Părintele Cleopa şi trunchiul de copac
- În presa românească preocupată de viaţa spirituală, tema pustniciei ocupă un loc important. Din păcate, cei ce au trăit această mare experienţă - sihaştrii - evită să facă mărturisiri despre ea. În calitatea dvs. de specialist al problemei (sunteţi profesor de istoria religiei şi bun cunoscător al vieţii monahale bucovinene) aţi putea să ne spuneţi de ce?
- Din motiv de smerenie. În ceea ce faci, trebuie să fii anonim, să nu te trufeşti nici măcar pe patul morţii. Iată de ce marii sihaştri cer să fie îngropaţi în cărare, să fie călcaţi de toată lumea în picioare. Condiţia de sfânt, de om îmbunătăţit este de un dramatism formidabil, cu multe ispitiri, dar şi cu multă fericire dăruită de Dumnezeu - fericirea rugăciunii inimii. Nu e la îndemâna oricui să trăiască pe cele mai deşertice piscuri, acolo unde până şi lupii se întorc din drumul lor. Să trăieşti ca sfântul Ilie, hrănit de corbi şi, în acelaşi timp, să faci o grădină din piatră golaşă - aşa ceva nu se poate împlini decât cu forţa pe care ţi-o dă Dumnezeu. Părintele Cleopa, atunci când a plecat în pustnicie la Stânca Corbului, a stârnit multă zarvă în mânăstire, câtă vreme - se zicea - nu ceruse, după tipic, binecuvântarea a trei persoane: stareţul, preotul şi duhovnicul mânăstirii. A plecat, deci, luând cu sine doi saci cu pesmeţi, şi stareţul a adunat imediat obştea zicând: "Cleopa a înnebunit. A plecat fără binecuvântare”. Revenind şase luni mai târziu în mânăstire, părintele va fi judecat aspru de fraţi şi pus la canon, drept pedeapsă. După ani şi ani, când stareţul îşi va simţi sfârşitul, va recunoaşte în faţa obştii că părintele Cleopa plecase în pustnicie cu aprobare, adăugând apoi: "Dacă v-aş fi spus adevărul, făceaţi din el un sfânt şi pierdea totul”. Iată de ce părintele refuza laudele, zicând despre sine că e Moş Putregai. Iată de ce suspecta articolele înălţătoare din presă, considerând că sunt o mare ispitire. Cu cât te înalţi, cu atât ai de unde cădea. Drama sfinţilor este că pot pierde totul, chiar în ultima clipă a existenţei lor. Pierzi o întreagă viaţă de privaţiuni, trufindu-te fie şi în gând. Când a intrat prima dată în mânăstire, părintele Cleopa a fost pus să stea la intrare şi să izbească într-un trunchi de copac. A stat aşa câteva zile, fără ca cineva să-l întrebe dacă îi este foame sau sete. Chemat fiind de stareţ, acesta i-a zis: "Cât ai stat acolo, trunchiul ţi-a cerut de mâncare? S-a plâns el de ceva? Ei bine, dacă vrei să rămâi în mânăstire, aşa să faci şi tu”. Neascultarea duce la trufie şi, mai departe, la nemântuire. Se povesteşte că un frate a fost pus de către stareţ să planteze în grădină morcovii cu vârful în sus. Seara, l-a găsit cu morcovii neplantaţi. "Părinte”, i-a zis el stareţului. "Morcovii nu cresc cu vârful în sus.” Stareţul l-a privit cu milă şi l-a alungat din mânăstire, zicând: "Ştiu şi eu asta, dar nu morcovii, ci tu trebuia să creşti”.
"Vinde-ţi familia şi vino!”
- De ce este nevoie de toate aceste încercări? De ce toţi călugării spun că au venit la mânăstire pentru că au avut semn?
- Venind la mânăstire, intri într-o luptă teribilă. Sărăcia, dezamăgirea în iubire şi alte asemenea motive nu dau temei adevărat deciziei tale. De aceea, prima dată eşti refuzat, pus la încercări. Mie, când am vrut să intru în Mânăstirea Rarău, părintele Baican Temelie mi-a zis: "Vinde-ţi familia şi vino”. "Cum să-mi vând familia?”, am întrebat. "Nu pot face aşa ceva.” "Atunci nu veni.” Era limpede că misiunea mea era în altă parte. De fapt, darul celibatului e ca cel al căsătoriei. Nu oricui îi este dat. Până şi marele nostru părinte Stăniloae zice: "Nu sunt liturghist. Fiecare cu harul său”.
- Îmi amintesc de o întâmplare din Pateric, când cineva a întâlnit după multe căutări un schivnic şi, întrebându-l care ar fi marele secret al vieţii descoperit de el în pustie, acesta a răspuns: "Să taci, fiule”. De ce este atât de importantă tăcerea?
- Dacă faptele tale stau în vorbărie, nu mai poţi asculta ce-ţi spune Dumnezeu. Trebuie să înveţi a asculta. Numai aşa a învăţat părintele Cleopa, în pustia de la Piatra Tăieturii, să vorbească cu păsările, cu pomii. Numai aşa a reuşit sfântul Francisc să încreştineze, cum se zice, un lup. Marele părinte Paisie Olaru de la Sihăstria, cel care pustnicise şase ani în munţi, stătea pe prispa chiliei şi auzea cum în depărtare un ţăran îşi bătea boul cu o ţapină, pentru a scoate carul dintr-un şanţ. Atât de mare milă i-a provocat bătaia animalului, încât părintele, deşi era bătrân de 90 de ani, a început să se roage şi să împingă asemenea vitei stâlpul pridvorului. Atât de tare împingea, încât monahii au năvălit din casă îngroziţi, crezând că e cutremur. În clipa aceea, şi căruţa a ieşit din şanţ, şi părintele a revenit la liniştea de dinainte, ca şi cum nu s-ar fi întâmplat nimic. Patericul e plin de asemenea întâmplări, unele şi mai uimitoare, cum ar fi vederea în duh sau levitaţia, aşa cum făcea sfânta Maria Egipteanca. Toate acestea trebuie să stea sub pecetea tăcerii smerite. Dacă, din când în când, Dumnezeu îngăduie să se vorbească, asta e pentru întărirea noastră în credinţă şi nădejde. Celui care crede, toate îi sunt cu putinţă.
Când pădurile Moldovei foşneau de pustnici
- În nordul Moldovei spiritualitatea ortodoxă este extrem de puternică. Ce are Bucovina în plus faţă de alte locuri din ţară?
- Se vorbeşte mult despre spiritul mistic şi profund religios al moldoveanului, despre sensibilitatea şi smerenia sa înnăscute. În realitate, lucrurile sunt mult mai complicate. De fapt, ar trebui să vorbim despre un spaţiu care nu poate fi localizat geografic. El este un areal plin de spiritualitate, despre care profesorul I.D. Ştefănescu afirma că ar fi fost un străvechi centru de cult daco-getic. Autor a numeroase cărţi publicate în Franţa şi profesor de istoria artei bizantine la Sorbona, I.D. Ştefănescu era convins că legendele cu săgeata lui Ştefan cel Mare care lăsa hazardul să aleagă locul de mânăstire ocultau adevărul. Realitatea, se pare, e alta. Mânăstirile din Moldova au la temelie un început pierdut în negura timpului. Ele nu iniţiază sacralitatea locului, ci o continuă.Printre altele, I.D. Ştefănescu aducea ca argument în sprijinul teoriei sale faptul că în apropiere de Agapia, în inima pădurii, asistase la un ritual ciudat, prin care un grup de monahi dezgropau un tub metalic ce conţinea statueta lui Iisus - gest mistic, însoţit de rugăciuni şi invocări rostite într-o limbă necunoscută, probabil de origine egipteană. Şi alţi autori, precum Alexandru Busuioceanu (emigrat în Spania) sau Matila Cositescu Ghika (profesor la Oxford) sau lingvistul şi istoricul Eugen Lozovan din Danemarca, vorbesc despre marea asemănare dintre cultul monoteist al lui Zamolxe şi esenieni. Aşa se explică uşurinţa cu care s-a implantat creştinismul în Dacia abia romanizată, teorie întărită de Vasile Lovinescu, cel care a susţinut că majoritatea coloniştilor romani din Dacia erau cei pedepsiţi pe motive religioase. Deci, creştini. Vreau să fiu bine înţeles - în discuţie nu e vorba de păgânism, ci de acele elemente arhaice de credinţă preluate de creştinismul nostru incipient. Din păcate, noi nu avem nici până acum o istorie a începutului creştinismului românesc, ci elemente disparate, deşi săpăturile arheologice mai noi au adus la lumină informaţii extrem de preţioase. Să luăm, de pildă, mormântul lui Ştefan cel Mare. Cercetările efectuate de arheologul Puşcaşu de la Iaşi au arătat că adevăratul mormânt nu este în pridvorul bisericii de la Putna - cum se credea - ci într-o cameră mortuară aflată la 8 metri adâncime sub fundaţia mânăstirii. Explicaţia acestei tăinuiri e relativ simplă: dublul mormânt este o practică a meşterilor elveţieni, care au ajutat la ridicarea mânăstirilor şi, peste toate, mormântul lui Ştefan a atras mereu lăcomia oamenilor. Nu întâmplător presupusul loc de veci al domnitorului a fost prădat de-a lungul timpului de aproape 35 de ori.
- Revenind la pustnicie, nu credeţi că şi-a pierdut actualitatea? Mai e posibilă izolarea într-o lume globalizată şi controlată tehnologic?
- Au fost perioade când - spun cronicile - munţii şi pădurile Moldovei foşneau de pustnici. Ei au creat, prin experienţa lor, adevărate şcoli duhovniceşti, transmise faţă către faţă, de la avvă către ucenic, aşa cum s-a întâmplat cu Daniil, Vasile de la Poiana Mărului sau Paisie de la Neamţ. Într-adevăr, astăzi sunt tot mai puţini sihaştri. E un semn de răcire a credinţei, dar nu trebuie să ne îngrijorăm. Aşa puţini cum sunt, pustnicii se roagă în grote şi în crăpăturile pământului pentru salvarea noastră, smeriţi şi neştiuţi de nimeni, decât de bunul Dumnezeu. Fără sacrificiul şi rugăciunea lor, am fi ca pulberea pământului! Să mai lăsăm, când şi când, lumea cu globalismul şi tehnologia ei şi să ne gândim la ce scrie pe crucea părintelui Paisie Olaru: "Ce eşti tu astăzi, am fost noi ieri. Ce suntem noi astăzi, vei fi tu mâine”.