la tine, n-au auzit, nu ştiu sau, poate, pur şi simplu, nu-i interesează. Singurii care îţi zâmbesc în autobuzul ăla sunt africanii; americanii şi australienii s-au ascuns în spatele aparatelor de fotografiat şi pozează în neştire pământul roşu şi copacii singuratici. Sute şi sute de poze printr-un geam murdar, în drumul spre o graniţă cu pământ roşu. Probabil că se simt departe de casă, probabil că aparatul ăla îi pune la adăpost de lumea asta nouă în care au intrat. Drumul e desfundat, umbra nu mai există, ai ajuns într-un sat de nicăieri, iar aici, nicăieri, autobuzul se opreşte, eşti la graniţă, femei încearcă să-ţi vândă mărgele, alune, fructe. Nu cumperi nimic, în schimb le faci poze, te pui şi tu la adăpost, exact ca ceilalţi albi din autobuz. Într-un container metalic, oameni în uniforme îţi iau amprentele şi îţi fac fotografii. Albii plătesc taxele de viză, noi nu. Tanzania şi România sunt ţări prietene, şi asta dinainte de 1989. Întotdeauna e bine să te simţi privilegiat, chiar şi într-un container din mijlocul pustiului, pe o căldură atât de mare şi cu un vânt care a uitat să mai bată.
Pole-pole
Adormi, iar când deschizi ochii, eşti deja în oraş, în Arusha, în nordul Tanzaniei. Munţii ar trebui să fie aproape, muntele Meru, chiar şi Kilimanjaro, ai vrea să vezi piscurile înzăpezite, doar eşti atât de aproape de acoperişul Africii. Dar nu. Ziua e pâcloasă, norii au coborât peste oraş, se apropie sezonul ploios, tot ce poţi vedea sunt fulgere îndepărtate. Acolo ar trebui să fie munţii. Ţi-e un pic ciudă, dar n-ai timp nici pentru asta. Trebuie să găseşti locul unde vei dormi la noapte, maşina care te va purta mai departe, trebuie să te îndepărtezi de autobuzul în care deja ai stat prea mult. Niciodată n-ai timp să te gândeşti la lucruri, când ai atâtea altele de făcut. În plus, nici n-am apucat să ne dezmeticim şi avem deja escortă. Un puşti care insistă să-l numim "Good Luck" (Noroc) ne promite că ne va duce unde avem nevoie. În scurt timp mai apare un altul, unul e pictor, altul e ghid, umbli bezmetic prin oraşul ăsta fără să ştii prea bine ce cauţi, te laşi la voia lor, fie ce-o fi, îţi spui că trebuie să încetezi să te simţi alb şi să vorbeşti, pur şi simplu, cu nişte oameni ca şi tine, culoarea e doar în capul tău, iar oamenii ăştia sunt la fel de prietenoşi şi joviali ca cei mai prietenoşi şi joviali oameni pe care îi cunoşti. Îţi spun că Tanzania e cea mai paşnică ţară din Estul Africii, că, de 50 de ani, de când s-a proclamat independenţa, n-au cunoscut nici un război, că sunt mai mulţi creştini decât musulmani, dar nici ăsta nu e un motiv pentru conflicte, că alte ţări, precum Rwanda, au venit aici, în Arusha, pentru o judecată dreaptă a crimelor de război. Îţi vorbesc despre munţi şi despre ploi, despre triburi şi despre muzică, despre fotbal şi mâncare. Cred în tot felul de eroi, fie că sunt Bob Marley, Lionel Messi, Nelson Mandela sau Iisus. Şi nu doar ei, toţi tanzanienii sunt aşa. Vezi asta pe autobuzele ticsite de oameni, care sunt pictate cu tot felul de chipuri. Muzică, religie, fotbal. Şi un oraş liniştit, incredibil de curat, cu grădini umbroase şi străzi devălmăşite. Un oraş pestriţ, obişnuit cu oameni din toate colţurile lumii, care vin aici ca să plece mai departe, spre zăpezile de pe piscuri, spre animalele fabuloase, spre triburile uitate de vremuri. Lumea e săracă, banii sunt puţini, dar asta nu îi opreşte şi nu îi va opri să zâmbească. "Pole-pole", spune Good Luck în swahili (limba oficială din sud-estul Africii), şi aflăm că asta e expresia care se potriveşte cel mai bine cu stilul tanzanian de a privi lucrurile. Înseamnă "încet, încet" şi înseamnă că n-avem de ce să ne grăbim. Ajungem la pensiune, pe un drum desfundat, plin de frizerii şi magazine pestriţe, iar aici, în spatele unui gard înalt, ne aducem aminte că suntem diferiţi, turişti şi albi. Înăuntru e o grădină amenajată perfect, sunt călători din toată lumea, un soi de oază pentru oamenii care se feresc să intre în contact cu ceilalţi oameni, cei care locuiesc aici. Aşa se şi numeşte locul în care vom rămâne peste noapte, L'Oasis. Un Babilon perfect întreţinut, care să te protejeze de lumea vie, săracă şi jovială de afară. Sunt şi români aici, alţii decât noi, se miră când află că vom călători singuri cu maşina închiriată, fără ghid, fără şoferi, mai departe, tot mai departe. A trecut o singură zi de când am ajuns şi deja ne simţim în Africa de-o veşnicie. Se lasă noaptea, e lună plină, aceeaşi lună plină ca acasă, dinspre munţi se vede furtuna, iar aproape, deasupra noastră, trec la răstimpuri lilieci.
Alb şi negru
Dis-de-dimineaţă, plecăm. Plecăm cu un jeep vechi de 30 de ani, o relicvă care încă mai umblă pe drumurile astea, pe care asfaltul pare să fie inventat de curând. Iar maşina nu doar că merge, ci pare să fie una cu drumul, cu toate gropile şi denivelările peste care ne e dat să trecem. Şoseaua şerpuieşte deasupra lacului Manyara, babuinii păşesc agale de-a lungul drumului, oamenii din sate îşi vând bananele verzi şi roşii, se văd smochini, sălcii uriaşe, păduri de mahon, mergem spre Karatu, într-o maşină care scârţâie din toate încheieturile, a început să plouă, şoseaua e pustie, trec doar autobuze, rar, autobuze cu Bob Marley şi Iisus, tihna înseamnă o maşină veche care te poartă spre un loc despre care nu ştii nimic, înseamnă ciorchini de banane roşii şi ploaie. Ajungem în Karatu. O altă pensiune umbroasă, curată, plină de toate florile pământului, închisă ca o fortăreaţă de lumea de afară, de drumul desfundat, cu bălţi uriaşe de ploaie, prin care ai trecut. Suntem albi, suntem feriţi, suntem oamenii care plătesc ca să vadă lucrurile cu care cei de aici trăiesc zi de zi. Ieşim, ne plimbăm printr-o pădure uriaşă, verde şi cărnoasă, spre o peşteră a elefanţilor, spre o cascadă. Elefanţii nu sunt nicăieri, nici peştera nu e peşteră, e doar un pământ nămolos şi roşu, plin de minerale, pe care elefanţii îl folosesc dintotdeauna pentru foloasele lui tămăduitoare; acum sunt doar babuini aici, cascada nu se vede nici ea prea bine, se văd doar plantaţiile de cafea, nesfârşite plantaţii de cafea care aparţin unor englezi, care le-au împrejmuit cu garduri, sere, pensiuni, toate închise, toate pentru noi, oamenii albi, dacă avem suficient de mulţi bani ca să ne permitem să stăm înăuntru. Se înserează încet, mâncăm într-o curte oarecare din oraşul ăsta mic, Karatu, asta, după ce am cerut permisiunea celor de la pensiune să ne lase dincolo de garduri. Se pare că e periculos să te aventurezi noaptea mai departe de locurile tale de alb. Mâncarea e rea, îţi trebuie dinţi sănătoşi ca să mesteci mshikaki, carnea de vită, iar ugali, o budincă de făină, n-are nici un gust, dar măcar e ceva. Mănânci. Se ia curentul, ni se aduce o lumânare, mai sunt alţi trei tanzanieni la mesele de plastic, e linişte, suntem în Karatu, e beznă şi e bine.
Hadzabii
Soarele de dimineaţă se ridică greu, e o pâclă de ploaie care atârnă peste drumul prăfos, maşina noastră bătrână rulează pe un câmp pustiu, pietros şi roşu, suntem în miezul Africii, la doar câţiva kilometri de locurile pe care antropologii le-au numit "leagănul omenirii". Mergem să întâlnim triburile hadzabii, oamenii care trăiesc de zeci de mii de ani în inima locurilor ăstora uitate, în afara timpului, în afara legilor, înăuntrul vieţii celei mai pure. Am părăsit de mult asfaltul, satele prin care trecem par, în lumina dimineţii, simple năluciri, la fel şi copiii care se îndreaptă de nicăieri spre şcoli pe care nu le vezi niciunde. Viaţa e ascunsă de noi, sau, poate, ne-am obişnuit altfel şi nu suntem în stare încă să o recunoaştem. Avem ghid, iar el ne spune "pe aici". Maşina se face una cu pământul, cu pietrele, cu pârâurile răzleţe peste care trecem. Căutăm un trib nomad, ultimii vânători autentici de pe tot continentul african. Mai întâi găsim copacul. Un baobab uriaş, un soi de animal preistoric, locuit de mii de fiinţe care forfotesc sub scoarţă, cele mai zălude şi neînchipuite plăsmuiri ale unor animale care nu există, toate adunate într-un singur copac, baobabul ăsta, crescut la intrarea unui alt tărâm, regatul imaginar al oamenilor hadzabii. Copacul e sacru, iar pe el, vânătorii au atârnat cranii ale animalelor ucise. "Sunt aici, asta e intrarea", îţi şopteşte David, ghidul nostru. Intrăm tăcuţi. Dacă e o linie care să te separe de tot ceea ce ştii, atunci asta trebuie să fie. Un copac uriaş, împodobit cu cranii, liniştea de dimineaţă, căldura care se coboară încet odată cu soarele ce se ridică şi nişte stânci. Sub ele, strânşi în jurul unui foc mocnit, câţiva vânători hadzabii mănâncă din rămăşiţele babuinului vânat cu o zi înainte. Nu se arată miraţi că te văd, dar nici nu te privesc, mănâncă mai departe, în linişte, ca şi cum nici n-ai fi ajuns acolo, tu, omul alb, în hainele tale ciudate. Într-un târziu vorbesc cu David, ghidul nostru, în limba lor fără seamăn, singura pe care o ştiu. O limbă plină de sunete, onomatopeică, o limbă care şi astăzi a rămas un mister pentru oamenii de ştiinţă. Nu vine de nicăieri şi nu se aseamănă cu nimic, e pur şi simplu o limbă pură, la fel ca şi oamenii ăştia adunaţi sub o stâncă care mănâncă rămăşiţele unui babuin. Hadzabii au rămas mai puţin de o mie astăzi, dar, conform tuturor cercetărilor de până acum, nu li se poate găsi nicio descendenţă. Au fost şi au rămas aici, în locurile astea numite "leagănul omenirii", de zeci de mii de ani, făcând acelaşi şi acelaşi lucru. Vânătoarea. Atât. Cu arc şi săgeţi, nimic altceva, neînduplecaţi, neclintiţi, schimbându-şi doar locul, în funcţie de secetă sau ploaie, de plecările sau întoarcerile animalelor. Fără case, doar cu un soi de adăposturi pe care le ridică provizoriu, egali între ei, demni, paşnici şi nesupuşi. Au refuzat orice formă de "civilizare" forţată sau nu, venită din partea colonialiştilor, a misionarilor, a guvernelor. Astăzi, sunt singurii oameni care nu sunt obligaţi să dea socoteală statului, în nici un fel, din întreaga Tanzanie.
Probabil că sunt cei mai liberi oameni de pe pământ. Iar ei, oamenii ăştia, se înduplecă să ne ia pe noi, albii, la vânătoare. Pur şi simplu, ca şi cum ar fi de la sine înţeles. Îi urmărim prin hăţişurile spinoase, privim şi noi atenţi sălciile şi baobabii de necuprins. Ei cu arcul şi săgeţile, noi, tăcuţi, în urma lor. Nu găsim nici un vânat, e deja prea târziu pentru asta, dar ne oprim, hadzabii culeg fructe de pământ, un soi de cartofi, fac focul din două lemne pe care le rotesc, le tot frământă chinuitor unul de altul, iar din ele iese fumul, un fum firav, o adiere, peste fum presară iarbă uscată şi, încet, ca un miracol de la începuturile timpului, apare focul. Suntem adormiţi şi năuci, cuvintele ne-au dispărut, iar când apar, nu mai sunt cuvinte, ci doar sunete, sunetele vrăjite ale limbii pe care o vorbesc ei. Odată cu focul, le-am învăţat şi limba. Pur şi simplu, din mirare şi vrajă, ca atunci când pricepi lucrurile fără să pui întrebări, în singurul fel prin care poţi înţelege, direct prin inimă. Hadzabii pun fructele la copt şi le împart cu noi. Au un gust straniu, de pământ şi apă, mâncăm şi seminţe din baobab şi miere, pe care tocmai au cules-o de la albinele sălbatice, mâncăm tot ceea ce mănâncă şi ei atunci când nici un animal nu se lasă prins. Ne învaţă să facem focul, ne învaţă să tragem cu arcul, ne învaţă rostul tămăduitor al rădăcinilor din jur. Schimbăm ţigări, noi pe ale noastre, ei pe ale lor, din plante şi flori neştiute. Ne întoarcem din călătoria asta prin timp, ne aşezăm tăcuţi pe pietre. Femeile sunt într-o parte, împletesc mărgele, singura legătură pe care au acceptat-o cu lumea de afară. Se întorc şi alţi bărbaţi din trib. Unii au vânat un porc sălbatic, un facocer, tribul se strânge în jurul prăzii, se bucură, se face focul, încă o zi în care vor mânca pe săturate. Au sosit şi alte maşini, oameni albi care privesc ciudat ultimele rămăşiţe ale unei lumi care s-a sfârşit acum sute şi sute de ani. Apoi se dansează. Dansul ca bucurie pură, dansul ca recunoştinţă pentru zeiţa soare, Ishoko, şi zeul lună, Haine, dansul pentru vânătoare, dansul pentru oameni, dansul ca limbă care te aduce împreună. Mâncăm carne de porc sălbatic. E bună, e al naibii de bună, şi ai vrea să rămâi aici, să ai arcul şi săgeţile tale, să urci în baobab după faguri de miere, să vorbeşti în limba asta stranie, plină de sunete, să asculţi poveştile cu uriaşi, aceiaşi uriaşi din poveştile pe care le-ai auzit şi în ţara ta, la Cioclovina, uriaşii care au fost trimişi de zei la începuturile timpului ca să ne înveţe tot ce am avut de învăţat. Ai vrea să le spui că poveştile lor sunt şi ale noastre, că negru şi alb sunt totuna, că dansul, focul şi bucuria sunt totuna, că ei mai ştiu încă ce înseamnă rostul pur al libertăţii, că noi ne-am făcut mari şi am început s-o uităm, că trebuie să rămână mai departe aşa şi să nu dea socoteală nimănui, ca să nu uităm de unde am plecat, cine suntem şi încotro ar trebui să ne îndreptăm. Doar că plecăm de pe tărâmul ăsta magic, ajungem la păstorii Datoga, ne oprim şi facem poze, la felul în care fierarul îşi croieşte podoabele, la femeile care macină făina, suntem albi, suntem civilizaţi, avem o pensiune cu gard înalt în care vom dormi la noapte, la noapte ne vom visa hadzabii şi vom vâna cu arcul, iar a doua zi, de dimineaţă, ne vom trezi, ne vom sui în maşina de teren şi vom coborî în craterul vulcanului Ngorongoro ca să găsim lei, hiene şi alte minuni ale lumii. Sigur, vom face şi poze. Sigur, vom avea şi ghid. Suntem albi şi vizităm Africa. Noapte bună.
Craterul cu minuni
Ngorongoro este un crater uriaş, un vulcan prăbuşit acum două milioane de ani, care a devenit în timp una dintre minunile lumii. O minune de 260 de kilometri pătraţi, aflată în inima teritoriilor triburilor Masai, păstorii războinici care au îmblânzit sălbăticia şi şi-au făcut-o casă. O minune în care coborâm de pe versanţii înalţi ai muntelui, încet, aşa cum se coboară în orice minune a lumii. Coborâm în miezul unui vulcan bătrân, în oaza asta ferită care forfoteşte de viaţă. Ar fi fost bine să fim singuri, dar nevoia noastră de minuni e prea mare. Rezervaţia naturală e înţesată de maşini care umblă dintr-o parte în alta după lei, rinoceri şi elefanţi. Iar rinocerii se arată, timizi, temători, singuratici, leii vânează nestingheriţi şi păşesc cuminţi chiar pe lângă roţile maşinii tale, elefanţii trec mai departe prin crângurile de salcâmi şi pădurile de pini, hipopotamii ies din mlaştini doar ca să se lase fotografiaţi în nepăsarea lor imperială. E o forfotă nesfârşită de zebre şi antilope gnu, de gazele şi facoceri, de struţi şi păsări flamingo, de bivoli uriaşi. Oamenii sunt în maşini, ascunşi în spatele aparatelor de fotografiat, oamenii nu au voie să păşească în iarba pitică, de savană, trebuie să păstrăm distanţa, nu suntem de aici, suntem într-o grădină zoologică uriaşă, am plătit bilet ca să intrăm, trebuie doar să aplaudăm, să ne bucurăm cu motoarele pornite. Sunt mai multe maşini decât animale de pradă, hienele dorm la soare, obosite după o noapte în care au vânat, îţi tot spui că ar fi fost bine să fim singuri, să aşteptăm în tăcere până când soarele se va ascunde după arbuşti, dar nici asta nu e voie, există un program de vizitare şi trebuie respectat. Îl întreb pe David, ghidul nostru, dacă am voie să ies din maşină, un pic, doar un pic, să mă apropii de craniul de bivol ascuns în iarbă, să simt pământul sub tălpi. Îmi face semn că da, dar să mă mişc repede, să nu fiu văzut. Alerg. Sunt un animal ciudat, pe două picioare, cu un aparat de fotografiat atârnat la gât, nu am ce căuta aici. Simt asta, şi o simt şi antilopele gnu care se sperie de mine, fornăie, aruncă din picioare. Mă întorc la maşină grăbit, aş vrea să mă simt victorios, ca un om care a păşit în mijlocul savanei ca să atingă un craniu de bivol, dar mă simt doar stânjenit, stingher. Sunt doar o vietate ciudată, un caraghios care se întoarce la maşină şi atât. Suntem în mijlocul unei minuni şi nu o pot atinge. Mi-e ciudă. Dar măcar am fotografiat rinocerii ăia care se văd atât de rar. Ne întoarcem, urcăm pe culmile înalte ale muntelui, acolo unde păstorii masai îşi plimbă în voie vitele, laolaltă cu zebrele. Viaţa rămâne în urmă, viaţa asta nu e a noastră, maşina se îndreaptă spre oraş, în noaptea asta vom dormi iarăşi în Arusha, apoi în marele oraş tanzanian Dar Es Salaam.
Rugăciunea
Avem un drum lung până pe insula Mafia, de la Oceanul Indian. Ne trezim în miezul nopţii, suntem singurii albi dintr-un autobuz care pleacă spre un sat de niciunde, Nyamisati. Autobuzul are difuzoare, la difuzoare se aude o predică musulmană. Allah va veni, dar autobuzul nu mai ajunge. Se strică, se opreşte, se repară, pleacă mai departe. Nyamisati e la capătul lumii, iar capătul lumii e un loc arid, prăfos şi murdar, cu o apă tulbure la margini pe care va trebui să plutim. Aşteptăm. Pole-pole. Ore şi ore la capătul lumii, într-un sat arid, prăfos şi murdar. Vaporul nu poate să plece, valurile din ocean sunt prea mari acum, aşteptăm ca bestia să se liniştească, pole-pole. 15 ore de aşteptare ca să ne suim, singurii albi, pe o bărcuţă sugrumată de bagaje şi de oameni. Se crapă de ziuă când ieşim de pe canale şi intrăm în ocean. Oceanul Indian e furios, feroce, valurile izbesc corabia din toate părţile, motorul se opreşte, apa se revarsă peste femei şi copii, valuri şi valuri de apă. Şi e din ce în ce mai rău. Copiii plâng, bărbaţii au amuţit, femeile leşină. Mă gândesc că vom muri aici, în mijlocul oceanului ăstuia, la mii de kilometri de casă, mă gândesc cât de absurdă e moartea asta, şi doar întotdeauna am crezut că moartea are un sens. Nu i-l găsesc, sunt mirat şi mă rog la Dumnezeul meu. În faţa mea, un musulman se roagă la Dumnezeul lui. Ne rugăm împreună, tăcuţi, iar Dumnezeii noştri ridică barca deasupra apelor, iar barca pluteşte mai departe, tot mai departe, spre insula Mafia. Apele se îmblânzesc, mă uit la musulman şi îi zâmbesc, el se uită la mine şi îmi zâmbeşte. Ştim. De la Oceanul Indian am zburat spre casă cu o cochilie de melc. Acum, când scriu, din cochilia asta au ieşit două tentacule lungi şi negre. Cochilia e vie, înăuntru trăieşte, încă mai trăieşte, un rac. O vietate stranie care a ajuns cu mine acasă, tocmai din Tanzania.