În mijlocul pustiului
Banii te pot ajuta să plătești chirii, haine, mâncare. Dar banii te pot ajuta și să zbori. Departe, foarte departe de camera, orașul și oamenii tăi, de tot ce ai învățat că înseamnă acasă, să lași în urmă lucrurile pe care le cunoști și să ajungi într-o zi și o noapte, în cealaltă parte a lumii, undeva, la singura masă dintr-un aeroport pierdut, într-un loc despre care știi că se cheamă Nairobi, dintr-o țară pe care n-ai s-o vezi, Kenya. Ai ajuns până aici și ai aflat că Nairobi e un aeroport cu o masă de plastic, la care bei, încet, cafea după cafea, un oraș în care aștepți ca vântul să se miște și un autobuz care nu se mai înduplecă să vină. Mai întâi apare dimineața, aici, în cealaltă parte a lumii, la o masă de plastic, dintr-un aeroport pierdut, iar dimineața asta ar putea fi aceeași cu cea de acasă, dacă vântul nu s-ar fi ascuns de tine, nu ar fi atât de cald, nu ai aștepta, ca pe singurul lucru care a mai rămas de așteptat, un autobuz care să te ducă și mai departe, dincolo de o altă graniță, până în Tanzania. E deja prea cald, cafeaua nu mai are nici un gust, iar autobuzul care apare e deja plin de bagaje și de oameni. Te urci. Ultimele două locuri sunt pentru tine și prietenul tău. Drumul e plin de hârtoape, pământul Africii e roșu, autobuzul trece printr-un pustiu cu termite și copaci singuratici, ești atât de departe de casă, spui că ești din România, iar oamenii se uită nedumeriți la tine, n-au auzit, nu știu sau, poate, pur și simplu, nu-i interesează. Singurii care îți zâmbesc în autobuzul ăla sunt africanii; americanii și australienii s-au ascuns în spatele aparatelor de fotografiat și pozează în neștire pământul roșu și copacii singuratici. Sute și sute de poze printr-un geam murdar, în drumul spre o graniță cu pământ roșu. Probabil că se simt departe de casă, probabil că aparatul ăla îi pune la adăpost de lumea asta nouă în care au intrat. Drumul e desfundat, umbra nu mai există, ai ajuns într-un sat de nicăieri, iar aici, nicăieri, autobuzul se oprește, ești la graniță, femei încearcă să-ți vândă mărgele, alune, fructe. Nu cumperi nimic, în schimb le faci poze, te pui și tu la adăpost, exact ca ceilalți albi din autobuz. Într-un container metalic, oameni în uniforme îți iau amprentele și îți fac fotografii. Albii plătesc taxele de viză, noi nu. Tanzania și România sunt țări prietene, și asta dinainte de 1989. Întotdeauna e bine să te simți privilegiat, chiar și într-un container din mijlocul pustiului, pe o căldură atât de mare și cu un vânt care a uitat să mai bată.
Pole-pole
Adormi, iar când deschizi ochii, ești deja în oraș, în Arusha, în nordul Tanzaniei. Munții ar trebui să fie aproape, muntele Meru, chiar și Kilimanjaro, ai vrea să vezi piscurile înzăpezite, doar ești atât de aproape de acoperișul Africii. Dar nu. Ziua e pâcloasă, norii au coborât peste oraș, se apropie sezonul ploios, tot ce poți vedea sunt fulgere îndepărtate. Acolo ar trebui să fie munții. Ți-e un pic ciudă, dar n-ai timp nici pentru asta. Trebuie să găsești locul unde vei dormi la noapte, mașina care te va purta mai departe, trebuie să te îndepărtezi de autobuzul în care deja ai stat prea mult. Niciodată n-ai timp să te gândești la lucruri, când ai atâtea altele de făcut. În plus, nici n-am apucat să ne dezmeticim și avem deja escortă. Un puști care insistă să-l numim "Good Luck" (Noroc) ne promite că ne va duce unde avem nevoie. În scurt timp mai apare un altul, unul e pictor, altul e ghid, umbli bezmetic prin orașul ăsta fără să știi prea bine ce cauți, te lași la voia lor, fie ce-o fi, îți spui că trebuie să încetezi să te simți alb și să vorbești, pur și simplu, cu niște oameni ca și tine, culoarea e doar în capul tău, iar oamenii ăștia sunt la fel de prietenoși și joviali ca cei mai prietenoși și joviali oameni pe care îi cunoști. Îți spun că Tanzania e cea mai pașnică țară din Estul Africii, că, de 50 de ani, de când s-a proclamat independența, n-au cunoscut nici un război, că sunt mai mulți creștini decât musulmani, dar nici ăsta nu e un motiv pentru conflicte, că alte țări, precum Rwanda, au venit aici, în Arusha, pentru o judecată dreaptă a crimelor de război. Îți vorbesc despre munți și despre ploi, despre triburi și despre muzică, despre fotbal și mâncare. Cred în tot felul de eroi, fie că sunt Bob Marley, Lionel Messi, Nelson Mandela sau Iisus. Și nu doar ei, toți tanzanienii sunt așa. Vezi asta pe autobuzele ticsite de oameni, care sunt pictate cu tot felul de chipuri. Muzică, religie, fotbal. Și un oraș liniștit, incredibil de curat, cu grădini umbroase și străzi devălmășite. Un oraș pestriț, obișnuit cu oameni din toate colțurile lumii, care vin aici ca să plece mai departe, spre zăpezile de pe piscuri, spre animalele fabuloase, spre triburile uitate de vremuri. Lumea e săracă, banii sunt puțini, dar asta nu îi oprește și nu îi va opri să zâmbească. "Pole-pole", spune Good Luck în swahili (limba oficială din sud-estul Africii), și aflăm că asta e expresia care se potrivește cel mai bine cu stilul tanzanian de a privi lucrurile. Înseamnă "încet, încet" și înseamnă că n-avem de ce să ne grăbim. Ajungem la pensiune, pe un drum desfundat, plin de frizerii și magazine pestrițe, iar aici, în spatele unui gard înalt, ne aducem aminte că suntem diferiți, turiști și albi. Înăuntru e o grădină amenajată perfect, sunt călători din toată lumea, un soi de oază pentru oamenii care se feresc să intre în contact cu ceilalți oameni, cei care locuiesc aici. Așa se și numește locul în care vom rămâne peste noapte, L'Oasis. Un Babilon perfect întreținut, care să te protejeze de lumea vie, săracă și jovială de afară. Sunt și români aici, alții decât noi, se miră când află că vom călători singuri cu mașina închiriată, fără ghid, fără șoferi, mai departe, tot mai departe. A trecut o singură zi de când am ajuns și deja ne simțim în Africa de-o veșnicie. Se lasă noaptea, e lună plină, aceeași lună plină ca acasă, dinspre munți se vede furtuna, iar aproape, deasupra noastră, trec la răstimpuri lilieci.
Alb și negru
Dis-de-dimineață, plecăm. Plecăm cu un jeep vechi de 30 de ani, o relicvă care încă mai umblă pe drumurile astea, pe care asfaltul pare să fie inventat de curând. Iar mașina nu doar că merge, ci pare să fie una cu drumul, cu toate gropile și denivelările peste care ne e dat să trecem. Șoseaua șerpuiește deasupra lacului Manyara, babuinii pășesc agale de-a lungul drumului, oamenii din sate își vând bananele verzi și roșii, se văd smochini, sălcii uriașe, păduri de mahon, mergem spre Karatu, într-o mașină care scârțâie din toate încheieturile, a început să plouă, șoseaua e pustie, trec doar autobuze, rar, autobuze cu Bob Marley și Iisus, tihna înseamnă o mașină veche care te poartă spre un loc despre care nu știi nimic, înseamnă ciorchini de banane roșii și ploaie. Ajungem în Karatu. O altă pensiune umbroasă, curată, plină de toate florile pământului, închisă ca o fortăreață de lumea de afară, de drumul desfundat, cu bălți uriașe de ploaie, prin care ai trecut. Suntem albi, suntem feriți, suntem oamenii care plătesc ca să vadă lucrurile cu care cei de aici trăiesc zi de zi. Ieșim, ne plimbăm printr-o pădure uriașă, verde și cărnoasă, spre o peșteră a elefanților, spre o cascadă. Elefanții nu sunt nicăieri, nici peștera nu e peșteră, e doar un pământ nămolos și roșu, plin de minerale, pe care elefanții îl folosesc dintotdeauna pentru foloasele lui tămăduitoare; acum sunt doar babuini aici, cascada nu se vede nici ea prea bine, se văd doar plantațiile de cafea, nesfârșite plantații de cafea care aparțin unor englezi, care le-au împrejmuit cu garduri, sere, pensiuni, toate închise, toate pentru noi, oamenii albi, dacă avem suficient de mulți bani ca să ne permitem să stăm înăuntru. Se înserează încet, mâncăm într-o curte oarecare din orașul ăsta mic, Karatu, asta, după ce am cerut permisiunea celor de la pensiune să ne lase dincolo de garduri. Se pare că e periculos să te aventurezi noaptea mai departe de locurile tale de alb. Mâncarea e rea, îți trebuie dinți sănătoși ca să mesteci mshikaki, carnea de vită, iar ugali, o budincă de făină, n-are nici un gust, dar măcar e ceva. Mănânci. Se ia curentul, ni se aduce o lumânare, mai sunt alți trei tanzanieni la mesele de plastic, e liniște, suntem în Karatu, e beznă și e bine.
Hadzabii
Soarele de dimineață se ridică greu, e o pâclă de ploaie care atârnă peste drumul prăfos, mașina noastră bătrână rulează pe un câmp pustiu, pietros și roșu, suntem în miezul Africii, la doar câțiva kilometri de locurile pe care antropologii le-au numit "leagănul omenirii". Mergem să întâlnim triburile hadzabii, oamenii care trăiesc de zeci de mii de ani în inima locurilor ăstora uitate, în afara timpului, în afara legilor, înăuntrul vieții celei mai pure. Am părăsit de mult asfaltul, satele prin care trecem par, în lumina dimineții, simple năluciri, la fel și copiii care se îndreaptă de nicăieri spre școli pe care nu le vezi niciunde. Viața e ascunsă de noi, sau, poate, ne-am obișnuit altfel și nu suntem în stare încă să o recunoaștem. Avem ghid, iar el ne spune "pe aici". Mașina se face una cu pământul, cu pietrele, cu pârâurile răzlețe peste care trecem. Căutăm un trib nomad, ultimii vânători autentici de pe tot continentul african. Mai întâi găsim copacul. Un baobab uriaș, un soi de animal preistoric, locuit de mii de ființe care forfotesc sub scoarță, cele mai zălude și neînchipuite plăsmuiri ale unor animale care nu există, toate adunate într-un singur copac, baobabul ăsta, crescut la intrarea unui alt tărâm, regatul imaginar al oamenilor hadzabii. Copacul e sacru, iar pe el, vânătorii au atârnat cranii ale animalelor ucise. "Sunt aici, asta e intrarea", îți șoptește David, ghidul nostru. Intrăm tăcuți. Dacă e o linie care să te separe de tot ceea ce știi, atunci asta trebuie să fie. Un copac uriaș, împodobit cu cranii, liniștea de dimineață, căldura care se coboară încet odată cu soarele ce se ridică și niște stânci. Sub ele, strânși în jurul unui foc mocnit, câțiva vânători hadzabii mănâncă din rămășițele babuinului vânat cu o zi înainte. Nu se arată mirați că te văd, dar nici nu te privesc, mănâncă mai departe, în liniște, ca și cum nici n-ai fi ajuns acolo, tu, omul alb, în hainele tale ciudate. Într-un târziu vorbesc cu David, ghidul nostru, în limba lor fără seamăn, singura pe care o știu. O limbă plină de sunete, onomatopeică, o limbă care și astăzi a rămas un mister pentru oamenii de știință. Nu vine de nicăieri și nu se aseamănă cu nimic, e pur și simplu o limbă pură, la fel ca și oamenii ăștia adunați sub o stâncă care mănâncă rămășițele unui babuin. Hadzabii au rămas mai puțin de o mie astăzi, dar, conform tuturor cercetărilor de până acum, nu li se poate găsi nicio descendență. Au fost și au rămas aici, în locurile astea numite "leagănul omenirii", de zeci de mii de ani, făcând același și același lucru. Vânătoarea. Atât. Cu arc și săgeți, nimic altceva, neînduplecați, neclintiți, schimbându-și doar locul, în funcție de secetă sau ploaie, de plecările sau întoarcerile animalelor. Fără case, doar cu un soi de adăposturi pe care le ridică provizoriu, egali între ei, demni, pașnici și nesupuși. Au refuzat orice formă de "civilizare" forțată sau nu, venită din partea colonialiștilor, a misionarilor, a guvernelor. Astăzi, sunt singurii oameni care nu sunt obligați să dea socoteală statului, în nici un fel, din întreaga Tanzanie. Probabil că sunt cei mai liberi oameni de pe pământ. Iar ei, oamenii ăștia, se înduplecă să ne ia pe noi, albii, la vânătoare. Pur și simplu, ca și cum ar fi de la sine înțeles. Îi urmărim prin hățișurile spinoase, privim și noi atenți sălciile și baobabii de necuprins. Ei cu arcul și săgețile, noi, tăcuți, în urma lor. Nu găsim nici un vânat, e deja prea târziu pentru asta, dar ne oprim, hadzabii culeg fructe de pământ, un soi de cartofi, fac focul din două lemne pe care le rotesc, le tot frământă chinuitor unul de altul, iar din ele iese fumul, un fum firav, o adiere, peste fum presară iarbă uscată și, încet, ca un miracol de la începuturile timpului, apare focul. Suntem adormiți și năuci, cuvintele ne-au dispărut, iar când apar, nu mai sunt cuvinte, ci doar sunete, sunetele vrăjite ale limbii pe care o vorbesc ei. Odată cu focul, le-am învățat și limba. Pur și simplu, din mirare și vrajă, ca atunci când pricepi lucrurile fără să pui întrebări, în singurul fel prin care poți înțelege, direct prin inimă. Hadzabii pun fructele la copt și le împart cu noi. Au un gust straniu, de pământ și apă, mâncăm și semințe din baobab și miere, pe care tocmai au cules-o de la albinele sălbatice, mâncăm tot ceea ce mănâncă și ei atunci când nici un animal nu se lasă prins. Ne învață să facem focul, ne învață să tragem cu arcul, ne învață rostul tămăduitor al rădăcinilor din jur. Schimbăm țigări, noi pe ale noastre, ei pe ale lor, din plante și flori neștiute. Ne întoarcem din călătoria asta prin timp, ne așezăm tăcuți pe pietre. Femeile sunt într-o parte, împletesc mărgele, singura legătură pe care au acceptat-o cu lumea de afară. Se întorc și alți bărbați din trib. Unii au vânat un porc sălbatic, un facocer, tribul se strânge în jurul prăzii, se bucură, se face focul, încă o zi în care vor mânca pe săturate. Au sosit și alte mașini, oameni albi care privesc ciudat ultimele rămășițe ale unei lumi care s-a sfârșit acum sute și sute de ani. Apoi se dansează. Dansul ca bucurie pură, dansul ca recunoștință pentru zeița soare, Ishoko, și zeul lună, Haine, dansul pentru vânătoare, dansul pentru oameni, dansul ca limbă care te aduce împreună. Mâncăm carne de porc sălbatic. E bună, e al naibii de bună, și ai vrea să rămâi aici, să ai arcul și săgețile tale, să urci în baobab după faguri de miere, să vorbești în limba asta stranie, plină de sunete, să asculți poveștile cu uriași, aceiași uriași din poveștile pe care le-ai auzit și în țara ta, la Cioclovina, uriașii care au fost trimiși de zei la începuturile timpului ca să ne învețe tot ce am avut de învățat. Ai vrea să le spui că poveștile lor sunt și ale noastre, că negru și alb sunt totuna, că dansul, focul și bucuria sunt totuna, că ei mai știu încă ce înseamnă rostul pur al libertății, că noi ne-am făcut mari și am început s-o uităm, că trebuie să rămână mai departe așa și să nu dea socoteală nimănui, ca să nu uităm de unde am plecat, cine suntem și încotro ar trebui să ne îndreptăm. Doar că plecăm de pe tărâmul ăsta magic, ajungem la păstorii Datoga, ne oprim și facem poze, la felul în care fierarul își croiește podoabele, la femeile care macină făina, suntem albi, suntem civilizați, avem o pensiune cu gard înalt în care vom dormi la noapte, la noapte ne vom visa hadzabii și vom vâna cu arcul, iar a doua zi, de dimineață, ne vom trezi, ne vom sui în mașina de teren și vom coborî în craterul vulcanului Ngorongoro ca să găsim lei, hiene și alte minuni ale lumii. Sigur, vom face și poze. Sigur, vom avea și ghid. Suntem albi și vizităm Africa. Noapte bună.
Craterul cu minuni
Ngorongoro este un crater uriaș, un vulcan prăbușit acum două milioane de ani, care a devenit în timp una dintre minunile lumii. O minune de 260 de kilometri pătrați, aflată în inima teritoriilor triburilor Masai, păstorii războinici care au îmblânzit sălbăticia și și-au făcut-o casă. O minune în care coborâm de pe versanții înalți ai muntelui, încet, așa cum se coboară în orice minune a lumii. Coborâm în miezul unui vulcan bătrân, în oaza asta ferită care forfotește de viață. Ar fi fost bine să fim singuri, dar nevoia noastră de minuni e prea mare. Rezervația naturală e înțesată de mașini care umblă dintr-o parte în alta după lei, rinoceri și elefanți. Iar rinocerii se arată, timizi, temători, singuratici, leii vânează nestingheriți și pășesc cuminți chiar pe lângă roțile mașinii tale, elefanții trec mai departe prin crângurile de salcâmi și pădurile de pini, hipopotamii ies din mlaștini doar ca să se lase fotografiați în nepăsarea lor imperială. E o forfotă nesfârșită de zebre și antilope gnu, de gazele și facoceri, de struți și păsări flamingo, de bivoli uriași. Oamenii sunt în mașini, ascunși în spatele aparatelor de fotografiat, oamenii nu au voie să pășească în iarba pitică, de savană, trebuie să păstrăm distanța, nu suntem de aici, suntem într-o grădină zoologică uriașă, am plătit bilet ca să intrăm, trebuie doar să aplaudăm, să ne bucurăm cu motoarele pornite. Sunt mai multe mașini decât animale de pradă, hienele dorm la soare, obosite după o noapte în care au vânat, îți tot spui că ar fi fost bine să fim singuri, să așteptăm în tăcere până când soarele se va ascunde după arbuști, dar nici asta nu e voie, există un program de vizitare și trebuie respectat. Îl întreb pe David, ghidul nostru, dacă am voie să ies din mașină, un pic, doar un pic, să mă apropii de craniul de bivol ascuns în iarbă, să simt pământul sub tălpi. Îmi face semn că da, dar să mă mișc repede, să nu fiu văzut. Alerg. Sunt un animal ciudat, pe două picioare, cu un aparat de fotografiat atârnat la gât, nu am ce căuta aici. Simt asta, și o simt și antilopele gnu care se sperie de mine, fornăie, aruncă din picioare. Mă întorc la mașină grăbit, aș vrea să mă simt victorios, ca un om care a pășit în mijlocul savanei ca să atingă un craniu de bivol, dar mă simt doar stânjenit, stingher. Sunt doar o vietate ciudată, un caraghios care se întoarce la mașină și atât. Suntem în mijlocul unei minuni și nu o pot atinge. Mi-e ciudă. Dar măcar am fotografiat rinocerii ăia care se văd atât de rar. Ne întoarcem, urcăm pe culmile înalte ale muntelui, acolo unde păstorii masai își plimbă în voie vitele, laolaltă cu zebrele. Viața rămâne în urmă, viața asta nu e a noastră, mașina se îndreaptă spre oraș, în noaptea asta vom dormi iarăși în Arusha, apoi în marele oraș tanzanian Dar Es Salaam.
Rugăciunea
Avem un drum lung până pe insula Mafia, de la Oceanul Indian. Ne trezim în miezul nopții, suntem singurii albi dintr-un autobuz care pleacă spre un sat de niciunde, Nyamisati. Autobuzul are difuzoare, la difuzoare se aude o predică musulmană. Allah va veni, dar autobuzul nu mai ajunge. Se strică, se oprește, se repară, pleacă mai departe. Nyamisati e la capătul lumii, iar capătul lumii e un loc arid, prăfos și murdar, cu o apă tulbure la margini pe care va trebui să plutim. Așteptăm. Pole-pole. Ore și ore la capătul lumii, într-un sat arid, prăfos și murdar. Vaporul nu poate să plece, valurile din ocean sunt prea mari acum, așteptăm ca bestia să se liniștească, pole-pole. 15 ore de așteptare ca să ne suim, singurii albi, pe o bărcuță sugrumată de bagaje și de oameni. Se crapă de ziuă când ieșim de pe canale și intrăm în ocean. Oceanul Indian e furios, feroce, valurile izbesc corabia din toate părțile, motorul se oprește, apa se revarsă peste femei și copii, valuri și valuri de apă. Și e din ce în ce mai rău. Copiii plâng, bărbații au amuțit, femeile leșină. Mă gândesc că vom muri aici, în mijlocul oceanului ăstuia, la mii de kilometri de casă, mă gândesc cât de absurdă e moartea asta, și doar întotdeauna am crezut că moartea are un sens. Nu i-l găsesc, sunt mirat și mă rog la Dumnezeul meu. În fața mea, un musulman se roagă la Dumnezeul lui. Ne rugăm împreună, tăcuți, iar Dumnezeii noștri ridică barca deasupra apelor, iar barca plutește mai departe, tot mai departe, spre insula Mafia. Apele se îmblânzesc, mă uit la musulman și îi zâmbesc, el se uită la mine și îmi zâmbește. Știm. De la Oceanul Indian am zburat spre casă cu o cochilie de melc. Acum, când scriu, din cochilia asta au ieșit două tentacule lungi și negre. Cochilia e vie, înăuntru trăiește, încă mai trăiește, un rac. O vietate stranie care a ajuns cu mine acasă, tocmai din Tanzania.